El Laberinto del Fauno (2006)

Alternatieve titel: Pan's Labyrinth

Spanje / Mexico / Verenigde Staten
Fantasy / Drama

geregisseerd door Guillermo del Toro
met Ivana Baquero, Sergi López en Doug Jones

In 1944, na de zege van Franco, verhuizen de 12-jarige Ofelia en haar zwangere moeder naar een landelijk gebied in Noord-Spanje, waar ze bij Ofelia's strenge en keiharde stiefvader Kapitein Vidal komen wonen. Met zijn leger vecht de meedogenloze Vidal tegen de rebellen die in de bossen leven. In deze barre omstandigheden ontmoet Ofelia op een nacht een mysterieuze faun. Deze vertelt haar dat ze eigenlijk een prinses is en dat ze zich kan bewijzen als ze drie belangrijke opdrachten uitvoert.

avatar van bjerik76
visueel mooi, acteerwerk mooi, mooie speelduur met mooie scenes, ranzige scenes en ontroerende scenes.
kortom aanrader !

avatar van stefan dias
Totaal mijn ding niet.
…en toch.

Schitterend gecast meisje en een unieke, wrange cocktail van kinderfantasie en volwassenen oorlogsgruwel en 'zin voor realisme' (haar mama die voor 'zekerheid' kiest, 't is maar wat je onder 'zekerheid' verstaat.
Dus ondanks dat ik heel de tijd het gevoel had naar een Luminus-commercial te kijken (die hemeltergende muziek) was ik toch net geboeid genoeg om hem uit te kijken, zelfs niet eens tegen mijn zin. Het verhaal stak sterk in elkaar.

Minpunten waren de muziek en (ik ben altijd een beetje overgevoelig voor 'styling') de allemaal net te keurige kostuums, waardoor je toch heel de tijd wel een beetje op een filmset bleef en niet altijd écht in het verhaal kon verdwijnen.

Zeer donkere, esoterische en occulte film met een veel diepere betekenis en symbolisme dan de meesten vermoeden. Meesterwerk.

Blijft mooi.

Na meerdere kijkbeurten is het verrassende van de fantasy elementen wel een beetje weg, maar dan blijkt dat deze film ook op dramatisch vlak toch goed z'n mannetje kan staan. En zo levert del Toro een film waar fantasy en drama elkaar perfect aanvullen.

Visueel is het enkel de CG die wat ouderdom vertoont, verder erg mooi en sfeervol geschoten. Soundtrack is wat flauwer en had iets meer pit en eigenheid mogen hebben, gelukkig is het acteerwerk wél op niveau. Toch niet zo evident, met een 12-jarige hoofdrolspeelster en nogal wat drama tussen de fantasy door.

Een film die verder ook erg makkelijk wegkijkt en een divers publiek heeft weten overtuigen. Ik ben op zich wel benieuwd wat del Toro met The Shape of Water neergezet heeft, vanuit de verte lijkt die wat op deze film te lijken, maar tot dan blijft dit duidelijk mijn favoriete del Toro film.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Fisico
Help! Ik moet iets gemist hebben. Ik moet zowat de enige zijn die niets van deze film begrijpt. De ene topquotatie na de andere en voor mij moet het zowat het minste zijn wat ik de afgelopen 13m zag (en dat is toch wel wat). Ik weet zelfs niet waarom ik hem niet goed vind. Bizar ...
Zou een tweede kijkbeurt helpen?

avatar van Fisico
Gisteren wist ik helemaal niet wat ik met Pan’s labyrinth moest aanvangen. Ik begreep er aanvankelijk niet veel van, noch inhoudelijk, noch waarom de film zo hoog staat aangeschreven staat. Ik ben nog steeds niet helemaal wild van de film, maar hij intrigeerde me wel – toch een eerste premisse om hoog te quoteren, vandaar ook mijn post van deze nacht en mijn besluit om hem tijdens mijn middagpauze op het werk een tweede kans te geven. Ik moet misschien met het schaamrood op de wangen ook schoorvoetend toegeven dat ik met het indommelen klaarblijkelijk een klein half uurtje heb gemist van de film. Bij een herziening kom je dan soms tot verrassingen te staan.

Een sprookje voor volwassenen, zo staat El laberinto del Fauno aangeschreven. Klopt ook wel: dit is hoegenaamd niet geschikt voor kinderen, hoewel de meeste kindersprookjes nu ook niet bepaald kindvriendelijk zijn gaande van kinderdumping over kannibalisme tot wraakmoorden, maar dit terzijde. Pan’s labyrinth is een mix van drama, fantasy en horror, een setting waar Del Toro wel weg mee weet en ook in het verleden al duchtig mee experimenteerde (Hellboy, Blade II, …).

Hetgeen in de eerste plaats alle lof verdient, is de prachtige setting en decoropbouw van de sprookjeswereld: somber, donker, mysterieus en beangstigend. Het labyrint en de kromme door de maan verlichte takken zorgen voor een onheilspellende benepen sfeer. Ook de fantasierijke creaturen zijn bij momenten afgrijselijk waardoor je je in een monsterlijke nachtmerrie waant. De vraag kan gesteld worden welke wereld – de realiteit ten tijde van de naoorlogse dictatuur van Franco of deze donkere fantasiewereld – je het meest schrik moet aanjagen: de sadist Vidal of het soepballenmonster? Voor Ofelia is deze keuze snel gemaakt en ze vlucht weg in deze droomwereld, hoewel het soepballenmonster ook geen lieverdje is als je je niet aan de regels houdt.

Het boeiende, maar voor mij persoonlijk ook het bizarre van de film is de wisselwerking en combinatie van het Francoregime met deze droomwereld. Voor mij kwam dit bij momenten te geforceerd over om op die manier dit regime aan de kaak te stellen. Dit regime wordt verpersoonlijkt door de moordbeluste sadistische Kapitein Vidal, beetje een clichématig figuur, maar wél mooi vertolkt door Sergi Lopez. Ook Ivana Baquero als de kleine Ofelia – prachtige naam overigens – doet het prima. Vidal heeft echter maar twee levensdoelen: de trouw aan het regime en dit met hand en tand (zelfs letterlijk) verdedigen enerzijds, en anderzijds het opvoeden van zijn zoon als zijn opvolger en voortzetter van zijn nageslacht. De rest laat hem koud en dat laat hij dikwijls blijken ten aanzien van zijn vrouw en (stief)kind.

Het einde is verrassend, geen idee of het nu een bad of een happy end blijkt te zijn, een beetje van beide lijkt me, maar zeker een pluspunt! Niet mijn meest favoriete film, maar bij deze tweede kijkbeurt kan ik hem best appreciëren. Net zoals je kinderen dingen 10x moet laten proeven eer ze het niet lusten, moet je sommige films ook een tweede (of misschien zelfs derde kans geven). Deze waardering doet mijn eerste vluchtige (latente) quotering ook stijgen van 2,0* naar een degelijke 3,5*. Del Toro’s nieuwste film The shape of water zal ondanks de aanwezigheid van een vismonster het wellicht niet zo gortig maken als deze film, maar de interesse is alvast aangewakkerd!

avatar van Drulko Vlaschjan
Leuk hoor. Ik vind het een fijn gebruik dat bioscopen oude films opnieuw draaien als de regisseur in kwestie een nieuwe film uit heeft. Was die lange zit bij The Shape of Water toch nog ergens goed voor. Laberinto beviel mij een stuk beter. Minder zoetsappig, minder rechtlijnig, minder voorspelbaar; ja, ik vond het goed te pruimen. En dan te bedenken dat ik doorgaans niet echt van fantasy houdt. Met bepaalde elementen kon ik ook nu niets (de muziek, dat stemmetje van de fauna), maar op de een of andere manier vond ik het een prima film. Hoera!

Uitstekende film waarin een jong meisje met haar zwangere moeder naar haar stiefvader verhuist. Een donker sprookje voor volwassenen. De echte wereld (in dit geval het fascistische Spanje tijdens de tweede wereldoorlog) en de fantasiewereld zijn op een mooie manier met elkaar verbonden en verworven. De film ziet er prachtig uit (de kostuums, decors, creatures en kleurgebruik).

avatar van John Milton
Toch niet je eerste keer, scorsese?

John Milton schreef:
Toch niet je eerste keer, scorsese?

Nee, tweede kijkbeurt. Maar wel mn eerste mening. En nog even wat huiswerk in opmaat naar zijn nieuwe film.

avatar van John Milton
Ik gok dat je die ook wel wat gaat vinden. Minimaal 3,5* lijkt me

Geweldige film voor die van fantasy houdt, echt de moeite waard.