Brazil (1985)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Sciencefiction
142 minuten (originele versie) / 132 minuten (Amerikaanse versie) / 94 minuten (korte versie)

geregisseerd door Terry Gilliam
met Jonathan Pryce, Robert De Niro en Bob Hoskins

In een Orwelliaanse toekomst wordt de bevolking compleet gecontroleerd door de staat. Sam Lowry is een ambtenaar die op een dag een fout ontdekt in één van de papieren die zijn kantoor passeert. Deze fout leidt tot de arrestatie van een onschuldige man. Lowry probeert de fout te herstellen, maar komt hierdoor zelf in de problemen.

avatar van 93.9
Hele aardige film, maar heeft toch de tand des tijds niet overleefd. Vaak dacht ik wat een dure scenes in een wat tegenvallende film. Zeker gezien het enorme budget, valt de film iets tegen.
Tuurlijk niet slecht, geef 'm niet voor niets 3 sterren

avatar van notsub
Zo nu en dan vond ik het best humor, maar over het geheel genomen kon ik het niet echt waarderen. Het is me vooral teveel chaos. De personages waren nauwelijks leuk, maar toch, die moeder was wel lachen. Tja, zo bleek het toch een (te) lange zit, want de film blijft maar doorgaan met absurde scenes aan elkaar te knopen, waarvan de samenhang soms ver te zoeken is. Bij vlagen is dit dus goed best te doen, maar als geheel is het één grote chaotische kronkel.

avatar van kevin_vp
Ik weet nog altijd niet welke score ik deze vreemde film moet geven.
Brazil heeft een geweldige soundtrack, mooie memorabele beelden, zeer goed acteerwerk (vooral van de hoofdrolspeler Pryce en de bijrol van Robert de Niro vond ik schitterend) enz.
Maar alles is gewoon zo absurd. Het einde vond ik zo raar. Wat is de werkelijkheid en wat droomt Sam Lowry??? En zat er wel een enig soort van verhaal in Brazil ?

Voorlopig geef ik geen stem. Ik hoop dat een tweede kijkbeurt duidelijker gaat zijn
maar ik betwijfel het...

avatar van stefan dias
Het kan ook anders: een retrotrip kan soms wel eens tegenvallen, maar deze film, die je vroeger bijna moést goedvinden, blijkt bij herzien gewoon briljant te zijn. Leuk om Jessica uit Soap hier weer te zien, maar ook 'Albert' uit allo, allo komt hier zowaar in meespelen.
Fantastisch toch hoe Gilliam met relatief weinig geld -geen Hollywoodproductie - compromisloze cinema maakt, waar het design de voornaamste hoofdrolspeler mag spelen: rommelig retro-futurisme dat de tand des tijds grandioos doorstaan heeft.
Humor is meer een ingrediënt dan een doel en zo hoort het, want tussendoor zijn er ook genoeg scènes die beklemmen en beklijven. Het aparte, redelijk on-sexy hoofdrolspelersduo maakt van deze film een echt uniek beleving.

Bra-ziiiiil, ta-ra-ta-ta-ta-ta-ra-raaaa… heerlijk

avatar van stefan dias
Mja, als ik herlees toch nog even dit: de kracht van Brazil is toch dat je ergens in terecht komt en net als de hoofdfiguur wordt meegesleurd in een wervelende trip waarbij je geen idee hebt waar hij zal eindigen. Het lijkt soms alsof Gilliam het zelf niet goed weet, maar dat is geen kritiek, integendeel.
Gilliam durft gewoon zijn eigen eigenwijze weg te gaan. Gelukkig slaagt hij er wel in daarbij het enige, echte onthutsende einde aan te plakken. Moker!

Uitstekende film waarin een ambtenaar zelf in de problemen komt als hij een administratief foutje probeert recht te zetten. Een maatschappijkritische sci-fi-film met een humoristisch en absurdistisch randje. Er wordt een vrij deprimerend, grijs en bureaucratisch toekomstbeeld geschetst. De film heeft een unieke en originele look (o.a. door alle uitvindingen die voorbij komen).

avatar van kevin_vp
Schitterende film. Geniaal zelfs. Ik heb gisteren het boek 1984 van george Orwell gelezen (één van het beste boek ooit trouwens) en nu snap ik deze film veel beter. De maatschappijkritiek, Bureaucratie, Big-brother maatschappij, de ontploffingen die de staat uitvoeren en niet de terroristen, het politieke systeem, de liefde, het moeilijk te begrijpen einde etc.

Dit is een raadselachtige, verontrustende en niet te vergeten absurde film die zeer moeilijk te begrijpen is en je meerdere keren moet zien. Ik zie ook veel gelijkenissen met Kubricks oeuvre.
Sterke aanrader !!! Deze film van Gilliam is nog 10 keer beter dan 12 Monkeys dus ik raad deze film iedere waardige filmliefhebber aan, net als het boek '1984' die je verplicht gelezen moet hebben! Het helpt je ook om ten volle te kunnen genieten van deze beklijvende, surrealistische en dystopische film.

5* en een plaats in mijn top 10.

Smaken verschillen! Een zogenaamde satirische cultfilm (een combinatie van sciencefiction, zwarte komedie en fantasie) over de technologie: zonderling, bizar, hysterisch, schril, onoverzichtelijke en vooral overladen. In mijn ogen heeft deze bejubelde productie de tand des tijds nauwelijks doorstaan; ik vond 'm zelfs behoorlijk stoffig. Aan de ene kant was het verhaal flinterdun en aan de andere kant heeft de regisseur er veel te veel in willen stoppen. Ik kon er ieder geval warm noch koud van worden, maar ik weet dat ik tot een uiterst geringe minderheid behoor.

avatar van Maarten0402
Mijn favoriet van Terry Gilliam. Prachtige, aparte film. Het is inmiddels al een jaar (of misschien zelfs 2 jaar) geleden dat ik deze film heb gezien. Ik had de film op aanraden van een vorige collega gekocht, maar toen lang laten liggen van "die kijk ik nog wel".

Daarna had een maat van me deze film gezien en vond dit een hele rare film waar hij niks van begreep. Nog langer laten liggen en daarna uiteindelijk toch maar met een matig verwachtingspatroon gekeken en ik vond het geweldig!
Het verhaal en de opzet is inderdaad apart en toen de film net was afgelopen had ik nog wat vragen over het verhaal, maar daar had ik al snel geen last meer van.
Je raakt door de aparte gebeurtenissen en opzet soms een beetje afgeleid van de kern van het verhaal, maar dat kwam bij mij naderhand wel weer snel op zijn plaats.

Een keer kijken of ik de blu-ray kan scoren, want ik vond dit cinematografisch en visueel erg puik!
Bye the way: 94 min (korte versie) . No way! Deze film mag van mij wel naar 180 minuten gezet worden als het aan mij ligt.

* Prettig dat de cover op de website is ge-update. Die vorige was een oudere versie en een beetje bleekjes.

avatar van Maarten0402
Waarom is de cover wéér veranderd (en ook binnen een korte periode)?
Ik vond die vorige véél mooier en stijlvoller.

Brazil (1985): moviecover

kappeuter (moderator)
Maarten0402
Dat is helaas een dvd-cover.
(originele) posters hebben de voorkeur.

kappeuter schreef:
Maarten0402
Dat is helaas een dvd-cover.
(originele) posters hebben de voorkeur.

Ah ok. Ja dat begrijp ik zeker. Dank voor de info.

kappeuter (moderator)
Terry Gilliam on Brazil | #BFISciFi - YouTube

Director Terry Gilliam reveals insights about Brazil (1985), his Orwellian retro-futurist fantasy. Gilliam also talks about his love of 2001: A Space Odyssey (1968), his dislike of middle management bureaucracy, and his experience of casting Robert De Niro.

cool, leek op 1984, geen idee wat dit met brazilië te maken heeft maar ok

avatar van de grunt
De Criterion Blu-ray eens bekeken en je weet niet wat je ziet. Terry Gilliam creëert een briljante maniakale wereld. Zelfs na de zoveelste herziening zie je weer nieuwe subtiele vondsten en details. Die bovendien vandaag de dag nog een symbolische boodschap in zich herbergen. Over alles is nagedacht. Alleen die posters aan de muur al. Kunstzinnig en maatschappijkritisch tegelijk. Normaal geen fan van Jonathan Pryce, maar deze rol lijkt voor hem gemaakt. Muziek alles klopt. Dat openingsnummer! Gilliam die deze geniale, totalitaire, sfeervolle sf wereld met een bescheiden budget heeft weten te realiseren.., het blijft moeilijk te bevatten. Een genie.

avatar van chevy93
Genoeg ambitie, maar al met al is dit product te veel een kind van de jaren '80. Het is allemaal zo knullig gemaakt. En het verhaal, hoe interessant ook, is te rommelig; de Monty Python-achtergrond van Gilliam is duidelijk. Of je dat positief of negatief wilt opvatten, moet iedereen voor zichzelf bepalen. Mij heeft de (visueel) absurdistische Monty Python nooit echt geboeid.

avatar van HK Senator
Ik heb werkelijk geen enkel idee waar deze film over gaat. Mooi gemaakt maar daar is alles mee gezegd.

avatar van jawaka
HK Senator schreef:
Mooi gemaakt maar daar is alles mee gezegd.

avatar van HK Senator
jawaka schreef:

Het enigste wat je daarmee zegt, is dat jij een oppervlakkige kijker bent.

Het enige dat ik daar mee zeg is dat ik hem knap gemaakt vindt maar geen moer van het verhaal gesnapt heb. Maar wellicht is dat de bedoeling ook niet geweest van de makers.

avatar van jawaka
Het is inderdaad niet de bedoeling dat de kijker het niet snapt.

avatar van baspls
Brazil is Terry Gilliam's versie van George Orwell's 1984. Niet alleen gaat de film over een totalitair systeem dat de bevolking compleet controleert in een Orwelliaanse toekomst, maar de film behandeld ook de Britse bureaucratie van de jaren '40, de Amerikaanse paranoia van de jaren '50, Stalinisme, Fascisme en de onhebbelijkheden van de jaren '80 (plastische chirurgie en de consumptiemaatschappij). Waar we in 1984 nog 'gerustgesteld' worden dat het systeem perfect is, werkt het systeem in Brazil alles behalve perfect. Waarom heet de film Brazil? Omdat het liedje zo vaak in de film voorkomt natuurlijk! Dat is gewoon Gilliam's humor. Het schijnt dat hij op een dag op het Britse strand was en het regende, toch was er een man aan het luisteren naar het liedje Aquarela do Brasil. Dat past natuurlijk perfect bij het thema van de film; escapisme.

De film verteld het verhaal van een ambtenaar die droomt over een meisje dat hij moet redden. Als hij op een dag een fout in de papieren die zijn kantoor passeren ontdekt, blijkt dat een onschuldig iemand is gearresteerd. Hij probeert de fout recht te zetten en ontdekt zo het meisje uit zijn dromen...

Jonathan Pryce speelt een leuke rol als de ambtenaar. Was verbaast Robert De Niro in deze film tegen te komen, de rol van 'Terrorist-monteur' gaat hem in ieder geval goed af. Verder een typische Gilliam cast met o.a. Ian Holm, Ian Richardson, Peter Vaughan en Michael Palin.

Brazil is een erg bonte en aparte film, enerzijds heeft de film een erg zwarte humor over de Orwelliaanse toekomst en dan zijn er ook nog de escapistische droomscènes, een leuk voorbeeld van die heerlijke kitscherige jaren '80 Fantasy. Als Lowry de cyber samurai heeft verslagen en zijn masker af doet, ziet hij zijn eigen hoofd; een duidelijke verwijzing naar The Empire Strikes Back waar Luke Skywalker hetzelfde overkomt. De humor van Gilliam en de tekenfilmachtige momenten staan in contrast met het dystopische toekomstbeeld.

De film is mooi opgenomen en de typische jaren '80 special effects vond ik ook mooi om te zien. Prachtig hoeveel sets en ontwerpen ze voor de film hebben gemaakt, daar heeft echt werk in gezeten. Ook de muziek van Michael Kamen vond ik erg mooi, leuk hoe de melodie steeds een variatie is op het titelnummer.

Beste film van het jaar vind ik wat overdreven, maar Brazil is wel een erg originele en vermakelijke Sciencefiction-film. De film is erg apart, maar dat is juist leuk en verder is het gewoon genieten van de jaren '80 effecten, decors en muziek.

avatar van thegoodfella
jawaka schreef:

Het enigste wat je daarmee zegt, is dat jij een oppervlakkige kijker bent.

Als dat jou tegenargument is dan deel ik volledig die oppervlakkigheid. Ik ben ontzettend benieuwd waarom jij deze film als niet oppervlakkig persoon nu zo sterk vindt?

avatar van Bélon
Gezien op groot scherm: nog de rest van de maand maart 2x per week in Cinerama Filmtheater - cineramabios.nl

Zeer mooie visuals, geluid was minder: daar merk je echt aan dat je met een oudere film te maken hebt. Niet alles werkt even goed en ik vond hem wat te lang maar er zitten veel leuke dingen in zoals de bijrollen van De Niro en Bob Hoskins. Ook wel een film om nog wel eens te herzien. Bij de finale gaan de remmen (extra) los en dat tilt de score op van 3,5* naar 4 sterren.

avatar van TornadoEF5
Ik zou best eerst het boek 1984 zien, vooraleer ik hieraan start?

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:
Ik zou best eerst het boek 1984 zien, vooraleer ik hieraan start?

Hoeft niet, want het is geen letterlijke verfilming. Maar 1984 moet je überhaupt gelezen hebben