Tonari no Totoro (1988)

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Hitoshi Takagi, Noriko Hidaka en Chika Sakamoto

Twee meisjes verhuizen met hun vader naar het platteland om in de buurt te zijn van het verpleegtehuis waar hun moeder ligt. Satsuki en Mei ontdekken dat het nabijgelegen bos bevolkt is door wonderlijke wezens. Ze raken al snel bevriend met deze buren en beleven magische avonturen.

avatar van manic
Het lijkt op het eerste gezicht een kinderfilm en dat is het ook. Toch is het een film die je. mede dankzij de unieke tekenstijl, een bijzonder gevoel kan geven. Mei is een lief meisje (en zo dol ben ik niet op kinderen). De Japanse soundtrack (stemmen) is geen belemmering om de sfeer te voelen. Disney-zoetheid is het zeker niet. <p>

<a target="_" href="http://www.nausicaa.net/miyazaki/totoro">Informatieve site</a> ook voor andere films van de Ghiblistudio

Ik heb hem net gekeken echt een geweldige film. Al mijn hoge verwachtingen zijn waargemaakt... en nog veel meer. Kan dat deuntje maar niet uit mijn hoofd krijgen....
Totoro... Totoro... Totoro..Tororo

Padd0 schreef:

Nogmaals gekeken en heb besloten mijn stem te verhogen.
Dit is echt de ultieme kinderfilm en bovendien naar mijn mening ook nog eens de best film van Miyazaki.
De film straalt gewoon zovéél energie uit.
5*.

avatar van manic
Ik ga 'm ook nog maar eens kijken. Ik denk niet dat ik ooit tot 5** kom, omdat ik de 'bizarheid' van het scenario van Spirited Away toch net iets specialer vindt. En door het verschil van 15 jaar is toch ook de kwaliteit van de animatie verbeterd.
Maar inderdaad dit is iets dat je je kinderen (als je ze hebt) moet meegeven.

avatar van Goodfella
Na al die leuke films van Miyazaki die ik tot nu toe gezien heb is dit een fikse tegenvaller. Het lijkt wel een soort van 'Kirby's Dreamland meets Teletubbies meets The Ewok Adventure'. Ik heb niets tegen blije films, maar je kan natuurlijk ook te ver gaan...

Die kinderen lijken allemaal ADHD te hebben, alleen dan nog erger. Ontzettend irritant (vooral die Mei), vooral ook omdat ze gewoon niet ophouden met schreeuwen en gillen, zelfs in de meest normale situaties. Het kon me dan ook op een gegeven moment helemaal niets meer schelen hoe het met hen af zou lopen..

Het verhaal heeft bovendien niks om het lijf, zelfs de doorgaans mooie muziek van Hisaishi valt erg tegen en klinkt slechts heel af en toe zo ontroerend mooi zoals ik van 'm gewend ben. Het is verder allemaal heel mooi getekend hoor, een paar typische Miyazaki-natuurscènes zijn zelfs érg mooi, maar overall... bwa.. lauwe hap.

2,5 *

Deze film vond ik maar een mooie achtergrond,
mooie figuren.
Ik heb ook een beetje medelijdend met deze film..

maar ja

CIJFER: 9

Chinese_Bunker! schreef:

Ik heb ook een beetje medelijdend met deze film..

Hoezo heb je medelijden met deze film?

over die families enzo

Woooohoooo, het is eindelijk bekend gemaakt dat disney Totoro gaat uitgeven in een nieuwe versie. Hopelijk zal dit net zoals de andere Ghibli dvd's een mooie dubbeldvd worden. Releasedate is nog niet bekend. Oh ja de enige Ghibli-film die nog niet is/wordt uitgegeven door disney is "Ocean Waves". Ja ja het zijn gelukkige tijden voor de Ghibli fans .

avatar van JayLunar
Padd0 schreef:

Mwoa, is dat nou zo geweldig? Ten eerste Disney sucks (het liefst zouden ze deze film dubben en verknippen, Miyazaki moest uitdrukkelijk bedingen dat dat niet mag), en daarnaast gaat het eigenlijk helemaal niet om een nieuwe versie aangezien er allang 2-discs zijn uitgebracht in HK, Japan, Z-Korea en weet ik niet waar nog meer, allen met Engelse ondertiteling. Beter Disney boycotten.

Beter Disney boycotten.

Disney moet gewoon met z'n vingertjes van anime afblijven!
Maar met Pixar doen ze 't wel goed...

avatar van Sjoerd
Wat een onzin allemaal... Disney doet helemaal niks met die anime. Ze distribueert ze alleen, zodat het ook in 'het westen' wat meer bekendheid kan genieten. Vind het alleen maar een goede zaak.

avatar van zombie
Ehm..Disney was niet eens van plan om "Spirited Away" te promoten, was 't niet dat deze een oscar in de wacht sleepte! Toen moesten ze wel...volgens mij durven ze de concurentie-slag helemaal niet aan.

avatar van pjotr
JayLunar schreef:
Miyazaki moest uitdrukkelijk bedingen dat dat niet mag...

Naar aanleiding van de verknipdreigementen bij Spirited Away hebben Miyazaki en zijn agent een samurai-zwaard opgestuurd naar Disney voorzien van een briefje met de tekst : 'no cuts'.
Dat stond in ieder geval een tijdje geleden in de VPRO-gids...da's nog eens super-cool...:)

avatar van zombie
He Pjotr, hoe zit die deal nou met Miyazaki en Pixar?
Gaan die nog steeds samen werken? Lijkt me cool.

avatar van pjotr
...tja dat werd een tijd geleden vermeld op Dark Horizons en nog wat sites.
Maar meer weet ik er ook niet van.....wachtenwachtenwachten...dus.

JayLunar schreef:

Die dubbeldvd's uit het "oosten" zijn ongeveer hetzelfde als de dvd's die Disney uitgeeft, groot verschil de japanse dvd's kosten een flinke smak meer. Verder laat Disney de films verder met rust (geen geknip) dus ik zie het probleem niet, zoals sjoerd al zei ik vind het een goede zaak. Als Disney ze echt zou verpesten ok dan zou ik wel willen boycotten maar met dit soort producten niet hoor. Als je echt een maatschappij wilt boycotten neem dan Manga entertainment, deze mensen weten goede anime pas echt te verpesten.

avatar van Hemdale
Had eigenlijk verwacht dat de film niks voor mij zal zijn, maar dat viel mee, ik vond het gewoon een hele leuke film, echte feel good movie, ik voelde me dus ook gewoon echt lekker na het kijken van de film.

avatar van manic
uit nieuwsgierigheid: wie heeft (en waarom) de voorkant van de dvd (niet die lelijke pan-scan dvd) vervangen voor deze poster(?) en waarom?

Klopt 't dat er een voorkeur is voor filmposters boven dvd-hoesjes?

Je hebt het goed; filmposters hebben ALTIJD de voorkeur boven dvd-hoesjes. Mits de scan van goede kwaliteit is uiteraard.

Ik vind eigenlijk dat deze poster niet goed is. Het meisje dat naast Totoro staat komt namelijk helemaal niet in de film voor. Dat meisje was een vroeg prototype waaruit later Mei en Satsuki zijn ontstaan.

avatar van manic
Eindelijk de widescreen (althans regio1, hopelijk ook regio 2)
link

Ik vind 't zeer zonde om te zeggen dat ik eigenlijk een compleet tegenovergestelde mening tegenover die van Goodfella heb.

Studio Ghibli is als de Disney van Japan. Dat word vaker gezegt, niet? Ik ben het er volkomen mee eens, maar ze zijn beter. Veel beter. Totoro was de eerste Ghibli film die ik zag, en meteen de film die mij als geen ander zal bij blijven. My Neigbhor Totoro bracht iets naar voren dat een film nooit eerder deed. In het begin was ik vrij bang dat ik de Animaties te kinderachtig zou vinden [dat lijken ze op het eerste gezicht gewoon]. Echter, eenmaal in bewegende beelden zul je zien dat hier gewoon véél meer achter schuilt.

Een belangrijk punt in deze film, later kwam ik er natuurlijk achter dat het niet alleen bij deze film zo was, is de sfeer die het uitstraalt. De Animaties, de personages, de mysterieuze momenten. En natuurlijk de prachtige muziek. Wat muziek allemaal wel niet kan. Het laat het je hier allemaal zien, saaiere scènes veranderen in de meest indrukwekkende momenten. My Neighbor Totoro had alles wat ik er niet van verwacht had. Ik verwachte er namelijk niks van. Het was een betoverend iets, iets dat ik voorheen nooit meegemaakt had, ik kreeg het gevoel naar een klassieker te kijken van Disney, eentje als The Lion King, die ik vroeger honderden keren gekeken had.

4,5 tot 5*.

Tayama schreef:

Ik vind zoiets enorm pijnlijk om lezen.

Wel, zo zou ik ook gedacht hebben...een tijd geleden. Maar hoe meer ik toch in de Anime wereld getrokken word, hoe meer ik het toch wel eens word met die stelling.

Het word vaker gezegt, ja. En ik zie eigenlijk, nu, niet in waarom het verkeerd zou zijn. Het is een vergelijking. En de meest logische, als je het mij vraagt.

Disney is duidelijk de bekendste, en de beste [hoewel andere studio's ook steeds dichter komen], studio die wij hierzo kennen. Ghibli komt gewoon het dichtst bij. En daar is niks mis mee.

Commerciële kinderzooi Vs mooi warme films als je het mij vraagt. Iets plastischer gezegd, in Ghibli films zitten geen zingende en dansende theepotjes.

Haha.

Nee, maar je moet me zeker niet verkeerd begrijpen. Ikzelf weet ook wel dat Disney tegenwoordig zéér Commercieel bezig is. Dat is zonde, want het was ooit zo'n goede Studio.

Ok, daar komt dan nog wel bij dat als ik wist dat de helft van Disney's films niet eens zelf verzonnen zijn, dat die mening ook heel anders zou zijn. Ik bedoel...Heel het Lion King Concept is gewoon compleet overgenomen van Kimba the White Lion (http://www.kimbawlion.com/rant ) En datzelfde geldt voor Atlantis die ontzettend veel overnam van Nadia; the secret of Blue water (http://www.oldcrows.net/Atlantis/)

Nu zal dat, hoop ik toch, niet gewoon gejat zijn. Maar toch, ik zie nooit enige credits naar de originelen.

Verder, om nog terug te komen op die stelling van mij; Feitelijk komen Disney en Ghibli gewoon wel op hetzelfde neer. En ja, het een is nou eenmaal beter dan het ander.

Ghibli is totaal vreemd voor ons en als je dat aanspreekt (mij wel...), dan is dat een goede afwisseling met wat we normaal gewend zijn, de Disney-films dus. Verder is het volgens mij zo dat Japanners weer helemaal weg zijn van Disney-films. Voor hun is "anime" weer normaal of zelfs "kinderachtig" en is Disney totaal wat anders!

Ben het helemaal met Goodfella eens, dus die punten hoef ik niet meer te bespreken.

Ik had toch wat meer verwacht qua bizarre karakters en dergelijke van Miyazaki. Dit is allemaal te gewoontjes dus niet erg interessant. Dat Totoro-ding is natuurlijk wel erg gaaf, die scene bij de bushalte alleen al, hoe droog

Maar dat is maar een te klein deel van de film, ik hou het ook maar op 2,5 ster.