Genre: Drama / Actie
Speelduur: 110 minuten
Alternatieve titels: Throne of Blood / 蜘蛛巣城
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Akira Kurosawa
Met onder meer: Toshirô Mifune, Isuzu Yamada en Minoru Chiaki
IMDb beoordeling: 8,0 (55.704)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Kumonosu-Jô
Kurosawa's verfilming van Shakespeare's MacBeth. Washizu en Miki keren terug na een gewonnen veldslag en komen een heks tegen die voor elk van hen een voorspelling doet. Washizu zal de nieuwe heer van het kasteel worden en opgevolgd worden door de zoon van Miki. Zullen deze voorspellingen uitkomen....?
Externe links
Acteurs en actrices
Taketori Washizu
Lady Asaji Washizu
Noriyasu Odagura
Yoshiteru Miki
Kunimaru Tsuzuki
Yoshiaki Miki
Kuniharu Tsuzuki
Military Commander
Washizu's workman
Video's en trailers
Reviews & comments
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Wederom een geweldige film van Kurosawa, waarschijnlijk de beste Shakespeare-verfilming die ik gezien heb. De film is van begin tot eind onheilspellend. Fantastische sfeer,
niet in het minst dankzij de vrouwelijke rollen. Verder zet Mifune één van z'n beste prestaties neer. En zoals altijd is het ritme van de film weer perfect, zoals we van Kurosawa gewend zijn. 4.5*
Onslaught
-
- 591 berichten
- 1160 stemmen
Ik vindt in deze film vooral de sfeer erg leuk met de samurai en de mooi ogende scenes die je voorgeschoteld krijgt.
Ook de eindscene is erg goed voor een film uit die tijd. Ik stond echt verbaasd te kijken.
Voorderest heb ik weinig te vertellen hierover aangezien ik hem wel goed vindt en de meeste mensen al grotendeels hebben verteld waarom. Ik kan alleen zeggen dat ik het verhaal vermakelijk vindt, maar zeker geen supergoed verhaal. Wel is het allemaal erg mooi in scene gezet. Ook deze scenes werden voor mij al besproken.
Het is trouwens mijn 6de Kurosawa film en ook één van de meest vermakelijke die ik gezien heb.
4.0
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Weergaloze Kurosawa weer met een briljante Mifune.
Genieten van zijn camera-en film vondsten. Hoe hij die ruiters in het bos afschilderde is geniaal. En wat een regie ook met paarden !
4.5* top-film.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Weer een echte zitten-op-het-puntje-van-de-bank Kurosawa film, wat een fantastische uitwerking van een Shakespearverhaal. Ik heb me een dikke anderhalf uur in het Japan uit de 16de eeuw gewaand.
De mistscenes zijn werkelijk om te smullen, evenals de scenes met de bosgeesten en het 'bewegende bos. , prachtwerk. Erg knap ook, om zoiets overtuigend neer te zetten. Kurosawa is toch echt een van mijn grote filmhelden
4,5*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Soms indrukwekkende beelden, met name richting het einde loopt de spanning op en zitten er een paar prachtige shots tussen. Peter Jackson heeft deze film vast ook gezien. Men had alleen wel wat meer aan de decors kunnen doen want ik miste de grachten en een imposante deur die de lieden van elk kasteel zou moeten beschermen. Doordat dit soort elementen wat zwakjes uitgewerkt zijn neemt het toch een stukje beleving weg.
De heks zag er trouwens wel erg amateuristisch uit zeg. Ik zou dat personage nooit associëren met een vrouw. Laat staan met een heks. Maar de verkondigde mythe was wel boeiend en de momenten dat de hoofdpersoon hallucineerde was ook een van de betere scènes in deze film.
De filosofie in deze film, waar vooral in het begin veel aandacht aan werd besteed vond ik niet bijzonder, het bleef beperkt tot het intrappen van open deuren. boontje komt om zijn loontje .
De minste Kurosawa die ik tot nu toe zag. Met het verhaal had veel meer gedaan kunnen worden. Men had best wel wat meer gevechten mogen visualiseren. Immers 25 minuten praten over een persoon is dodelijk voor het tempo. Toch kon ik mezelf er niet zo aan ergeren. Waarschijnlijk, omdat het een functie had. de spreekwoordelijke aap kwam uit de mouw . Echter, niet echt indrukwekkend. Kleine 3,5*
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Men had alleen wel wat meer aan de decors kunnen doen want ik miste de grachten en een imposante deur die de lieden van elk kasteel zou moeten beschermen. Doordat dit soort elementen wat zwakjes uitgewerkt zijn neemt het toch een stukje beleving weg.
Het zijn meer forten dan kastelen; duidelijk in relatief korte tijd gebouwd met lokaal aanwezige bouwmaterialen om wat bescherming te bieden aan een garnizoen; dan verwacht je niet direct Neuschwanstein. Het is dan ook geen fantasyfilm.
(en voor een slotgracht heb je natuurlijk een voldoende hoge grondwaterstand nodig, dus een ligging bij de kust of ander oppervlaktewater in de buurt; anders moet je 'm steeds bijvullen )
Dat lijkt me tegenstrijdig; had je nu meer actie of meer (uitgewerkt) verhaal willen zien? Persoonlijk vind ik het tempo in deze film juist perfect; ken maar weinig andere films die zo consequent zo'n hoog tempo aan kunnen houden. De toevoeging van repetitieve actiescenes zou dat juist de das om doen.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Beiden, maar dan wat meer in elkaar verweven.
Het verhaal was nu nogal verhalend. Het tempo was goed te doen, alleen het verhaal werd niet altijd ondersteund door beelden, die voor mij veel meer zeggen. Gelukkig vond er een ontmoeting met de heks plaats. Stel je even voor, dat wij dit niet gezien hadden maar dat de 2 strijders samen het kasteel binnen kwamen en over hun ontmoeting zouden vertellen, zonder bijbehorende beelden. Juist waar deze ontmoeting werd gevisualiseerd werden de 2 moorden mondeling afgedaan. Een minpunt naar mijn mening.
Mifune laat zijn vriend vermoorden , iets wat essentieel is voor deze film. Men had best wel even kunnen laten zien hoe de vriend aan zijn einde kwam . Nou hecht ik veel waarde aan eigen interpretaties en hoeft van mij heus niet alles voorgekauwd te worden. Maar qua variatie, zou het niet hebben misstaan. Bovendien was de vriend gewoon dood . Dus de eigen interpreties konden achterwege gelaten worden. Voor mij zou het visualiseren van een belangrijke gebeurtenis het verhaal juist meer impact hebben gegeven, temeer omdat de andere moord in het begin op de leider van het kasteel ook niet wordt gevisualiseerd. Het is allemaal leuk bedacht, maar de uitwerking had dus wat beter gekund naar mijn mening.
Repetitieve actiescènes hadden voor mij ook niet gehoeven, maar zoals ik al aangaf de 2 moorden vind ik net zo essentieel voor het verhaal, als de ontmoeting met de heks.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Die twee moorden zijn inderdaad cruciaal voor het verhaal, maar ik begrijp niet zo goed welke meerwaarde het zou hebben om deze expliciet te tonen. Er is immers, zoals je zelf al aangeeft, geen enkele onduidelijkheid over wat er gebeurt. Het echte relevante is hoe Washizu tot zijn acties komt, en hoe hij zich daar achteraf over voelt, en dat wordt uitgebreid getoond.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Die twee moorden zijn inderdaad cruciaal voor het verhaal, maar ik begrijp niet zo goed welke meerwaarde het zou hebben om deze expliciet te tonen. Er is immers, zoals je zelf al aangeeft, geen enkele onduidelijkheid over wat er gebeurt. Het echte relevante is hoe Washizu tot zijn acties komt, en hoe hij zich daar achteraf over voelt, en dat wordt uitgebreid getoond.
Tuurlijk het verhaal steekt duidelijk in elkaar, zonder plotholes maar film is voor mij vooral een medium waarin je zoveel mogelijk probeert te visualiseren. Waarom moet Washizu nou weer vertellen dat hij de 2 moorden gepleegd heeft ? Dat kon ook d.m.v. 2 korte shots weergeven worden. Het is niet relevant om dit te doen, maar het zorgt wel voor wat variatie en bovendien neem ik beelden meestal beter in mij op dan lappen tekst.
thomzi50
-
- 1967 berichten
- 2396 stemmen
Oké, sorry, dacht dat 100 het minimum was. Ik twijfel nog tussen 4 en 4,5. In ieder geval een geweldige film, de beste rol die ik van Mifune ken, het ziet er prachtig uit en het verhaal is ook erg mooi.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Erg sterke film van Kurosawa. 't was één van de eerst films die ik zag van deze grootheid, en heeft daarom nog wat extra sentiment.
Mifune is wederom geweldig, in een van zijn sterkste rollen ooit en 't onheilspellende verhaal was goed te volgen, en werd prachtig in beeld gebracht.
4,5*
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Een verfilming van MacBeth die redelijk trouw blijft aan het originele verhaal zeker gezien de omzetting naar de context van Japanse krijgsheren. Zoals altijd moet ik eerst effe wennen aan de schreeuwende Japanners en word ik daarna accuut op sleeptouw genomen door Kurosawa. Prachtig geschoten, dan weer esoterisch met veel mist, dan weer uiterst vitaal. IK heb hier nog twee Kurosawa’s liggen, allebei over mensen die elkaar te lijf gaan. Die moet ik zeker niet achter elkaar zien. Dan krijg ik teveel een “meer van hetzelfde”-gevoel. Nog een argument waarom Ikiru wellicht zijn meest bijzondere film is.
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Hij heeft meer 'bijzondere' films gemaakt dan Ikiru hoor, probeer bijvoorbeeld Dodeskaden eens!
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Of High and Low, Madadyo, The Idiot, I Live in Fear, Dreams, Drunken Angel, Dersu Uzula, Red Beard en nog een aardig aantal anderen. Samouraifilms zijn een belangrijk deel van zijn ouevre, maar het gaat uiteindelijk om minder dan de helft van zijn films.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik zou niet willen spreken van "Samourai-films". Enkel films waarin we toevallig wat Samourai's zien handelen en optreden. De aanpak van Kurosawa is altijd gericht om het humane handelen in beeld te brengen.
Als je die insteek niet snapt, en/of niet waardeert moet je eigenlijk geen films meer van hem kijken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk, maar ik kan me best voorstellen dat het ene jasje waarin Kurosawa zijn films kleedt sommige mensen minder ligt dan het andere.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Je kunt ook van alle koningsdrama's van Shakespeare zeggen dat die allemaal om menselijk zwakheden gaan, hetgeen ook klopt, maar na drie op rij kun je ook effe geen koning meer zien. Heb ik met Kurosawa ook. Bovendien wordt er in Ikiru ook minder geschreeuwd...;-)
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik snap 'm. Dan moet je eigenlijk nauwkeurig kiezen in welke volgorde je de Kurosawa'tje bekijkt. Maar dat is eigenlijk best wel veel moeite
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Mijn derde Kurosawa en hij sloeg eigenlijk wat tegen. Ik vond het verhaal veel te moeilijk en had moeite met de personages uiteen te houden (al speelde Mifune weer wonderbaarlijk). Om de een of andere reden boeide de film mij ook niet zo hard zoals Seven samurai of Ran. Maar nu was ik ook al wel moe en zal ik misschien later nog is een herziening moeten doen
voor nu 2.5*
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Jeugdsentiment. Ik ga deze film binnenkort weer bekijken, ik kijk er nu al weer naar uit! Vandaag gekocht bij bol dot kom.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Hopeloos. Veel goede ideeën maar het kan technisch gewoon niet meer mee.
Schokkende pans/tilts, weinig lipsynch, theatraal acteerwerk met belachelijk overdreven bewegingen, maffe sound effects (dat effect toen mevrouw Macbeth zei dat ze zwanger was ), lelijke scène-overgangen en enkele scènes die dan weer veel te lang duren (zingende geest, terugkeer lord op Spinnenweb).
Wel prettig dat alleen de cruciale gebeurtenissen uit het Macbeth-verhaal worden behandeld, maar nog steeds is de film vaak te traag omdat er visueel eigenlijk weinig te genieten valt voor mij doordat het technisch zo mank is.
De scènes in en met het bos behouden de film voor een extreem lage score.
1,5*
Binnenkort Jojimbo nog even proberen, maar als dat ook niets is laat ik Kurosawa maar voor wat het is denk ik.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Niet helemaal wat ik er van verwacht had. Kurosawa bewijst zich wederom als een briljant filmer met enkele zeer sfeervolle scènes en hij weet ook wel een soort dreigend gevoel over de film te hangen (al kwam dat misschien ook omdat ik wist hoe het afliep, omdat ik wel bekend ben met Macbeth). Veel scènes zijn schitterend gefilmd, met name de eerste ontmoeting met de bosgeest en natuurlijk het wandelende bos. De pijlenregen stelt ook niet teleur, ondanks dat ik al wist dat ie kwam. Vind het een betere afsluiting dan het wat vergezochte einde van Shakespeare's versie.
Maar toch kwam de film niet helemaal tot leven. Het wilde maar niet meeslepend worden. Het was zelfs een beetje traag bij tijd en wijle. De film miste wat mij betrefd ook enige dramatische impact. De personages waren bij Shakespeare al niet sympathiek, maar ik miste hier gewoon enige betrokkenheid bij ze. Dit komt ook de spanning niet ten goede. Het zal vast heiligschennis zijn dat ik dit zeg, maar ik vind Mifune hier echt heel slecht acteren. Hij is sowieso niet de meest subtiele van alle acteurs en ik heb de waardering van hem nooit helemaal begrepen, maar hier is hij gewoon miscast wat mij betrefd. In iedere scène spert hij zijn ogen wijdt open en schreeuwt hij iedere zin hard uit. Het is gigantische overacting die totaal niet past bij de rest van de film. Mifune's vrouw hier is overigens wel degelijk goed gecast. Macbeths vrouw was sowieso al een interessanter personage dan Macbeth, maar de Japanse variant is ijzersterk.
3*, geen slechte film, maar ik herken er geen meesterwerk in. Wordt eens tijd dat ik een Kurosawa zie die bij The Seven Samurai in de buurt komt. Gelukkig heb ik Ikiru, Rashomon, Ran, Yojimbo en High and Low nog niet gehad.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Beetje lastig te volgen Japanner vond ik deze. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar de remake met Clint Eastwood vond ik wel een stuk beter .
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Beetje lastig te volgen Japanner vond ik deze. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar de remake met Clint Eastwood vond ik wel een stuk beter .
Je vloekt niet maar kraamt onzin uit.
Er is geen remake met Eastwood. Dit is Shakespeare,
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Ai, haal ik dus Yojimbo en Kumosu Jô door elkaar . Dat is suf.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Alhoewel ik tot op heden slechts een minuscuul deel van Kurosawa's oeuvre heb doorspit moet ik zeggen dat deze de meeste indruk maakte. Bepaalde scènes - vooral de ceremoniën (gepaard met muziek) - maakten veel indruk en het redelijk lage tempo werkt erg goed. Soms bijna een (Noh-)theaterstuk, zo statig en theatraal. Macbeth wordt mooi vertaalt naar het pre-industriële Japan.
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
28 reacties
Seppuku
Drama, 1962
92 reacties
Shichinin no Samurai
Actie / Drama, 1954
910 reacties
Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties
Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
Drama, 1967
48 reacties
Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
735 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.