Twelve Monkeys (1995)

Alternatieve titel: 12 Monkeys

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Terry Gilliam
met Bruce Willis, Madeleine Stowe en Brad Pitt

Nadat in 1996 vijf miljard mensen uitgeroeid zijn door een virus, leeft in 2035 de mensheid (of wat er nog van over is) ondergronds. De veroordeelde James Cole wordt teruggestuurd in de tijd om onderzoek te doen naar het virus, zodat er aan een bestrijding gewerkt kan worden. Hij komt echter een paar jaar te vroeg terecht, in 1990, waar natuurlijk niemand zijn verhaal gelooft. Hij komt in een inrichting terecht waar hij Dr. Kathryn Railly ontmoet. Zij begint langzaam in z'n verhaal te geloven. Cole begint echter steeds meer aan z'n eigen verstand te twijfelen.

avatar van Jordy
Dit is een paar jaar lang (tot Fight Club langs kwam) m'n favoriete film geweest. Geweldige sets, met een beperkt budget gemaakt, erg goed geacteerd (een van de eerste serieuze rollen voor Willis, een oscarnominatie voor Brad Pitt) en een erg knap en intelligent verhaal. Je kunt als kijker echt twijfelen of Cole nou gek is of niet, je kunt 'm dus op twee manieren bekijken. 5 sterren.

Het is erg lang geleden dat ik deze film gekeken, maar ik vond het toendertijd wel een heel erg vage film en ik ben er nooit meer toe gekomen om hem nog een keer te kijken terwijl ik hem notabene thuis op video heb. Hij sprak me toen echt totaal niet aan, puur door het feit dat ik hem heel erg vaag vond. Wat ik me wel als positief kan herinneren is de sfeer die in de film aanwezig is. Een hele spannende en beklemmende manier van filmen staat mme nog bij. Misschien is het verstandiger om de film nog een keer te gaan kijken en dan opnieuw tot een oordeel te komen in plaats van nu iets te gaan zeggen over iets van lang geleden. Ik ben echter bang dat ik mezelf er toch niet meer toe kan zetten deze film nog een keer te gaan kijken. Heel dom eigenlijk, want misschien mis ik wel iets fantastisch. Helaas.......

Ik vond dat deze film erg vervelende stukken had die me erg irriteerde.

een schande dat ik deze nog niet gezien heb, ik ga hem dan ook zo snel mogelijk huren.

Dit is echt zo'n film die je aan het denken zet. Het tjdreisprincipe is hier ook goed gedaan

Ik heb hem drie keer gezien alle drie keer deed deze film niks bij mij.

dttom, welke films vind jij eigenlijk WEL leuk?

Heel veel man je moet is wat beter zoeken

BS
12 monkeys is een film die het plot omringt door tijdrijzen.
Dit klinkt slap maar de film is echt strak.Het verhaal zit goed in elkaar,er wordt prima geacteerd en hij is spannend!
Het is een beetje een vage film,maar daar hou ik wel van.
Dat je niet alle dingen voorgekauwd krijgt.
een absolute aanrader! 4.5 ster

Deze film is echt geweldig...dit is dan ook niet voor niks een van mijn favoriete films....heerlijk deze film kan ik zo vaak kijken...zo goed is die gewoon

avatar van Jordy
deze week weer op sbs6! kijken allemaal!

Niet nog een keer. Ik kijk liever op zondag om 22:00 naar V8 naar Lock Stock and Two smoking barrels.

Goede film, met sterk verhaal, dat je vanuit verschillende punten kunt bekijken. Degelijk verteld, en steeds de ziek makende beklemmende sfeer. Zeker een aanrader. Lof inderdaad voor de makers, die met een budget van niks een intrigerende film wisten te maken, en de cast wist te motiveren er voor de volle honderd procent tegen aan te gaan.

vond em alleen de eerste keer leuk, daarna werd ie voorspelbaar

Ik vond het niet zo'n super geweldigge film, maar toch 3,5 sterren. Misschien moet ik heb binnen kort nog maar weer eens een keertje kijken?!

jay
Toen ik deze film voor het eerst zag moest ik wel even nadenken, en voor de zekerheid heb ik de film daarna nog maar eens goed bekeken. goeie film met een heel goed verhaal en een op maat gemaakte rol voor Bruce Willis. groetjes jay

lindastuurman
De eerste keer dat ik 'm zag snapte ik er niets van (ik zat dan ook nog op de basisschool). een paar weken geleden heb ik 'm nog gezien en ik moet zeggen dat een hele aparte film is. Echt ervan genoten heb ik niet, maar het was wel een mooie goeie film.

avatar van aburefan
is al heel lang geleden dat ik deze gezien heb maar van wat ik me kan herinneren was ie wel aardig

Coolcoolcoolcool.Goed acteerwerk van Willis en Pitt(wat is die gast leip,zeg!)en een erg intelligent verhaal maken van deze film een topper.****

Kewle film, maar ik herken "m'n" Bradje gewoon niet terug

Ramon K
Zeer goede, intelligente film met een glansrol van Brad Pitt. 4,5 sterren.

Fantastische film gewoon. Je weet op het laatst zelf ook niet wat nou het werkelijke verhaal is.

avatar van NERD
Eindelijk gezien dan!!

Erg vaag allemaal en je moet erg goed opletten, en verder is het allemaal al eens gezegt vóór dit berichtje.....

bijna 5 sterren, maar ik geef er 4,5

tom
Ik vind het allemaal wel meevallen, niet echt vaag ofzo. Wel een briljante rol van Pitt en goede rol van Willis. Ik denk dat de 3 stukken elkaar wel goed in evenwicht houden en dat met goed camerawerk de spanning in de film blijft. Zeer vermakelijk om te kijken, maar ik vind het niet zo'n topper als de meesten hier. Misschien dat ik em na nog een keer kijken een halve ster meer zou gaan geven, maar zoals ik het nu zie vind ik em absoluut niet zo bijzonder.

Ik heb hem gisteravond weer eens een keer gezien en wat is dit toch een goeie film!!!
Alleen jammer dat Railly er achter komt dat Cole echt uit de toekomst komt... Dat hadden ze beter in het midden kunnen laten, zodat er nog wat te raden bleef.. Verder echt een topper!

Ook leuk: op een gegeven moment in de film staan ze bij de muur vh 12 Monkeys gebouw en op die muur hangen allemaal posters van Muse! 1 van mijn favoriete bands! Verder is het ook wel leuk dat ze in de bioscoop Kim Novak en James Stewart in Vertigo op het scherm zien. Zie je dat ook eens vanuit ander perspectief.

4,5 sterren voor deze topper!

avatar van Jordy
spoilers óf in het forum, óf tussen [spoiler ] en [/spoiler ] (maar dan zonder de spatie achter de r.), heb ik even gewijzigd voor je

Staat allemaal in de FAQ die ik aan het schrijven ben, had je dus niet kunnen weten

ik vind het trouwens erg leuk in de film dat er overal posters hangen van één van mijn favoriete albums, Illmatic van Nas

avatar van narva77
Zeker een goede film van de ex-Monty Python!
Vroeger vond ik em ook wel ingewikkeld, maar nu valt dat best wel mee. Brad Pitt is heel goed en een van mijn favorieten zit er ook in; David Morse!

Ik ben vannacht gelijk Vertigo opnieuw gaan kijken

vind het wel erg belachelijk dat ze denken dat psychiaters zo te werk gaan.

?

avatar van NERD
Ik bedoel niet dat ik hem moeilijk vindt, maar het is gewoon zon film waar je wel alles gezien moet hebben.
Je kunt niet effe een stukje missen.....