Neko no Ongaeshi (2002)

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Hiroyuki Morita
met de stemmen van Chizuru Ikewaki, Yoshihiko Hakamada en Youko Honna

Haru beleeft een doodnormale schooldag, maar wanneer ze met een vriendinnetje naar huis loopt gebeurt er iets merkwaardigs. Ze redt een kat die bijna werd overreden door een auto, en tot haar verbazing staat het dier op en bedankt haar. Haru is perplex maar haar moeder herinnert haar aan een vergelijkbaar voorval van toen ze nog klein was. 's Avonds blijkt er een processie van katten op straat plaats te vinden.

avatar van Filmkriebel
Luchtig en prettig filmpje van de alom gerespecteerde Ghibli Studio. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om goed te zijn. Dit sprankelend fantasietje staat in ieder geval garant voor een goed uurtje weg van deze wereld. Een verborgen kattenrijk, transformaties, een doolhof... er worden heel wat elementen in de film gepropt, maar net als Haru wordt je tot de laatste minuut meegezogen in een leuk verhaaltje, gericht op een publiek van 6 tot 12 jaar. Volwassenen (al dan niet aan het Peter Pan syndroom lijdend) kunnen natuurlijk ook meegenieten. Niks mis met deze anime.

avatar van Antonev
Voor mij persoonlijk één van de beste films uit de Ghibli stal. De animatie is weer fantastisch, de sfeer is luchtig en het verhaal is origineel. Ook de karakters zijn erg leuk verzonnen.

avatar van Herculaas
Mijn eerste Ghibli-film die niet uit de koker van Hayao Miyazaki komt. Aan mij is hij niet besteed. Het begin is best aardig. Haru's saaie en eenzame leventje wordt goed neergezet en de kattenprocessie is magisch. Zodra ze in het kattenkoninkrijk zijn beland kakt de film echter in. Alles hangt als los zand aan elkaar, de flauwe humor werkt voor mij absoluut niet en de diepgang die ik aan Miyazaki's films zo waardeer ontbreekt volledig. Misschien had ik er gewoon te veel van verwacht. Ik zal hem binnenkort nog eens kijken, misschien dat hij me dan wel weet te boeien.

avatar van Herculaas
Herzien en mijn waardering verhoogd van 2,5 naar 3 sterren, want een onvoldoende verdient dit aardige avontuurtje toch niet.

Ditmaal heb ik hem in het Nederlands gezien. De nasynchronisatie is niet al te best, maar wel beter dan die van Spirited Away. In ieder geval hebben ze hier consequent Vlaamse stemacteurs gebruikt in plaats van een onlogisch mengelmoesje van Vlamingen en Nederlanders.

avatar van arno74
Voor een Gibli vond ik deze opvallend meer op kinderen gericht dan gebruikelijk. De animatie zelf is mooi en het verhaal over een meisje dat in de kattenwereld belandt is wel aardig maar ook wel eenvoudig en rechtlijnig. De magie ontbreekt een beetje, zowel in de film zelf als in wat het uitstraalt. Ook de personages hebben wat minder uitstraling, met de kattenkoning (de "slechterik" van het verhaal) als minst interessante figuur. Misschien worden we teveel verwend door Gibli (en vooral door Miyazaki) waardoor de verwachtingen hoog komen te liggen.

Leuk om een keer gezien te hebben, zeker voor kinderen denk ik, maar zeker niet van het hoge niveau als de meeste andere Giblis. 3,0*

avatar van Fonzzz002
Wat ik van The Cat Returns heb meegekregen is dat het is afgeleid van een fictief boek, geschreven door een personage uit een andere Studio Ghibli film. Het is bedoeld als een onschuldig jeugd-avonturenverhaal en dat is precies wat deze film levert. De eerste helft van de film had veel creativiteit die mijn interesse vasthield. Hoe je stapsgewijs de fantasie wereld in word geleid is subtiel gedaan en het had de nodige humor. De tweede helft van de film vond ik echter minder goed: een grote hoeveelheid jeugdfilm clichés kwamen voorbij wat afnam van de creativiteit, evenals dat de humor of spanning afwezig werd. Wanneer je eenmaal ziet wat de fantasiewereld eigenlijk voorstelt voelde het een beetje onorigineel voor een Studio Ghibli film. Desalniettemin zaten er wel degelijk een paar geinige snufjes in de tweede helft verwerkt die ervoor zorgde dat ik me niet ging vervelen, wel ontnam het de potentie die de film opbouwde in de eerste helft.

Al met al: als je een liefhebber bent van de Ghibli films is het een amuserende film om eens te hebben gezien. Het is echter niet iets dat ik zou aanraden.

avatar van Rico120
toen ik deze film keek dacht waar op slaat dit
maar een maal bezig dacht ik hmm de film is eigenlijk best oke gedaan

verder niets bijzonders aan deze film

avatar van Ravenstein
Doet me denken aan een soort 'Alice in Wonderland' met veel katten. 'Alice in Wonderland' is nooit mijn ding geweest en ik ben totaal geen kattenmens. De vlaamse dub, in tegenstelling tot de vlaamse dubs van de Pixarfilms, is maar zwakjes, vooral de stem van het hoofdpersonage Haru irriteerde me.
Deze film kan probleemloos overgeslagen worden.

lezertje
Ook hier weer de klare lijn van de Ghibli studio’s en ook hier weer, net als al die andere animatiefilms uit deze Japanse studio, weer een zwaar overschat filmpje. Het lijkt wel dat alk die Japanse animators maar in één stijl kunnen tekenen. Vergeten op het moment dat het afgelopen is.

avatar van Macmanus
Katten.

Ben niet zo een fan van de wereld die deze film creëert. Normaal zit er genoeg fantasy in Ghibli maar dit was mij wat te droog. Aparte kattenwereld voelt meer Pixar aan. Neemt niet weg dat het wel geinig weg kijkt en super kort is, maar wel begrijpelijk dat dit niet de meeste bekende Ghibli is. Op naar weer een sterke.

3 sterren

avatar van mjk87
Aardig filmpje dat net te kort is voor echte diepgang en in het tweede deel net te veel op actie is gericht en vooral te afgeraffeld is, maar verder prima kijkvoer. Leuke personages en zeker tot het moment in de kattenwereld ook met een fijn sfeertje en goede opbouw. Daarna gaat het snel van scène naar scène waar men best de tijd voor had mogen nemen. Net als de kattenwereld zelf die niet heel erg getuigt van veel fantasie. De tekenstijl verder is aardig maar ik ben veel mooier en detailrijker gewend. De stadse achtergronden zijn wel fraai. 3,0*.

avatar van baspls
The Cat Returns verteld het verhaal van Haru, een doodnormaal meisje die op een dag een overstekende kat red. Tot haar grote verbazing staat de kat naderhand op en bedankt haar. Later krijgt ze te horen dat de koning der katten haar als beloning met zijn zoon wil laten trouwen, maar dat wil ze niet. De half-kat Baron Humbert von Gikkingen is de enige die haar nog kan helpen.

Eigenlijk is The Cat Returns een spin-off van Whisper of the Heart, waarin de Baron ook voorkomt. Daarmee is het de enige vervolg-film die Studio Ghibli ooit heeft gemaakt. Waar vrijwel alle Japanse animatiefilms de prettige speelduur van 2 uur hebben, is deze dan ook net zo kort als de films van Disney. Ik erger me altijd erg aan de korte speelduur van dit soort animatiefilms. Daarmee sluit je iedere mogelijkheid tot diepgang uit.

Ook hier was het dus niet veel meer dan een vermakelijk uitstapje, Geslaagd antropomorfisme en ondanks dat het computer-gekleurd is, was de animatie nog steeds schitterend.

avatar van predator
Haalt het niet bij Moving Castle en Spirited away, maar verder een fijne film om gezien te hebben.