Mononoke-Hime (1997)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yôji Matsuda, Yuriko Ishida en Yûko Tanaka

Een kwade bosgod infecteert een prins met een dodelijke ziekte. Hij zal sterven als hij geen geneesmiddel zal vinden, maar het lijkt er op dat hij in het Oosten van het rijk hulp kan vinden. Wanneer hij daar aankomt bevindt hij zich echter midden in een gevecht tussen mensen en dieren die strijden om landschap en leefgebied...

avatar van BoordAppel
Na Spirited Away de 2e film die ik van Hayao Miyazaki zie en ik vind m geweldig! Wat een verbeeldingskracht en een fantasie heeft die Miyazaki zeg! Er komen echt prachtige wezens in voor en die kleine rare mannetjes met hun draaiende hoofd zijn nu al mijn favoriete tekenfilmfiguren. De moraal ligt er dik op maar dat stoorde me helemaal niet, de maatschappijkritiek vond ik zelfs goed. De muziek, animatie, kleuren en zelfs de Amerikaanse voice acting zijn allemaal erg goed. 4,5*

Ps: na Spirited Away had ik trouwens niet zon grove film verwacht. De afgehakte hoofden en ledematen vliegen regelmatig door het scherm.

Voor mij de minste Ghibli film tot dusver.

Animatietechnisch wel de beste Ghibli film, zeker als je de film binnen hun eigen huisstijl bekijkt (even Yamada's buiten beschouwing laten dus). Zelf in vergelijking met het latere Spirited Away, kan Mononoke Hime heel wat technisch moeilijkere en indrukwekkendere shots voorleggen.

Verder zitten er weer enkele zeer geniale personages in, met name dan de kleine witte wezentjes (kokute was het ?). De details die Ghibli films vaak zo mooi maken.

Wat mij tegenzit in deze film is de overduidelijk moraalles die Miyazaki hier na Nausicaa weer begint op te dreunen. De nuance is echt wel ver zoek. Ik prefereer Miyazaki wanneer hij simpelere en kalmere films maakt, en de lesjes meer als gevolg dan als doel naar voren schuift (zoals bij Totoro). Ook het design van de goden mocht wel wat beter afgewerkt worden. Hier merk je wel dat Ghibli niet helemaal geschikt is voor dit soort werk.

Verder nog even opmerken dat de score wel mooi is, maar dat ik de hype rond Hisaishi bij Ghibli's films niet helemaal begrijp. Heel veel voegt ze meestal niet toe, ivm Hisaishi's werk bij Kitano's films.

Maar het blijft een Ghibli film. Vlot, mooi en aangenaam om volgen. Jammer van de kleine foutjes. 3.5*

PS: vervelend om hier quotes als "goeie dub" te lezen. Als masochistisch grapje luister ik steeds even naar de dub, en deze is echt weer om te huilen.

avatar van otherfool
Met een gerust hart kan ik stellen dat Miyazaki's stijl absoluut niet aan mij besteed is. Het verhaal is nog enigzins meeslepend (meer dan bij het nog zwakkere Spirited Away), maar het geheel ziet er werkelijk niet uit.

2,5*.

avatar van Prudh
Om de populaire vergelijking te handhaven: in Mononoke-Hime vond ik het verhaal sterker dan in Sen to Chihiro, maar de sfeer die in de laatstgenoemde zo sterk aanwezig was ontbrak bij deze film eigenlijk op alle fronten. Minder mooie beelden, minder mooie muziek, minder interessante personages, etc. Spirited Away hield mij van begin tot eind in een houdgreep, terwijl Princess Mononoke's lot mij minder kon boeien dan dat van Chihiro.

Zonder te vergelijken: goede anime die zeker de moeite is om eens te kijken Leuke twee uur vermaak voor een regenachtige .. woensdagmiddag.

avatar van Norma
Wat me aansprak aan deze film waren de prachtige achtergronden/locaties en het sterke verhaal. Toch had ik een stuk minder met sommige characters en de manier waarop zij in visueel opzicht uitgewerkt werden. Zoals bijvoorbeeld de goden: die ingeblikte stemmen vond ik behoorlijk afbreuk doen. En de manier waarop de demonen werden weergegeven vond ik lelijk en bizar.

Wèl onzettend mooi en geestig vond ik die witte klikkende wezentjes, daar zal ik me deze film altijd aan blijven herrinneren.

Al met al een film die de moeite waard was om eens te zien, maar waar ik niet totaal door overdonderd ben.

avatar van Rianneke_Dan
Wat een geweldige film.
Verwachtte al best wel wat van Prinses Mononoke maar ik heb echt genoten van deze film.

De sfeer om te beginnen is werkelijk geweldig, je voelt vanaf het begin de magie, het bos leeft gewoon en dat kan je zien.
Heel mooi om te zien ook allemaal, en de muziek is heel mooi en vond ik erg goed bij de film passen.
Het begon ook gelijk spannend, maar dat zorgt er wel voor dat je er gelijk in zit.
En wat een grote fantasie is er in deze film gegooid, zo knap dat je op al die karakters kan komen, en ze goed kan uitwerken.
Dat is echt iets waar ik van genoten heb, al die karakters zien en ze leren kennen, wat in de film ook wel kan omdat ik wel vond dat ieder karakter redelijk is uitgewerkt.
Erg spannende momenten ook, en natuurlijk erg mooie en ontroerende stukjes die mij wel bij blijven.

Kan er eigenlijk niet meer over zeggen, maar heel kort gezegt dit is een geweldige fantasie/animatie film. één van de betere naar mijn mening.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mooi geanimeerd mythologisch sprookje waarin de Japanse geestenwereld weer ruim aan bod komt. Het levert weer een aantal mooie fantasievolle wezens en creaturen op waarvan ik de kleine witte bosgeesten het meest geniaal vind. Wel moet ik zeggen dat ik zowel de menspersonen als het verschillende pluimage aan wezens in die ander Ghibli die ik aanschouwt heb (Spirited Away natuurlijk) mooier geanimeerd vind. Daar staat dan wel tegenover dat in deze Mononoke-Hime de landschappen juist weer erg prachtig vormgegeven zijn. Ook leent dit verhaal van een verdoemde prins op queste zich voor meer actie en spektakel. Hief mezelf ook wat rechterop in m'n zetel na het rollen van het eerste hoofd (of was het nu een paar armen?), Qua animatie vind ik de actiescènes tot de sterkste en indrukwekkendste uit de film behoren.

Het verhaal is duidelijk wat minder zweverig en vaag dan dat van Spirited Away en is ook eigenlijk zeer simpel te vertellen. Wellicht dat een speelduur van een 2 hele ruime uren eigenlijk iets te veel van goede is. Er had van mij best wat gesneden mogen worden en dan het liefst in de nogal stroperige, duimendik erboven ongelegen ecologische moraalles die we hier meekrijgen (Al Gore kan hier nog wat van opsteken...)
Toch vraag ik me af of Ghiblis nu echt zo'n veel meer volwassener karakter hebben dan de goede Disney films hoor. De hoofdpersonen zijn toch vaak wel wat kinderlijk (in hun emotie en motieven bv) iets wat me wel vaker opgevallen is bij de Japanse animatiefilms die ik gezien heb.

Heb me toch wederom prima vermaakt met deze film. Een leuk, spannend en fantasierijk sprookje dat vaak werkelijk schitterend geanimeerd is. De minpuntjes zie ik daarbij dan maar gewoon door de vingers en dat zorgt dat deze prinses een mooie 3,5* op haar rapport krijgt. Zeker niet mijn laatste amine en ook zeker niet mijn laatste afkomstig uit studio Ghibli...

avatar van Spetie
Alweer mijn vierde Miyazaki na Spirited Away, Castle in the Sky en Howl’s Movin Castle. De film is iets donkerder dan de andere films van Miyazaki en niet geschikt voor de allerkleinsten. Voor volwassenen en grotere kinderen is de film echter prima te volgen. Deze film kenmerkt zich net als de andere Miyazaki’s door het feit dat er geen echte slechteriken zijn en ook geen echte helden. Elk karakter heeft zijn goede en slechte eigenschappen en daardoor kan iedereen zijn eigen mening vormen voor wie hij of zij het meeste sympathie voelt. Ook in de strijd tussen mens en dier wordt niet echt partij gekozen door Miyazaki, al legt hij de moralistische boodschap van dat de natuur heilig is er in mijn ogen wel duidelijk bovenop. De animaties zijn bij vlagen mooi, met erg goed uitgewerkte achtergronden. De film is met zijn 130 minuten wel een tikkeltje aan de lange kant. Hoewel ik het nog steeds een aanrader vind, is deze film in mijn ogen wel de minste van de vier Miyazaki’s die ik tot nu toe heb gezien. Echter nog altijd veel en veel beter dan de gemiddelde animatiefilm.

avatar van Goldenskull
Beter dan Howl's Moving Castle (3.5), Totoro (3.5) en Grave of the Fireflies (3.0). Deze kan echter niet tippen aan Spirited Away (4,5).. dit lag um vooral in de laatste (ongeveer) 10 minuten, die mij wat te cliché werden. Toch een zeer verdienstelijke Ghibli. 4.0*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik sta niet bepaald meer achter m'n negatieve beoordeling van 7,5 jaar geleden, na een paar Miyazaki's gezien te hebben kan ik het allemaal wat meer plaatsen. Prachtig geanimeerd, grappig, fantasierijk en een stuk volwassener dan andere films die uit deze studio zag. Toch weerhoudt het tamelijk afgezaagde "man vs. nature" thema me nog steeds van een erg hoge score.

avatar van Baggerman
Prachtige fantasievolle animatie. Vooral de landschappen en omgevingen zijn werkelijk schitterend.

Het verhaal blijft ook lang meeslepend en interessant, zowel door de zoektocht van de prins als de buitenissige fiuren die hij daardoor allemaal tegenkomt.

Ik heb erg genoten!

avatar van Vinokourov
Hm ja, mijn tweede (of misschien derde? ik weet het niet meer) kennismaking met de Japanse anime-tekenfilms. Wel leuk en mooi die beelden, soms ook een paar erg leuke scenes . Hoe dan ook, mooi sprookje en tot nu toe de beste anime die ik heb gezien.

Hieronder nog een review van een andere Japanse tekenfilm :

Hm ja, mijn eerste kennismaking met de Japanse anime-tekenfilms. Wel leuk en mooi die beelden, soms ook een paar erg leuke scenes. Zo waren die kleine zwarte beestjes in die machinekamer hip! Tegen het einde had ik het wel gehad met deze vaagheid. Je moet je eigenlijk niet teveel concentreren op het verhaal en gewoon mee laten voeren door de beelden denk ik...

avatar van Niveath
Lang geleden dat ik een anime heb gekeken, maar gister was deze aan de beurt. Omdat ik Spirited Away niet bijzonder vond had ik van deze film ook geen hoge verwachtingen. Gelukkig viel hij 100% mee.

Ik ben zelfs aangenaam verrast door de spanning en actie die deze film te bieden heeft. Het fantasiegehalte kon ik hier beter behappen dan bij Spirited Away. De animaties zijn mooi en de muziek in deze film is ook een pluspunt.

avatar van dave
Een film met een boodschap, die natuurlijk aangepast is aan het fantasievolle brein van Miyazaki en zijn medewerkers.
Normaal kan ik me wel eens ergeren aan een te fel opgedrongen mening, maar hier wordt het, weliswaar op een aparte manier, toch subtiel aangepakt.
Een film met een heleboel memorabele wezens, die bij iedere keer als ze hun mond opendoen, ook daadwerkelijk iets te zéggen hebben.
Sommige situaties zijn erg goed in beeld gebracht, en zijn zelfs erg vergevorderd, voor 1997.
Na 5 Miyazaki's is het enige wat tegen begint te steken de muziek, die schijnbaar in een oneindige lus afgespeeld wordt. Ik kan er alleszinds geen onderscheid in maken.

Een film die in een top hoort te staan, omdat hij nog lang door je hoofd spookt.

avatar van DVD-T
Heel anders dan dat ik van Miyazaki gewend ben. Dit keer geen vriendelijke Tortoro's of wandelende kastelen maar een echt volwassen verhaal met dito beelden die niet voor de allerkleinsten geschikt zijn.

De wat volwassener aanpak van Miyazaki is zeker niet verkeerd gevallen. Het verhaal is wat donkerder dan dat we van hem gewend zijn, maar het past wel heel goed bij deze film. Het verhaal zit vol tjokvol prachtige fantasie zoals andere ghibli's dat ook hebben. De beelden zijn fenomenaal en vol met details om allemaal in je op te nemen. Qua tekenstijl toch wel heel goed. Erg mooi gedaan. De typische kenmerken van Miyazaki zijn volop aanwezig. Leuke en interessante personages en erg leuke vondsten (die bospoppetjes bijv.). De film blijft de hele tijd tot de verbazing spreken en je wordt echt meegesleurd in de wereld. Toch wel een minder punt aan de film, zoals ik vaker bij Japanse animatie heb, dat is dat het aan het einde net even te ver doordraaft. een overkill voor de film vaak die mij toch doet besluiten om net een halve ster minder te geven. Het duurt net even te lang allemaal. De moraal ligt er in deze Mononoke-Hime ook net iets te dik bovenop. Neemt niet weg dat ik weer ontzettend heb genoten van mijn 4e Miyazaki. Ook erg mooie muziek trouwens van Hisaishi.

avatar van Montorsi
Jammer dat het eco-thema af en toe iets te nadrukkelijk naar voren kwam, want dat scheelt toch wel iets voor de beoordeling.

Een leuke animatie is het toch zeker weer. Creatieve designs (die poppetjes in het begin, prachtig ), leuke personages en een aangenaam verhaal. Ondertussen was de soundtrack af en toe wat pompeus, maar in de context past het vaak ook weer wel. Duurt misschien net een kwartiertje te lang, maar het einde is erg mooi.

Niet de beste Ghibli, maar heb me alweer vermaakt. Ook deze zit weer vol met van die kleine details, designs waar Disney nooit aan zal komen, een klein moraaltje (niet al te doorgedrukt gelukkig), en visuele pracht. Kleine 4*

avatar van rep_robert
Alweer een bijzonder sterke animatie van Miyazaki, dit keer een stuk minder kindvriendelijk omdat soms de ledematen je om de oren vliegen. Kan ik voor een keer wel waarderen, ondanks dat je er toch even van opkijkt.
Ook komen de vele bekende rare figuren weer tevoorschijn en vraag je jezelf toch af waar soms die inspiratie vandaan gehaald wordt. Echt heel mooi!

Qua verhaal is het behoorlijk simpel, je kan het met veel films vergelijken. Maar de fantasievolle, epische uitwerking zorgt er net zoals de andere films van Miyazaki voor dat je altijd weer iets leuks/nieuws ziet.
Vooral het einde is een visueel festijn!

avatar van The One Ring
Het is al weer bijna en week geleden, maar het was een geweldige ervaring om Princess Mononoke op het grote scherm te zien. Wat ziet de film er toch prachtig uit! Het blijft moeilijk voor me om mijn favoriete Miyazaki aan te wijzen, het lijkt er vaak vanaf te hangen welke ik het laatste zag, dus vandaar dat Mononoke op het moment het best op me over komt.

Kennelijk noemde ik in mijn eerdere recensie het verhaal niet meer dan aardig, maar ik moet nu bekennen dat er wel erg veel uitgehaald wordt. Er zijn genoeg geslaagde sprookjesfilms, maar Princess Mononoke is een van de weinigen die echt het gevoel van een klassieke Griekse mythe weet te benaderen. Of een Japanse mythe wellicht, als ik daar wat meer bekend mee was. Het bevalt me dat Miyazaki misschien wel een kant kiest, vóór de natuur, maar de tegenpartij, de industriële mensen, begrijpelijk uitwerkt zonder ze teveel tot schurk te maken. Dat maakt de oorlogsscènes extra boeiend. De film werkt uitstekend als een pro-natuurfilm (véél beter dan bijvoorbeeld dan het simplistischere Avatar), maar misschien nog beter als een anti-oorlogsfilm, waarbij op de eerste plaats de koppigheid van twee partijen om dingen eens fatsoenlijk uit te praten voor meer ellende zorgt dan de vraag wie er nou eigenlijk fout zit. Het is een rijkere film dan ik me herrinnerde, met beter uitgewerkte personages dan in de meeste fantasyfilms, zelfs al blijft de hoofdpersoon wat vlak. Hertenbok Yakul blijft voor mij de persoonlijke favoriet.

De film heeft veel hoogtepunt. De komst van die witte mannetjes, de eerste blik op de hertengod door de bomen, het gevecht tussen Mononoke en Ebochi, de soldaten onder de zwijnenhuiden (waarom was ik deze vergeten?), noem maar op. Een scène springt er voor mij uit. Het gaat hier om de introductie van Mononoke zelf. Prachtig hoe Ashita haar voor het eerst ziet als ze de kogel uit de wond van de wolf zuigt en dat ze op het moment waarop ze Ashita voor het eerst ziet, hem bloedlink aankijkt en bloed uitspuugt. Één van de simpelere momenten uit de film, maar tevens een van de beste personage-introducties ooit. Het brengt me ook op een van de beste eigenschappen van deze film: de perfecte afwisseling van actie en avontuur, met rustige soms bijna compleet verstilde momenten.

Het enige probleem is dat de films soms aanvoelt alsof het allemaal wat te lang doorgaat. Het wordt niet zozeer saai, maar de rek lijkt af en toe uit de film te verdwijnen, de spanningsboog verslapt. Tegelijkertijd heb ik dan weer een hoop waardering voor het feit dat de film zijn tijd neemt en kan ik ook geen moment noemen dat ik had willen missen. Toch is het wat mij nog van de vijf sterren afhoudt. Overigens is dit een probleem dat ik met iedere Miyazaki behalve Totoro en Porco Rosso had. Ach, de films hadden makkelijk heftigere kritiek kunnen hebben.

Een aanrader trouwens: Ghibli's op het grote scherm zien.

TMP
Mijn vierde Miyazaki. De film begon erg sterk, maar naarmate hij langer duurde, vond ik het steeds minder worden. Hij duurde eigenlijk iets te lang. De hoofdpersoon stond nu eens aan de ene en dan weer aan de andere kant, moeilijk om echt een binding met hem te krijgen. Ook in de andere karakters kon ik me niet echt inleven.

Het verhaal was wel aardig, maar wel erg moralistisch. Wel weer bij vlagen mooi en fantastierijk weergegeven. Al vloeide er deze keer ook behoorlijk wat bloed. En de demonen zagen er ook behoorlijk angstaanjagend uit. Al met al geen slechte film, maar Miyazaki heeft zeker betere gemaakt.

avatar van eRCee
Een misser van formaat, deze Mononoke-Hime. Wat al wel is vaker het geval is bij Ghibli komt hier extreem naar voren; de film is rommelig, overladen en druk. Het lijkt vooral alsof de makers hinkten op zo'n zes gedachten. Maken we een sprookje? Of een serieus drama over maatschappelijke conflicten? Een eco-film misschien? Of kiezen we als thema toch liever voor mysticisme en spiritualiteit? Het gevolg is dat Mononoke-Hime geen van allen is. Het plot begint nog wel goed, maar steeds komen er nieuwe plotelementen bij die de oude verdringen, zodat van een lijn al snel geen sprake meer is. De karakters blijven vlak, en het lijkt er zelfs op dat men ook hier niet durfde te kiezen; iedereen heeft eigenlijk de beste bedoelingen en het conflict berust puur op misverstanden. Dat geeft onherroepelijk een zoet einde, maar op dat moment was de film al niet meer te redden. Muzikaal vond ik het eveneens wisselvallig en een beetje sentimenteel. Pluspunten zijn er gelukkig ook zeker. Het eerste half uur bijvoorbeeld, de witte wezentjes in het bos en sowieso de hele bosomgeving wel (Avatar-achtige dimensies). Maar die positieve aspecten kunnen niet verhinderen dat er een sterk negatief gevoel overheerst na deze film. Mononoke-Hime is een van de minste producties van Myazaki wat mij betreft.

avatar van DeCol
Wat een prachtige film, waarschijnlijk de mooiste Ghibli.

Waarschijnlijk omdat ik ze nog niet allemaal gezien heb, maar het lijkt me sterk dat dit wordt overtroffen. Dit is mijn vijfde Miyazki en achtste Ghibli. Meestal kan ik er van genieten, helemaal van deze Mononoke-Hime. Blij dat ik deze getipt heb gekregen want anders was ik er vast nog niet aan toe gekomen.

Waar ik gelijk van stond te kijken was de hardheid van de film. Al snel krijg je vliegende ledematen te zien. Opvallend, aangezien andere Ghibli's vrij kindvriendelijk zijn wat dat betreft. Zoals gewoonlijk wel weer de prachtige wezens, met name Yakull, de trouwe 'viervoeter' van Ashitaka. Visueel misschien niet speciaal, maar wel qua karakter.

Zoals meer users al aankaarten is dat er weinig slechte, noch goede personages zijn. Naast Ashitaka zijn er maar weinig personages die weer harmonie tussen mens en natuur willen. Dan zou je zeggen, de rest is slecht, maar dat is ook weer niet zo. Iedereen doet wel 'iets' goed. Alleen die Lady Eboshi ging wat te ver op het laatst. Per se dat hoofd willen, bijna ten koste van je eigen volk..

Het pro-natuur ga ik niet over beginnen. Typisch Miyazaki dat wel, maar ik zie liever de fantasierijke kant van het verhaal. Het einde duurde iets te lang waardoor ik een beetje twijfel tussen 4,5* en 5*, maar ik ga toch voor de volle mep.

avatar van Jessen0wnt
Episch.

Anime dat me wellicht voor de eerste keer, oprecht enthousiast maakt. Komt waarschijnlijk omdat er enorm veel tempo in de film zit en het daarom wat dragelijker is. Niet dat ik al die andere Anime klassiekers ondragelijk vond, het vroeg alleen veel moeite. En hier kon ik gewoon van genieten. Niet zo zeer mainstream, maar gewoon vermakelijk, en goed.

Aldus het tempo deed de film goed. Audiovisueel is het een plaatje, voor de eerste paar scènes, en de uiteindelijke batlle waren goed neergezet. Film kent veel karakters, grappige, leuke en minder leuke. Veelzijdig, romantiek, drama, oorlog, fantasie en voor wie daar zin in heeft ook nog eens een boodschap over mens en natuur. Soort verhaal wat me meestal niet veel doet, trok me nu totaal in de film: sterk.

Toch jammer dat niet alle humor aan kwam en dat de veelzijdigheid eigenlijk geen ontroerend of emotioneel moment aan de kijker gaf. Dat is me weliswaar ontschoten of voorbij gevlogen.

Film met veel goede gezichten, 4 sterren

avatar van jipt
Geweldig mooie animatiefilm. Kwam ietsjes moeilijker op gang maar mond uit in een geweldig mooi spektakel van epische proporties. Gelukkig ook niet zo kinderachtig en wordt er met regelmaat een arm, been of hoofd afgehakt, zelfs de goden blijven niet overeind. Film kent tevens een enorme diepgang zonder ook maar een seconde te moraliseren (en das knap voor een animatiefilm). 4/4,5*

avatar van RuudC
Mijn eerste film van Miyazaki. Daar beginnen zowat alle reviews mee, dus laat ik daar maar niet van afwijken. In mijn zojuist ontdekte fascinatie voor het anime genre ben ik in korte tijd wat klassiekers gaan kijken. Slechte dingen ben ik niet tegengekomen. Ondanks mijn toch behoorlijke score van 4,5 ster, durf ik wel te concluderen dat Mononoke-Hime het aflegt tegen bijvoorbeeld Akira of beide delen van Ghost in the Shell. De reden is vooral Mononoke-Hime wel een goed verhaal heeft, maar in dat opzicht niet zo uitdagend en ingewikkeld is dan de genoemde voorbeelden.

Visueel is de film een pareltje. Er wordt een prachtige tekenstijl gehanteerd, iets dat het epische verhaal absoluut ten goede komt. Lekker sprookjesachtig, maar dan wel op een oldschool manier. Het koetjes en kalfjesgehalte van de gemiddelde Disneyfilm is ver te zoeken. Sowieso is Mononoke-Hime qua opbouw een stuk ingewikkelder, maar bloederige confrontaties worden letterlijk en figuurlijk niet uit de weg gegaan. Lekker veel afwisseling, van fraaie gevechten tot die schattige, witte figuurtjes. Ik heb er uiteindelijk bijzonder weinig op aan te merken. Een volledig terechte top 250 notering.

avatar van wibro
De achtste animatiefilm van Miyazaki die ik tot nu toe gezien heb en net zoals bijna al zijn andere films moet ook deze film het voor mij doen met een bescheiden 3,5*. Dit had een 4,0* kunnen zijn als het allemaal niet zo moralistisch was. Meestal gaat dat ook gepaard met nodig sentimenteel gedoe dat ook nog eens extra wordt benadrukt door een eveneens sentimenteel klinkende score. Ik zal daarom ook nooit een groot liefhebber worden van de films van Miyazaki, hoewel de animaties er zonder meer geweldig uitzien. Ook de wolven oogden zeer fraai. Ik moest trouwens ook af en toe aan Avatar denken toen ik al die plaatjes van het woud zag.
De volgende film van Miyazaki die bij mij op het programma staat is "Porco Rosso". Het zal mij benieuwen of die bij mij meer dan een 3,5* zal scoren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op visueel en creatief vlak is deze film vrij imponerend, maar tsjongejonge, 130 minuten. Waarom toch weer? Had het 3 kwartier ingekort en ik had er een vol punt bij willen geven. Nu duurde het gewoon veel te lang en zat ik regelmatig naar het einde te verlangen. Positief is wel dat de film vrij rauw is, geweld en bloed wordt niet geschuwd. Maar daarentegen is het mens versus natuur verhaal niet al te bijzonder, ook al zit er een sausje met geesten en hogere krachten over. Dit was na Spirited Away mijn tweede Hayao Miyazaki film in korte tijd. Voorlopig is het wel even genoeg, maar in de toekomst wil ik meer van zijn ouvre bekijken.

avatar van baspls
"Cut off a wolf's head and it still has the power to bite."

Weer een geweldige film van Hayao Miyazaki. Fenomenale animatie. Deze staat bekend als een van de laatste die helemaal met de hand is gemaakt (met cellen) maar ironisch genoeg bevat het wel een paar computergegenereerde animaties.

Heb de Engelse dub dit keer bekeken, aardige vertaling. De stemacteurs doen het goed.

Erg goed verhaal. Een Japanse fantasy dit keer, hetgeen mij op het eerste gezicht wat minder leek maar dat valt heel erg mee. Het oogt misschien wat apart maar het is een super mooi verhaal dat goed is vormgegeven. Een beetje vergelijkbaar met Nausicaa. Ik vond wel dat ze de film beter "Prins Ashitaka" hadden kunnen noemen gezien Prinses Mononoke niet de hoofdrol speelt.

De animatie was geweldig. Super mooi getekend allemaal. De cel-animatie ziet er geweldig uit in HD. Ook de enkele CGI vond ik zeker niet slecht, sterker nog dit is een van de weinige films waar ik het wel degelijk een toevoeging vind.

Weer een erg goede soundtrack van Joe Hisaishi. Dit keer een erg duistere sferische soundtrack met epische stukjes.

Eigenlijk erg slecht dat ik hem nooit eerder heb gezien. Een aanrader voor de animatie-liefhebber maar ook de filmkenner moet deze gezien hebben.

avatar van HarmJanStegenga
Aan de ene kant heb ik weer zitten genieten van alle pracht die Miyazaki op het scherm heeft getoverd met deze 'Mononoke-Hime'. De film ziet er fantastisch uit. Echter vond ik het verhaal minder boeiend dan gehoopt en vond ik het naar het einde toe nét wat te over the top gaan allemaal. Tussendoor valt er genoeg te genieten. Mooie actie-scenes, sterke soundtrack en op één of andere manier trekt Miyazaki je toch altijd mee z'n wereldje in. Vandaar dat ik ook weinig problemen had met de speelduur. Groots, episch en verrassend hard deze prent. Niet m'n favoriete Miyazaki, maar wel een prima film weer.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik hou echt wel van die Gibli-films. Moeilijk te vinden, maar stelselmatig kan ik ze gelukkig wel zien. Het verschil met de Disney Studio films is enorm groot. Hier opnieuw bij Mononoke-Hime is er aandacht voor het verhaal, getekende details, zeer rijk aan fantasie, prachtige beelden, kleurrijke figuren, ... Ik hoop nog meer van dit te zien.

Wat de film toch niet naar 5* brengt is vooral denk ik omdat de achterliggende ecologische boodschap iets te nadrukkelijk aanwezig is (nog meer dan gewoonlijk) en sommige personages (zoals die monnik) liggen me niet echt. Maar dat ligt aan mijn smaak en niet aan de kwaliteit van de film. Maar wie weet bij een herziening later dat dit nog beter gaat smaken.

Ondertussen toch al wat meer van Studio Ghibli gezien, en ondervonden dat er beter materiaal is. Het blijft wel genieten moet ik zeggen. Het ecologische thema wordt weergegeven met een mix van actie en avontuur. De mooie scènes wisselen wat af en met enkele mindere zaken. Prachtige muziek, leuke figuren en op tijd mooie shots. Misschien niet de beste uit de studio, maar zeker genietbaar.

avatar van Insignificance
Ietsje minder dan te doen gebruikelijk. Miyazaki heeft betere films op zijn naam, of in ieder geval titels die me meer aanspreken dan deze. Het is een nogal epische reis die onze Ashitaka onderneemt, waar heel wat creatief gespuis de revue passeert. Het gaat er tamelijk grof en bloederig aan toe en zo'n Toki is een even opvallende als leuke verschijning.

De rijke Japanse mythologie floreert in een dynamisch geheel, maar in al dat avontuurlijke geweld gaat er ook wat magie verloren. Als iets me zal bijblijven van deze wereld, dan is het waarschijnlijk wanneer de kodama zich er al klikkend en draaiend mee gaan bemoeien. Van dat soort momentjes heeft het wat te weinig, van het andere dan weer iets te veel.

Dat geldt ook voor de groene stempel die het met zich meedraagt en enkele keren wel heel nadrukkelijk de kop opsteekt. Zo blijft het uit de buurt van mijn favoriete Miyazaki's, al komt het toch nog een aardig eind. Hoe zoetjes het ook mag zijn, stiekem vind ik het toch wel hartstikke leuk als het weer gaat bloeien in die prachtige kleuren. Dan heeft het toch wat.

avatar van arno74
Anders dan ik had verwacht. Het blijft een vreemde combinatie wat Miyazaki brengt: liefde voor het milieu, en liefde voor wapengekletter en geweld. Eerlijk gezegd gaat mijn voorkeur uit naar zijn minder geweldadige animaties. Het verhaal is zoals gebruikelijk bij hem fantasierijk en op zich boeiend, al vond ik deze film wel wat aan de lange kant. Het had een stuk korter gekund zonder qua script aan kwaliteit in te boeten. Animatiekwaliteit is verder uitstekend.

Geen animatie voor kinderen deze Mononoke-Hime. 3,5*

avatar van joolstein
Onvoorstelbare mooie animatie, dit moderne sprookje van Hayao Miyazaki! Levensechte, boeiende personages, een meeslepend verhaal en op de koop toe een niet drammerige boodschap. Studio Ghibli laat gelukkig de kijker vrij om zelf te kiezen. En in deze film komt dat duidelijk naar voren, doordat zowel de egoïstische motieven van de mens als van de natuur worden getoont. Er zijn geen typische ‘helden’ en slechteriken’ in de productie. Voor beide kampen valt iets te zeggen, het schemergebied tussen goed en fout huist in alle karakters. We zien aan het begin van de film de jonge Ashitaka die probeert om een paar kinderen uit zijn dorp te redden van een dol geworden, monsterlijk zwijn. Hierbij raakt hij besmet met een geheimzinnige ziekte. Op zoek naar genezing belandt hij midden in de strijd tussen een geheimzinnige prinses en een geïndustrialiseerde gemeenschap. Een oorlog waarin boswezens het opnemen tegen vuurwapens. De manier waarop die personages worden uitgediept, is ontzettend knap gedaan. Zo kan in eerste instantie een karakter al snel sympathie op wekken, om er vervolgens een dubbele agenda op na te houden. Het omgekeerde geval gaat ook op. De slechteriken blijken er opeens menselijke en sympathieke kanten op na te houden. Na afloop van de film, kan ieder voor zich een eigen mening vormen over de motieven en drijfveren van een personage. Af en toe is de sfeer wel grimmig en vloeit er wat bloed maar het wordt nergens echt gruwelijk. Iets anders wat opvalt is dat er geen komische bijfiguren zijn te vinden in deze film. Deze volwassen toon en de diepgang van de film maken van Hayao Miyazaki’s prent een onverslijtbare meesterwerk die hopelijk nog vele generaties zal boeien.