Tonari no Totoro (1988)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Hitoshi Takagi, Noriko Hidaka en Chika Sakamoto

Twee meisjes verhuizen met hun vader naar het platteland om in de buurt te zijn van het verpleegtehuis waar hun moeder ligt. Satsuki en Mei ontdekken dat het nabijgelegen bos bevolkt is door wonderlijke wezens. Ze raken al snel bevriend met deze buren en beleven magische avonturen.

avatar van FillumGek
My Neighbour Totoro is een verademing ten opzichte van het eerdere werk van Miyazaki die echt een stuk drukker en schreeuweriger zijn. Deze animatie is lekker kleinschalig gehouden, met in de hoofdrol twee jonge meisjes die naar het platteland verhuizen en vooral genieten van de dagelijkse dingen in het leven. Rondjes rennen in huis, springen in plassen water en genieten in de natuur.

De fantasiewereld is heerlijk vormgegeven met natuurlijk Totoro als de koning van het magische bos. Met zijn bolle, zachte buik en enorme grijns is hij niet voor niets het boegbeeld van Studio Ghibli. Maar ook de dustbunnies en de catbus zijn een feest om te zien. De mensen in de film zijn ook stuk voor stuk poeslief, waardoor het bijna op een perfecte wereld lijkt. Een enorme goedzak van een papa, de behulpzame nanny en natuurlijk de zusjes Satsuki en Mei die erg schattig zijn. In eerste instantie zou er maar één meisje de hoofdrol invullen, maar dat is later veranderd naar twee wat voor meer interactie moest zorgen. Vreemd genoeg staat dat ene meisje op alle posters, terwijl ze niet in de film voorkomt.

Het kleurrijke tekenwerk in combinatie met de sprookjesachtige soundtrack laat de wereld echt tot leven komen. My Neighbour Totoro is zonder twijfel één van Miyazaki's beste werk.

avatar van nathaniel177
Lekker lichte animatiefilm die makkelijk wegkijkt. Een vriend van mij wilde persé dat ik deze film zou kijken, ik ben akkoord gegaan op voorwaarde dat hij fight club ging kijken. Het duurt wel even voordat totoro in beeld kwam, had hem wel meer willen zien in de film want hij was niet heel vaak in beeld. Vond Mei af en toe wel een beetje irritant met haar geschreeuw. De film heeft in ieder geval wel een mooi en leuk verhaal. Aanrader!

avatar van @Barbapapa
Een prachtige film die bedoeld is voor kinderen maar zeker ook bekeken kan worden door volwassenen. De film is prachtig getekend. Het is echt een film waarbij je lekker achterover kan leunen en kan genieten van de wonderlijke wereld van Miyazaki.

avatar van D'naarige
Een meesterwerk van Miyazaki. Het is niet zo maar een leuke film over 2 zusjes die vriendjes worden met knuffelbaar beest uit het bos. Het is een film met een dieper verhaal en Totoro speelt hier een belangrijke rol in.
Wanneer de meisjes bang zijn is daar Totoro op de boel op te fleuren. Totoro leert de meisjes belangrijke levenslessen, waar de kijker ook nog wat kan van opsteken. Wanneer Mei een zak zaadjes krijgt van Totoro en vervolgens dagen zit te wachten tot de zaadjes ontkiemen. Is dit een les voor de meisjes dat dingen tijd nog hebben en ze geduld moeten hebben. Wat betrekking heeft op hun zieke moeder, dat ze tijd nodig heeft om te genezen.
De scène in bij de bushalte is prachtig. Wanneer de meisjes aankomen bij de bushalte en de bus direct aankomt, verwacht je dat de vader uitstapt, maar hij zit er niet in. Terwijl het blijft regenen en donkerder wordt en de sfeer troostelozer wordt, is daar Totoro om spelend troost te bieden en het wachten te verlichten.

Even als volwassenen ontsnappen van de echte wereld en wegdromen deze prachtige film van Miyazaki. 4*

"The Chinese box office last month counts for 80% of Totoro’s global lifetime theatrical takings!" Jonathan Clements on Studio Ghibli's rather healthy-looking corporate after-life.

Moest je je soms afvragen waarom er zoveel aandacht besteed wordt aan de Chinese markt tegenwoordig.