Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

Alternatieve titels: Spirited Away | De Reis van Chihiro | 千と千尋の神隠し

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Rumi Hiiragi, Miyu Irino en Mari Natsuki

Tijdens de verhuizing van haar familie naar een buitenwijk wandelt Chihiro, een 10-jarig meisje, een wereld binnen die geregeerd wordt door heksen en monsters, waar mensen veranderd worden in dieren. Chihiro moet in een groot badhuis werken om te overleven. Zal het haar lukken om terug te keren naar haar eigen wereld?

avatar van Madhyminas
Top! Top! Top!

avatar van Riddierid
... Één van de weinige films waarvan ik niet snap dat ie zo hoog beoordeeld is... Een originele film met een mooie setting en leuke wezentjes, maar verder niet heel leuk om te kijken ofso. Was wel oké, ik had hele hoge verwachtingen, maar... Nee ik snap het gewoon echt niet. Hmm, achja, meningen verschillen. Ik heb vroeger wel eens animés gekeken die mij wat deden, dit raakte me op geen enkel moment terwijl ik nog wel redelijk snel de tranen in de ogen krijg bij films...

avatar van predator
Erg fijn dat ie weer te zien was in Kino. Uitverkocht natuurlijk. Een soort Alice in Wonderland maar dan anders. Een aantal scenes is echt prachtig gemaakt. Een half puntje minder dan de perfecte score door de (simpele) verhaallijn.

avatar van Shadowed
Erg mooi.

Ik ben niet zo'n liefhebben van een Japanse stemmencast, maar een top 250 film wil ik natuurlijk nog wel een kans geven. Gek genoeg beviel hij me ook nog behoorlijk, ondanks de overdreven stemmetjes weer, en dat heeft de film te danken aan zijn verhaal.

Het verhaal is mooi geanimeerd en mooi in beeld gebracht. De sprookjesachtige sfeer mag er zeker zijn en verveelt niet. Het is duidelijk uit Japan, waar ik niet zo'n liefhebber van was maar mede door de mooie animatie en mooi verhaal was dit niet erg storend.

Ontzettend mooi verhaal, schitterende animatie en je hebt eigenlijk al een toppertje. Voor kinderen is dit al top, maar ook volwassenen zullen dit smullen. Grote aanrader, zelfs al is anime niet echt je ding, het is het echt wel waard.

Riddierid schreef:

Duidelijk geen benul van animatie.
Dit wordt gezien als de beste animatie film ooit.