Mononoke-Hime (1997)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Yôji Matsuda, Yuriko Ishida en Yûko Tanaka

Een kwade bosgod infecteert een prins met een dodelijke ziekte. Hij zal sterven als hij geen geneesmiddel zal vinden, maar het lijkt er op dat hij in het Oosten van het rijk hulp kan vinden. Wanneer hij daar aankomt bevindt hij zich echter midden in een gevecht tussen mensen en dieren die strijden om landschap en leefgebied...

Allereerst, een vraag; Waarom zie ik, als ik kijk bij het Spirited Away gedeelte telkens weer de naam Princess Mononoke voorbij gaan? En waarom zie ik bij het Princess Mononoke gedeelte keer op keer de titel Spirited Away?

Ik zie toch niet heel veel andere overeenkomsten dan...de 'Fantasie' bij de genreaanduiding. Maar goed, misschien mis ik wel iets hoor XD

Ik vond dit in ieder geval, net als Laputa, een ander soort film als we gewend zijn van Miyazaki. Alleen ging het hier nog een stapje verder. Het geweld was net iets wreder. Daarom is dit een van de weinige Ghibli films die weer niet echt bestemd is voor de wat jongere kijkers. Uiteraard voor ons geen probleem. De actie scènes vond ik in deze film dan ook vrij belangrijk, het laat zien waartoe Miyazaki allemaal in staat is. Na deze film gezien te hebben was ik ervan overtuigd dat er niets is dat Miyazaki níet kan.

Ook laat hij hier weer zien dat zijn fantasieën eindeloos zijn. De vreemdste goden, de vreemdste wezens. Vreemd. Maar ongekend origineel. De animaties waren vrij vernieuwend, dit keer werd er ook CGI gebruikt. Aan de ene kant jammer, Miyazaki deed het altijd op zijn manier, maar ook hij moet met de tijd mee gaan om genoeg aandacht te kunnen trekken. Echte fans zullen altijd bij hem blijven, maar dat is niet anders. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er gewoon weer zéér prachtig uit ziet. De muziek is weer door Jo Hisaishi verricht, en meer hoef ik je hier niet over te vertellen.

Tayama schreef:

Misschien omdat dat de bekendste films van Ghibli zijn en je ze dan automatisch met elkaar gaat vergelijken. Zijn ook de enige 2 films die ik van die studio gezien heb.

Het zijn waarschijnlijk de enige 2 films die de meeste mensen van die studio hebben gezien.

Ghola schreef:

En waarschijnlijk ook de laatste twee

Voor mij de minste Ghibli film tot dusver.

Animatietechnisch wel de beste Ghibli film, zeker als je de film binnen hun eigen huisstijl bekijkt (even Yamada's buiten beschouwing laten dus). Zelf in vergelijking met het latere Spirited Away, kan Mononoke Hime heel wat technisch moeilijkere en indrukwekkendere shots voorleggen.

Verder zitten er weer enkele zeer geniale personages in, met name dan de kleine witte wezentjes (kokute was het ?). De details die Ghibli films vaak zo mooi maken.

Wat mij tegenzit in deze film is de overduidelijk moraalles die Miyazaki hier na Nausicaa weer begint op te dreunen. De nuance is echt wel ver zoek. Ik prefereer Miyazaki wanneer hij simpelere en kalmere films maakt, en de lesjes meer als gevolg dan als doel naar voren schuift (zoals bij Totoro). Ook het design van de goden mocht wel wat beter afgewerkt worden. Hier merk je wel dat Ghibli niet helemaal geschikt is voor dit soort werk.

Verder nog even opmerken dat de score wel mooi is, maar dat ik de hype rond Hisaishi bij Ghibli's films niet helemaal begrijp. Heel veel voegt ze meestal niet toe, ivm Hisaishi's werk bij Kitano's films.

Maar het blijft een Ghibli film. Vlot, mooi en aangenaam om volgen. Jammer van de kleine foutjes. 3.5*

PS: vervelend om hier quotes als "goeie dub" te lezen. Als masochistisch grapje luister ik steeds even naar de dub, en deze is echt weer om te huilen.

avatar van BoordAppel

Valt wel mee hoor. Ik ken veel slechtere.

Ik ook, maar is verder niet relevant. Het gaat erover of de dub goed is, niet hoeveel slechtere dubs er zijn. En dat is hij dus helemaal niet. Gaat zelfs zover dat de wolf een gewone vrouwenstem gekregen heeft in de film.

avatar van BoordAppel
Nu had ik niet de mogelijkheid om het origineel te beluisteren maar ik heb me totaal niet gestoord aan de Amerikaanse dub. Goede dub dus.

Gebeurt wel vaker dat je je pas aan iets stoort wanneer je ook de kwaliteit van het origineel kan beoordelen, en een gefundeerde vergelijking kan maken.

Maar een beetje logisch denkend mens kan niet anders besluiten dan dat elke anderstalige dub op zichzelf al verwerpelijk is.

avatar van BoordAppel

Niet altijd. Bij deze film is het wel vrij nutteloos omdat dit niet echt een kinderfilm is, maar bij bijvoorbeeld Spirited Away kan ik een dub nog wel begrijpen. Jongere kinderen kunnen dan ook van die film genieten.
Overigens zie ik ook het liefste films in hun originele staat.

Tja, vind ik gewoon een schamele onderschatting van kinderen.

Ikzelf heb ooit met een 6-jarig meisje Totoro gezien (Japanse dub, Engelse sub zelfs), en die heeft zichtbaar genoten van de film, en lang daarna zelfs. Je kan er maar zo vroeg mogelijk aan beginnen, want de nadelen (zie Frankrijk/Duitsland/Amerika) wegen helemaal niet op tegen de voordelen.

Verder ook wat uit z'n context gerukt, aangezien hier geen kinderen van 6 zitten, en dit hier dus niet direct aan de orde is.

Voor veel jonge kinderen maakt het op zich niet uit wat er gezegd wordt, het gaat ook om de beelden, de uitdrukkingen van de personages en de muziek, meestal begrijpen kinderen dan ook wat er gebeurd en kunnen ze er helemaal bij wegdromen en het ook echt leuk vinden. En dan later als de film weer gezien wordt dan komt de kindertijd weer terug (Oh ja! Dat was een mooie film, die keek ik al toen ik klein was, ik was er helemaal weg van!)...

Ik denk dat kleine kinderen hier geen zak aan vinden, dit is een veel te onduidelijk verhaal, kleine kinderen willen Finding Nemo en Walt Disney tekenfilms, waar verder helemaal niks bij is.

Ja, precies! Hè Flipsen?

Finding Nemo is overigens officieel een Walt Disney film.

Wat kleine kinderen willen heeft veelal te maken met opvoeding, en overproctective parents die hun lieve engeltjes enkel Disneyfilms voorschotelen. Zoals Menghini opmerkt kunnen kinderen dikwijls perfect volgen, zelfs als ze de taal niet begrijpen, en zijn punten als "een onduidelijk verhaal" voor hen niet eens van zo'n groot belang, aangezien een kind veel makkelijker over plotholes en/of onduidelijkheden heendenkt.

Als je ziet waar die Japannertjes mee opgevoed worden ...

arme Japanertjes

Onderhond schreef:

Als je ziet waar die Japannertjes mee opgevoed worden ...

Een kind heeft meestal zoveel fantasie dat ze de onduidelijkheden en plotholes zelf invullen... Wat wel in kan houden dat ze een heel ander verhaal hebben gezien i.v.m. "de volwassenen", maar ja: dat maakt hun helemaal niks uit...

arme Japanertjes

Wel de minste moorden in dat land en de grofste films! Hoe kan het...

Sorry: ik zal ermee ophouden...

avatar van pjotr
Och ...dat Flipsen niet met Mononoke-Hime en Spirited Away overweg kan is nu ook wel duidelijk hoor...

pjotr schreef:

Nog heel even:

Als je een kind van 4 dit laat zien en bijvoorbeeld Finding Nemo laat zien, dan vindt het kind Finding Nemo leuker, daar kun je vergif op in nemen.

Nog heel even:

Dus Ghibli-films zijn volwassen tekenfilms en niet geschikt voor kinderen? Begrijp ik dat goed van jou?

In ieder geval niet voor hele kleine kinderen, je moet er van houden.

avatar van BoordAppel
Deze film lijkt me niet helemaal geschikt voor kinderen gezien het aantal afgehakte ledematen en hoofden, maar ik denk dat een kind een film als Spirited Away prachtig kan vinden.

avatar van pjotr
Het ging meer over Ghibli-films over het algemeen begreep ik....

Menghini schreef bij Akira:
... duidelijke verhalen (miyazaki's, ...)
Vind jij de Miyazaki's films (ik heb er maar 2 gezien, deze en Spirited Away, maar ik vond de verhalen niet echt duidelijk. Ik kon er eigenlijk helemaal niks mee. SA kon ik nog wel volgen, maar Princes Mononoke kon ik geen touw aan vast knopen.

Ik denk dat jij ook maar eens moet geloven aan Akira of Ghost in the Shell... Ja, ik vind die erg duidelijk. Het punt is; je moet je een beetje verplaatsen in een wereld met goden en demonen. simpel gezegd: de ene partij wil goden verdrijven, want zij willen verdienen aan het land (goden houden de natuur in stand is de achterliggende gedachte). De andere partij (de prinses) helpt de goden in het houden van het land, een jongen staat er tussenin en is de dupe geworden van goden die demonen zijn geworden en kiest uiteindelijk voor de prinses en de goden (dus de natuur). De mensen die eerst ertegen waren (behalve de hoofdenjatter/Billy-bob! ...) zien in dat de prinses en de jongen toch gelijk hadden en daarmee zowel de industrie én de natuur helpen ( dit is volgens mij ook de achterliggende boodschap)... Duidelijker?

Is nogthans eenvoudig allemaal. Miyazaki's verhalen zijn nogal rechtoe rechtaan, en bevatten niet echt wat moeilijks (behalve dan wat mythische / fantastische figuren).

Aha, wij moeten aardig zijn voor de natuur, dan is de natuur aardig voor ons. Die boodschap zit ook wel in SA, nietwaar? Ik heb gewoon wat moeite met die methische/fantastische figuren en in het verplaatsen in een wereld met Goden en Demonen. Boodschap die Menghini hierboven noemt, doet me verder niet zo veel eigenlijk (niet dat ik het er niet mee eens ben, maar in een film zit ik daar nou niet op te wachten).

avatar van jassonn
Eindelijk dan gezien, en vind het een erg mooie anime. Toch vind ik persoonlijk Spirited Away net iets beter. 4*