Samsara (2011)

Documentaire

geregisseerd door Ron Fricke

'Samsara' herenigt filmmakers Ron Fricke en Mark Magidson, wier prijzen-winnende films Baraka en Chronos een nieuw visuele en muzikale kunst naar de theaters brachten. 'Samsara' verkent de wonderen van onze wereld, van het alledaagse naar het miraculeuze, steeds op zoek naar de ondoorgrondelijke uithoeken van de spiritualiteit van de mens en de menselijke ervaring. 'Samsara' belicht ook het verband tussen de mensheid en de rest van de natuur.

avatar van DwarreI
Onverwacht toch nog heel erg aangenaam verrast bij het aanschouwen van Samsara, een subtiele meditatie over de mens en haar religies, haar plaats in de natuur en nietigheid in verhouding tot de kosmos. Waar in Baraka veel -desalniettemin mooie- beelden als los zand aanvoelden speelt er in Samsara een duidelijk logisch verband op tussen de contemplatieve beelden ten opzichte van Fricke's vorige film waardoor deze meer aanvoelt als een geheel en is deze in mijn ogen hierdoor een duidelijke stap voorwaarts.

avatar van SPT
SPT
DwarreI schreef:
Hier was ik eigenlijk al bang voor met Baraka en Chronos nog vers in het achterhoofd, deze sla ik dus maar over. Hopelijk heeft oud-collega Godfrey Reggio nog wel iets interessants te vertellen met Visitors.

Eigenlijk is de omschrijving van Ik Doe Moeilijk niet eens zo verkeerd, en omdat ik al zoiets verwachtte heb ik de film een paar jaar laten staan. Echter, net zoals National Geographic bekend staat om zijn prachtige beeldmateriaal weet ook deze film te fascineren met een enorme pracht aan beelden geschoten op bijzondere en mooie locaties. Cinematografisch zit hij geweldig in elkaar. Ik zie bovendien maar zelden een film die zo haarscherp geschoten is dat ik het gevoel heb dat 1080p echt ten volle wordt benut. Ook met de rustgevende achtergrondmuziek vond ik overigens niet veel mis, draagt bij aan een prettige rustgevende sfeer. Niet iets voor in de bioscoop, maar zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van aphexfreak
SPT schreef:

Dit is nu juist wel een film om in de bioscoop te kijken!

Visueel (met passende muziek erbij) natuurlijk een adembenemend zeer kleurrijk schouwspel qua natuur, mens, mens uitgebuite natuur (niet leuk om te zien) en qua mens gemaakte omgeving/technologie, maar wel wat langdradig. Omdat er geen woord in wordt gesproken (daarom voor mij langdradig), was voor mij 60 minuten meer dan voldoende geweest. Buiten de fraaie beelden (voornamelijk gemaakt in Afrika, Midden-Oosten en Azië) zitten er soms ook wat maffe scenes in zoals die gast op kantoor die opeens van alles (zag er zelfs wat eng uit) met en in zijn gezicht gaat doen. Maar het is wel een mooie documentaire en vooral geschikt voor degene die houden van fotografie (kunnen er inspiratie mee opdoen) en het maken van natuurfilms.

P.S. er zit zelfs wat bloot in

avatar van jolof12345
Prachtige beelden, prachtige film.
Nu al vaker gezien, blijft prachtig
Ook de boodschap van de film

avatar van Rodger
Mooi... super beelden,.. en dit geeft je stof tot nadenken
Dit kun je inderdaad vaker zien, of gewoon aanzetten en niks zeggen..
3.5**

avatar van 93.9
Ik Doe Moeilijk schreef:
Deerniswekkend

Edelkitsch met ansichtkaarten esthetiek; esoterisch geneuzel met immer zalvig glijdende beelden die aanvoelen als een collage uit vele jaargangen van het National Geographic magazine. Wat de film echt definitief om zeep helpt is de irritante, onnodig pompeuze, dramatische new age soundtrack waar ik behoorlijk onpasselijk van werd. De manier waarop de film geforceerd een of andere geitewollensokken verhaal over 'het bestaan' probeert te ensceneren, slingerde me heen en weer tussen lach, schaamte, treurnis en ergernis.

De plotselinge volta halverwege de film deed me opeens weer rechtop in mijn bioscoopstoel schieten. Maar daarna gaat het dubbel zo hard bergafwaarts, richting de totale verveling en bij momenten afglijdend naar onvervalste afschuw. Want wat volgt is een pedante, volkomen gratuite, tweedehandse cultuurkritiek waarbij van alles en nog wat uit alle hoeken van het onderdrukte culturele schaamtegevoel van de hippie-filmmaker tot een holistische maar volledige holle aanklacht tegen.... - weet ik veel wat eigenlijk? - wordt geponeerd.

Ik zal niet ontkennen dat de cinematografie af en toe positief wist te verrassen. Maar helaas wordt dat schamele moois dan weer tot kokhalsen toe door je strot geduwd. Over het geheel vind ik de symboliek (inhoud) nogal drammerig gebracht middels al te makkelijke stijlmiddelen (vorm), zoals versnelde overzichtsshots van mensenmassa's of het (nachtelijke) firmament

Het leukste moment was voor mij de doodskist in de vorm van een pistool (of revolver of wat ook), geniaal! Maar zo'n opmerking zegt genoeg. Nee, dit niet weer! Lange tijd geleden dat ik daadwerkelijk moeite had een film uit te zitten.

Tja eigenlijk gewoon een ware true.. Hoe pijnlijk ook

avatar van james_cameron
Net als voorgangers Chronos en Baraka een haast hypnotiserende montage van fascinerende beelden, slechts ondersteund door muziek. De indrukwekkende beeldenstroom is ditmaal sporadisch behoorlijk confronterend, vooral wanneer de focus ligt op de systematische verwerking van (pluim)vee. De thematiek is soms moeilijk te doorgronden en bepaalde verbanden zijn wat vergezocht, maar het verzamelde beeldmateriaal is zo krachtig en overrompelend dat dit weinig afbreuk doet aan de impact van het geheel.

avatar van mcdaktari
Samsara is anderhalf uur lang genieten van prachtige natuur opnames van bv Namibië en Ethiopië enz.
Er word niet in gesproken, alleen een opeenvolging van ontzettend mooie kleuren, gebouwen, mensen en natuur. Ik kan er naar blijven kijken, het gaat niet vervelen.

avatar van zoutzak
Deze film heeft exceptionele psychedelische kwaliteiten

avatar van Ste*
Wij geven zelf betekenis aan alles. Dat is in ieder geval wat ik haalde uit het kunstwerk dat in het begin gemaakt wordt (letterlijk monnikenwerk) en op het einde zo makkelijk weer weggeveegd waardoor er slechts korrels overblijven. Dat vormt een parallel met veel personen en locaties die voorbij komen met alle religies, uitdossingen en gedragingen die daarbij horen. En dat terwijl de aarde zelf gewoon ís.

Verder zitten er bewust of onbewust, het is maar hoe je dingen zelf interpreteert natuurlijk, nog genoeg andere verbanden en contrasten in de film, als je wil kan je naar hartelust je gedachten de vrije loop laten (zeker met behulp van wat middelen) maar om dit puur voor de beelden te kijken is ook al schitterend. Had van mij nog zeker een uur langer mogen doorgaan.