• 10.523 nieuwsartikelen
  • 8.962.392 stemmen

Kaze no Tani no Naushika (1984)

Animatie / Drama | 116 minuten

Genre: Animatie / Drama

Alternatieve titels: Nausicaä of the Valley of the Wind / Kaze no Tani no Nausicaa / 風の谷のナウシカ

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hayao Miyazaki

Met onder meer: Sumi Shimamoto, Gorô Naya en Youji Matsuda

Gesproken taal: Japans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Kaze no Tani no Naushika

"A young girl's love called forth miracles…"

In de toekomst is de aarde door de mensheid verwoest. Slechts een klein deel van de mensheid heeft de verwoesting overleefd. In de vallei van de wind leeft de prinses Nausicaa. Zij probeert de giftige jungle te begrijpen in plaats van te vernietigen.

Nausicaä (stemrol)

Lastel (stemrol)

Gol (stemrol)

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Nausicaa heeft me positief verrast, en blinkt voornamelijk uit in sfeer. Hoewel stilaan wel de leeftijd van de film wat duidelijker wordt, stoort mij dat niet echt, en bepaalde regio's zijn eigenlijk echt heel mooi. Alleen de benaming van de regio's is wat simpel, maar dat is een iets die eigenlijk veel fantasy settings hebben, en stoort voor mij niet echt. De setting zelf is heel mooi, al was wat meer duiding achter de setting zeker niet verkeerd geweest. Elk ander aspect, zelfs verhaal vind ik heel goed. Het is ondertussen mijn zesde Miyazaki al. Ik denk dat ik dit zijn beste vind, hoewel ik het niet wil vergelijken met Totoro die ik voor anderen redenen zo goed vind.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Ghibli is vaak hit or miss bij mij en die miss zit vooral in de films die niet meer in onze eigen wereld spelen (of althans, werelden die er een beetje op lijken) maar meer in een fantasiewereld. En dat speelt dus ook in deze film. Visueel niet heel bijzonder getekend, production design saai en die hele wereld boeit me niet. Daarbij speelt dat de hoofdpersoon hier een en al goedheid is en daardoor ook enorm saai als hoofdpersoon. De zaken dus waar de film allemaal om draait weten geen een moment te boeien en zo wordt dit een lange zit waar verder ook niets voor mij bij zat. 1,5*.

avatar van Basto

Basto

Een vroege Miyazaki. Deze deed me niet zoveel. De eco boodschap kan me doorgaans wel bekoren en het zou me daarnaast niks verbazen als deze film Cameron her en der heeft geïnspireerd. Maar het is dan ook vooral op visueel vlak dat het me niet aansprak. Het is me te statisch en ik vind het geen mooie tekenstijl. Daardoor bleef het wat te afstandelijk.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Een mindere Ghibli voor mij, dit wist me weinig te boeien en dan is de speeltijd van twee uur gewoon te lang. Het is wel mooi geanimeerd, maar ook weer niet zo opvallend of creatief dat dit me lang bij zal blijven. De personages hebben hetzelfde euvel, weinig memorabel. De film wil een boodschap aan jou als kijker geven, maar de vraag is of je er bij dit soort werken op zit te wachten. Verder wel gewoon een voldoende, over het geheel leveren ze toch bijna altijd wel als studio kwaliteit af.

avatar van chevy93

chevy93

Met de nieuwe Miyazaki in de bioscoop krijg je allerlei re-runs van zijn oudere werk. Toen ik me van dag had vergist (eigenlijk had ik naar Spirited Away willen gaan) bleek deze te draaien en ach, waarom ook niet. En deze heeft mij positief verrast. De animaties waren werkelijk wonderschoon en het verhaal wist mij wel te trekken. Beetje kinderlijk en pathetisch maar niet té.

Wat ik overigens vooral waardeerde aan deze film is het relatieve gebrek aan schelle kinder(meisjes)stemmen. De jankstemmen die je in veel Japanse animatiefilms tegenkomt trek ik slecht. Maar hier viel dat alleszins mee.

Ik ben benieuwd wat een herziening van Spirited Away op gaat leveren qua cijfer.

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Goede film

Mijn tweede Miyazaki. Een stuk minder dan spirited away maar alsnog best goed. Animatie is mooi, karakter designs zijn passend en netjes getekend. Muziek is niet heel erg aanwezig maar wanneer het aanwezig is, is het niet verkeerd. De sterkte in de film ligt in de interessante omgevingen die we zien van deze wereld, voornamelijk in het eerste helft. Dit deed me erg denken aan de videogame Hollow Knight. Iemand toevallig ook? Anyway, de tweede helft is een stuk minder sterk. Weg zijn die omgevingen en wordt het ook allemaal minder interessant. De Giant Warrior op het einde voelde heel apart aan want het was een beetje uit het niets. Ik snapte eerlijk gezegd niet waarom dat überhaupt in de film zat. Het voegde eigenlijk helemaal niks toe. De thema van ecologie is duidelijk alleen vond ik het niet altijd zo goed uitgewerkt. Het is ongetwijfeld een origineel thema. Ik vond de uitwerking alleen een beetje minder. Dat komt omdat de tweede helft van de film meer met je emoties wilt spelen, in plaats van je aan het denken zetten. Dit pakte mij gewoon niet. Het is voorspelbaar, wat niet erg is alleen is de focus op emoties groot. Daarom vond ik dat storend. Nogmaals, de eerste helft van de film deed dit een stukken beter. De scène waar Nausicaä onder de Sea of Decay zit deed dit goed.

Goede film, maar niet meer dan dat.