Kaze no Tani no Naushika (1984)

Alternatieve titels: Nausicaä of the Valley of the Wind | Kaze no Tani no Nausicaa | 風の谷のナウシカ

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Sumi Shimamoto, Gorô Naya en Yôji Matsuda

In de toekomst is de aarde door de mensheid verwoest. Slechts een klein deel van de mensheid heeft de verwoesting overleefd. In de vallei van de wind leeft de prinses Nausicaa. Zij probeert de giftige jungle te begrijpen in plaats van te vernietigen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eentje uit de beginperiode van Ghibli die ik nog niet gezien had. Met Hayao Miyazaki achter het stuur had ik wel hoop op een goeie film. Maar als ik de reacties hier las waren de meningen soms wel uiteenlopend. Dan maar zelf de film bekijken.

Dit is het Ghibli-debuut van Hayao Miyazaki en je merkt wel dat de man nog moet leren. Vooral de komende films zullen van nog beter niveau zijn. En typisch voor de man is het ecologische verhaal met de natuur die zich niet laat doen door de mens. Soms is dat wel wat belerend, maar de rest van het verhaal is evengoed interessant genoeg om een boeiende film te bezorgen. De muziek is prachtig en een leuke fantasiewereld. Maar ik miste toch het sprookjesachtige van bvb een Laputa of Mononoke. Dit is meer een avonturen/actie film geworden. Dankzij de insecten zit er toch iets meer in.

Er zijn betere films uit de stal van Ghibli. Je merkt wel dat het nog wat zoeken is voor Miyazaki. En je maakt het vergelijk ook meteen met een Mononoke bvb dat toch beter gemaakt is. Maar het is ook geen slechte film, al begrijp ik wel dat hier sommige mensen zich niet in kunnen vinden.

avatar van RuudC
Het mooie van Ghibli films is dat de minder goede films letterlijk minder goed zijn. Er komt zoveel moois vandaan en datgene dat kwalitatief minder goed is, is alsnog erg vermakelijk. Nausicaä is technisch gezien geen Ghibli, omdat met de opbrengsten ervan de studio’s namelijk werden opgericht, maar dat is iets dan me aan mijn reet zal roesten.

Hetzelfde geldt voor de ecologische thematiek. Dat riep ik laatst ook al bij Wall-E. Zolang Steven Seagal na afloop maar geen ellenlange speech gaat houden, vind ik het al snel best. Nausicaä is gewoon weer een heerlijk avontuur, waarbij ik best blij ben met de post-apocalyptische setting. Natuurlijk snap ik wel dat Miyazaki een statement maakt tegen (de gevolgen van) milieuvervuiling, maar hij komt ook op tegen het egoïsme en zelfverrijking ten koste van anderen. Het zijn duidelijke boodschappen, maar nergens gaat het ten koste van het verhaal.

Waar Miyazaki weer in slaagt, is om prachtige settings te creëren. Wanneer de prinses op pad gaat, schieten prachtige landschappen voorbij en is de actie erg mooi getekend. Zeker de luchtgevechten zien er machtig uit, maar visueel zien de latere films er wel wat beter uit. Daarbij moet gezegd worden dat de queeste van Nausicaä ook minder interessante episodes heeft en daarom soms wat langdradig overkomt. En dat allemaal om aan te tonen dat de buitenwereld niet vijandig (hoeft te zijn) is. De finale is trouwens om te smullen. De aanval van de God-Krijger ziet er spectaculair uit. Zoals gezegd een mindere Ghibli, maar alsnog een goede film.

Heiden, de ecospeech van Seagal in On Deadly Ground is het hoogtepunt van de film XD

avatar van RuudC
Nee, dat is toch echt die psychedelische trip waarin hij onder andere met een beer worstelt.

avatar van aSMoDeuS
Goodfella schreef:

Veel beter.

Tenminste, ik ben nu al een half jaar in heet eerste deel van de Manga bezig, maar kom er niet doorheen. Warrige, drukke tekeningen vooral, trek ik niet. De film is juist het tegenovergestelde van dat, en véél sfeervoller.

Vreemd, ik vind de manga juist twee keer zo goed en heb 'm in één ruk uitgelezen!

Vermakelijk, maar de film begint toch wat ouderdomstekenen te vertonen. Naast erg fijne luchtgevechten en gave monsterlijke insecten, valt het hier toch bijzonder op dat de manier hoe de mensen zijn geanimeerd toch wat weinig gedetailleerd is. Helemaal de mannelijke personages zien er allemaal hetzelfde uit met hun kleine gedrongen figuren en absurd grote snorren, dat is toch wat jammer.

Een ander probleem heb ik met het personage van Nausicaa zelf: te sympathiek, te lief, te empathisch etc. Ik begrijp dat zij de hoofdpersoon is en ook dient als een voorbeeldfunctie, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat zij een paar character flaws mist om het personage echt interessant te maken.

Gelukkig wordt de film op het einde toch wat sterker, helemaal als die die grote, rottende krijger wordt opgeroepen krijgt de film nog een fijn macaber trekje. Ik moet wel zeggen dat het hele profetie verhaal in combinatie met enkele afgrijselijke teksten op het einde wel erg zoetsappig wordt, maar net niet erg genoeg om er helemaal mee te zitten. Daar komt ook nog eens bij dat de soundtrack gewoon erg sterk is.

Ik heb ergens wel het idee dat Miyazaki een aantal essentiele verhaallijnen en personages heeft gerecycled voor, in mijn opinie een superieure film, Mononoke Hime. Deze film heeft in ieder geval wel degelijk een belangrijk stukje waarde in de geschiedenis van anime, het had alleen in mijn ogen toch net iets beter kunnen zijn.

avatar van baspls
"Nice valley. Think I'll keep it."

Weer een erg goede film van Topcraft/Ghibli. Ik vind Hayao Miyazaki's films altijd wel erg goed. Dit was dan ook weer een erg goede animé.

Een soort mix van Sience-fiction en Fantasy die af en toe een klein beetje weg heeft van Star Wars. Erg mooie schepen, gebouwen en landschappen.

De animatie was echt heel erg goed. Erg mooi getekend en iedere frame zit vol met duizenden details. Schitterende achtergronden. Echt een meesterlijk gemaakte animatiefilm.

Erg mooi verhaal over de vallei van de wind. Een oorlog tussen twee groepen mensen komt het koninkrijk in de vallei in de weg te liggen en word eerst overgenomen door de ene partij en vervolgens bijna verwoest door de andere. Erg goed verhaal dat toch ook erg episch is.

De Engelse dub is best wel goed en de stemmen passen goed bij de personages. De stemmen van Mark Hamill, Tony Jay, Patrick Stewart en Alison Lohman waren erg goed.

Ook erg goede soundtrack van Joe Hisaishi. Deze geeft een nogal dramatisch sfeer aan de film.

Net als Tenkû no shiro Rapyuta is dit weer een erg goede en mooie Miyazaki-film!

avatar van Montorsi
Beetje zeurderig en prekerig filmpje. Veel te uitleggerig ook, en ook de soundtrack vond ik een beetje vervelend. Het verhaaltje boeide me verder ook te weinig.

TMP
Beduidend mindere film van Miyazaki. Een vervelend moralistisch verhaaltje van begin tot eind, erg langdradig. Slechte muziekkeuze en op Nausicaä na kent de film ook geen enkel interessant personage. Enige pluspuntje is dat de animatie zelf wel in orde is. Een van de minste Ghibli films.

avatar van baspls
Toch juist een prachtige soundtrack? Krijg er kippevel van zo mooi. Dit blijft samen met Castle in the Sky mijn favo van Ghibli

avatar van arno74
Fraaie fantasierijke animatie, stukken beter dan zijn laatste film (Kaze Tachinu). De fantasierijke elementen, en de kritische noot richting de oorlog, welke ik in die film compleet miste zitten hier wel in. Stijl en kwaliteit stammen herkenbaar van de jaren '80 af.

Films over respect voor dieren heb ik wel vaker gezien, deze is de eerste die ik zie met als (gedurfde) uitgangspunt respect voor insecten. Ruim 3,5*, richting 4*

avatar van Lord Flashheart
Eerste onvoldoende voor een Ghibli/Miyazaki.

Ik deel grotendeels de kritieken die anderen hier hebben. Nausicaä of the Valley of Wind is een langdradige preek gebleken, waarvan ik de boodschap na een kwartier wel zat was. De personages zijn matig en de animaties (voor een Ghibli), vrij inspiratieloos. Enkel sommige insecten waren mooi vormgegeven, de rest (de giftige jungle, de achtergronden, de vliegtuigen, de mensen zelf) is thans behoorlijk gedateerd.

Grootste probleem is dat alles om prinses Nausicaa draait. Omdat alles aan haar goed is, gaat ze je al gauw tegenstaan. Zij is de enige die met beestjes kan praten, zij is de enige die weet hoe met de natuur om te gaan, zij is de enige die de (juiste) acties onderneemt. De rest van de personages zijn zo passief dat ze er eigenlijk nauwelijks toe doen. De meeste spreken amper meer dan drie zinnen uit. Dan mag je in de Engelse versie nog zo'n top cast hebben met o.a. Patrick Stewart, Uma Thurman, Shia LaBeouf en Mark Hamill, maar wat heb je eraan op deze manier?

Een zware onvoldoende vind ik het niet, daarvoor is de dystopische toekomst op zich best leuk bedacht, maar de manier waarop het ecologische thema gebracht wordt, gaat vervelen. 2,5*

avatar van jipt
Prachtige eerdere Miyazaki van epische proporties. 4,5*

avatar van Antonev
Wederom een prachtige productie van de grote meester Miyazaki. Intrigerend verhaal over het vernietigen van de aarde en de gevolgen daarvan voor de overgebleven mensen. De Koninkrijken, de grote insecten, de giftige jungle, de geschiedenis etc etc, het wordt allemaal uitstekend gebracht. De animatie zelf vond ik ook schitterend. Sommigen vinden het gedateerd, ik vind de gebruikte stijl juist erg mooi.

Kan me ook niet vinden in de kritiek dat het te moralistisch is. Er wordt natuurlijk aangegeven dat de mensen de ellende aan zich zelf te danken hebben. Maar het is zeker niet zo dat dit de gehele film onderstreept of opgedrongen wordt.

Ik heb er in ieder geval weer erg van kunnen genieten.

avatar van Antonev
Lord Flashheart schreef:
Eerste onvoldoende voor een Ghibli/Miyazaki.

Dat zij de enige was die wist hoe ze moest omgaan met de jungle en de insecten, kwam omdat zij de enige was die de moeite nam om zich te verdiepen in het 'hoe' en 'wat'. Het was dan ook wel logisch dat juist ZIJ degene was die wist hoe ze moest reageren en met de insecten kon communiceren. Ik kon me er in ieder geval niet aan storen. Wel heb je gelijk dat andere personages ietwat onderbelicht bleven.

Het moralistische vond ik erg meevallen, het was niet zo dat er continu benadrukt werd dat de mensen de jungle aan zich zelf te danken hadden. Het wordt gezegd, maar het wordt er niet ingewreven. De boodschap was mijns inziens dan ook niet zozeer dat we zuinig moeten zijn op de aarde. Mensen kunnen beter leren om dingen te doorgronden en te begrijpen, in plaats van te kiezen voor geweld en vernietiging.

kappeuter (moderator)
Vreemd, deze Miyazaki is niet in Nederland op dvd verschenen?

avatar van Insignificance
Heel, maar dan ook héél wisselvallig. Die synthesizer deuntjes, of wat het ook is, kunnen echt niet. Dat zal iets met het jaartal te maken hebben, maar storend is het hoe dan ook. Zo leuk is het meisje niet. Neigt mij iets teveel naar het de grote, doch enigszins kwetsbare heldin. Miyazaki gebruikt haar af en toe ook nogal opzichtig om het plotje bij te sturen en het thema onder je neus te duwen. Als het om schattig gaat, moet je bij Teto zijn.

En toch houdt de film nog redelijk stand. Dat heeft voor mij voornamelijk te maken met de wereld en haar bewoners, die Miyazaki op het scherm tovert. Een dystopia met idyllische trekjes en gigantische insecten, waar een onverbiddelijke oorlog met tanks en vliegtuigen woedt. Het werkt allemaal als een soort dark fantasy, een kinderhorror die een paar formidabele scènes opleveren. Helaas gaat er hier ook nog wat te veel fout.

avatar van Rico120
wederom deze film is legendarisch

HALVE TAMME.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:

Deze pre-Ghibli blijft toch wel goed. Je merkt dat de ervaring nog mist, maar het talent is er wel. Deze film opent een mooie wereld vol fantasie met aandacht voor avontuur en actie. Geen romantiek of humor, maar mooie scènes en spanning. De kwaliteit is wisselend en het is niet altijd even boeiend. Maar sommige scènes zijn echt de moeite om te zien. Ik genoot vooral van de momenten dat er gevlogen werd. Prachtige beelden. Ook de wereld onder het bos zijn mooi gedaan. Nausicaä is een interessant personage en trekt de film met gemak. Deze film is misschien niet de beste Ghibli (of halve Ghibli zoals je wil), maar is zeker niet slecht en mag zonder probleem bij de grote titels uit de reeks staan.

Prachtige film dit. Hisaishi's score is adembenemend goed trouwens.

avatar van joolstein
Het is mijn tweede film van studio Ghibli en één ding is me duidelijk de films kijken heerlijk weg. Officieel is dit natuurlijk geen Ghibli want deze animatiefilm werd nog voor de oprichting van de studio gemaakt. Toch staat de film wel in hun catalogus. Enfin, zonder Nausicaä of the Valley of the Wind was er dus geen studio Ghibli! Regisseur Hayao Miyazaki gebruikte voor het verhaal zijn eigen mangaserie. En wat is dat een heerlijk post-apocalyptisch sprookje die geschikt is voor jong en oud. Zodra je de film opzet wordt je meegezogen in het fantasierijke sciencefiction verhaal. In de toekomst is de aarde door de mensheid verwoest. Slechts een klein deel van de mensheid heeft de verwoesting overleefd. In die wereld leven immens grote insecten (de bekendste zijn de Ohmu) en zonder masker ga je dood aan de giftige gassen en pollen. In de vallei van de wind leeft de prinses Nausicaa en houdt zich vooral bezig met haar grote liefde: de natuur. Maar de prins van het naburige land denkt daar heel anders over: hij gebruikt technologie en een eeuwenoude krijger om de natuur onder de duim te houden, en riskeert daarmee ieders leven. Aan Nausicaa de taak om hem te stoppen en om vrede te laten zegevieren. De animaties zijn schitterend, zeker gezien het feit dat het al in 1984 gemaakt is en is vergelijkbaar met ‘Castle in the Sky’ die uit ongeveer dezelfde periode afkomstig is. Wederom een prachtige anime met veel vliegtuigen en actie die elk jongenshart sneller laat slaan!

avatar van Mochizuki Rokuro
Komende vrijdag 22 september om 15u in Utrecht te zien op het NFF.

avatar van danuz
danuz schreef:
De film wil te groots aandoen, maar het lukt hem absoluut niet. Misschien ooit eens een herkijk, maar op dit moment kan ik er erg weinig mee..

Geen betere reden om hem te herzien dan een 35mm kopie op groot scherm. Het blijft wel een vrij povere en extreem basale film. Qua animatie en tekening zijn er hier en daar leuke vondsten te ontwaren, maar als geheel oogt (en luistert) alles plat. Moet zeggen dat ik nieteens zo erg over het morele plaatje inzat, het is wel de weinig subtiele uitwerking die steekt.

avatar van FillumGek
Nadat ik in Tokyo een aantal Ghibli stores was binnengelopen besefte ik me ook meteen dat het alweer tien jaar geleden is dat ik er een aantal voor het laatst heb gezien. Tijd voor een opfrisbeurt dus, in chronologische volgorde.

In mijn herinnering was Nausicaä altijd één van de mindere en ook bij een herziening blijf ik daar bij. Gelukkig is een mindere Ghibli altijd nog steeds goed. Al bestond Ghibli ten tijde van deze film natuurlijk nog niet. De studio is opgericht van de opbrengst van deze film.

Nausicaä bevat veel kenmerken die we in latere Ghibli's veel tegenkomen. Zo is er Miyazaki's obsessie voor het vliegen en machines uit de Tweede Wereldoorlog. Het is duidelijk dat hier inspiratie is uitgehaald. Helaas is de animatie behoorlijk gedateerd en is Nausicaä zelf niet bepaald een leuk personage omdat ze te perfect is. Opvallend is dat het net lijkt of ze soms geen broek aan heeft trouwens, doordat haar broek dezelfde kleur heeft als haar huid. De vos-eekhoorn en andere fantasy creatures waren dan wel weer geslaagd.

Waar ik me vooral aan stoorde was de enorme hoeveelheid chaotische actie. Er is naar mijn mening nog weinig van magie te bespeuren. Bovendien is de film erg langdradig met hier en daar saaie stukken.