Hauru no Ugoku Shiro (2004)

Alternatieve titels: Howl's Moving Castle | Howls Bewegende Kasteel | ハウルの動く城

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Chieko Baisho, Takuya Kimura en Akihiro Miwa

Sophie is achttien en werkt zich te pletter in de hoedenwinkel die haar vader ooit bezat. Op een uitje naar de stad loopt Sophie de mysterieuze tovenaar Howl tegen het lijf. Howl is verschrikkelijk knap maar wanneer de jaloerse Heks van Verspilling hen samen ziet besluit ze Sophie te vervloeken. Sophie wordt in een klap 72 jaar ouder en om haar geheim te bewaren vlucht ze naar Howl's kasteel. Die herkent haar niet en neemt Sophie aan als huishoudster. Al snel zet de oude Sophie het kasteel op stelten. Maar hoe zal Sophie ooit aan haar vloek kunnen ontsnappen?

Pastichio Rocker
Deze was iets minder dan Spirited Away, maar toch heb ik me uitstekend vermaakt. Dit komt vooral doordat het verhaal anders uitpakt dan we gewend zijn, zoals bv. in een (standaard) Disneyfilm, waarbij ook het moralistische gezwets vrijwel achterwege blijft. In een Disneyfilm had die jaloerse toverkol zeker weten het loodje gelegd, en zou het goede het kwade overwinnen. Nou gebeurt dat hier ook wel, maar bij deze grijp je niet meteen naar je kotszakje, zoals bij het gros van de Disney/Pixarfilms, maar blijf je geboeid kijken, wat mede te danken is aan de fantastische designs en mooie muziek. 4*

avatar van Spetie
Ook ik vond deze Miyazaki iets minder dan Spirited Away. Vooral het eerste half uur was even wennen en nog niet geweldig. Als Sophie dan eenmaal het bewegende kasteel betreed en er meerdere interessante personages worden geintroduceerd, wordt de film gelukkig in rap tempo beter. Het verhaal is redelijk simpel deze keer en goed te volgen. Sophie is echt een fantastisch personage en als kijker krijg je echt een goede feeling met haar. Ik vond Howl zelf een wat minder personage, die niet altijd overtuigde.
De animatie is trouwens schitterend om te zien. Vooral het bewegende kasteel is erg mooi gemaakt. Kortom ik heb me weer prima vermaakt en ga zeker nog meer Miyazaki kijken.

Een krappe 4,0*

avatar van Legan
Op wiki staat als voorganger The Cat Returns en als volgende deel Tales from Earthsea. Is dit correct?

Pastichio Rocker
Volgens mij is The Cat Returns een vervolg op Whisper of the Heart.

avatar van Mug
Mug
Op vele sites (zoals Wiki) wordt het als Ghibli-collectie getoond in volgorde van jaartal. Het gros van de films (net als deze Howl's Moving Castle) zijn 'gewone losstaande films'.

avatar van Legan
Ah, dacht ik al. Dank.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Zeer mooie animatie, en een verhaal dat me beter beviel dan Spirited Away. Vooral die originele fantasy is iets dat me enorm aansprak en er voor zorgde dat de film van begin tot einde steeds boeiend is. Blijkbaar moet ik wel dringend de andere Ghibli-films opzoeken. Heb enkel deze, Spirited Away en The Cat Returns momenteel gezien. En als ik de commentaren lees zijn het vooral de oudere als Totoro die ik eens zou moeten bekijken.

avatar van Day-V
Mooie anime film. Alleen vond Spirited Away beter

avatar van Mariami
Zeer mooi. Vreselijk van genoten. Vond het verhaal wel een beetje aan de zwakke kant maar verder vond ik alles prachtig. Vandaag een 4,5.

avatar van DVD-T
Zeer benieuwd was ik naar de winnaar van de KO beste film van de 21e eeuw.

Howl's Moving Castle is een prachtige en vooral leuke animatie film vol met geweldige fantasie, die mij bleef boeien en vermaken tot het eind.De karakters zijn stuk voor stuk heel leuk en goed uitgewerkt, de Heks van Verspilling vond ik nog wel het beste en wat een lief oud vrouwtje werd het later in de film , eveneens als Sophie.Helaas haalt het toch net niet het niveau van Spirited Away.De animatie kwam in deze soms niet helemaal vloeiend over op mij, maar al met al is Howl's Moving Castle toch een hele leuke film, zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben.Mijn interesse voor Japanse animatie films is hiermee toch wel wat groter geworden.

avatar van Criticism
Mijn 3de Miyazaki en 4de Ghibli en het was wederom genieten. De tekenstijl was erg mooi, vooral het kasteel zag er prachtig uit. De karakters waren stuk voor stuk erg leuk met als persoonlijke favoriet Calcifer het vuurtje. De muziek in de film was ook dik in orde, de magie en fantasie die het weer uitstraalde was geweldig. Het verhaal was helaas iets minder, maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Toch was hij wat minder dan Spirited Away, maar het blijft een topper.

avatar van dinal12000
Erg origineel en fantasierijk verhaal, prachtig getekend. Vond 'm wel wat langdradig op een gegeven moment.

avatar van wibro
Je gelooft het niet, maar dit is de eerste Japanse animatiefilm die ik gezien heb. Deze draaide in arthouse Lux in het kader van "Cinekid". Ik vond deze film best mooi en uiterst knap gemaakt. Vooral het kasteel oogde schitterend. Van de karakters vond ik Calcifer het vuurtje zonder meer het leukst en ook de muziek vond ik erg mooi. Minder geslaagd vond ik het verhaal. Ik had liever gezien dat Sophie niet in een oud vrouwtje was veranderd, dan zou de film nog mooier ogen. Film duurde ook wel iets te lang.
Niettemin is mijn eerste kennismaking met de Japanse animatiefilm mij goed bevallen. De volgende keer toch ook maar eens "Spirited Away" bekijken.

avatar van Erwinner
Ik vond deze film verwarrend beginnen, kon iig er niet meteen inkomen. Juist tot het moment dat Sophie ouder wordt dacht ik dat het bedroefde gedeelte de toon zou gaan zetten, maar helaas.
Het verhaaltje nam tientallen wendingen in te veel open deuren,
soms niet te volgen, dan ineens weer op veilige haven.
Ontbreekt ook nog aan originele humor en te weinig diepgang in de personages die het veel te druk hebben met hun lot. Het enigste wat zij kunnen doen is bijsturen of kortstondig ingrijpen in hun probleem.
Wel zaten er stukken in die dan soms wel bevielen, maar dat waren volgens mij meestal de rustige gedeeltes, heb je eindelijk lekker grip, laat ie te snel weer los.
Vond net als Wibro het vuurtje het grappigste, m.i. veel te weinig grappige personages gezien, iets te serieus was het allemaal in zo'n doldwaas verhaal.

Soms lastig om alles uit te leggen.
Maar heb zeker ook goede dingen gezien.

avatar van Knisper
'Howl's Moving Castle' heeft absoluut zijn charme, maar is toch een pak minder dan de andere Miyazaki die ik tot dusver zag, 'Spirited Away'. Ik vond die film een stuk speelser en veel beter gebruik maken van de fantasie-elementen. Howl's huis is natuurlijk wel fantastisch en na een moeizaam eerste kwartier, komt de film ook wel goed op gang. Het enige dat steekt is dat deze film, volgens mij veel meer dan de andere Ghibli's die ik zag, af en toe aardig kinderachtig is. Vooral de grapjes tussendoor van Sophie zijn wel erg laagdrempelig en lieten mij toch voelen dat ik aan de bovenkant van de doelgroep zit. Maar toch goed vermaakt verder. Kleine 3,5*

avatar van bitterzoet__
De tweede Miyazaki die ik zag en absoluut niet minder goed dan 'Spirited Away' naar mijn mening.

De gezichtsuitdrukkingen van Sophie als ze bijv. de hond ziet die haar maar blijft volgen zijn ronduit hilarisch.

Ik kan niet wachten tot 'Ponyo on a cliff' uitkomt, maar zou wel moeten ben ik bang

avatar van matthijs_013
Ik zat er juist meteen in. Ik heb 'm in één zucht weggekeken. Helaas stonden de Engelse stemmen er niet mee, dus dan maar in 't Nederlands gekeken. De hele tijd als Sophie praatte, hoorde ik wel ook constant de stem van Ginger uit As Told by Ginger.

Coco111
matthijs_013 schreef:

engelse is ook geen aanrader................

Pastichio Rocker
Deze wordt binnenkort uitgezonden op de BBC zag ik in de gids.

Ik heb hem gemist..
Komt er later weer een herhaling op tv ?

avatar van Gitarist187
crap, ik ook

avatar van frankieman
Ik heb 'm net wel gezien, en ik moet bekennen dat dit de eerste keer is dat ik de moeite nam voor een anime(een paar jaar geleden liep ik ook mee in de Pokemon en Dragonball hypes maar omdat nu echt mee te rekenen). En ik vraag me af waarom ik me in godsnaam niet eerder heb verdiept in deze geweldige animatie films.

Ik wist dat die jappaners op een geweldige manier allerlei stijlen op een briljante manier kunnen mixen maar dat ze het zo goed zouden doen als hier had ik niet verwacht. Vergeet al die Disney en Pixar onzin met elke keer hetzelfde verhaal, iedereen aan de Anime!!

Maar eerst ik, zouden jullie me nog een aantal andere anime films aan kunnen bevelen,het liefst met een zelfde soort stijltje?

Klik op de naam van de regisseur.

avatar van frankieman
Dat had ik al gedaan, maar ik kan niet geloven dat hij de enige man is die goeie anime maakt.

avatar van Hando
Kijk hier anders even.

avatar van -fal
Niet allemaal "zelfde soort stijltje", maar je zou eens kunnen kijken naar films van Yoshifumi Kondo, Isao Takahata, Mamuro Oshii, Mamoru Hosoda, Hiroyuki Okiura, Satoshi Kon, Michael Arias. (meeste vind je makkelijk trailers van)

Ok. beide enorm bedankt

avatar van Baggerman
Gisteren op de BBC gezien. Wat een ontzettend leuke film, zeg! Ik moet mezelf toch wat meer openstellen voor animatie, denk ik....

Enige minpuntje vond ik het toch wat gemakkelijke einde wat aan dit verhaal is gebreid. Qua sfeerschepping wel zeer leuk en 'moving' (maar dan figuurlijk).

avatar van Metalfist
Howl's Moving Castle

Howl's Moving Castle is visueel prachtig weergegeven ook tot in de kleinste details met als klein hoogtepunt de gedaanteverwisseling van de jonge/oude Sophie. Vond ik echt knap gedaan

De film bevat redelijk veel humor door de grappige bijrollen, Calcifer (heb de Engelse versie gezien) en de scarecrow bijvoorbeeld. Maar de grootste troef van de film is toch de fantasie. Zo is Howl zijn kasteel echt geweldig maar soms ook verwarrend door al de deuren. Maar daar hoop ik door de misschien een latere herziening wat meer duidelijkheid in te krijgen.

Ook het einde verrast wel wat want ik had niet echt gedacht dat de heks gewoon vriendinnen zou worden met de rest.

Zeker een herziening waard maar voor de moment 4*

avatar van wendyvortex
Iets toegankelijker anime vandaag zodat de kids ook mee konden kijken. Voor mij een re-run en eentje die niet tegen viel. Meer een typisch sprookjesverhaal dan bijvoorbeeld Spirited Away, maar laat het merendeel van alle Disney-films mijlenver en straatlengtes achter zich.
Verhoogd van 4* naar 5*