Mononoke-Hime (1997)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yôji Matsuda, Yuriko Ishida en Yûko Tanaka

Een kwade bosgod infecteert een prins met een dodelijke ziekte. Hij zal sterven als hij geen geneesmiddel zal vinden, maar het lijkt er op dat hij in het Oosten van het rijk hulp kan vinden. Wanneer hij daar aankomt bevindt hij zich echter midden in een gevecht tussen mensen en dieren die strijden om landschap en leefgebied...

sweinsteiger

avatar van Sunday
sweinsteiger schreef:
waar is ie verkrijgbaar

Ik zit met hetzelfde. Waar kan ik deze vinden (met nl subs)?

avatar van Joeri_000
sweinsteiger schreef:
waar is ie verkrijgbaar

Vandaag voor 15 eu gekocht bij de plato in Groningen. Zij hebben veel Ghibli die je kunt bestellen, meeste titels zoals deze en bijv. porco rosso hebben engelse subs. als je via pc afspeelt via bs player kun je subs erover heen plakken, NL subs zijn wel te vinden.

Nu bij amazon.co.uk twee Ghibli dvd's voor 10 pond (13 euro).
Alle toptitels zitten erbij.

gister aaf met een joint gecheckt in 720p, en moet zeggen wat een fantasisisy! Erg mooi gemaakt heb me volle 2 uur zitten te vermaken. Geen monent verveelt! nice trip, aanrader!

4.5

avatar van rep_robert
Alweer een bijzonder sterke animatie van Miyazaki, dit keer een stuk minder kindvriendelijk omdat soms de ledematen je om de oren vliegen. Kan ik voor een keer wel waarderen, ondanks dat je er toch even van opkijkt.
Ook komen de vele bekende rare figuren weer tevoorschijn en vraag je jezelf toch af waar soms die inspiratie vandaan gehaald wordt. Echt heel mooi!

Qua verhaal is het behoorlijk simpel, je kan het met veel films vergelijken. Maar de fantasievolle, epische uitwerking zorgt er net zoals de andere films van Miyazaki voor dat je altijd weer iets leuks/nieuws ziet.
Vooral het einde is een visueel festijn!

Sunday schreef:

Ik zit met hetzelfde. Waar kan ik deze vinden (met nl subs)?

bol.com

avatar van Bruens
er is wel een engels gesproken versie te downloaden, dan moet je zoeken onder princess Mononoke.

avatar van tal1b
leuke animatie dit! zou verfilmd moeten worden door James Cameron of Peter Jackson

avatar van LimeLou
nooit, maar dan ook echt NOOIT

avatar van rep_robert
Doe maar niet nee, dit blijft Japanse animatie en daar moeten ze het ook bij houden.

avatar van psycholamp
Nee, alsjeblieft niet. Animaties in real-action omzetten hebben zelden een positief resultaat. Dit is gewoon de film, klaar! Geen sequel, geen prequel en zeker geen remake.

avatar van The One Ring
Het is al weer bijna en week geleden, maar het was een geweldige ervaring om Princess Mononoke op het grote scherm te zien. Wat ziet de film er toch prachtig uit! Het blijft moeilijk voor me om mijn favoriete Miyazaki aan te wijzen, het lijkt er vaak vanaf te hangen welke ik het laatste zag, dus vandaar dat Mononoke op het moment het best op me over komt.

Kennelijk noemde ik in mijn eerdere recensie het verhaal niet meer dan aardig, maar ik moet nu bekennen dat er wel erg veel uitgehaald wordt. Er zijn genoeg geslaagde sprookjesfilms, maar Princess Mononoke is een van de weinigen die echt het gevoel van een klassieke Griekse mythe weet te benaderen. Of een Japanse mythe wellicht, als ik daar wat meer bekend mee was. Het bevalt me dat Miyazaki misschien wel een kant kiest, vóór de natuur, maar de tegenpartij, de industriële mensen, begrijpelijk uitwerkt zonder ze teveel tot schurk te maken. Dat maakt de oorlogsscènes extra boeiend. De film werkt uitstekend als een pro-natuurfilm (véél beter dan bijvoorbeeld dan het simplistischere Avatar), maar misschien nog beter als een anti-oorlogsfilm, waarbij op de eerste plaats de koppigheid van twee partijen om dingen eens fatsoenlijk uit te praten voor meer ellende zorgt dan de vraag wie er nou eigenlijk fout zit. Het is een rijkere film dan ik me herrinnerde, met beter uitgewerkte personages dan in de meeste fantasyfilms, zelfs al blijft de hoofdpersoon wat vlak. Hertenbok Yakul blijft voor mij de persoonlijke favoriet.

De film heeft veel hoogtepunt. De komst van die witte mannetjes, de eerste blik op de hertengod door de bomen, het gevecht tussen Mononoke en Ebochi, de soldaten onder de zwijnenhuiden (waarom was ik deze vergeten?), noem maar op. Een scène springt er voor mij uit. Het gaat hier om de introductie van Mononoke zelf. Prachtig hoe Ashita haar voor het eerst ziet als ze de kogel uit de wond van de wolf zuigt en dat ze op het moment waarop ze Ashita voor het eerst ziet, hem bloedlink aankijkt en bloed uitspuugt. Één van de simpelere momenten uit de film, maar tevens een van de beste personage-introducties ooit. Het brengt me ook op een van de beste eigenschappen van deze film: de perfecte afwisseling van actie en avontuur, met rustige soms bijna compleet verstilde momenten.

Het enige probleem is dat de films soms aanvoelt alsof het allemaal wat te lang doorgaat. Het wordt niet zozeer saai, maar de rek lijkt af en toe uit de film te verdwijnen, de spanningsboog verslapt. Tegelijkertijd heb ik dan weer een hoop waardering voor het feit dat de film zijn tijd neemt en kan ik ook geen moment noemen dat ik had willen missen. Toch is het wat mij nog van de vijf sterren afhoudt. Overigens is dit een probleem dat ik met iedere Miyazaki behalve Totoro en Porco Rosso had. Ach, de films hadden makkelijk heftigere kritiek kunnen hebben.

Een aanrader trouwens: Ghibli's op het grote scherm zien.

avatar van remorz
Mooi verhaal One Ring!
Waar heb je hem op groot scherm gezien?

avatar van LimeLou
Prachtige review, TOR ik ben vereerd dat het voor een van mijn favo films is.

avatar van The One Ring
remorz schreef:
Mooi verhaal One Ring!
Waar heb je hem op groot scherm gezien?

De Melkweg in Amsterdam. Ze spelen nog de hele maand maart dagelijks een Ghibli af.

TMP
Mijn vierde Miyazaki. De film begon erg sterk, maar naarmate hij langer duurde, vond ik het steeds minder worden. Hij duurde eigenlijk iets te lang. De hoofdpersoon stond nu eens aan de ene en dan weer aan de andere kant, moeilijk om echt een binding met hem te krijgen. Ook in de andere karakters kon ik me niet echt inleven.

Het verhaal was wel aardig, maar wel erg moralistisch. Wel weer bij vlagen mooi en fantastierijk weergegeven. Al vloeide er deze keer ook behoorlijk wat bloed. En de demonen zagen er ook behoorlijk angstaanjagend uit. Al met al geen slechte film, maar Miyazaki heeft zeker betere gemaakt.

avatar van eRCee
Een misser van formaat, deze Mononoke-Hime. Wat al wel is vaker het geval is bij Ghibli komt hier extreem naar voren; de film is rommelig, overladen en druk. Het lijkt vooral alsof de makers hinkten op zo'n zes gedachten. Maken we een sprookje? Of een serieus drama over maatschappelijke conflicten? Een eco-film misschien? Of kiezen we als thema toch liever voor mysticisme en spiritualiteit? Het gevolg is dat Mononoke-Hime geen van allen is. Het plot begint nog wel goed, maar steeds komen er nieuwe plotelementen bij die de oude verdringen, zodat van een lijn al snel geen sprake meer is. De karakters blijven vlak, en het lijkt er zelfs op dat men ook hier niet durfde te kiezen; iedereen heeft eigenlijk de beste bedoelingen en het conflict berust puur op misverstanden. Dat geeft onherroepelijk een zoet einde, maar op dat moment was de film al niet meer te redden. Muzikaal vond ik het eveneens wisselvallig en een beetje sentimenteel. Pluspunten zijn er gelukkig ook zeker. Het eerste half uur bijvoorbeeld, de witte wezentjes in het bos en sowieso de hele bosomgeving wel (Avatar-achtige dimensies). Maar die positieve aspecten kunnen niet verhinderen dat er een sterk negatief gevoel overheerst na deze film. Mononoke-Hime is een van de minste producties van Myazaki wat mij betreft.

avatar van Nakkie13
Eigenlijk was ik nog van elke Myazaki onder de indruk en dit was zeker geen uitzondering.

De rijke details, mooie werelden en fantastische wezens hoeven al bijna niet meer genoemd te worden. Wat wel genoemd mag worden is dat ik dit denk de diepste Myazaki vind die ik tot nu toe gezien heb. De morele transparantie van de verschillende groepen vind ik lovenswaardig aangezien dit een grijs gebied creeërt dat je niet in veel films ( en al helemaal niet in tekenfilms ) ziet. Goed en slecht is er niet echt, alleen verschillende beweegredenen.

Ik ben onder de indruk. Wederom.

avatar van DeCol
Wat een prachtige film, waarschijnlijk de mooiste Ghibli.

Waarschijnlijk omdat ik ze nog niet allemaal gezien heb, maar het lijkt me sterk dat dit wordt overtroffen. Dit is mijn vijfde Miyazki en achtste Ghibli. Meestal kan ik er van genieten, helemaal van deze Mononoke-Hime. Blij dat ik deze getipt heb gekregen want anders was ik er vast nog niet aan toe gekomen.

Waar ik gelijk van stond te kijken was de hardheid van de film. Al snel krijg je vliegende ledematen te zien. Opvallend, aangezien andere Ghibli's vrij kindvriendelijk zijn wat dat betreft. Zoals gewoonlijk wel weer de prachtige wezens, met name Yakull, de trouwe 'viervoeter' van Ashitaka. Visueel misschien niet speciaal, maar wel qua karakter.

Zoals meer users al aankaarten is dat er weinig slechte, noch goede personages zijn. Naast Ashitaka zijn er maar weinig personages die weer harmonie tussen mens en natuur willen. Dan zou je zeggen, de rest is slecht, maar dat is ook weer niet zo. Iedereen doet wel 'iets' goed. Alleen die Lady Eboshi ging wat te ver op het laatst. Per se dat hoofd willen, bijna ten koste van je eigen volk..

Het pro-natuur ga ik niet over beginnen. Typisch Miyazaki dat wel, maar ik zie liever de fantasierijke kant van het verhaal. Het einde duurde iets te lang waardoor ik een beetje twijfel tussen 4,5* en 5*, maar ik ga toch voor de volle mep.

avatar van SnakeDoc
Een hele fraaie animatie maar niet zo leuk als vele anderen van Miyazaki. Het verhaal duurde me NET even wat te lang en het ging op een gegeven moment wat teveel over vage demonen en geesten. Iets wat ik wel snel zat wordt.

sweinsteiger
Princess Mononoke

Helemaal niet mijn smaak van films. De zelfde stijl van grave of the fireflies, maar Grave of the fireflies had meer uitstraling, een beter verhaal en was meeslepend. Princess Mononoke (de film dan) Had niet zo'n goed verhaal en het interesseerde me niet zo fel. Wel een paar goede vechtscènes, maar niet mijn stijl. Jammer.

2.5**

avatar van N23
N23
Het was een mooie film, welke zich in een vaag gebied blijft. De actie scenes konden net wat beter en het geheel duurde Net wat te lang. De anime zelf zag en prima uit.

avatar van Jessen0wnt
Episch.

Anime dat me wellicht voor de eerste keer, oprecht enthousiast maakt. Komt waarschijnlijk omdat er enorm veel tempo in de film zit en het daarom wat dragelijker is. Niet dat ik al die andere Anime klassiekers ondragelijk vond, het vroeg alleen veel moeite. En hier kon ik gewoon van genieten. Niet zo zeer mainstream, maar gewoon vermakelijk, en goed.

Aldus het tempo deed de film goed. Audiovisueel is het een plaatje, voor de eerste paar scènes, en de uiteindelijke batlle waren goed neergezet. Film kent veel karakters, grappige, leuke en minder leuke. Veelzijdig, romantiek, drama, oorlog, fantasie en voor wie daar zin in heeft ook nog eens een boodschap over mens en natuur. Soort verhaal wat me meestal niet veel doet, trok me nu totaal in de film: sterk.

Toch jammer dat niet alle humor aan kwam en dat de veelzijdigheid eigenlijk geen ontroerend of emotioneel moment aan de kijker gaf. Dat is me weliswaar ontschoten of voorbij gevlogen.

Film met veel goede gezichten, 4 sterren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou echt wel van die Gibli-films. Moeilijk te vinden, maar stelselmatig kan ik ze gelukkig wel zien. Het verschil met de Disney Studio films is enorm groot. Hier opnieuw bij Mononoke-Hime is er aandacht voor het verhaal, getekende details, zeer rijk aan fantasie, prachtige beelden, kleurrijke figuren, ... Ik hoop nog meer van dit te zien.

Wat de film toch niet naar 5* brengt is vooral denk ik omdat de achterliggende ecologische boodschap iets te nadrukkelijk aanwezig is (nog meer dan gewoonlijk) en sommige personages (zoals die monnik) liggen me niet echt. Maar dat ligt aan mijn smaak en niet aan de kwaliteit van de film. Maar wie weet bij een herziening later dat dit nog beter gaat smaken.

avatar van jipt
Geweldig mooie animatiefilm. Kwam ietsjes moeilijker op gang maar mond uit in een geweldig mooi spektakel van epische proporties. Gelukkig ook niet zo kinderachtig en wordt er met regelmaat een arm, been of hoofd afgehakt, zelfs de goden blijven niet overeind. Film kent tevens een enorme diepgang zonder ook maar een seconde te moraliseren (en das knap voor een animatiefilm). 4/4,5*

avatar van jipt
Laat deze aub snel op blu-ray uitkomen!!

Blijf dit de mooiste Gibli vinden. Maar de andere van die studio mogen er ook zijn. Eigenlijk onbegrijpelijk dat er maar een handjevol met Nederlandse ondertitels op de markt gekomen zijn. Voor degenen die niet zo vlot zijn met Engelse ondertiteling is dat wel erg jammer.

avatar van RuudC
Mijn eerste film van Miyazaki. Daar beginnen zowat alle reviews mee, dus laat ik daar maar niet van afwijken. In mijn zojuist ontdekte fascinatie voor het anime genre ben ik in korte tijd wat klassiekers gaan kijken. Slechte dingen ben ik niet tegengekomen. Ondanks mijn toch behoorlijke score van 4,5 ster, durf ik wel te concluderen dat Mononoke-Hime het aflegt tegen bijvoorbeeld Akira of beide delen van Ghost in the Shell. De reden is vooral Mononoke-Hime wel een goed verhaal heeft, maar in dat opzicht niet zo uitdagend en ingewikkeld is dan de genoemde voorbeelden.

Visueel is de film een pareltje. Er wordt een prachtige tekenstijl gehanteerd, iets dat het epische verhaal absoluut ten goede komt. Lekker sprookjesachtig, maar dan wel op een oldschool manier. Het koetjes en kalfjesgehalte van de gemiddelde Disneyfilm is ver te zoeken. Sowieso is Mononoke-Hime qua opbouw een stuk ingewikkelder, maar bloederige confrontaties worden letterlijk en figuurlijk niet uit de weg gegaan. Lekker veel afwisseling, van fraaie gevechten tot die schattige, witte figuurtjes. Ik heb er uiteindelijk bijzonder weinig op aan te merken. Een volledig terechte top 250 notering.

avatar van wibro
De achtste animatiefilm van Miyazaki die ik tot nu toe gezien heb en net zoals bijna al zijn andere films moet ook deze film het voor mij doen met een bescheiden 3,5*. Dit had een 4,0* kunnen zijn als het allemaal niet zo moralistisch was. Meestal gaat dat ook gepaard met nodig sentimenteel gedoe dat ook nog eens extra wordt benadrukt door een eveneens sentimenteel klinkende score. Ik zal daarom ook nooit een groot liefhebber worden van de films van Miyazaki, hoewel de animaties er zonder meer geweldig uitzien. Ook de wolven oogden zeer fraai. Ik moest trouwens ook af en toe aan Avatar denken toen ik al die plaatjes van het woud zag.
De volgende film van Miyazaki die bij mij op het programma staat is "Porco Rosso". Het zal mij benieuwen of die bij mij meer dan een 3,5* zal scoren.