• 8.229.151 stemmen

Oorspronkelijke taal: Japans

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Kurenai no Buta

"A Pig's Got to Fly"

Het is 1930. Het is de tijd van lucht-piraten, premiejagers en allerlei ander soort piloten. De sluwste en beste van alle piloten is Porco Rosso. Porco Rosso is een man met het hoofd van een varken. Hij verdient zijn brood door middel van baantjes zoals mensen redden van piraten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kurenai no Buta (stemrol)

Jina-sama (stemrol)

Pikkoro-oyaji (stemrol)

Manmayuto no shachô (stemrol)

Fio Pikkoro (stemrol)

Donarudo Kâchisu (stemrol)

Bâ-chan (stemrol)

avatar van The One Ring

The One Ring

Opmerkelijk dat van alle Miyazakifilms deze het laagste gemiddelde heeft op MovieMeter (al is 3,65 nog altijd niets om je voor te schamen). Persoonlijk vind ik het wellicht zijn beste, al is het moeilijk kiezen.

Het is in ieder geval zeker samen met My Neighbour Totoro de meest unieke. Hoewel ook dit weer een fantasyfilm is, is het wel een ander soort fantasy dan de andere Miyazaki's. De mix tussen magische elementen en een semi-echte setting in het Italië van de depressie is bijzonder en tevens schitterend uitgewerkt, al duurde het even voordat ik door had dat de personage Italiaans waren (dat is nou eenmaal niet het eerste waar ik aan denk als ik personages Japans hoor spreken). De wereld die Miyazaki hier schept doen vaag denken aan oude films van de jaren '30 en '40, maar voelt tegelijkertijd modern aan en het geheel ademt toch nog echt Miyazaki uit.

Ik vond het ook leuk dat de toon hier wat anders is. Ietsje droeviger en de film is over de gehele linie wat mysterieuzer. Gelukkig gaat dit niet ten koste van de humor en het avontuur. De balans is uitstekend en rustigere, emotionele scènes zoals die met de vliegtuigen die naar de hemel opstijgen worden afgewisseld met erg vermakelijke momenten, met name de laatste confrontatie tussen Curtis en Porco.

De karakterisatie is ook sterk getroffen. Na alle schattige meisjes uit zijn vorige films is de cynischere Porco (een Humphrey Bogart-achtig personage, maar dan een varken) een frisse wind. Het gebruikelijke meisje is verplaatst naar een bijrol, maar deze Flio is stoerder dan normaal en een waardige teamgenoot voor de held. Zelfs Gina, die wat serieuzer en realistischer oogt dan de rest, komt goed uit de verf, ondanks dat ze door haar stijl uit de toon had kunnen vallen.

Ik vond het dus allemaal helemaal geweldig. Het laat zien dat Miyazaki ook wat andere kanten in zich heeft. De term 'volwassen' is wat vreemd toepasbaar hier, maar ik zou Miyazaki toch nog eens graag iets in deze lijn zien produceren.

avatar van Legan

Legan

Porco Rosso is op zijn zachtst gezegd toch wel uitgelopen op een teleurstelling. Het heeft bij vlagen die 'Ghibli-sfeer' en de achtergrondanimaties zijn meer dan uitstekend.

Probleem is echter dat ik niets met het verhaal en de personages kan. Totaal oninteressant, voorspelbaar en je krijgt cliché na cliché voorgeschoteld (vooral de romantische zijplotjes waren niet te behappen). De stemmen bij de personages zijn niet meer dan redelijk en de muziek is te slap en te vaak te emo. Het is allemaal gewoon teveel een 'been there done that' verhaaltje en na een tijdje wordt het erg slaapverwekkend, langdradig en vervelend om uit te zitten.

avatar van Apster

Apster

Leuke Miyazaki, maar mijn favoriet blijft toch nog steeds Castle in The Sky. De sfeer is zoals verwacht wel weer heerlijk, het verhaal vond ik echter iets minder. Miyazaki lijkt een voorliefde te hebben voor Italie, zo ik las en wat je ook terugziet in de film. Bij een film als Kiki's Delivery Service had ik ook al het idee dat hij iets heeft met Europese cultuur.

Heb nu bijna alles gezien uit zijn oeuvre, ik ben nog wel benieuwd naar zijn eerste 2 films die ik nog moet zien, maar dat gaat zeker nog gebeuren.

avatar van Mr_White

Mr_White

• 2067 berichten

Fijn filmpje. Marco is een leuk personage and Miyazaki gaat flink los met zijn liefde voor Europa, vliegen en feminisme. Verder is het allemaal niet erg bijzonder, tenminste, niet vergeleken met zijn andere werk, maar het is wel erg leuk.

avatar van Justinw

Justinw

Magisch geweldig...

Mijn 4e Miyazaki en de beste voor mij tot nu toe. Ben compleet gevallen voor de schoonheid van de Ghibli's. Ze zijn heerlijk om naar te kijken. En nemen je even weg uit de realistische wereld en de rompslomp die hierbij hoort.

Het antwoord waarom deze me zo goed bevallen is, is eigenlijk simpel. Ik kon me helemaal inleven met Porco. Het beste personage wat Ghibli mij tot nu toe wist te bieden. Hij heeft iets magisch over zich. Het mysterieuze blijft over hem heen hangen doordat er veel open blijft. Dit vinden sommige mensen niet uitnodigend. Maar bij mij draagde het toe aan het magnifieke wat ik tot dan toe had geproefd.

Raar eigenlijk dat deze eigenlijk als bijna laagst word gerated. Al is 3.67 nog steeds erg hoog.

De sfeer de Miyazaki hier schept is wederom geweldig. Het heeft misschien niet de overweldigende kracht als een Spirited Away. Maar de balans van het plot en de karakters is hier des te beter. En hier en daar met een geweldige knipoog. Want er zitten een boel geweldig humoristische scene's in.

De Italiaanse setting word bij feilloos weergegeven, de tricolore op de vluigtuigen(die overigens geweldig zijn gecreëerd). En de depressie is ook een leuke toevoeging. De film is eigenlijk best kort maar blijft hierdoor de hele film sterk.

Het einde hakt erop zich best in. Zeker niet verkeerd, en kwa Porco perfect. But.. het mocht nog wel een paar minuutjes uitgerekt worden.

Buiten dit minpuntje toch weer een geweldige ervaring met fantastische muziek(vooral de aftiteling). Heerlijk om dat even door te laten spelen. En zo hoort het ook.

* * * * *

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Dat mysterieuze had Miyazaki hier van mij wel weg mogen laten, maar ik ben inmiddels niet anders van hem gewend.

Verhaal vond ik een beetje matig, maar de kleuren en de lucht gevechten maakten een hoop goed.

Absoluut geen onaardige animatie!

3,5!

avatar van misterfool

misterfool

Porco rosso is een geinig karakter en enkele scenes: vliegtuigen die naar de hemel stijgen en de eerste vlucht van het nieuwe vliegtuig door het kanaal. zijn weer magisch als vanouds. Desondanks vond ik het verhaal in zijn geheel een beetje richtingloos en ik mis een echte climax.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Je moet er als Japanner maar op komen om je verhaal te laten draaien rond een Italiaanse piloot met een varkenskop in een verhaaltje dat doordrenkt is met de sfeer van Casablanca. Na de avontuurlijke animatiefilms van Nausicaä en Laputa en de prachtige sfeervolle Kiki's Delivery Service en Totoro, komt Miyazaki weer met iets anders naar buiten. Geen klein meisje dit keer dat de hoofdrol draagt, maar een mysterieuze piloot.

Het duurt even voor de film z'n weg vindt, maar dan wordt je zo meegesleept. Vooral vanaf de scène dat Porco aan Fio over vroeger verteld bij het schemerlicht op het eiland, was ik gekluisterd aan m'n scherm. Het lukt Miyazaki toch maar telkens weer om sfeer te scheppen, iets wat je bij de meeste Disneyfilms (die het vooral van humor en liedjes moeten hebben) veel minder.

Persoonlijk vind ik het niet z'n beste film. Daarvoor is het verschil met m'n favorieten Laputa en vooral Totoro toch te groot. Maar met 4* is dit sowieso een geweldige film. Nog één film van de maker te gaan (debuutfilm Rupan Sansei: Kariosutoro no Shiro) maar alle films kregen toch 4* of hoger.

avatar van Pitakaas

Pitakaas

Porco Rosso is een Ghibli die nogal Europees is aangelegd, net als bijvoorbeeld Kiki's Delivery Service en Lupin. Aangezien ik deze 2 films allebei erg sterk vond, waren mijn verwachtingen van Porco Rosso redelijk hoog.

En gelukkig maakt dit sprookje de verwachtingen dik waar. Hoe Miyazaki realiteit en fantasie met elkaar mengt is fantastisch. Het sfeertje is echt geweldig en je waant je echt in de mediterrane sferen. Daarbij opgeteld boeit het verhaal ook van begin tot eind. Marco als bounty hunter is echt een toffe hoofdpersonage en een leuke afwisseling op de vaak vrouwelijke hoofdrollen in Japanse animé. Doe mij maar zulke gasten, net als Rupan Sansei!

De film vliegt dan ook voorbij (ha-ha) en het is altijd weer fantastisch dat zo'n Ghibli je echt kan meenemen... Je voelt je bijna weer een kind dat z'n fantasie de vrije loop kan laten gaan, een talent wat Miyazaki trouwens perfect in de vingers heeft.

Al met al één van mijn favoriete Ghibli's, samen met Rupan Sansei! Meer van deze films aub!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Misschien niet de allerbeste Ghibli, maar altijd nog uitermate hoog niveau.

Het magische spirituele element is hier wat afwezig, maar blijft een geweldige anime die een soort stripverhaal vertelt over een varken dat met een vliegtuig op vliegtuig-piraten jaagt en een rivaal vindt in gelikte Amerikaan.

Speelt in een soort van alternatieve jaren dertig met Adolf Hitler(?!) als scheidsrechter in een bokswedstrijd(?!).

avatar van Montorsi

Montorsi

Een van de weinige Miyazaki's die ik nog niet had gezien. Deze sprak me niet zo heel erg aan, leek me vooraf wat fantasy te missen ofzo. Maar eigenlijk mist Porco Rosso juist heel weinig. Erg leuk filmpje, al kan hij zich niet meten met de beste Ghibli's.

Het verhaaltje is een beetje mager, maar de personages zijn wel de moeite waard, en vooral ook de humor is bijzonder leuk. Qua sfeer is het wat volwassener en minder magisch, maar het komt allemaal wel goed over. Een paar mooie scenes, en een vlot tempo maken het een leuke ervaring.

avatar van Antonev

Antonev

Wederom een uitstekende animatie met fantastische beelden en een heel leuk verhaal. Vind het persoonlijk wel een beetje jammer dat het personage van Porco Rosso niet echt verder werd uitgelicht.

avatar van RuudC

RuudC

De zevende Miyazaki inmiddels en volgens mij de tiende uit de Ghibli-stal. Het wordt lastig om buiten het plot niet in de herhaling te vallen. Ik heb voor mijn gevoel alles wel gezegd over Ghibli, want het tekenwerk is weer prachtig, de sfeer zit er goed in en het resultaat is erg aandoenlijk. Wat echter wel nieuw voor me is, is het relatief lage fantasygehalte. Miyazaki slaagt er grotendeels in om een jaren dertigsfeer neer te zetten. Hoezeer Porco Rosso ook te genieten is, er had meer gedaan mogen worden met de luchtgevechten. Ook al zitten er tal van leuke scenes in en de eilanden in de Middellandse Zee zijn prachtig getekend. Weer een leuk verhaal dus, al mis ik het fantasierijke van bijvoorbeeld. Howl’s Moving Castle en Princess Mononoke. Normaliter duren Ghibli’s ongeveer twee uur. Wellicht had er hier nog een half uur in het karakter(ontwikkeling) van Porco Rosso gestoken kunnen worden. Neemt niet weg dat de film lekker avontuurlijk is en genoeg leuke en romantische momenten heeft.

avatar van Insignificance

Insignificance

Van jong tot oud, voor elk wat wils, want dit pareltje valt om zó veel redenen te waarderen. Een erg hartelijk avontuurtje met watervliegtuigen in zomerse sferen, onmiddellijk ontwapenend en schattig met de kleine, drukke meisjes en dan moet Fio nog mee gaan doen. Tegelijkertijd beschikt het over tonen van klassieke films en heeft het met het fascistische Italië tussen twee wereldoorlogen een opmerkelijke setting in huis.

En dat kneedt Miyazaki schijnbaar moeiteloos samen tot iets waar de Ghibli motor net zo prettig ronkt als de Folgore waar Porco zijn capriolen mee uithaalt. Sterk onderdeel is de vloek en hoe deze uitpakt. Menig scenarist die daar flink mee aan de haal was gegaan, maar Miyazaki speelt het zo simpel en bescheiden uit, dat de film daar nog eens aan impact wint. En de hemelvaart was al een schitterend brokje cinema.

Ondertussen is z'n film ook nog eens ontzettend grappig, innemend en zelfs een tikkeltje ondeugend. Zo'n tussenshotje als die van Porco met de wieg, de peuken op de grond en de vrolijke muziek is goud waard. Het kibbelen in morse is hilarisch, net als de expressie van de piratenbaas. Een gezelschap dat rondom het grote duel ook nog eens goed is voor een flinke grijns. Hulde voor de granaat, hulde voor de hele film.

Onderhond

Porco.

Weer eens herzien en de charme van deze film is gewoon niet stuk te krijgen. De setting samen met het Porco personage maken van deze film een waar genot.

Behoort tot de kleinere Miyazaki films. Meer aandacht voor sfeer en details, minder fantasy en luidruchtige moraaltjes. Meer mijn ding. Verder een film die steunt op feel-good. Er mag dan best wat drama inzitten, Miyazaki laat het nooit echt serieus of drukkend worden. Alles wordt met een zekere luchtigheid opgelost.

Visueel ook nog steeds genieten. Ghibli's oog voor detail blijft geweldig, verder leuk character design en een erg mooie setting. Blijft een favorietje dit, al denk ik dat ik Miya's laatste nog wel nét iets indrukwekkender vond.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van baspls

baspls

"I'm a pig. I don't fight for honor. I fight for a paycheck."

Alweer Miyazaki's zesde film als regisseur en weer een geweldig meesterwerk. Dit keer is het wat korter als normaal. De meeste Ghibli's zijn twee uur deze is slechts anderhalf uur. Grappig is ook dat deze zich in Italië afspeelt en Miyazaki's bewondering voor het Europese landschap duidelijk word.

Dit keer weer voor de Engelse dub gegaan. Michael Keaton klinkt perfect als Porco Rosso, een beetje de zelfde stem die hij opzet als Batman. Verdere stemmen waren ook goed.

Porco Rosso vertelt het verhaal over Marco, een dog-fight piloot die half in een varken is verandert en zijn geld verdient als premiejager. Marco, alias 'Porco', is een van de allerbeste piloten die de Adriatische zee ooit heeft gezien. De schrik van alle luchtpiraten. Porco word echter neergehaald door de Amerikaanse Curtis en gaat naar milaan om zijn vliegtuig te laten repareren en wraak te nemen op Curtis. Porco Rosso is vol met avontuur, actie en drama. Weer een origineel en meesterlijk plot van mijnheer Miyazaki.

Het einde is redelijk open. We weten nooit of Marco een mens is geworden, of dat hij in de tuin van Gina is geweest. Heb ik altijd een hekel aan maar hier is het op zich niet heel erg.

De soundtrack van Joe Hisaishi is weer prachtig, mooie avontuurlijke en soms emotionele muziek dit keer. Ook de verdere muziek zoals "Le temps des cerises" waren goed gekozen.

De animatie ziet er prachtig uit, zoals we gewent zijn van Ghibli. Weer erg mooi getekend, niet zo overdreven als de meeste anime en het oogt ook redelijk 'europees'. En weer dat prachtige gedetailleerde. De film is nog helemaal op cellen gemaakt en dat ziet er prachtig uit op blue-ray. Ik vind het met cellen altijd net iets mooier als zonder.

Weer een erg vermakelijke film volgens de gebruikelijke concepten van Miyazaki. Al is dit misschien nog wel de meest westerse. Ik vind eigenlijk wel dat de film iets langer had mogen duren. Ze hadden meer tijd kunnen stopen in het verhaal van Marco en meer vliegtuiggevechten kunnen doen.

Weer een echte aanrader.

avatar van Black Math

Black Math

Een herziening die niet kon uitblijven na het zien van The Wind Rises.

De eerste keer dat ik deze film zag is al flink wat jaren geleden, nog voor de tijd dat ik al mijn stemmen hier verwijderde om met een schone lei te beginnen. Op een andere site zie ik echter een waardering die met 3,5* overeenkomt, en ik kan nog wel herinneren waarom. Deze film bevat namelijk wat minder magie en fantasie elementen dan menig andere film van Miyazaki, en dat vond ik destijds een beetje tegenvallen.

Vliegen is een belangrijk thema in films van Miyazaki, en tot nu toe sprongen er twee films voor mij bovenuit. Ten eerste Laputa, één van de films waarin de magie en fantasie een hoogtepunt bereikt. De ander is de eerder genoemde film The Wind Rises, waarin de belangrijkste thema's vooral realistisch zijn, zonder naïviteit over hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, en die met name volwassenen zal aanspreken. Porco Rosso valt wat dat betreft een beetje tussen beide films in, er is sprake van enige fantasie, de luchtpiraten lijken zo uit Laputa te komen, maar de setting is realistisch, fascisme wordt aangestipt, en een personage met een verleden als dat van het hoofdpersonage loopt nou niet rond in de mainstream tekenfilm.

Met name de setting van het Italië tijdens het interbellum spreekt me nu meer aan, de sfeer is fijn en nostalgisch, met een mooie soundtrack die past bij de tijdgeest. En er is af en toe de nodige humor, met name met dank aan de luchtpiraten. Samen met Fio zijn zij toch wel personages die ook in de fantasierijkere films van Miyazaki hadden kunnen rondlopen. Qua gedachtewereld neigen het hoofdpersonage en Gina dan weer meer naar realistische personages uit de echte wereld. Het blijft allemaal goed in balans, dat moet gezegd worden.

Verder een aantal mooie detailvolle scènes, met name tijdens de vluchten. Het hoogtepunt is de scène met de wolk van vliegtuigen. Een ontroerende scène waarin op de een of andere manier zowel magie en realisme elkaar letterlijk en figuurlijk tot een hoogtepunt opstuwen. Realisme in de zin van zonder naïviteit.

In alle opzichten een pracht van een film, en ditmaal kan ik wel zeggen dat Porco Rosso tot de betere films van Miyazaki hoort. 4,5*.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Matige Miyazaki.

Porco Rosso hoort bij de fantasiearme Ghibli's en dat is te merken. Het uitgangspunt van luchtpiraten en een piloot met een varkenskop levert eigenlijk het enige fantasy element. Helaas wordt dit gebrek ook niet gecompenseerd door een boeiend verhaal of interessante personages. Wat overblijft zijn de mooie aquarel achtergronden, maar dat is niet voldoende voor een hoge score.

Porco Rosso is een Italiaanse man met een varkenskop die zijn geld verdiend met het jagen op kindvriendelijke luchtpiraten. Verder is hij verliefd en strijdt hij tegen zijn rivaal, een Amerikaanse piloot. Dat somt het personage wel op, van ontwikkeling is nauwelijks sprake. Het idee van luchtpiraten vond ik overigens vrij onzinnig; wat is daar de functie van als de rest van de film wél realistisch is?

Het enige leuke karakter is het meisje Fio, het creatieve, vrijgevochten vrouwelijke personage wat je in alle Miyazaki's tegenkomt. Zij had beter de hoofdpersoon kunnen zijn, als vliegtuig ontwerper had zij heel wat meer toe te voegen aan de film. Uiteindelijk was de film geen ramp, maar ik vond het verre van inspirerend. Le Temps de Cerises is overigens een mooi lied, dat een aantal keer terugkwam. Die scenes redden de film van een onvoldoende.

Gaat een beetje downhill met de Ghibli's, wederom slechts 3***.

avatar van Herculaas

Herculaas

Mijn derde Miyazaki-film, na Totoro (4,5) en Ponyo (4,0). Omdat Porco Rosso toch als een van zijn mindere werken geldt had ik niet al te hooggespannen verwachtingen, maar ik ben er ondersteboven van. Zo'n film had ik nog nooit gezien. Wat een tragiek! Wat een romantiek! Wat een heerlijk sfeertje! Wat een sympathieke en grappige personages! Porco is in één klap mijn favoriete filmheld.

Mooi hoe Miyazaki niet alles uitlegt, maar je zelf aan het denken zet. Dat geldt natuurlijk voor Marco's transformatie tot Porco, maar vooral ook voor het einde. Dat vond ik aanvankelijk vaag en onbevredigend, maar als je er eens goed over nadenkt en de film nog een keer kijkt (ik heb hem de afgelopen twee dagen twee keer gezien) kom je er wel uit.

Ik heb de film in het Engels gezien omdat ik in bad met de laptop op de wasbak de ondertiteling niet kon lezen... De Engelse nasynchronisatie is uitstekend. Michael Keaton doet prachtig een gedesillusioneerde en onverschillige Porco en ook het lekker vet aangezette Texaanse accent van Curtis (Cary Elwes) verdient een pluim. Ik zal binnenkort de Japanse versie ook eens kijken. Miyazaki zelf schijnt de voorkeur te geven aan de Franse nasynchronisatie, die hij beter vindt dan het origineel.

Onderhond

De Franse is met Jean Reno ... beter dan de Engelse, maar absoluut geen vergelijk met het origineel wat mij betreft.

avatar van Herculaas

Herculaas

Onderhond schreef:

Ik heb de eerste tien minuten van het origineel gezien. De volgende keer kijk ik hem helemaal in het Japans. Ik vond het wel een beetje moeilijk te aanvaarden dat in het Italië van de jaren 20 Japans werd gesproken. Engels spraken ze natuurlijk ook niet, maar die vorm van suspension of disbelief zijn we iets meer gewend

Ik zie nu dat je in je lange recensie schrijft: "Whatever you choose to watch though, do stay clear from the English dub, which is an assault to the ears, completely ruining the carefully constructed charm of the music and visuals."

Kun je dat misschien iets meer toelichten? Smaken verschillen natuurlijk, maar onze ervaringen staan wel heel erg haaks op elkaar. Of verwijs je hier naar de oude Engelse "Japanese Airlines-dub"?

avatar van Rico120

Rico120

een topper ja en nee

apart noch al maar zeker is zeker de film is niet mis

avatar van Fonzzz002

Fonzzz002

Hayao Miyazaki films verbazen mij iedere keer in hoe creatief ze zijn & in hoeveel vakmanschap er verwerkt zitten in zijn films. Zelfs de Miyazaki films die mij het minste zijn bevallen bevatten sterke elementen die het de moeite waard maakte om gezien te hebben. Porco Rosso is een film die meer komisch is in vergelijking met zijn meeste werk, maar deze vrolijke toon werk goed in de film zijn voordeel. Het is een fijne feel-good film die niet probeert een groots & revolutionair verhaal te vertellen, maar het is eerder een ontspannende zit in een mooi vormgegeven wereld met humoristische personages. Meerdere malen kon ik hardop lachen om de absurdistische piraten of om de opmerkelijke dingen die Porco in zijn leven tegenkwam. Iedere plek waar je komt voelt levendig, ieder belangrijk personage laat een indruk achter en de film weet een perfecte balans te vinden tussen serieuzere rustige momenten of energierijke spektakel momenten.

De animatie is van adembenemend hoog niveau. Kleurrijke omgevingen, creatieve designs, vloeiende animaties. Ik zou, met uitzondering van The Wind Rises, geen andere film kunnen noemen waar op zulke sterke wijze vliegtuigen zijn getekend. De film weet de pracht van het vliegen neer te zetten, niet door expliciet te zeggen “vliegen is mooi” maar door je naast de personages neer te zetten en je mee te laten genieten met hun ervaringen. Daarnaast past de sfeervolle muziek perfect bij de stemming van iedere scene. De enige minpunten die ik zou kunnen bedenken is dat het redelijk vaag is waarom Porco Rosso een mens-varken is, geziene het nooit een belangrijke rol in het verhaal lijkt te hebben. Ook is er een 17 jarig meisje in de film waar de mannen op bepaalde momenten iets te vleierig naar deden, waardoor het minder gemakkelijk werd om naar te kijken omdat het om een minderjarig meisje gaat.

Als ik met mensen praat over Ghibli films lijkt Porco Rosso een titel te zijn die vele over het hoofd zien, in dat opzicht verdiend de film meer erkenning. Van zijn levendige wereld, leuke personage, mooie sfeer & humor creëert Porco Rosso een immersieve ervaring die niet onopgemerkt mag blijven.

avatar van TMP

TMP

Aardige film van Miyazaki. Iets minder magie dan in de meeste andere films van hem, maar Porco Rosso is een uitstekende animatie met een aardig plot. De personages blijven veelal wat oppervlakkig, maar dat wordt gecompenseerd door een sfeervolle setting en een verhaal dat geen moment verveelt.

avatar van joolstein

joolstein

De zesde film van de Japanse regisseur Hayao Miyazaki gaat over piloot Porco Rosso, ooit een man, nu een varken dat zijn geld verdient als premiejager op de Adriatische Zee Hierdoor maakt hij veel vijanden, onder piraten. Maar zij kunnen hem niks maken, zeker niet in luchtgevechten. Ondertussen slijt hij veel tijd bij Gina, de knappe eigenaresse van een hotel op zee. Als de macho Donald Curtiss, een Amerikaanse piloot, Porco Rosso naar beneden weet te halen in een luchtgevecht is het gedaan met de rust. Zijn vliegtuig raakt zwaar beschadigd en Porco Rosso laat het maken bij een oude vriend. Daar ontmoet hij Fio, een jong meisje dat zijn leven flink op zijn kop zet. Dit alles speelt zich af tegen de historische achtergrond van het tussenoorlogse Italië. Die achtergrond is prachtig en boeiend vormgeven en anders dan de werkelijkheid is het vrij luchtig Het biedt bovendien een paar mooie openingen voor spannende momenten. De wonderlijke wereld straalt hoop uit. En zoals het hoort trekken slechteriken altijd aan het kortste eind. Bovendien laat de jonge en goedaardige Fio, zowel onbezonnen als verstandig, de kijker zien dat het later allemaal wel goed komt. Iedereen buigt voor haar, ze dwingt respect af en brengt redding aan Porco Rosso wanneer hij in nood is. Ze vormt, net als wel vaker jonge meisjes doen in films van Miyazaki, het morele kompas binnen de wereld die lijkt te worden gedomineerd door macho mannen en idem gedrag. Met dit goed doordachte verhaal en de overtuigende verbeeldingskracht van Miyazaki is deze film weer een genot om naar te kijken.

haha, waar haalt hij het toch vandaan, die Miyazaki.

Een Japanse animatiefilm over Italiaanse vliegers in oorlogstijd. Curieus, maar erg vermakelijk.

Overigens vond ik het hele einde met dat duel en nogal stompzinnige fistfight wel een beetje een anti-climax.

avatar van Antonev

Antonev

Je hebt wel eens van die dagen dat je uit het niets zin hebt in een bepaalde film. Gisteren was zo'n dag dat ik zin had in een herziening van Porco Rosso. De 4 sterren die ik eerder gaf staan nog steeds als een huis.

Het fijne van een tweede kijkbeurt is dat je wat meer tijd hebt om bepaalde details op te merken. Nou zijn Ghibli films vaak bijzonder detailrijk, maar bij Porco Rosso hebben de makers hun huiswerk ook nog eens goed gedaan. De herkenningstekens (bijvoorbeeld het fascistische "Fasces" symbool) op de vliegtuigen van de Aeronautica Militare zijn bijvoorbeeld bijzonder accuraat. Ik vind het altijd een ontzettende plus als dit soort kleine dingetjes goed worden weergegeven. Dit is overigens de enige (of anders een van de weinige) Ghibli films die een idee geeft waar en wanneer het verhaal zich afspeelt.

Ik las overigens dat er plannen waren/zijn om een sequel te maken onder de naam "Porco Rosso: The Last Sortie". Dit zou zich afspelen in de Spaanse Burgeroorlog. De originele plannen komen echter uit 2011 en er is ondertussen nog wel het een en ander gebeurd rondom Ghibli. Vraag me dus af of we ooit nog een vervolg gaan zien.

avatar van John Milton

John Milton

Lang niet slecht, maar het niveau van The Wind Rises haalt het voor mij bij lange na niet. Was mijn elfde Miyazaki trouwens, alle écht grote titels nu zo'n beetje gehad.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Vrij leuke avontuurlijke Ghibli met een fijn historisch kader van het Italië net voor de Tweede Wereldoorlog. Het fascisme leunt hier en om de hoek en dat wordt door Miyazaki subtiel weergegeven. Sowieso al fel geïnteresseerd in dog fights en hier in deze Porco Rosso al geen gebrek hieraan. Die luchtgevechten zijn fenomenaal met veel oog veel precisie en detail. De animatie is weer erg knap.

Mooi verhaal, knappe setting en sfeerbelichting. Verveelt nergens en is erg aangenaam om naar te kijken. Ook hier en daar wat fijne humor om de personages. Fijne personages met in de eerste plaats Porco Rosso zelf, maar ook de piraten of de rivaal van onze held waren fijn. Niet de beste Miyazaki die ik al zag, daarvoor iets te weinig het magische ervaren, maar zeker erg aangenaam om te zien. Fijn!

avatar van Lambchop

Lambchop

Vroeger voor 40 e op dvd bij boudisq gekocht nu op Netflix, chill

avatar van mjk87

mjk87

Aardig filmpje wel, vermaakt de volle 90 minuten maar excelleert nergens. Sowieso dat die hoofdpersoon een varken is slaat al nergens op, want in de film heeft dit helemaal geen enkele invloed (of het moet volledig metaforisch bedoeld zijn, maar dan is het matig verwerkt). Ook het wereldje met die luchtpiraten is niet helemaal overtuigend. Maar de kleine momenten zijn geweldig, vooral in die vliegtuigfabriek en als het meisje Fio ten tonele komt en heel wat leven erin brengt. Het tempo is prima, visueel heel aardig hoewel niet bijzonder en het is gewoon aangenaam kijkvoer. Maar meer ook niet. 3,5*.