Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

Alternatieve titels: Spirited Away | De Reis van Chihiro | 千と千尋の神隠し

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Rumi Hiiragi, Miyu Irino en Mari Natsuki

Tijdens de verhuizing van haar familie naar een buitenwijk wandelt Chihiro, een 10-jarig meisje, een wereld binnen die geregeerd wordt door heksen en monsters, waar mensen veranderd worden in dieren. Chihiro moet in een groot badhuis werken om te overleven. Zal het haar lukken om terug te keren naar haar eigen wereld?

avatar van Herculaas
Ik heb de film inmiddels een tweede keer gezien en een beetje laten bezinken. Ik neem terug dat hij me minder doet dan My Neighbor Totoro, Porco Rosso en Kiki's vliegende koeriersdienst en hoog op naar 4,5.

HALVE TAMME.
''Briljant stukje cinema''.

Mooi verhaal & prachtig geanimeerd, een must see!

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met
diverse herzieningen.

Kijk en oordeel zelf.

avatar van Insignificance
Gaaf. Zo fantasierijk krijg je ze niet vaak, al zal dat ook wel iets te maken hebben met het onbekend zijn met de Japanse mythologie. Ik zal wat dat betreft wel het nodige gemist hebben. Dat is niet erg, al loopt het verhaaltje van Chihiro dat risico ook. Er lijkt genoeg in te zitten, maar het neemt eigenlijk net wat te weinig tijd om het te laten bloeien. Aan tempo geen gebrek in ieder geval.

Aan magie ook niet. Zodra het meisje de andere wereld betreedt, is het ogenblikkelijk raak. Betoverend met verfijnde animatie badend in weelderige kleuren en rijk aan van alles. Een scala aan schepsels om maar wat te noemen. Vaak dat er dan vanzelf eens ergens gewenning of verzadiging optreedt, maar ik heb het in deze twee uurtjes geen enkel moment als zodanig ervaren.

Leuke details, zoals als het vogeltje dat verstrikt raakt in Sen's haar, soms koddig, de rilling met de grote stinker, en af en toe momentjes die indruk maken, zoals de wandeling door het bloementuintje. Tal van toffe wezens in een wereld waar alles kan, er is altijd wel wat aan de hand. Avontuurlijk, een beetje eng, grappig en dan weer aandoenlijk. Met iets te enthousiaste muziek, dat wel.

avatar van Rico120
een wordt gaaf
nooit heb ik een film gezien die zo mooi en zo ontroerend is

avatar van baspls
"There must be some mistake! None of these pigs are my parents!"

Ik schaam me echt om dit toe te geven, gister was de eerste keer dat ik deze film heb gezien. Als animatie-freak en fan van Miyazaki is dat toch wel een beetje schandalig. Maar hoe dan ook, nu heb ik hem dus wel gezien.

Ik zag de Engelse voice-over, meestal kijk ik Japans maar het was al laat en ik had geen zin om ondertitels te lezen. Met de Engelse-dub is niets mis, goede stemacteurs.

Zoals verwacht met Miyazaki is de animatie voortreffelijk. Erg mooi getekend en goed geanimeerd, het valt nu in het digitale tijdperk wel meer op dat ze in Japan minder FPS gebruiken dan in het Westen wat animatie betreft (vooral in de achtergrond). De CG is gelukkig maar schaars toegepast, toch jammer dat het er überhaupt in zit. Porco Rosso was nog helemaal op cel gemaakt en met de hand getekend en dat vond ik toch stukken beter. Toch stoort de computerinkleuring helemaal niet, sterker nog, ik vind het hier beter dan in de moderne Disney's. De achtergronden zijn weer erg mooi, wat een details leggen ze daar in Japan nog steeds in.

Joe Hisaishi maakte weer een erg mooie orkestrale soundtrack. Al moet ik zeggen dat die bij lange na niet zo gedenkwaardig of spectaculair is als bij Miyazaki's eerdere films.

Het verhaal vond ik wel sterk. Lekker Japans allemaal en ergens toch ook een beetje zoals westerse fantasy. Sommige geesten waren geniaal, die eenden, kikkers ect., geweldig. De zwarte schimmen hadden beter ontworpen mogen worden maar No-face was dan natuurlijk weer geniaal in eenvoud. Die oma met het mega hoofd was wel een beetje apart maar uiteindelijk ook wel een gelaagd personage. Lekker bizarre fantasy. Miyazaki vertelde in een interview dat Spirited Away ook een onderliggende boodschap heeft over kinderprostitutie in Japan, als je ziet hoe Chihiro in het badhuis moet werken begrijp je dat wel (de film is wel kindvriendelijk overigens, het blijft Miyazaki).

De film is lekker lang en gaat nooit vervelen. Weer een erg geslaagde film van de Japanse Walt Disney. Wel vind ik dat deze relatief veel aandacht krijgt in het westen, andere films van Miyazaki zoals Laputa of Nausicaä vond ik bijvoorbeeld net wat beter. Ben erg blij dat ik deze nu gezien heb.

avatar van mediavillain
Spirited Away is de eerste Japanse animatie die ik ooit gezien heb, dus ik heb eigenlijk geen enkel vergelijkingsmateriaal. Sowieso heb ik het hele animatie genre (ook Westers) structureel ondergewaardeerd en ben ik aan een inhaalslag begonnen (Big Hero 6, Lego movie, Up, Wall-E, allemaal leuk).

Maar Spirited Away is een hele trip, hoewel het nergens langdradig wordt. Heerlijk om eens niet-conventionele (in mijn Westerse optiek) karakters en personages te zien. Je ruikt de stink spirit als het ware door de tv heen. Ik vond het ook interessant hoe er in een Japanse film het handelen van spirits wordt voorgesteld (nogmaals, met mijn Casper het spookje als enige referentiekader). Het viel me op dat de spirits eerst boosaardig lijken maar later (eerst als Boiler man bijv.) ze ook gewoon menselijke trekken hebben (met als klapper dat Yubaba zelfs vergevingsgezind is). Ook interessant is hoe natuurlijk het overkomt dat Haku zijn 'echte' naam weet te herinneren via Chihihuro, als river spirit.

Over het algemeen kwam de film aandoenlijk en authentiek op me over, maar vond ik het narratief wat te slapjes (hoef je ook niet te verwachten in een soort van kinderfilm, maar vind ik wel belangrijk in een topfilm). Ik las een interview met Miyazaki en kwam erachter dat het personage is geënt op een 11-jarige dochter van een vriend, en Miyazaki als schrijver en tekenaar veel zelf doet. De rol van Chihihuro komt dan ook sterk uit de verf, is geloofwaardig, en haar goedheid heeft me wel gegrepen.

Alles bij elkaar een goede eerste ervaring, maar geen 4* omdat ik vermoed dat ik andere anime met andere thematiek beter ga vinden. Iemand nog tips?

mediavillain schreef:

Alle films van Hayo Miyazaki zijn de moeite waard. Zelf vind ik zijn eenvoudige, kinderlijke films beter dan fantasyspektakels als Spirited Away: Tonari no Totoro (1988) (My Neigbor Totoro), Majo no Takkyûbin (1989) (Kiki's vliegende koeriersdienst), Gake no Ue no Ponyo (2008) (Ponyo).

Van zijn collega Isao Takahata kan ik het hartverscheurende Hotaru no Haka (1988) (Grave of the Fireflies) en het fantastisch getekende, dit jaar nog voor een Oscar genomineerde Kaguyahime no Monogatari (2013) (The Tale of the Princess Kaguya) aanraden.

Iets heel anders is de scifi-klassieker Akira (1988).

Herculaas schreef:

Iets heel anders is de scifi-klassieker Akira (1988).

Dank voor de tips daar kan ik wat mee! Voor de echte fantasyspektakels moet ik in de mood zijn. De scifi klassieker die je noemt ben ik wel heel nieuwsgierig naar, vooral de Japanse kijk op mens/machine vraagstukken. Maar ik begin hierna met Kôkaku Kidôtai (1995) (Alternatieve titel: Ghost in the Shell). Keep you posted!

mediavillain schreef:

Ghost in the Shell staat ook nog op mijn te zien-lijstje, ik ben benieuwd.

avatar van arno74
Iemand nog tips?

Eens met Herculaas dat Grave to the Fireflies (1988) een sterk en hartverscheurend oorlogsdrama is. Ponyo (2008) vond ik zelf teveel op (kleine) kinderen gericht, maar My Neighbour Totoro (1988) vind ik ook een aanrader. Howl's Moving Castle (2004) is ook een topper die vaak in een adem genoemd wordt samen met Spirited Away, maar ligt je misschien minder omdat het qua stijl en fantasie best veel raakvlakken heeft met deze film.

Een niet genoemde animatie die je wellicht wel beter ligt is Princess Mononoke (1997), het is wel een animatie met behoorlijk wat geweld en die ik daarom niet voor kinderen geschikt vind. Een volledig lijstje van alle films van deze studio vind je trouwens hier.

Van de animaties uit de VS vergeet vooral How to Train Your Dragon (2010) en Shrek (2001) niet! Neem ook een kijkje op het forum, bijv. op Top 10 Animatie voor meer tips.

arno74 schreef:

Bedankt arno74 voor deze links!
Ik had het gister nog met een vriend over Ghibli studio en hij raadde Princess Mononoke ook aan, dus die ga ik zeker zien!

avatar van SmackItUp
Animatiefilms zijn nooit mijn ding geweest. Maar vanwege de hoge score besloot ik het maar een kans te geven. Ik heb daar behoorlijk spijt van, dit is niet mijn ding helaas. Het enige pluspunt is dat het absoluut mooi geanimeerd is. Daar houdt het dan wel bij op. Zoals iemand al eerder zei:

prutnek schreef:
voor mij is dit nickelodeon aan de lsd

Ik vind er weinig aan en dat vonden mijn kids ook. Ik moest steeds aan 'vrouwtje theelepel' denken qua animatie. Traag gedoe.

avatar van Geno
Ik begrijp niets van dit gedweep met al deze ongebalanceerde ongein. Het wringt aan alle kanten. Ik heb me flink in de luren laten leggen door die waanzinnig hoge scores her en der.

Niet kijken. Je mist niets.

0.5 *

Geno schreef:
Niet kijken. Je mist niets.

Los van of je het nu zelf wel of niet goed vindt is het een nogal belachelijk afraden, vind je niet? Met een gemiddelde van net onder de 4 over 2000+ stemmen lijkt me dat de kans een stuk groter is dat mensen er wél wat aanvinden.

avatar van Geno
OK ... kijk dan wel. Als je echt niets beters te doen hebt. Zo goed?

prutnek schreef:
voor mij is dit nickelodeon aan de lsd

ik denk dat je toch wel een een afspraak kan regelen met een opticien, als je het verschil nog niet kunt zien tussen Ghibli-animatie en doodgewone nickelodeon-animatie van een gemiddeld programma. Akkoord: de legende van Aang (en wellicht ook Korra) zijn mooi getekend en zitten goed in elkaar, en zeker niet alles zit slechts ineen, maar puur qua tekeningen is dit toch van een ander niveau.

LSD vind ik verder geen negatieve associatie. Veel grootheden doen het, en het zet je brein open voor nieuwe ervaringen en prikkels buiten de normale gang des zakens. Het kan je zeker vooruit helpen in het leven, indien correct toegepast (in tegenstelling tot andere (hard)drugs). Vergelijk het met vierdimensioneel denken. Ik vermoed dat als iedere regisseur van de ene op de andere dag besluit om plots LSD te gebruiken, dat de algemene kwaliteit van de films omhoog zou gaan.

Maar belangrijk om erbij te melden is het gegeven dat je zeker geen LSD nodig hebt om een succesvolle en zeer creatieve film te maken. Met dingen zoals meditatie, spiritualiteit of talent icm hard werken bereik je ook al heel veel. LSD kan alleen een handig hulpmiddel zijn, maar zal altijd een meerwaarde betekenen in de zin dat het je voor gedachtes en prikkels openstelt waar je je anders niet voor zou openstellen.

Qua verhaal getuigt dit dat dit het werk is van mensen met een rijke fantasie die er doelgericht en structureel iets mee kunnen uitvoeren met dit meesterwerk als resultaat.

Geno schreef:
OK ... kijk dan wel. Als je echt niets beters te doen hebt. Zo goed?

Heb je eigenlijk wel door wat er tegen je gezegd wordt. Blijkbaar is het heel erg moeilijk voor je om te begrijpen dat andere mensen een andere mening over iets kunnen hebben dan jijzelf. Niet iedereen is zoals jou, en het is jammer dat je je heel moeilijk in een ander kan verplaatsen, wat ik kan afleiden uit je niet doordachte reactie.

avatar van TornadoEF5
Spirited Away was na When Marnie Was There nog maar mijn tweede Ghibli die ik heb gezien, maar het was zeker de moeite waard. De film bevat een rijke hoeveelheid fantasie die me vooral naar het einde toe meer dan één keer kwijt raakte (al speelde de vermoeidheid daar ook wel een rol in).

Wat opvalt is de enge sfeer die over de film heerst, terwijl het eigenlijk misschien wel enger is dan het zou moeten zijn. De animatie is beeldschoon, de tekeningen zijn prachtig gedaan, en de gehele setting leeft en is prachtig met prachtig gecreëerde karakters. Dit is ook zeker een film - die mits je je genoeg inleeft - je emoties sterk aanspreekt, maar dat was natuurlijk wel te verwachten.

Een hoge vier voorlopig voor deze prachtige film!

Toch maar verhoogd naar 4.5*, blijft langer plakken dan ik had gedacht

avatar van Geno
Dit is echt hysterisch gedweep... maak er lekker een 5* van !

avatar van Antonev
Geno schreef:
Dit is echt hysterisch gedweep... maak er lekker een 5* van !

Iedereen zijn mening natuurlijk, maar ik vind het wel erg frappant dat je een heleboel Ghibli films in korte tijd hebt beoordeeld met een 0,5. Als je 2 Ghibli films hebt gezien en je vindt ze allebei helemaal niets, dan ga je toch ook niet alle andere uit de reeks kijken (iets met een ezel en een steen)? Volgens mij ben je gewoon een beetje aan het haten op Ghibli.

avatar van aphexfreak
Zojuist weer herzien, geen idee voor de hoeveelste keer Elke keer als de film begint zit ik meteen in de wereld van Miyazaki. En tegen het einde wil ik daar (net als Chihiro) eigenlijk niet meer weg. Zijn universum is er één van de eindeloze fantasie. Prachtige vergezichten met grote witte wolken en helder blauw water. Even helemaal in die wereld opgenomen zijn...heerlijk. Ik kan niet anders dan de volle 5* geven nu. Dit is top en blijft top. Miyazaki is de enige die mij in dit drukke leven met alle verantwoordelijkheden en wereldse beslommeringen weer even kind laat zijn. Respect voor deze man, een hele diepe buiging. 5*

avatar van dolphinazee
De film en vooral de muziek blijft indrukwekkend zelfs na 15 jaar

avatar van joolstein
Spirited Away is, een prachtig gemaakte, enorm fantasierijke sprookjesfilm die mij een gevoel teruggaf, het gevoel dat ik had toen ik voor het eerst The Neverending Story zag. Ik heb twee uur lang mijn ogen uitgekeken. We maken kennis met het meisje Chihiro, dat achterin de auto bij haar ouders zit te mokken over hun verhuizing. Pa denkt een korte route te nemen naar het nieuwe huis, maar raakt hopeloos verdwaald in de wildernis. De wereld waarin Chihiro en haar ouders dan per ongeluk in terechtkomen, is bevolkt door de meest wonderlijke figuren, geesten en dieren, en mensen zijn er niet welkom. Chihiro's ouders worden door de heks Yubaba veranderd in varkens en Chihiro wordt hiervan gered door de mysterieuze jongen Haku. Dit en de rest van het verhaal doet ook denken aan de boeken zoals 'The Wizard of Oz' of 'Alice in Wonderland' gecombineerd met een vleugje Japanse mythologie. Wat natuurlijk de verdiensten zijn van de rijke verbeelding van Hayao Miyazaki en die hier wederom meesterlijke is vormgegeven. Deze meesterlijke regisseur weet als geen ander personages neer te zetten die volstrekt geloofwaardig zijn. Hoe wonderbaarlijke deze wezens ook zijn nergens maar dan ook nergens twijfel je aan hun bestaan. Daarnaast is zijn specialiteit het gedrag van kinderen, wat ook hier weer in de tienjarige Chihiro goed naar voren komt. Maar er is meer want ook dankzij de achtergronden wordt je ondergedompeld in de sprookjeswereld. En dan niet door computeranimatie, maar door illustraties met prachtige kleurenrijkdom, gelaagdheid en atmosferische effecten waardoor je je waan in een schilderij. Shots zoals van Chihiro midden in het bloemenveld en van taferelen die zij ziet tijdens een treinreis, zijn werkelijk adembenemend mooi. Op de één of andere manier is die artistieke aanpak precies het element dat dat gevoel waar ik het over had, het gevoel dat je als kind had wanneer je in een spannend boek of film dook, weet op te roepen.

avatar van Timba69
Mix van prachtige animatie en pokemon stijl troep. Waarom is toch elk menselijk persoon een kopie die je gewoon uit kunt wisselen in bijna iedere japanse animatiefilm. Kinderachtig getekend met 0 uitdrukking in gezicht.

Toch heeft de film wel wat en waren het vooral de details en achtergronden die wel mooi waren. Verder was er ook genoeg te zien zodat de film ook niet verveelde.

De hype snap ik dan weer niet. Maar misschien ligt dat aan de japannofielen hier op moviemeter.

avatar van tbouwh
'Eindelijk' gezien.

Geweldig gemaakt zeg, de opening en die prachtscène in de trein onder andere... daarnaast voorzien van prachtige muziek.

Het verhaal trok me stukken minder helaas, daarom aan de eindstreep nog nét geen 4*.
Nagenoeg perfect qua vorm dus, inhoudelijk vermoed ik dat andere animes échte favorieten zullen gaan worden (en niet deze alom gewaardeerde klassieker).

avatar van james_cameron
Dromerige japanse animatiefilm, traag maar uiteindelijk best mooi en meeslepend. Ik moest er wel even inkomen en vooral wennen aan de subtiele en ogenschijnlijk eenvoudige animatiestijl, maar op gegeven moment pakt de film je beet om vervolgens niet meer los te laten. Dunnetjes qua plot, maar rijk aan fantasie en detail.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Waarschijnlijk de bekendste en populairste film van Miyazaki. Persoonlijk deed Mononoke-Hime me meer en er zijn nog wel meer Ghibli films die ik beter vond. Kon me zelfs niet eens heel veel van Spirited Away herinneren, er zijn me vooral fragmenten bijgebleven. Bij herziening komt dat waarschijnlijk omdat de film ook vooral opgebouwd is in interessante sequenties. Echt rechtlijnig is de film niet, het script moet het duidelijk niet van plot hebben. Het maakt de film enerzijds onvoorspelbaar, maar tevens niet altijd even toegankelijk, zeker niet voor liefhebbers van vooral Westerse (animatie)films. Desondanks is Spirited Away niets minder dan práchtig! De creativiteit spat vaak bijna letterlijk van het scherm met bijzondere wezens en knotsgekke creaties. Een heerlijk wereldje om even twee uurtjes in rond te zweven.

4,5 sterren.

avatar van IH88
Spirited Away

Fantasierijke animatiefilm van Miyazaki. Met Spirited Away laat Miyazaki zien over een fantastische verbeeldingskracht te beschikken, en het verhaal over het meisje Chihiro die terecht komt in een fantasiewereld vol met kleurrijke personages en vreemde wezens maakt een onweerstaanbare indruk.

Het is een coming of age verhaal over een meisje die in deze fantasiewereld heel veel wijze lessen opdoet over de belangrijke dingen in het leven. Het is een harde leerschool, en Miyazaki waakt ervoor om het allemaal niet te sentimenteel te laten worden. Vooral de band tussen Chihiro en Haku is mooi uitgewerkt. De animatie is schitterend, en vooral wanneer Chihiro op het laatst met de trein op reis gaat levert dat een aantal schitterende scènes op. Een magische film.

avatar van Fisico
Ik zag Spirited away twee dagen op een rij. De eerste keer wist ik niet goed wat ik bekeken had, maar werd toch voldoende geprikkeld om het 24 uur later aan een tweede kijkbeurt te onderwerpen. Het is mijn eerste werk van Miyazaki, maar ik zie dat de plaatselijke bibliotheek nog 4 andere werkjes van hem heeft, dus binnenkort kan er ik meerdere van Miyazaki aan toevoegen.

Spirited away is een fantasierijke dromerige Japanse animatiefilm. De film staat bol van de symboliek en Japanse cultuur die ik meestal niet kan plaatsen, maar is zo overweldigend dat je het op je laat afkomen. De film doet me wat denken aan andere fantasy films als Alice in Wonderland of The neverending story. De vele bizarre vreemde creaturen maken een geslaagde indruk. De tekenstijl van de karakters is een techniek die we wel meer terug zien bij meerdere commerciële animatiefilms, maar het werk van Miyazaki gaat toch een pak verder: diepgang, prachtige achtergronden, creativiteit, inhoudelijk, enz ... De vaak erg mooie gedetailleerde animatie - vaak ondersteund door passende muziek - maken van elke shot haast een schilderijtje. Denk bijvoorbeeld aan het mooie shot op de trein waar Sen wordt geflankeerd door "no-face" en in 2 diagonale hoeken van het beeld wordt geflankeerd door zwarte schaduwen in mantelpak. Maar elk shot in die trein is gewoon geweldig (het instappen bvb). Ook de straatjes - zowel overdag als bij nachtinval - zijn erg sfeervol geschetst en wanen je letterlijk in de Japanse cultuur. De eigenaardige wezens zijn ontzettend fantasierijk en soms grappig. Vooral de spinnetjes vond ik erg koddig en de spinachtige figuur van Kamajii was intrigerend en erg geslaagd.

Spirited away bevat ook veel moraal zoals liefde, vriendschap, opoffering en hebzucht. Al deze eigenschappen worden mooi verweven in het verhaal. Ook het verhaal gaat dieper dan verwacht zoals bijvoorbeeld wanneer je naam gestolen wordt, je in de macht bent van die persoon. Het overkwam Chihiro en Haku. Spirited away is een animatiefilm die naar meer smaakt. Deze film is misschien niet meteen voor kinderen weggelegd. Mijn zoontje keek even mee en vond het toch te eng (oops). Binnenkort staat nummer twee op het programma, misschien past dat wel in zijn arsenaal. Wat mij betreft zwevend tussen 3,5* en 4,0*.

avatar van Madhyminas
Top! Top! Top!