Brazil (1985)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Sciencefiction
142 minuten (originele versie) / 132 minuten (Amerikaanse versie) / 94 minuten (korte versie)

geregisseerd door Terry Gilliam
met Jonathan Pryce, Robert De Niro en Bob Hoskins

In een Orwelliaanse toekomst wordt de bevolking compleet gecontroleerd door de staat. Sam Lowry is een ambtenaar die op een dag een fout ontdekt in één van de papieren die zijn kantoor passeert. Deze fout leidt tot de arrestatie van een onschuldige man. Lowry probeert de fout te herstellen, maar komt hierdoor zelf in de problemen.

avatar van clubsport
Een absurde film die alleen maar bedacht kn zijn door een Monty python lid , maar in zijn absurditeit is het allemaal nog helemaal niet zo vergezocht , mensen slikken nou eenmaal heel veel om te kunnen overleven
en wat dat aspect betreft is het best wel een interessante film .
Het eind is wel sterk .

93.9 schreef:
Hele aardige film, maar heeft toch de tand des tijds niet overleefd. Vaak dacht ik wat een dure scenes in een wat tegenvallende film. Zeker gezien het enorme budget, valt de film iets tegen.
Tuurlijk niet slecht, geef 'm niet voor niets 3 sterren

Wat zeg je nou ? de tand des tijds niet overleefd heel de film gaat over het heden en de waanzin waar we nu in leven ...

avatar van 93.9
Dogan1984 schreef:

Verhaal wel, maar met het budget van de productie had men wat efficiënter mee om kunnen springen.

avatar van shugenja
Deze film is gewoon zo origineel, zo grappig, zo anders. Op alle vlakken geniaal. Geniaal gecast, geniaal einde, geniale karakters. Het is zo vreemd en tegelijkertijd zo herkenbaar. De dystopie van bureaucratische ellende die ons in de toekomst zal tegenhouden in elke progressie is mooi uitgewerkt.

avatar van Noodless
Deze film met zijn typische Engelse humor wist mij niet te entertainen. Brazil was nog een van de weinige bekende SF films die ik nog niet gezien had en bleef hier heel lang op de plank liggen. Ik was vooral benieuwd omdat de film toch heel wat goede recensies heeft en omdat Robert De Niro ook hierin mee speelde. Al is zijn rol wel belangrijk, maar zijn aanwezigheid is toch erg beperkt.
Ondanks de fraaie omgeving en het duister sfeertje waarin het verhaal zich afspeelt , is de hele aanloop en de opzet veel te lang uitgesponnen. 142 minuten is best wel lang , zeker wanneer de film toch niet echt je ding is. Naar het einde toe kwam er wel wat animo in de film en de slotscène vanaf de koeltoren is misschien de sterkste scène van de film. Qua uitwerking is die scène prima gedaan. 5/10