Hauru no Ugoku Shiro (2004)

Alternatieve titels: Howl's Moving Castle | Howls Bewegende Kasteel | ハウルの動く城

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Chieko Baisho, Takuya Kimura en Akihiro Miwa

Sophie is achttien en werkt zich te pletter in de hoedenwinkel die haar vader ooit bezat. Op een uitje naar de stad loopt Sophie de mysterieuze tovenaar Howl tegen het lijf. Howl is verschrikkelijk knap maar wanneer de jaloerse Heks van Verspilling hen samen ziet besluit ze Sophie te vervloeken. Sophie wordt in een klap 72 jaar ouder en om haar geheim te bewaren vlucht ze naar Howl's kasteel. Die herkent haar niet en neemt Sophie aan als huishoudster. Al snel zet de oude Sophie het kasteel op stelten. Maar hoe zal Sophie ooit aan haar vloek kunnen ontsnappen?

avatar van mjk87
Tegenvaller. Het eerste uur is nog prima te doen. De animatie is mooi (al wordt er nergens echt iets bijzonder mee gedaan en valt het na een tijde niet echt meer op), de sfeer is prima, net als tempo en de leuke personages. Wel blijft het allemaal wat afstandelijk. Ook vreemd hoe Sophie reageert als ze in de spiegel kijkt en als oud vrouwtje eruit ziet, nauwelijks met enige vorm van emotie. Sommigen noemen het onderkoeld, ik noem het vooral slecht schrijfwerk.
Daarna gaat het echter helemaal mis. De wereld waarin de film speelt toont steeds minder coherentie en lijkt eerder een bijeengeraapte zooi aan losse onderdelen dan een echt bestaande wereld. Zoiets had ik bij het lezen van The Hitchhikers Guide ook al. Dan liever Spirited Away dat veel meer als geheel aanvoelde. Er gebeurt nu van alles zonder directe logica of samenhang. Sommige losse onderdelen zijn wel leuk gedaan, maar het werd allemaal maar een saaie gebeurtenis zo en door de afstandelijkheid kon ik als kijker nooit meegaan. 2,0*.

Mijn god was is die Nederlandstalige versie vreselijk. Na 5 minuten uitgezet. Is de Engelse wel prettig, of kan ik beter origineel kijken?

avatar van HarmJanStegenga
DeaQoN schreef:
Het origineel, uiteraard.

avatar van arno74
DeaQoN schreef:

De Engelstalige versie is ook prima hoor.

avatar van Rico120
een mooie film over liefde en oorlog en veel meer
prima niks over te zeggen

avatar van Mochizuki Rokuro
Zondag (11 uur), maandag en volgende week zondag in t Hoogt: Filmtheater 't Hoogt :: Home

avatar van baspls
Dit keer verfilmt Miyazaki een westers fantasy boek: Howl's Moving Castle (1986) van Diana Wynne Jones. Het verhaal gaat over Sophie, die werkt in een hoeden-winkel. Op een dag wordt ze vervloekt door een heks, door de vloek is ze ineens een oud vrouwtje. Ze gaat op zoek naar het bewegende kasteel van Howl en werkt daar als schoonmaakster. Ondertussen woedt de oorlog voort en roept de koning alle tovenaars en heksen op om voor het land te vechten...

De Engelse stemmencast deed de nasynchronisatie erg leuk, vooral het gebruik van Britse stemmen kon ik erg waarderen. Jean Simmons deed het erg leuk als de oude Sophie, verder ook best grote namen zoals Christian Bale en Billy Crystal.

Hayao Miyazaki laat in deze film zijn liefde voor het Europese landschap weer duidelijk blijken. Visueel vond ik de film dan ook bijzonder sterk. De huisjes en dergelijke zien er allemaal heel mooi en sfeervol uit. De animatie was - zoals je ook wel kunt verwachten - weer uitstekend. Hoewel ik het jammer vind dat er hier en daar wat CGI is gebruikt, blijft de 2D animatie in Japan van zeer hoge kwaliteit. De achtergronden blijven ouderwets schitterend. Naast de ouderwetse fantasy stijl, waren de handlangers van de heks en demonen weer typisch Japans en deden ze denken aan Miyazaki's eerdere Spirited Away.

Ook de muziek van Joe Hisaishi is weer van de partij. Niet zo bijzonder als de muziek van bijvoorbeeld Castle in the Sky maar zeker een erg mooie soundtrack met ontroerende piano thema's.

Hoewel Miyazaki de nodige aanpassingen van het boek heeft gemaakt was Diana Wynne Jones bijzonder onder de indruk toen hij haar de film liet zien. Zelf denk ik dat ik het boek beter zou vinden als ik het lees. De film vond ik net wat te eenzijdig, vooral het einde lijkt afgeraffeld. In werkelijkheid zit het uiteraard weer vol van Miyazaki's symboliek en manier van vertellen. Het probleem is dat ik de romance niet vond werken, vooral omdat ik Howl erg arrogant en vervelend vond en dat Solomon nogal ineens besluit de oorlog te stoppen. Uiteraard symboliseert het einde dat Howl zijn vrijheid opgeeft en met zijn samengestelde familie gaat wonen.

Alles bij elkaar vond ik Howl's Moving Castle weer een erg vermakelijke en mooie film van Hayao Miyazaki. Vooral visueel blijven zijn films bijzonder sterk, al helemaal als je het vergelijkt met de troep die hier in het westen wordt gemaakt.

avatar van joolstein
Wederom neemt de Japans animatiegrootmeester Hayao Miyazaki ons mee naar een wonderbaarlijke magische wereld. En dit verhaal speelt zich af in een land dat wel wat lijkt op het Oostenrijk aan het begin van de vorige eeuw. Pittoreske steden met vakwerkhuisjes en paleizen maar ook alpenweiden en hoge bergruggen. Dit alles in een tijdperk waarin nationalisme en militarisme flink toenemen, getuige ook het fantasievolle oorlogstuig dat regelmatig voorbijtrekt. In deze betoverende wereld worden de merkwaardige personages soepeltjes geïntegreerd. De behulpzame vogelverschrikker op zijn springende stok, een sjagerijnig kijkende hond die soms een pufje lucht uithijgt in plaats van een blaf, de vadsige Heks van de Verspilling, het babbelzieke vuurtje Calcifer en natuurlijk het wandelende kasteel zelf dat een bouwvallige combinatie is van een ouderwetse stoommachine, een zomerhuisje en een monster op kippenpoten. Het kasteel kent zelf allerlei verborgen hoekjes, zoals de protserige slaapkamer van Howl, waar je niet snel op uitgekeken raakt. En dan is er nog hoofdrolspeelster hoedenmaakster Sophie een dapper meisje dat al snel wordt omgetoverd tot oud besje .Maar onder dat luchtige verhaal verstopt zich een heel ander verhaal, over schoonheid, verlossing, geloof in eigen kunnen, oorlogszucht en machtsmisbruik. En samen met de betoverend geanimeerde achtergronden levert het weer een zeer mooie en fijn film op! Een animatiefilm van wereldklasse.

avatar van rep_robert
Howl's Moving Castle is wederom een fraai, modern sprookje uit de koker van Miyazaki.
Ghibli lijkt een patent te hebben op originele (al is dit een boekverfilming), pakkende en ontroerende animatiefilms.
Wat dat betreft scoort deze film ook hoog op veel punten en heb ik af en toe genoten van wat er op het beeld getoverd werd. Supervrolijke beelden worden afgewisseld met erg duistere momenten, wat zorgt voor een goede variatie in de toon van de film en hier een fijne spanningsboog mee op weet te bouwen.
Qua emoties vind ik het allemaal iets minder sterk dan andere films. Sophie lijkt zich wel erg makkelijk in de rol te schikken en ik vind juist dit hele concept (de beheksing) de hele film maar een beetje op de vlakte blijven.

Gelukkig zit de film wel boordevol leuke avonturen, waardoor Howl's Moving Castle zich prima in het rijtje Miyazaki films weet te scharen en bovengemiddeld leuk is. Maar het is geen klassieker in de reeks.

avatar van Black Math
Over deze film had ik nog geen mening geschreven, dus maar weer eens herzien. Iets positiever dan de vorige kijkbeurt iets van tien jaar geleden, toen ik nog heel erg in de ban van Spirited Away was en deze in vergelijking met die film wat vond tegenvallen. In de tussentijd heeeeel veeeeel meer anime gezien inclusief een hoop andere films van Miyazaki, waardoor Spirited Away de status van ijkpunt is kwijtgeraakt en ik wat vrijer kan kijken naar deze film.

In ieder geval een film waarin veel elementen van Miyazaki terugkeren. Het typische oude vrouwtje (nu vergezeld door een nog ouder vrouwtje), magie, de verterende interactie tussen de personages, en soms wat onlogische twisten die nu eenmaal gepaard lijken te gaan met de charme van Miyazaki films. En toch voelt het ook deze keer een beetje aan alsof het op de automatische piloot is gemaakt. Alsof hij een kaartenbak heeft met al zijn elementen, die flink geschud heeft en daar kwam deze film dan uit.

Zeker een aardige film, maar om die reden zeker niet behorend tot het beste van Miyazaki. 3,5*.