Gake no Ue no Ponyo (2008)

Alternatieve titels: Ponyo | Ponyo on the Cliff by the Sea | 崖の上のポニョ

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yuria Nara, Hiroki Doi en Akiko Yano

Op een steile rots boven de zee woont een klein jongetje van vijf jaar, Sosuke, samen met zijn ouders. Op een dag ziet hij in het water een goudvis met een meisjesgezichtje. Het bijzondere visje, dat hij Ponyo noemt, is ontsnapt aan haar vader, een onderwatertovenaar. Ponyo is van plan mens te worden. Door haar sterke magische wil begint ze al te veranderen, maar haar vader is op zoek naar zijn dochter om haar dat te beletten. Ponyo roept de hulp van Sosuke in om uit de buurt van haar vader te kunnen blijven. Dat valt nog niet mee...

avatar van Shadowed
Mindere Miyazaki.

Zijn Spirited Away vond ik een stuk, en dan ook echt een stuk beter dan dit. Dit vond ik vooral flauw, waarbij ik maar weinig sympathie kon krijgen voor een enkel personage en ze meer irritant vond dan echt lief of schattig.

Vooral die Ponyo is irritant op een ongelooflijk niveau soms. Sowieso vond ik haar maar een lelijk karakter waarbij ik hard zal wegrennen als ik haar zag, maar sommige zien daar dus iets anders in. De animatie blinkt nog steeds heel flink uit, en dat is ook het beste aan de film.

Vooral het stuk met de vloedgolven was wel genieten, voor de rest vond ik hier bitter weinig aan te beleven. Blijft een kinderfilm, met een irritant personage en een kind en moeder waar ik ook vrij weinig voor voelde. Absoluut mooie scenes hier en daar, maar dit blijft niks voor mij, dat dit een 2,5* krijgt zegt dus eigenlijk al positieve dingen.

Leuk als je ervan houdt, dan raad ik hem aan. Ikzelf kan hier maar weinig mee.

avatar van Ste*
The Little Mermaid meets Finding Nemo meets wat Japanse folklore/godsdienst?

Had hier nooit zo'n zin in. Zag er wat kinderachtig uit met een wat simpele stijl, maar uiteindelijk was het wel een schattig verhaal wat wel bijna heel de speelduur vermakelijk was om te volgen. Alleen op het einde zo het laatste kwartier ging het een beetje lang duren. Had niet zo gek veel met die 'moeder Oceaan' en al het magische, maar dat geldt eigenlijk voor alle Japanse animaties die ik kijk.

Het jongetje (en meisje) en en het schattigheidsgehalte van alles is dan wel weer heel erg vermakelijk. En wat me toch altijd weer opvalt bij Japanse animaties, en zeker bij deze, is hoe realistisch de geluiden zijn. Draagt echt in hoge mate bij aan de beleving.

kleine 4*

avatar van Fisico
Ook ik had het gevoel een beetje naar De kleine zeemeermin te kijken. De oceaanpracht is mooi om naar te kijken en de kleine rebelse Ponyo doet eveneens wat denken aan de opstandige eigenzinnige Ariel die uit nieuwsgierigheid meer wil te weten komen van de mensenwereld. Dit in tegenstelling tot de vader die het menselijke ras veracht met zijn vervuiling en drang tot overheersing.

Vriendschap en liefde staan wat centraal in deze eerder kinderfilm, maar daarom is het nog niet niet-geschikt voor volwassenen. Fijne animatie zoals de beelden van de golven die vervaarlijk op het jongetje afkwamen. Een filmpje om bij weg te mijmeren. Ook mijn dochter genoot er duidelijk van!

avatar van grovonion
5 jaar en zijn mama laat hem alleen naar de zee gaan, geen verantwoordelijkheidsgevoel, die mama, tsik.

avatar van El ralpho
Overkill

Aanvankelijk dacht ik nog wel positief te gaan worden over Ponyo: de prachtige tekenstijl trok mij al heel gauw in het verhaal. Een beetje jammer dat deze vervolgens naar mijn gevoel, echt alleen maar voor de allerkleinsten geschikt lijkt te zijn. Daarnaast kiepert deze Ghibli productie zo'n enorme vachtwagenlading aan schattigheid over de kijker heen, dat het voor mij echt overkill werd. Als daarnaast ook nog eens iedere vorm van spanning of humor ontbreekt, ben ik er al snel klaar mee. Ik zou iedere ouder met kleine kinderen deze anime warm aanbevelen, omdat kleintjes hier wel veel plezier uit zullen gaan halen. Wel maar voor kinderen tot een jaar of 10 schat ik zo, want ik denk dat veel kinderen boven deze leeftijd, deze titel ook al kinderachtig zullen vinden.

Ik zie het talent van de Japanse animatie studio wel terugkomen in de titels die ik tot nu toe van ze gezien heb (naast deze zijn dat Ocean waves en Howl's Moving Castle) maar ik vind ze tot nu toe allemaal op hun eigen manier sterk tegenvallen. Terwijl ik wel interesse voor Japanse animatie heb. Ik wou in eerste instantie niet meteen voor het bejubelde Spirited Away kiezen toen de gehele collectie op Netflix kwam te staan, maar denk dat ik dat binnenkort maar wel ga doen. Als ik die namelijk ook niks vind zijn dit denk ik gewoon niet de juiste producties voor mij.

avatar van Woland
PONYO! HOU EENS OP MET DAT GEGIL!

Ook wat mij betreft een mindere Ghibli. Het is sowieso wat kinderlijker van toon, is mijn indruk - al zal ik binnenkort ook zeker weer eens een andere Ghibli herkijken die me toen beter beviel, en dan zullen we zien of dat echt zo is. Tja, fraai geanimeerd is het nog steeds, en ook Ponyo heeft wel z'n momenten. Maar op veel vlakken viel deze me toch wat tegen. Het verhaal vond ik al niet zo boeiend, maar als dat het enige was, dan had ik daar wel mee kunnen leven. Maar Ponyo is (als film, niet als personage) weliswaar af en toe charmant, maar eigenlijk nooit grappig. En zoals ik al eerder zei, bij deze film is het heel duidelijk dat hij puur op kinderen gericht is, en daarbuiten is er niet veel te halen. En wat de boel afmaakt: deze film is wel heel regelmatig best irritant - zeker Ponyo als mens communiceert alleen maar in luid kinderlijk gekrijs.