El Laberinto del Fauno (2006)

Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

3,92

Spanje / Mexico / Verenigde Staten
Fantasy / Drama

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ivana Baquero, Sergi López en Doug Jones

In 1944, na de zege van Franco, verhuizen de 12-jarige Ofelia en haar zwangere moeder naar een landelijk gebied in Noord-Spanje, waar ze bij Ofelia's strenge en keiharde stiefvader Kapitein Vidal komen wonen. Met zijn leger vecht de meedogenloze Vidal tegen de rebellen die in de bossen leven. In deze barre omstandigheden ontmoet Ofelia op een nacht een mysterieuze faun. Deze vertelt haar dat ze eigenlijk een prinses is en dat ze zich kan bewijzen als ze drie belangrijke opdrachten uitvoert.

1291 BERICHTEN 105 MENINGEN
avatar van horizons
Het is voor mij juist één van de drie films die mij echt wist te raken.

Teejey schreef:
Dat is denk ik geen generatiekloof John, ik voelde me eerder te oud voor deze film zelfs.
Voelde je je echt te oud voor deze film? Waarom?
Teejey schreef:
Kon de cocktail van veel totaal verschillende genres totaal niet plaatsen.
Ik vind het juist ontzettend creatief. Het is een in haast iedere kunstvorm veel gebruikte combinatie, overigens: de harde realiteit (in dit geval oorlog), gecombineerd met een fantasiewereld. In dat opzicht is deze film totaal niet origineel. Dat neemt niet weg dat ik de combinatie in deze film fantastisch goed gelukt vind.

avatar van Teejey
Ted Kerkjes in de zin van dat ik niet meer geïnteresseerd ben in die sprookjes onzin.

Verder noem je de combi van genres ontzettend creatief én totaal niet origineel? Sorry daar kan ik niets mee.

Teejey schreef:

Dat is op één of andere manier best zorgelijk.

horizons schreef:
In ieder geval een onderbouwde mening van T.EF5 en geen wihu.

Denk dat deze film je gewoon moet liggen. Als je oorlogstoestanden al niets vind dan is het logisch dat de film dan al minder scoort. En daarnaast moet je de combinatie met de fantasy weten te waarderen natuurlijk.

De fantasie wereld is natuurlijk wel echt in deze film .

Ben benieuwd wat m'n kinderen ervan gaan vinden (als ze wat ouder zijn).

Wat bedoel je met wihu

__________

Ja, ik weet niet of het een film voor kinderen is. In dat opzicht is de materie best serieus. Ook de sprookjeswereld is erg rauw en niet altijd even mooi (zoals een kind het zal ervaren). Zelfs met momenten erg vies, zoals de monsters, de ogen, het opeten van de insecten/libellen, het einde. De echte wereld is dan verder al zeker niet gericht op kinderen. Denk maar aan de vele executies en wanneer iemand de kaak of mond iemand opensnijdt en de stiefvader dat eigenhandig zelf gaat toenaaien. Een sprookjesfilm noem ik het niet, omdat voor mij de oorlog boven de fantasiewereld staat in de film, en de focus ook gelegd wordt op de oorlogsfilm. De fantasie is een vluchtmechanisme, en is ondergeschikt maar tegelijkertijd begrijp ik het wel wanneer mensen dit aspect het mooist vinden en dat dit tegelijkertijd ook het hoogtepunt is omdat hier gewoon meer creativiteit inzit. Ook ik heb het fantasieaspect veel liever dan het oorlogsaspect. Qua belevenis ligt de focus op de fantasiewereld, maar als boodschap en als film op het oorlogsgedeelte.

Volgens mij absoluut geen film voor kinderen, en één die ik ook niet zou aanraden aan kinderen. Ik heb gezegd dat ik twijfelde wat de doelgroep van deze film is, maar ik denk dat het toch meer gericht is op volwassenen.

avatar van Baggerman
TornadoEF5 schreef:
Tegenvaller.Ik denk dat deze film ook wel een metafoorfilm is, en het creeren van de fantasiewereld een vlucht voorstelt vanuit de echte wereld. Hier zit de kwaliteit

De hele film is een allegory, nog meer dan del Toro's ander film 'El Espinazo del Diablo'. Tenminste, dat denk ik. Doordat Del Toro zich vooral toelegt op horror en fantasy denken veel mensen voor het kijken van deze film en die ik net noemde dat dit ook films zijn die typisch in die genres passen. Het zijn echter twee echte auteursfilms met fantasy- en horrorelementen.

Hopelijk maakt del Toro nog eens een film van dit kaliber.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Crimson Peak vond ik erg goed. Hoewel het ook weer een stijl boven inhoudfilm is, maar dat is wel een beetje mijn ding. Ik herkende echter weinig dingen terug uit die film hier op misschien de wezens na.. Zijn er andere films van hem die op Crimson Peak lijken, of lijkt het meer op dit werk?

avatar van horizons
Misschien dat El Orfanato? Kunt het altijd proberen.

En wihu is/was iemand die om de zoveel tijd bij deze film kwam melden dat het pure kitsch was zonder verdere uitleg.

avatar van Teejey
Zolang jullie je meer zorgen maken dan ik vind ik het prima horizons.

Teejey schreef:
Snap ik, het staat er inderdaad een beetje raar. Ik bedoel dat het concept, het idee inderdaad niet zo zeer origineel is, maar dat ik de invulling wel weer creatief vind; er is een zeer memorabele fantasiewereld ontstaan. Dat had ik iets duidelijk mogen schrijven, inderdaad.
horizons schreef:
Dat is op één of andere manier best zorgelijk.
Inderdaad.
TornadoEF5 schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Alleen omdat er fantasie in voor komt, zou het kinderachtig of sprookjesachtig zijn? Wat een kortzichtige onzin...

avatar van horizons
Dat zegt TF toch ook niet in dat bericht?

horizons schreef:
Dat zegt TF toch ook niet in dat bericht?
Inderdaad, en ik geef haar gelijk.

avatar van TornadoEF5
Ja, ik moest het ook vijf keer lezen tegen ik door had hoe je het bedoelde. Best wel verwarrend omschreven.

avatar van Ted Kerkjes
Ik geloof dat ik wat meer op moet letten op mijn schrijfstijl...
Al moet ik zeggen, TornadoEF5, dat ik jouw berichtje hierboven ook wat moeilijk leesbaar vind. ("Ja, ik moest het ook vijf keer lezen tegen ik door had hoe je het bedoelde")

Een klassiekertje!

avatar van de grunt
Jammer dat deze geweldige box alleen in Amerika verkrijgbaar is.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Voor de zoveelste keer dit sprookje voor volwassenen gezien, maar ditmaal eindelijk in de bioscoop. In eentje uit 1920 op een oude 35mm proyector nog wel. Past perfect bij deze film waar het gebruik van CGI behoorlijk schaars is, die oude bios en het analogische gaf de effecten (zoals het pad uit de eerste opdracht) ook nog een jaren '50 look die bovendien past bij de periode waarin het zich afspeelt. De lichten gingen uit en het was meteen muisstil in de zaal.

Nog steeds onovertroffen mijn nummer 1, magistraal wordt geluid, visuals, effecten, dialogen en de twee verhalen die parallel verlopen (oorlog en fantasie) verwerkt tot een perfecte mix. Een film die een schril contrast vertoont tussen aan de ene kant de rauwe burgeroorlog en aan de andere kant de tederheid en onschuld van een meisje die gek is op sprookjesboeken en in haar fantasie de uitweg uit die oorlog vindt. Een interpretatie die overigens de film aan de kijker overlaat, is het slechts een droom van een kind, of is het fantasydeel ook werkelijkheid. Het spreekt tot de verbeelding.

Harde,orginele film.absoluut niet geschikt voor kinderen!!

avatar van de grunt
taboe schreef:
absoluut niet geschikt voor kinderen!!

Eens. Overduidelijk waar Abraham de mosterd haalt, die Guillermo del Toro was in zijn filmeducatie niet vies van een exploitatiefilmpje.

avatar van arno74
Maar de film is ook niet voor kinderen bedoeld... er staat niet voor niets 16+ bij als leeftijdsindicatie.

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik volg toch ook Teejey en TornadoEF5 hun mening eigenlijk. Qua boodschap is de film wel duidelijk: je zou kunnen zeggen dat monsters leven in een fantasiewereld, maar de echte monsters die leven gewoonweg in de echte wereld. Kapitein Vidal is wel een prachtige verpersoonlijking van zulk monster, het moet gezegd. De film is op momenten lekker rauw en dat kon ik wel smaken maar er ontbreekt gewoon iets en ik denk dat dat vooral komt doordat ik nooit echt een band wist te ontwikkelen met de personages.

Er zijn ook momenten zoals waar Mercedes, dus de vrouw die de rebellen helpt, de kans krijgt om kapitein Vidal te kelen maar ze het niet doet, gewoon omdat de Vidal op het einde nog een rolletje moest vervullen... Ook die scène met het monster met de ogen in zijn handen (hoe komen ze erop hehe) hadden ze beter op een andere manier gedaan dan dat met die druiven eten, dat vond ik dan weer wel kinderachtig. Bovendien vond ik maar weinig aan het labyrint, rechts links rechts links en meer was er niet aan leek het wel, het aspect van 'verdwalen in een doolhof' is dan ver zoek.

Al bij al is de film mooi geschoten en kent de soundtrack wel een aardig deuntje dat ik waarschijnlijk morgen alweer vergeten ben. Dusja, wat mij betreft toch overgewaardeerd en heb ik er minder van genoten dan ik had verwacht, misschien komt het inderdaad door de generatiekloof Ik word bijna 23

avatar van Dying Rose
Alathir schreef:
...........misschien komt het inderdaad door de generatiekloof Ik word bijna 23

Wat is dat met die zgn. 'generatiekloof'?! Heb ik helemaal geen last van. Blijft me keer op keer ontroeren.

Dying Rose schreef:

Als je geen generatiekloof ziet in algemene zin als het om films gaat vind ik dat heel bijzonder aangezien keer op keer weer blijkt dat die er is. Niet dat dat verrassend is, pure logica natuurlijk.

avatar van horizons
Maar waarom zouden jongere kijkers deze film dan anders beoordelen?
En welke leeftijd bepaald de grens?

avatar van Dying Rose
Teejey Bwa, genoeg jongeren die oude films erg appreciëren en omgekeerd, toch? Natuurlijk zal jong en oud ietsje anders naar een film kijken, maar echt grote verschillen hoeven dit niet altijd te zijn.
Zit zelf op de leeftijd van Alathir, dus vind het opvallend dat de jonge garde (waaronder ook jij en Tornado) dit maar zo-zo vinden.

avatar van arno74
Ik heb vrienden van mijn leeftijd die deze film heel goed vinden en het hebben gekocht. Weer andere vrienden vonden het niet zoveel aan, maar die laatsten waren ook geen dramakijkers. Mijn moeder vindt het ook een prachtige film.

Denk dus niet dat het met leeftijd te maken heeft, laat staan een "generatiekloof". Het zou wat zijn als de boodschap van deze film de jongere generatie koud zou laten... Kwestie dus van of het in je straatje past of niet. Leeftijd speelt bij filmkijken wel een rol maar niet zozeer bij deze film volgens mij. Dat is meer bij films waarbij bagage (levenservaring) de kijkbeleving ten goede komt, geldt hier niet zo. Mij weet (de boodschap van) deze film al bijna 10 jaar lang steeds te ontroeren, los daarvan kun je ook niet om de kwaliteit heen, plot, beeld, acteerwerk, vakmanschap (weinig CGI), geloofwaardigheid (van dialogen, burgeroorlog en fantasie van een kind), alles is goed verzorgd. En de sprookjesachtige fantasie is ook erg mooi, mits je ervan houdt uiteraard. Het heeft ook een behoorlijke genremix, het stapt af van bewandelde paden en formulewerk en dat is iets wat ik altijd waardeer. Voor mij de perfecte film en nog steeds ongeevenaard.

Wat ook een rol kan spelen of of je je aandacht erbij kunt houden, als je iemand bent die snel afgeleid wordt dan verlies je de interesse en gaat het aan je voorbij, maar dat geldt voor alle films.

avatar van tbouwh
arno74 schreef:

Nee hoor

avatar van Baggerman
arno74 schreef:
Voor mij de perfecte film en nog steeds ongeevenaard.

Voor mij ook. Jammer genoeg beschouwt men del Toro door zijn voorgaande werk als een standaard horror/fantasy regisseur, terwijl het hier echt om een auteurswerk met fantasy-elementen gaat dat je los moet zien van zijn andere werk. (Vergelijkbaar met 'Dolls' in het oeuvre van Kitano).

Volgens mij staat Ofelia model voor ONS, de gewone mensen die (in het Westen) in redelijke welstand leven. Wij weten dondersgoed dat er in andere delen van de wereld mensen lijden onder oorlog en armoede, maar we doen in ons dagelijks leven (ook om onszelf te beschermen) alsof dit niet gebeurd. We vluchten dus ook voor de werkelijkheid!

In ons hart zouden we graag zien dat dit anders zou zijn, maar hiervoor moeten we zelf bereid zijn offers te maken voor mensen die wij niet kennen (iets wat Ofelia aan het eind van de film dus wel doet!)!. Hier werkt de film naar toe. Het thema is opoffering.

De laatste zin in de film (uit het al eerder door Ofelia vertelde verhaal over de bloem van het eeuwige leven) wordt dan belangrijk: 'Men was zo geobsedeerd door het feit dat de doorns dodelijk giftig waren dat men niet eens meer probeerde om de bloem van het eeuwige leven te plukken.'.

avatar van Onceuponanytime
Krachtig, boeiend verweven verhaal tussen de fantasywereld van een twaalfjarig meisje en het verloop van een oorlog. Duim omhoog voor het acteer- en camerawerk

avatar van bjerik76
visueel mooi, acteerwerk mooi, mooie speelduur met mooie scenes, ranzige scenes en ontroerende scenes.
kortom aanrader !