Mononoke-Hime (1997)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yôji Matsuda, Yuriko Ishida en Yûko Tanaka

Een kwade bosgod infecteert een prins met een dodelijke ziekte. Hij zal sterven als hij geen geneesmiddel zal vinden, maar het lijkt er op dat hij in het Oosten van het rijk hulp kan vinden. Wanneer hij daar aankomt bevindt hij zich echter midden in een gevecht tussen mensen en dieren die strijden om landschap en leefgebied...

avatar van shimahero
Mijn kennismaking met miyazaki. Een schot in de roos. Betoverde me van in het begin. Het zijn echte artiesten bij studio ghibli.

avatar van Rodger
Qua animatie echt weer een genot om te zien, dat er zo goed getekend kan worden....
Qua verhaal vond ik het een sterke start hebben, maar duurde de film net iets te lang....
Toch een dikke 3.5..

avatar van royals
De beste Japanse animatiefilm die ik tot nu toe heb gezien. Wel veel occulte stuff over geesten en goden, niet echt kvoel voor kinderen. Maar ik zal nog meer animatiefilms moeten zien denk ik.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op visueel en creatief vlak is deze film vrij imponerend, maar tsjongejonge, 130 minuten. Waarom toch weer? Had het 3 kwartier ingekort en ik had er een vol punt bij willen geven. Nu duurde het gewoon veel te lang en zat ik regelmatig naar het einde te verlangen. Positief is wel dat de film vrij rauw is, geweld en bloed wordt niet geschuwd. Maar daarentegen is het mens versus natuur verhaal niet al te bijzonder, ook al zit er een sausje met geesten en hogere krachten over. Dit was na Spirited Away mijn tweede Hayao Miyazaki film in korte tijd. Voorlopig is het wel even genoeg, maar in de toekomst wil ik meer van zijn ouvre bekijken.

avatar van dolphinazee
Ik vind vooral de muziek schitterend om te luisteren 1 van de mooiste soundtracks die ooit zijn gemaakt naar mijn mening:-D

avatar van Iron Maiden
Net als Akira en Spirited Away vliegt ook deze film op het einde behoorlijk uit de bocht.
Toch kan ik niet anders dan hier 4 verdiende sterren voor geven.
De film is prachtig en betoverend..

Een plek in de top 250 is verdiend.

avatar van baspls
"Cut off a wolf's head and it still has the power to bite."

Weer een geweldige film van Hayao Miyazaki. Fenomenale animatie. Deze staat bekend als een van de laatste die helemaal met de hand is gemaakt (met cellen) maar ironisch genoeg bevat het wel een paar computergegenereerde animaties.

Heb de Engelse dub dit keer bekeken, aardige vertaling. De stemacteurs doen het goed.

Erg goed verhaal. Een Japanse fantasy dit keer, hetgeen mij op het eerste gezicht wat minder leek maar dat valt heel erg mee. Het oogt misschien wat apart maar het is een super mooi verhaal dat goed is vormgegeven. Een beetje vergelijkbaar met Nausicaa. Ik vond wel dat ze de film beter "Prins Ashitaka" hadden kunnen noemen gezien Prinses Mononoke niet de hoofdrol speelt.

De animatie was geweldig. Super mooi getekend allemaal. De cel-animatie ziet er geweldig uit in HD. Ook de enkele CGI vond ik zeker niet slecht, sterker nog dit is een van de weinige films waar ik het wel degelijk een toevoeging vind.

Weer een erg goede soundtrack van Joe Hisaishi. Dit keer een erg duistere sferische soundtrack met epische stukjes.

Eigenlijk erg slecht dat ik hem nooit eerder heb gezien. Een aanrader voor de animatie-liefhebber maar ook de filmkenner moet deze gezien hebben.

avatar van HarmJanStegenga
Aan de ene kant heb ik weer zitten genieten van alle pracht die Miyazaki op het scherm heeft getoverd met deze 'Mononoke-Hime'. De film ziet er fantastisch uit. Echter vond ik het verhaal minder boeiend dan gehoopt en vond ik het naar het einde toe nét wat te over the top gaan allemaal. Tussendoor valt er genoeg te genieten. Mooie actie-scenes, sterke soundtrack en op één of andere manier trekt Miyazaki je toch altijd mee z'n wereldje in. Vandaar dat ik ook weinig problemen had met de speelduur. Groots, episch en verrassend hard deze prent. Niet m'n favoriete Miyazaki, maar wel een prima film weer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik hou echt wel van die Gibli-films. Moeilijk te vinden, maar stelselmatig kan ik ze gelukkig wel zien. Het verschil met de Disney Studio films is enorm groot. Hier opnieuw bij Mononoke-Hime is er aandacht voor het verhaal, getekende details, zeer rijk aan fantasie, prachtige beelden, kleurrijke figuren, ... Ik hoop nog meer van dit te zien.

Wat de film toch niet naar 5* brengt is vooral denk ik omdat de achterliggende ecologische boodschap iets te nadrukkelijk aanwezig is (nog meer dan gewoonlijk) en sommige personages (zoals die monnik) liggen me niet echt. Maar dat ligt aan mijn smaak en niet aan de kwaliteit van de film. Maar wie weet bij een herziening later dat dit nog beter gaat smaken.

Ondertussen toch al wat meer van Studio Ghibli gezien, en ondervonden dat er beter materiaal is. Het blijft wel genieten moet ik zeggen. Het ecologische thema wordt weergegeven met een mix van actie en avontuur. De mooie scènes wisselen wat af en met enkele mindere zaken. Prachtige muziek, leuke figuren en op tijd mooie shots. Misschien niet de beste uit de studio, maar zeker genietbaar.

avatar van Insignificance
Ietsje minder dan te doen gebruikelijk. Miyazaki heeft betere films op zijn naam, of in ieder geval titels die me meer aanspreken dan deze. Het is een nogal epische reis die onze Ashitaka onderneemt, waar heel wat creatief gespuis de revue passeert. Het gaat er tamelijk grof en bloederig aan toe en zo'n Toki is een even opvallende als leuke verschijning.

De rijke Japanse mythologie floreert in een dynamisch geheel, maar in al dat avontuurlijke geweld gaat er ook wat magie verloren. Als iets me zal bijblijven van deze wereld, dan is het waarschijnlijk wanneer de kodama zich er al klikkend en draaiend mee gaan bemoeien. Van dat soort momentjes heeft het wat te weinig, van het andere dan weer iets te veel.

Dat geldt ook voor de groene stempel die het met zich meedraagt en enkele keren wel heel nadrukkelijk de kop opsteekt. Zo blijft het uit de buurt van mijn favoriete Miyazaki's, al komt het toch nog een aardig eind. Hoe zoetjes het ook mag zijn, stiekem vind ik het toch wel hartstikke leuk als het weer gaat bloeien in die prachtige kleuren. Dan heeft het toch wat.

avatar van Rico120
deze film is legendarisch
het nadeel was wel dat deze behoorlijk bloederig was als ik deze film een leeftijd rating gaf

zeg eerlijk 12 en ouder gewelddadig grofe taal en eng

avatar van arno74
Anders dan ik had verwacht. Het blijft een vreemde combinatie wat Miyazaki brengt: liefde voor het milieu, en liefde voor wapengekletter en geweld. Eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur uit naar zijn minder geweldadige animaties. Het verhaal is zoals gebruikelijk bij hem fantasierijk en op zich boeiend, al vond ik deze film wel wat aan de lange kant. Het had een stuk korter gekund zonder qua script aan kwaliteit in te boeten. Animatiekwaliteit is verder uitstekend.

Geen animatie voor kinderen deze Mononoke-Hime. 3,5*

avatar van Ravenstein
Van de paar Studio Ghibli/Miyazaki-films die ik zag wist deze me het minst te bekoren. Ik begrijp niet dat deze film zo torenhoog staat aangeschreven. Ik vond de film best wel goed, maar ik had niet dat betoverende gevoel dat ik bij Howl's Moving Castle, Castle in the Sky en Ponyo wel had. De ecologische boodschap lag er ook iets te dik op.

avatar van danuz
Met pijn in mijn hart moet ik ook bij herkijk zeggen dat dit wel nooit een écht goede Miyazaki zal worden. Daarvoor wordt het verhaal te lang uitgesponnen. Maar het animisme dat ten grondslag aan deze film ligt blijft fascinerend en is hier soms in visuele vorm prachtig.

avatar van joolstein
Onvoorstelbare mooie animatie, dit moderne sprookje van Hayao Miyazaki! Levensechte, boeiende personages, een meeslepend verhaal en op de koop toe een niet drammerige boodschap. Studio Ghibli laat gelukkig de kijker vrij om zelf te kiezen. En in deze film komt dat duidelijk naar voren, doordat zowel de egoïstische motieven van de mens als van de natuur worden getoont. Er zijn geen typische ‘helden’ en slechteriken’ in de productie. Voor beide kampen valt iets te zeggen, het schemergebied tussen goed en fout huist in alle karakters. We zien aan het begin van de film de jonge Ashitaka die probeert om een paar kinderen uit zijn dorp te redden van een dol geworden, monsterlijk zwijn. Hierbij raakt hij besmet met een geheimzinnige ziekte. Op zoek naar genezing belandt hij midden in de strijd tussen een geheimzinnige prinses en een geïndustrialiseerde gemeenschap. Een oorlog waarin boswezens het opnemen tegen vuurwapens. De manier waarop die personages worden uitgediept, is ontzettend knap gedaan. Zo kan in eerste instantie een karakter al snel sympathie op wekken, om er vervolgens een dubbele agenda op na te houden. Het omgekeerde geval gaat ook op. De slechteriken blijken er opeens menselijke en sympathieke kanten op na te houden. Na afloop van de film, kan ieder voor zich een eigen mening vormen over de motieven en drijfveren van een personage. Af en toe is de sfeer wel grimmig en vloeit er wat bloed maar het wordt nergens echt gruwelijk. Iets anders wat opvalt is dat er geen komische bijfiguren zijn te vinden in deze film. Deze volwassen toon en de diepgang van de film maken van Hayao Miyazaki’s prent een onverslijtbare meesterwerk die hopelijk nog vele generaties zal boeien.

avatar van Ramon K
Ein-de-lijk kan ik binnenkort deze film op een fatsoenlijke drager gaan herzien (na 15 jaar?) Die UK dvd ligt hier al jaren te verstoffen. Eindelijk een versie besteld die niet die irritante dubtitles kent.