Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

Alternatieve titels: Spirited Away | De Reis van Chihiro | 千と千尋の神隠し

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Rumi Hiiragi, Miyu Irino en Mari Natsuki

Tijdens de verhuizing van haar familie naar een buitenwijk wandelt Chihiro, een 10-jarig meisje, een wereld binnen die geregeerd wordt door heksen en monsters, waar mensen veranderd worden in dieren. Chihiro moet in een groot badhuis werken om te overleven. Zal het haar lukken om terug te keren naar haar eigen wereld?

avatar van Madhyminas
Top! Top! Top!

avatar van Riddierid
... Één van de weinige films waarvan ik niet snap dat ie zo hoog beoordeeld is... Een originele film met een mooie setting en leuke wezentjes, maar verder niet heel leuk om te kijken ofso. Was wel oké, ik had hele hoge verwachtingen, maar... Nee ik snap het gewoon echt niet. Hmm, achja, meningen verschillen. Ik heb vroeger wel eens animés gekeken die mij wat deden, dit raakte me op geen enkel moment terwijl ik nog wel redelijk snel de tranen in de ogen krijg bij films...

avatar van predator
Erg fijn dat ie weer te zien was in Kino. Uitverkocht natuurlijk. Een soort Alice in Wonderland maar dan anders. Een aantal scenes is echt prachtig gemaakt. Een half puntje minder dan de perfecte score door de (simpele) verhaallijn.

avatar van Shadowed
Erg mooi.

Ik ben niet zo'n liefhebben van een Japanse stemmencast, maar een top 250 film wil ik natuurlijk nog wel een kans geven. Gek genoeg beviel hij me ook nog behoorlijk, ondanks de overdreven stemmetjes weer, en dat heeft de film te danken aan zijn verhaal.

Het verhaal is mooi geanimeerd en mooi in beeld gebracht. De sprookjesachtige sfeer mag er zeker zijn en verveelt niet. Het is duidelijk uit Japan, waar ik niet zo'n liefhebber van was maar mede door de mooie animatie en mooi verhaal was dit niet erg storend.

Ontzettend mooi verhaal, schitterende animatie en je hebt eigenlijk al een toppertje. Voor kinderen is dit al top, maar ook volwassenen zullen dit smullen. Grote aanrader, zelfs al is anime niet echt je ding, het is het echt wel waard.

Riddierid schreef:

Duidelijk geen benul van animatie.
Dit wordt gezien als de beste animatie film ooit.

AN3: Dat zegt ie zelf toch ook. Hij snapt zelf niet dat ie zo hoog beoordeeld wordt geeft ie nog aan.
En dan kan het wel prachtige animatie zijn. Het verhaal is niets geweldigs en zelfs wat vreemd te noemen in mijn ogen. Ik snap zelf de hoge beoordelingen ook niet. Vond het verhaal heeeeeel ver uit de lucht gegrepen. Sterker nog: Ik verdenk de bedenker van het script ervan dat ie wat verboden middelen heeft gebruikt tijdens het maken van dit verhaal

avatar van supadragon8
Had nog nooit echt een Japanse animatiefilm gekeken (buiten de handvol die af en toe tijdens mijn jeugd voorbij kwam op Nederlandse tv) en besloot na jaren overwegen eindelijk eens de stap te zetten met deze hoog beoordeelde. Gelijk onder de indruk van dit fijne sprookje die indrukwekkend weet te raken. Spoedig naar de volgende.

avatar van remorz
Tegenvallende herziening.

En dat had ik eigenlijk ook wel een beetje verwacht. Ik herinnerde me een handvol memorabele scenes en een wat slepend middenstuk: eigenlijk kom ik weer tot diezelfde conclusie.

Pluspunten die sterk overeind blijven zijn de sfeer en animatie. Hoewel niet altijd even soepeltjes, zitten er genoeg momenten in die heerlijk speels omgaan met snelheid van bewegen (Chihiro die van de trap af dendert, samen met Haku op de brug, de vliegende papieren vogels). Qua sfeer is het prachtig om te zien hoe het park/badhuis met lichtjes en gedaanten tot leven komt, tot het een bruisende en borrelende aangelegenheid wordt. En ook al valt het qua design soms wat tegen (de baby, Yuyuba, de hoofden en nog een handvol andere wezens), er zit genoeg ziel in om het geheel een betoverende glans mee te geven.

Verhaaltechnisch ademt alles een sprookjesachtige, folkloristische onderlaag die je als westerling wel kunt voelen, maar die niet altijd gesneden koek is om te duiden. Het verloop van No-Face, de relatie tussen Haku en Chihiro en nog wat andere gebeurtenissen/regeltjes die terloops genoemd worden, die waarschijnlijk veel helderder zijn als je bekend bent met de mythologische inspiratiebronnen van de prent. Niet altijd erg als dat gebeurt - en veel valt prima te herleiden - maar de film zit op narratief niveau redelijk vol met dit soort kleine kronkels.

En dat is mijn voornaamste bezwaar: de film kom wat verzadigd over. Alsof een tiental sprookjes verknipt en geplakt zijn tot een mashup van Japanse klassiekers. Voor Japanners zelf misschien een feest der herkenning; voor mij mist het een beetje die serene eenvoud van andere Miyazaki's (of, in het geval van Howl, een wat rechtlijniger verhaal). Af en toe komt er een scene voorbij die die rust oproept, over het algemeen is het een vrij drukke bedoening.

Wat rest is een exotische variant op Alice in Wonderland, met alle creatieve spinsels en coming-of-age elementen van dien, kleurrijk als een collage geserveerd. Nog altijd genieten geblazen van otherworldliness van de bovenste plank, maar te vol om als geheel in mijn hart te kunnen nestelen, zoals een Totoro of Laputa dat deed. Het doet toch een beetje pijn, maar ik doe er een halfje af: 3,5*

N.B. Scenes die me altijd bij zullen blijven zijn:
1) het moment dat vader en moeder in varkens zijn veranderd (had ik als kind súpereng gevonden);
2) de enorme sloot aan drek die er tijdens het wassen van die smeerkees van een god uitgetrokken wordt en
3) de treinrit naar de tweelingzus van Yuyuba, mooi rustpunt temidden van veel hectiek. Jammer dat die zo laat komt.

MarkAjx1 schreef:

Het verhaal is misschien vrij simpel maar vrijwel alle toppers hebben een doodsimpel verhaal.
En van animatie wordt er juist verwacht dat er wel iets geks bedacht wordt.

AN3CCAHNPO schreef:

En van animatie wordt er juist verwacht dat er wel iets geks bedacht wordt.

Ik verwacht juist dat je met animatie mee moet kunnen leven ondanks dat het natuurlijk niet realistisch is. Kijk naar Zootropolis. Ik heb nog nooit een konijn gezien die politieagent is maar toch kun je daar wel aardig mee inleven en was het verhaal best leuk en grappig. Of Up! Ik heb nog nooit een huis in de lucht zien vliegen maar toch leef ik erin mee.
Wall-E wat ik de beste animatie vind die ik gezien heb is er ook zo eentje.
Maar dat is me helaas met deze film niet zo gelukt vond het script echt zo raar waar ik me echt niet mee kon inleven en ik ook niet begrijp wat iedereen hier in ziet.
Ik had de samenvatting gelezen voor ik keek maar deze film werd zo hoog beoordeeld dat ik me er toch aan waagde.