Mononoke-Hime (1997)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yôji Matsuda, Yuriko Ishida en Yûko Tanaka

Een kwade bosgod infecteert een prins met een dodelijke ziekte. Hij zal sterven als hij geen geneesmiddel zal vinden, maar het lijkt er op dat hij in het Oosten van het rijk hulp kan vinden. Wanneer hij daar aankomt bevindt hij zich echter midden in een gevecht tussen mensen en dieren die strijden om landschap en leefgebied...

avatar van HaanHoen
rocketeer schreef:
dan neem ik aan dat ie wel engels gesproken is, of is dit niet het geval?

Veel Miyazaki's worden uitgebracht in een Japans gesproken versie maar met Engelse subs. Vaak komt er dan na verloop van tijd ook een versie met Nederlandse ondertiteling op de markt, en vaak zelfs ook Nederlands gesproken.

Maar waarom zou je hem Engels gesproken willen? Gewoon in het Japans kijken met Engelse subs.

HaanHoen schreef:

Natuurlijk wil ik hem in het japans zien

Maar ik was even vergeten dat er ook nog zoiets bestond als engelse subs
Sorry

avatar van Legan
Vooral de landschappen zijn uitstekend geanimeerd en sommige personages zijn top. Maar net als bij westerse animaties, is deze ook niet vrij van clichés en een duimendik moraaltje. Ook het verhaal zelf valt wat tegen en de muziek is soms een beetje te zwijmelig.

Hoewel niet helemaal vergelijkbaar, is het stukken beter dan Hotaru No Haka.

avatar van Spetie
Alweer mijn vierde Miyazaki na Spirited Away, Castle in the Sky en Howl’s Movin Castle. De film is iets donkerder dan de andere films van Miyazaki en niet geschikt voor de allerkleinsten. Voor volwassenen en grotere kinderen is de film echter prima te volgen. Deze film kenmerkt zich net als de andere Miyazaki’s door het feit dat er geen echte slechteriken zijn en ook geen echte helden. Elk karakter heeft zijn goede en slechte eigenschappen en daardoor kan iedereen zijn eigen mening vormen voor wie hij of zij het meeste sympathie voelt. Ook in de strijd tussen mens en dier wordt niet echt partij gekozen door Miyazaki, al legt hij de moralistische boodschap van dat de natuur heilig is er in mijn ogen wel duidelijk bovenop. De animaties zijn bij vlagen mooi, met erg goed uitgewerkte achtergronden. De film is met zijn 130 minuten wel een tikkeltje aan de lange kant. Hoewel ik het nog steeds een aanrader vind, is deze film in mijn ogen wel de minste van de vier Miyazaki’s die ik tot nu toe heb gezien. Echter nog altijd veel en veel beter dan de gemiddelde animatiefilm.

avatar van Goldenskull
Beter dan Howl's Moving Castle (3.5), Totoro (3.5) en Grave of the Fireflies (3.0). Deze kan echter niet tippen aan Spirited Away (4,5).. dit lag um vooral in de laatste (ongeveer) 10 minuten, die mij wat te cliché werden. Toch een zeer verdienstelijke Ghibli. 4.0*

avatar van The One Ring
De beste anime die ik tot nu toe zag.

Het was me al opgevallen dat de fantasy-animes mij beter bevielen dan de sf-animes, maar schijnbaar sluit vooral Miyazaki goed bij mijn smaak aan. Ik heb al vaker aangegeven dat ik het jammer vind dat zoveel animes zo'n stilstaande beelden hebben, alsof beweging verboden is. Intussen snap ik wel dat het de stijl eigen is, maar toch ben ik blij om in Mononoke-Hime gewoon te zien dat alles beweegt.

En hoe! De film ziet er werkelijk prachtig uit. Ik kan zelfs zo snel even geen mooiere beelden herrinneren in 2D-animatie (al begrijp ik dat er ook gebruik is gemaakt van computeranimatie hier en daar). De kleuren, de belichting, de vloeiende bewegingen, de prachtige landschappen en het character design: het is allemaal geweldig. Het is denk ik zelfs de belangrijkste reden waarom de film zo goed werkt. Het zorgt gewoon meteen voor een mystieke en legendarische sfeer die een verhaal als deze nodig heeft. Tevens is het een bewijs voor dat fantasy stiekem beter werkt als animatie dan als live-action met CGI, al is dat ook regelmatig goed gedaan. Overigens mag de score niet onderschat worden in de sfeerschepping.

Het verhaaltje was oké. Gewoon een lekker heldenverhaaltje dat er bij paste. De hoofdpersoon was een standaard goedzak die in bijna al dit soort verhalen zit, maar dat hoort er dan ook gewoon een beetje bij. Iets meer charisma kan echter geen kwaad. De prinses zelf vond ik dan wel weer een fijn personage, net als bijna alle bijrollen wel. Wat ik alleen niet snapte is waarom een vrouwtjeswolf een mannenstem moet hebben. Er zal vast een logica achter zitten, maar ik zag hem niet.

Verder niet veel op aan te merken eigenlijk. Misschien is het wat aan de lange kant. 4 sterren voor nu, maar dit zou wel eens een film kunnen worden die ik vaker wil zien. Vreemd eigenlijk dat dit een van de populairste animes is, maar dat hij nog geen NL-release heeft gekregen.

avatar van bitterzoet__
Hm.

Een zeer mooie film, ik ben er alleen niet zo gecharmeerd van het feit dat het zo ontzettend geweldadig is.
Dat verpest het voor mij toch een beetje.
Geen vergelijkingsmateriaal met 'Spirited Away' e.a.

Maar wel een aanrader.

Nomak
Deze vind ik na Grave Of the Fireflies de beste animatie. Ik heb natuurlijk niet alle animatiefilms gezien, maar beter dan deze 2 zal al zeer moeilijk worden denk ik.

Deze vind ik ook een stuk beter dan Spirited Away. Ik denk dat het verhaal me beter ligt. Aangezien Spirited Away meer fantasie is.

Het zou mooi zijn moest hier een uitgave met Nederlandse ondertiteling van verschijnen. Ik kan me prima behelpen met de import versie met Engelse ondertiteling, maar met Nederlandse ondertiteling zou deze prachtige film toch een groter publiek bereiken denk ik.

avatar van Zuzuu
Deze vond ik een stuk minder dan Howl's moving castle en Spirited Away.
Maar vermakelijk was het zeker wel.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik sta niet bepaald meer achter m'n negatieve beoordeling van 7,5 jaar geleden, na een paar Miyazaki's gezien te hebben kan ik het allemaal wat meer plaatsen. Prachtig geanimeerd, grappig, fantasierijk en een stuk volwassener dan andere films die uit deze studio zag. Toch weerhoudt het tamelijk afgezaagde "man vs. nature" thema me nog steeds van een erg hoge score.

avatar van Baggerman
Prachtige fantasievolle animatie. Vooral de landschappen en omgevingen zijn werkelijk schitterend.

Het verhaal blijft ook lang meeslepend en interessant, zowel door de zoektocht van de prins als de buitenissige fiuren die hij daardoor allemaal tegenkomt.

Ik heb erg genoten!

avatar van DiStefanO
Man is Nature's sole mistake

avatar van Vinokourov
Hm ja, mijn tweede (of misschien derde? ik weet het niet meer) kennismaking met de Japanse anime-tekenfilms. Wel leuk en mooi die beelden, soms ook een paar erg leuke scenes . Hoe dan ook, mooi sprookje en tot nu toe de beste anime die ik heb gezien.

Hieronder nog een review van een andere Japanse tekenfilm :

Hm ja, mijn eerste kennismaking met de Japanse anime-tekenfilms. Wel leuk en mooi die beelden, soms ook een paar erg leuke scenes. Zo waren die kleine zwarte beestjes in die machinekamer hip! Tegen het einde had ik het wel gehad met deze vaagheid. Je moet je eigenlijk niet teveel concentreren op het verhaal en gewoon mee laten voeren door de beelden denk ik...

Vinokourov schreef:
Zo waren die kleine zwarte beestjes in die machinekamer hip!

Uhmmm? Ben je niet in de war met: 'My Neighbor Totoro'?

avatar van FillumGek
Baggerman schreef:

Uhmmm? Ben je niet in de war met: 'My Neighbor Totoro'?

Ben je niet in de war met Spirited Away?

avatar van jeroentjuhhhhh
Kleine zwarte beestjes in een machine kamer klinkt meer als spirited away?

Edit: aah, gek was me voor

jeroentjuhhhhh schreef:
Kleine zwarte beestjes in een machine kamer klinkt meer als spirited away?

Volgens mij zitten ze in beide films...

FillumGek schreef:

Ben je niet in de war met Spirited Away?

Hehe, ja die dus. Je hebt gelijk. Toen ik deze film bovenaan me updates zag, dacht ik 'Fuck, maar dit is juist die film met die witte wolf en al dat bloed en niet dat vage Sen chihiro no kamikakushi!' Al die Japanse titels lijken ook zo op elkaar .

avatar van Vinokourov
Het grappige is dat het verwisselen van titels bij films me al eerder is voorgekomen bij Japanse titels :

Kumonosu Jô (1957)

en

Yojimbo (1961)

Baggerman schreef:

Volgens mij zitten ze in beide films...

Jep! In Totoro zitten ze in het huis en bewonen ze het huis voordat zij er komen wonen, en in Spirited away idd in de machinekamer.. Miyazaki vond ze zeker een blijvertje.

avatar van Niveath
Lang geleden dat ik een anime heb gekeken, maar gister was deze aan de beurt. Omdat ik Spirited Away niet bijzonder vond had ik van deze film ook geen hoge verwachtingen. Gelukkig viel hij 100% mee.

Ik ben zelfs aangenaam verrast door de spanning en actie die deze film te bieden heeft. Het fantasiegehalte kon ik hier beter behappen dan bij Spirited Away. De animaties zijn mooi en de muziek in deze film is ook een pluspunt.

avatar van Psolitsa
Deze film lijkt mij wel wat.

avatar van dave
Een film met een boodschap, die natuurlijk aangepast is aan het fantasievolle brein van Miyazaki en zijn medewerkers.
Normaal kan ik me wel eens ergeren aan een te fel opgedrongen mening, maar hier wordt het, weliswaar op een aparte manier, toch subtiel aangepakt.
Een film met een heleboel memorabele wezens, die bij iedere keer als ze hun mond opendoen, ook daadwerkelijk iets te zéggen hebben.
Sommige situaties zijn erg goed in beeld gebracht, en zijn zelfs erg vergevorderd, voor 1997.
Na 5 Miyazaki's is het enige wat tegen begint te steken de muziek, die schijnbaar in een oneindige lus afgespeeld wordt. Ik kan er alleszinds geen onderscheid in maken.

Een film die in een top hoort te staan, omdat hij nog lang door je hoofd spookt.

avatar van DVD-T
Heel anders dan dat ik van Miyazaki gewend ben. Dit keer geen vriendelijke Tortoro's of wandelende kastelen maar een echt volwassen verhaal met dito beelden die niet voor de allerkleinsten geschikt zijn.

De wat volwassener aanpak van Miyazaki is zeker niet verkeerd gevallen. Het verhaal is wat donkerder dan dat we van hem gewend zijn, maar het past wel heel goed bij deze film. Het verhaal zit vol tjokvol prachtige fantasie zoals andere ghibli's dat ook hebben. De beelden zijn fenomenaal en vol met details om allemaal in je op te nemen. Qua tekenstijl toch wel heel goed. Erg mooi gedaan. De typische kenmerken van Miyazaki zijn volop aanwezig. Leuke en interessante personages en erg leuke vondsten (die bospoppetjes bijv.). De film blijft de hele tijd tot de verbazing spreken en je wordt echt meegesleurd in de wereld. Toch wel een minder punt aan de film, zoals ik vaker bij Japanse animatie heb, dat is dat het aan het einde net even te ver doordraaft. een overkill voor de film vaak die mij toch doet besluiten om net een halve ster minder te geven. Het duurt net even te lang allemaal. De moraal ligt er in deze Mononoke-Hime ook net iets te dik bovenop. Neemt niet weg dat ik weer ontzettend heb genoten van mijn 4e Miyazaki. Ook erg mooie muziek trouwens van Hisaishi.

avatar van BjornH
Naar mijn idee een wat rare film. Het idee was wel aan mij besteed, hoewel de uitvoering mij wat tegenviel. Het eerste uur was gewoonweg prachtig te noemen en gaf mij het idee dat ik weer s naar een pareltje zat te kijken. Maar nadat de film wat langer duurde, begon ik me toch enigszins te ergeren aan een paar kleine dingen. Zo vond ik de karakterontwikkeling van de hoofdrolspeler wel erg raar, aangezien hij de ene keer diens kant koos en de andere keer de andere, niet lettend op de gruwelijkheden die beide kanten uitvoerden zoals de leider van het 'ijzerdorpje' Daarnaast wist ik ook niet zeker wat het doel wat het doel was van de samurai die om de zoveel tijd een aanval openden. Ook vond ik die ene priester maar een raar persoon die mij bij de eerste ontmoeting met de prins nog een vrij nobele indruk maakte maar uiteindelijk alles eraan doet om de deer-god te killen.

Zo waren er nog wel een paar rare dingen die mij naarmate het einde dichterbij kwam, begonnen te irriteren. Maar desalniettemin was het een zeer vermakelijke film die mij vooral het eerste uur erg vermaakte mede door de prachtige beelden en de mooie muziek.

4* voor het eerste uur en 2* voor het daaropvolgende uur..

3* totaal dus

avatar van Minority_Check
ik ben het met bjornH eens
de film duurde zoiezo iets te lang
verder had ik op het einde een groot gevecht verwacht maar die lieten ze niet echt zien, dat was best jammer

avatar van Montorsi
Jammer dat het eco-thema af en toe iets te nadrukkelijk naar voren kwam, want dat scheelt toch wel iets voor de beoordeling.

Een leuke animatie is het toch zeker weer. Creatieve designs (die poppetjes in het begin, prachtig ), leuke personages en een aangenaam verhaal. Ondertussen was de soundtrack af en toe wat pompeus, maar in de context past het vaak ook weer wel. Duurt misschien net een kwartiertje te lang, maar het einde is erg mooi.

Niet de beste Ghibli, maar heb me alweer vermaakt. Ook deze zit weer vol met van die kleine details, designs waar Disney nooit aan zal komen, een klein moraaltje (niet al te doorgedrukt gelukkig), en visuele pracht. Kleine 4*

Toppertje heb er echt van genoten.
Denk als ik hem nog een keer zie dat er nog wel een half sterretje bij komt maar wacht er nog wel ff mee Mischien voor later

nu zie ik ook waar de animatiebeelden limp bizkits video clip boiler op gebaseerd zijn
kijk en vergelijk
YouTube - Limp Bizkit - Boiler