Heisei Tanuki Gassen Ponpoko (1994)

Alternatieve titels: Pom Poko | The Raccoon War | Pompoko | 平成狸合戦ぽんぽこ

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Isao Takahata
met de stemmen van Ishida Yuriko, Akemi Yamaguchi en Nijiko Kiyokawa

Verhaal over het overleven van een groep magische wezens. Deze vriendelijke wezens, Tanukis genaamd, kunnen tijdelijk de vorm van iets anders aannemen, zelfs dat van mensen. Wanneer hun vredige verblijfplaats wordt bedreigd door een bouwproject, moeten de Tanukis samenwerken om hun huizen te redden.

M. van Kessel
Heerlijk geanimeerde tekenfilm van Studio Ghibli, die een aanklacht vormt tegen het verdwijnen van de natuur door menselijk handelen.

Wat erg opvalt is de volstrekt natuurlijke wijze waarop de wasberen van gedaante veranderen; het is zo geloofwaardig dat het lijkt alsof je het zelf ook kan doen. De prachtige tekeningen zijn kleurrijk, de bonte personages aandoenlijk en de boodschap duidelijk. Halverwege lijkt de film een beetje te ontsporen in een wirwar van vermommingen en actie, maar vrolijk is het wel en doet niets af aan de boodschap van de film en de emoties die hier en daar worden opgeroepen. Een tekenfilm zoals ze zelden meer worden gemaakt tegenwoordig.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na de Yamadas en Hotaru no Haka stelt Takahata hier toch een tikkeltje teleur. Nu lag de lat met die twee titels ook best hoog, dus een slechte film wil ik Pompoko zeker niet noemen, maar toch wist de film me nergens zo te raken en vermaken als die andere twee van Takahata die ik heb gezien.

Pompoko zit vol geestige momenten en stikt van de kleur, fantasie en creativiteit. Zeker het eerste half uurtje is bijzonder leuk. Desondanks zakt de film na dit sterke begin behoorlijk in en na een uurtje had ik het eigenlijk wel gezien. Vervolgens komen er nog best een paar schitterende momenten voorbij (de optocht, met name, is erg mooi), maar het duurt jammer genoeg te lang en verloor daardoor aardig wat kracht.

3,5 sterren.

Reinbo
Leuk fantasievol tussendoortje. Film komt wat traag op gang, maar de parade is om te smullen. En gelukkig nergens overdreven sentimenteel. 3,5*

avatar van JJ_D
Co Jackso schreef:
Nadeel van de film is vooral het tempo en de overbodige en herhalende scènes. Op zich heb ik er geen probleem mee als een film al deze 2 uur duurt, maar als er zoveel herhaling optreedt gaat dat toch wat irriteren. Toch keek ik deze film voor het grootste deel met een glimlach op mijn gezicht en dat beschouw ik altijd als een groot pluspunt.

Helemaal mee eens. 'Pom Poko' is een hartverwarmende, grappige en zelfs ietwat ontroerende film die de kijker weet te facineren door de spontane visuele vondsten en de grappige "personages". Het tempo is inderdaad een probleem, zij het van mineur belang. Immers, de sfeer is zodanig ontspannen dat je af en toe de aandacht wat kunt laten verslappen, en desondanks van het gegeven kunt blijven genieten.
Om in Ghibli-termen te blijven, dit was mijn beste tot nog toe. Af en toe eens zo'n lichte animatie-film, het kan slechts positief werken op het gemoed.

avatar van *Nientjah*
Leuke animefilm, maar jammer dat hij zo lang duurt. Zaten wel grappige stukjes in, de animatie was prachtig en de boodschap is ook wel duidelijk maar het raakte me niet echt. Helemaal geen slechte film maar ik blijf van mening at er betere Ghibli-films zijn gemaakt.

3 sterren.

badbull
De favoriete film van mijn neefje, ik vond het een lompe kinderachtige kinderlijke saaie kinderfilm ,, ik hou niet zo van tekenfilms en ga ze ook niet meer kijken 0 punten

avatar van danuz
Nu moet ik zeggen dat ik het hele concept erg boeiend vond, vooral wanneer er zo'n geweldige optocht opkomt en het folklore meer naar de voorgrond treedt. Jammer dat Heisei Tanuki Gassen Pompoko vooral in het eerste uur ontzettend lijkt aan te slepen en me maar met enkele scenes wist te boeien. De constante herhaling van 'mensjepesten' begon me echt zuur te smaken en dan blijkt een kleine twee uur enorm lang. Gelukkig komen dan dus 'wijze' ten tonele en krijgt het geheel naar het einde toe nog een erg fijne en ontroerende wending (alhoewel ik die wel zag aankomen). Ecobewust zonder enorm drammerig te worden.
Het had van mij allemaal wat gezapiger gemogen en minstens een half uur korter.
Merk trouwens telkens weer dat ik het Ghibli 'magisch realisme' echt prefereer.

Malick
Het eerste uur zit ontzettend sterk in elkaar. Vooral het idee om de hele tijd de mens treiteren vond ik wel geinig gedaan. Zat vaak genoeg te lachen in de bioscoop. De grapdichtheid dat gecreëerd word door de prachtige tekeningen en de melige transformaties van de Tanukis vond ik ontzettend inventief. De testtikels lijken daarin een goed voorbeeld om de mens te terroriseren. Hoe Isao Takahata daar in Godsnaam is opgekomen blijft voor mij een raadsel maar dat het humor is dat mag duidelijk zijn. Een vrolijke boel daarzo. Daar kunnen wij mensen nog iets van leren.

De ecologische boodschap dat volgens sommige mensen door de strot heen wordt geduwd had ik geen moeite mee omdat ik de boodschap van de film zo belangrijk vind dat de mens eens moet gaan inzien wat wij allemaal doen met onze aardbol.

Prettig gestoorde film die af en toe een beetje teveel in herhaling valt. Naar 24 keer de uitgerekte balzak te zien van een Tanuki vond ook ik dat het iets te veel van de goede was. Ook kent het tweede uur niet meer de originaliteit, creativiteit en inventiviteit van het eerste uur. Het blijft zoals ik al eerder zei een herhaling van zetten. Had het gegevenmoment wel gezien maar gelukkig weet Isao Takahata in het laatste kwartiertje de film boven zichzelf uit te stijgen. De conclusie van de hele film is namelijk dat we allemaal een Tanuki zijn. Ik wist het wel...

avatar van BjornH
Hmmm ik was hier niet zo kapot van. Het verhaal werd niet zo goed uitgelegd, waardoor ik om de 10 min geen idee meer had waar t overging. Daarnaast raakte ik ook een beetje geïrriteerd door het gebruik van de alwetende verteller die om de 2 minuten weer iets had toe te voegen.

Die rare beesten waren wel lekker kiddy en konden mij wel door hun onhandigheid af en toe goed laten lachen .

Btw...ik vond die beesten wel min of meer op hobbits lijken. Ze zitten de hele tijd te springen en te dansen en te vreten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Geen slechte film, maar het hangt niet altijd even goed aan elkaar. Qua fantasie zit dit in elk geval goed. Al is dit meer richting kinderen bedoeld dan andere Ghibli films. Ook ligt de morele wijsvinger er te dik op met momenten. Op dat vlak raakt hij toch niet aan het niveau van een gelijkaardige film (quasi gelijkaardig toch) als Watership Down, waar het konijnen zijn die 'vluchten' omdat de mensheid hun wereld gaat overnemen. Wel een leuke film, al had ik er meer van verwacht.

avatar van Black Math
Aardig, maar ik had er meer van verwacht.

Transformerende wasberen doet allereerst een beetje apart aan, maar went al snel en het levert al snel grappige situaties op, onder andere door de fixatie op de ballen van de beestjes. De ongein gaat wel ten koste van de sfeer die andere films van Takahata kenmerkt. Toch schemert het af en toe door, zoals in de shots van de velden waar de wasberen in hun realistische vorm rondlopen, en ook de optocht heeft zeker iets. Maar op het punt van sfeer had ik toch wat grotere verwachtingen. Het opeenvolgen van meerdere mislukte plannen gaat op een gegeven moment ook vervelen, mede door de lange speelduur.

Wat erg positief is, is dat er een eco-thema wordt aangesneden zonder dat het drammerig wordt zoals in Miyazaki films als Nausicaa en Mononoke Hime,

3,5*.

wat een saaie film :s

avatar van DVD-T
Na het zien van een aantal Studio Ghibli films, is deze Pom Poko toch wel een beetje een vreemde film tussen meeslepende films als Spirited Away, Castle in the Sky, Grave of the Fireflies en zelfs Princess Mononoke.

Levend in de rijke Japanse natuur leven de Tanukis, een soort van wasberen, met een raar talent voor feesten en transformeren. De mensen kappen elk stukje bos om een nieuwe leefomgeving voor de mensen te creëren. Dit onderwerp is vandaag de dag nog steeds aanwezig. Dat is ook een beetje waar de film de mist in gaat. Het ecologische aspect wordt te veel naar de voorgrond gebracht, en het voelt dan ook een beetje aan als een propaganda film voor Greenpeace. Het maakt de film gewoon erg moeilijk om door te komen, en het is steeds weer een herhaling op een herhaling op herhaling. Een beetje teveel van het goede. De karakters worden best leuk neergezet, en het is dan ook jammer dat diegene die je juist moeten meeslepen in de film wat naar de achtergrond worden gedrukt. Ook door de hoeveel aan karakters heb je er op de duur geen idee meer van wie nou wie is. Toch zitten er genoeg leuke scènes in de film en is het transformeren een leuk idee en mooi om te aanschouwen. Jammer dat ze dit allemaal in twee hele lange uren hebben gestopt. Na een uur heb je het wel gehad en verlang je naar het einde. De regisseur kiest er echter voor om er nog een uur aan te plakken.

Hoewel de film soms erg saai is, zitten er nog hele leuke momenten in die je aandacht nog enigszins vasthouden. Zoals gezegd zijn de scènes met het transformeren erg leuk gedaan en de animatie ziet er mooi uit. Ook de parade is schitterend gedaan. Het einde is zoals je zou verwachten maar maakt toch wel indruk. Je wordt echter achtergelaten met een leeg gevoel. De karakters en de plot waren niet meeslepend genoeg om je de in de wereld en de 'vibe' van de Tanukis te slepen.

avatar van Spetie
Best een leuk en vermakelijk filmpje dit.

Takahata laat met deze film zien, dat hij ook een enorm fantasierijke film kan maken. De Tanukis zijn bijzondere wezens dat is wel zeker. Soms zijn ze lekker lomp, soms lekker vrolijk, maar daarnaast zijn vooral hun transformaties in van alles en nog wat erg bijzonder om te zien.

Ondanks het ietwat moralistische verhaaltje kon ik goed meeleven met de Tanukis. Takahata voorziet het verhaal verder van humor en laat ook enkele visuele hoogstandjes zien, waarvan de schitterende parade het absolute hoogtepunt is.

Ik heb hier bij momenten erg van genoten, al zaten er soms ook wat mindere stukjes tussen. Takahata laat in ieder geval zien ook enorm fantasievol te zijn, al mist deze film het magische gevoel dat de films van zijn langenoot Miyazaki vaak wel oproepen bij me.

avatar van LimeLou
Geweldig leuke film met de carnaval-scène in de stad als hoogtepunt. De animaties vielen me hier ook op , zagen er fraai uit.

avatar van aSMoDeuS
Als 'ie een half uur minder lang had geduurd, was het waarschijnlijk een 3,5 voor mij geworden.

avatar van RuudC
Behalve de gebruikelijke Ghibli ingrediënten heeft Pompoko een fraai stukje Japanse folklore te bieden. Ik zal absoluut anders tegen wasberen kijken. Zeker wat ze met hun klokkenspel kunnen verrichten, werkte meermaals enorm op de lachspieren. Tegelijkertijd vond ik het best fascinerend, want het had een verrassend interessant effect op het verhaal . Japanners zijn in elk geval niet erg preuts, maar erg schokkend was Pompoko op dat vlak niet. De wasberinnetjes hebben verder borsten, maar that’s it.

Pompoko deed me denken aan de oude cartoons die ik vroeger keek, zoals David De Kabouter, die dezelfde ecologische boodschap bevat. Het is goed om te zien dat boskap hierin aan de kaak wordt gesteld. Het tekenwerk is mooi. Ik heb echter wel beter gezien van de Ghibli studio’s. Behalve de Tanuki’s is het verhaal weinig origineel, maar het kijkt erg lekker weg. De muziek is ook vrij simpel, maar past over het algemeen goed bij de film. Het interessantste zijn de Tanuki’s en hun vaardigheden. De optocht is voor mij het hoogtepunt. De trucjes die ze met hun alom aanwezige balzakken uitvoeren, nemen een goede tweede plaats in.

avatar van Pitakaas
Pompoko is een Ghibli dat wat voelt als een tussendoortje. De film van Takahata is daarnaast altijd voelbaar verschillend van Miyazaki’s. Takahata lijkt veel meer een boodschap te willen doorgeven, daar waar Miyazaki liever een mooi sprookje maakt en de kijker een beetje laat zweven in de motieven. De boodschap van Pompoko moge duidelijk zijn, de mens die de flora en fauna steeds meer terugdringt en de natuur (in de vorm van wasbeer-achtigen) keert zich tegen deze ontwikkeling.

Ik kan me goed voorstellen dat de meningen over deze film sterk verdeeld zijn op basis van Westerse POV’s en Japanse. De folkore van transformerende wasberen is mij totaal onbekend maar schijnbaar in Japan een welbekend sprookje. Dit komt ook weer terug in Operation Poltergeist, wat voor Japanners vast een feest van herkenning moet zijn.

Wat ik wel minder aan de film vind is de speelduur. Met 2 uur zit je voor animatiebegrippen toch aan de hoge kant, en dat zorgt ervoor dat de film (vooral in het midden) wat langdradig wordt. Dat had denk ik niet gehoeven. Wel is de manier van vertellen (een narrator) erg fijn en voelt een beetje alsof je naar een docu kijkt, waarschijnlijk precies waar Takahata op gemikt heeft.

Het stijltje zelf is trouwens erg prettig om naar te kijken. De natuur is leuk vormgegeven en de wasberen zien er erg kindvriendelijk uit. De animaties en kleurenpallet zijn van goed niveau dankzij de transformaties. Maar achteraf kan ik misschien wel concluderen dat het nooit echt een memorabele toevoeging zal zijn aan het repertoire van de studio.

avatar van Metalfist
Transformerende wasberen met een ecologische boodschap

Mijn eerste kennismaking met Studio Ghibli was bijna exact 5 jaar geleden (er zit een verschil van 8 dagen tussen) met een gedubte televisie-uitzending van Howl's Moving Castle op de BBC. Beviel me erg goed trouwens maar sindsdien eigenlijk nooit meer iets van de bekende Japanse animatiestudio gezien. Ik was al langer van plan om daar eens iets aan te doen en aangezien Pompoko tegenwoordig met Japanse audiotrack en Nederlandse ondertiteling in de budgetbak is te vinden voor nog geen 3 euro, was dit een ideale start om dat plan in werking te stellen.

Vroeger deerde het me niet zo of een film gedubt was of niet maar tegenwoordig begin ik toch wel erg hard naar versies met een originele audiotrack te trekken. Zo is naar het schijnt in de gedubte versie van Pompoko elke verwijzing naar testikels verwijderd en dan censureer je toch wel een groot deel van de film. Voor de rest is Pompoko een soort van Japanse versie van Beestenbos is Boos geworden. De mens is volop bezig de natuur te vernietigen en Takahata probeert dit aan te klagen aan de hand van de Tanuki, een soort van mythologische wezens die in Japan erg populair zijn. Het is in ieder geval een leuk concept en de boodschap wordt gelukkig niet enorm hard in je strot geramd. Er is ruimte genoeg voor flink wat humor (onvoorstelbaar wat de Tanukis allemaal met hun edele delen uitrichten) en de wezentjes op zich zijn aandoenlijk genoeg om als hoofdpersonen te fungeren. Het is dan ook zonde dat de film op zich in het midden wat verzwakt. Na operatie Poltergeist had ik het allemaal wel wat gehad en ook de voice-over begon wat op mijn systeem te werken.

Al kun je je dan nog altijd wel wat vergapen aan de mooie animatie. De natuuromgevingen zien er mooi uit maar ook het design van de Tanukis is erg leuk. Al begon ik op den duur wel last te hebben om de minder opvallende Tanukis uit elkaar te houden. Een personage zoals Gonta herken je direct maar bij de anderen had ik wat meer last. Ik heb het op de site al vele malen eerder gezegd maar ik blijf dit soort animatie toch verkiezen boven alle CGI waarmee de films van tegenwoordig worden vol gestoken, al zijn daar ook wel weer uitzonderingen in te vinden. Pompoko bevat dan ook een aantal erg geslaagde scènes (voornamelijk de transformaties maar de optocht tijdens operatie Poltergeist steekt er toch met kop en schouders bovenuit) waardoor ik een aantal herhalende fragmenten er voor lief bij neem.

Ik heb me er toch wel mee geamuseerd. Beetje zonde dat de film niet wat korter is want nu sleept hij wat in het midden doordat je van de ene poging naar de andere gaat en dat verveelt na een tijd. Op animatiegebied ziet dit er heerlijk charmant uit en de wezentjes op zich zijn knoddig genoeg om de film te dragen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zoals al eerder opgemerkt duurt deze Pom Poko te lang. Nadat ik me goed vermaakt had de eerste 45 minuten zag ik dat ik nog niet eens op de helft was en dat was toch wat te veel van het goede.

Verder is het een meer dan degelijke film, met mooie animaties. Maar de typische Ghibli-sfeer van de Miyazaki-films, ontbreekt.

avatar van joolstein
Deze Ghibli is een wat vreemdere film, er is namelijk een nadrukkelijk aanwezige maatschappij-kritische boodschap en er wordt zelfs in gezongen. Het draait om de Tanuki een wezen uit Japanse folklore die lijkt op een wasbeerhond met een vergroot scrotum. Ze zijn overal in Japanse straatbeeld te vinden. (ook Super Mario kan bv.veranderen in een tanuki.) Deze beesten hebben een extra bijzonderheid, ze kunnen zichzelf transformeren in zowat alles wat ze zien. Hun plekje wordt plots bedreigd door een groot bouwproject van de mens. De tanuki's moeten dan samenwerken om hen te verjagen en zo hun leefgebied te kunnen behouden. Die boodschap is nog wel goed, maar het schort meer aan een gedegen uitwerking. Het verhaallijntje over de Tanuki is vrij kort en kent hierdoor veel herhalende scènes. Visueel gezien is de film ook een allegaartje. Realistisch ogende scènes worden afgewisseld met cartooneske passages. En dat is jammer! Toch zijn er ook een paar prachtige scenes en vooral operatie Poltergeist is een hoogtepunt. De tanukis gaan naar de stad van de mensen, en houden daar een soort parade waarbij ze zich metamorfoseren enge en vreemde wezens. Desalniettemin is het nog aardige film!

avatar van Fisico
Ik hou wel van films waar een bepaalde boodschap of moraal aanwezig is. Deze Pom Poko verhaalt wel heel duidelijk de strijd van de imperialistische ingesteldheid van de mensheid tegen de natuur toen de wereldstad Tokyo aan zijn expansie begon. Moest hierbij ook geregeld terugdenken aan de huidige ontbossing van de regenwouden.

Zeer interessant thema waarbij de Tanuki's de strijd aangaan met de mensen om hun leefgebieden te vrijwaren. Het eerste uur was ik vervolgens erg lovend over de film waarbij ook de verschillende strategieën om het probleem aan te pakken aangekaart werden. De Poltergeist-wijze kwam het vaakst in beeld en was best grappig, maar ook andere oplossingen van vreedzaam samenleven tot loodrechte confrontaties kwamen aan bod.

Prima dus, maar na anderhalf uur had ik het wel gezien. Te repetitief op den duur. Visueel prima en ook met de nodige humor, maar het kon wel een stuk korter.