Earthlings (2005)

Documentaire

geregisseerd door Shaun Monson
met de stem van Joaquin Phoenix

Earthlings is een documentaire over het houden van dieren en de afhankelijkheid van de mens van dieren voor voedsel, kleding, entertainment en voor experimenten op dieren. In een uitgebreide studie naar dierenwinkels, 'puppy mills' en asielen, de bio-industrie, de leer- en bonthandel, de sport- en entertainmentindustrie, en uiteindelijk de medische wereld en wetenschap, gebruikt Earthlings verborgen camera's en nog niet eerder vertoond beeldmateriaal om de dagelijkse gang van zaken in enkele van de grootste industrieën ter wereld die dieren vanuit een winstoogmerk gebruiken, in beeld te brengen. Deze tocht langs verschillende uitingen van de verhouding tussen mens en dier roept vragen op over onderwerpen als dierenrechten, de bio-industrie en vivisectie, zonder hier direct een antwoord op te geven of de kijker hierover een mening op te dringen.

Waarom doen mensen dit ?? Zijn er geen gevoelens en verdriet meer bij mensen die dit doen ?? Ik heb nog maar de trailer gezien die zoveel verdriet in me deed opkomen , niet normaal .. ik kan de gehele film niet zo zien , zou nog erger zijn denk ik ... al kan ik me dat nu al niet meer voorstellen , ongelooflijk , war voor een kut wereld zeg !!

Toch gezien met veel traantjes en veel biertjes , verschrikkelijk dat dit de waarheid is .
Ik ben wel "blij" dat ik hem gezien heb , uit respect voor alle dieren ?

avatar van Uier
maurice32 schreef:

Ik ben wel "blij" dat ik hem gezien heb , uit respect voor alle dieren ?

Ik moest je bedanken namens mijn hond.

avatar van behangplakker
Mijn ethiek professor was zo verstandig voor ons om het utilitarisme te analyseren aan de hand van een paper van Alistair Norcross, een filosoof die middels een confronterende analogie de morele kant ervan weergeeft. Toevallig is de paper een jaar voordat Earthlings uitkwam geschreven. Ik moest er toch tijdens het kijken van Earthlings aan denken. Hier de paper en hier een korte analyse ervan.

avatar van Shadowed
Damn.

Had deze docu al lang op het oog. Vooral omdat het stiekem wel een docu is die "je gezien moet hebben". Mede omdat het de harde feiten op de tafel legt waar dus schijnbaar iedere vleeseter moet weten. Ik, als vleeseter, heb me dus maar aan de film gewaagd.

En de reacties liegen er zeker niet om. Een docu die de feiten niet schuwt en deze in volle glorie toont. Vele soorten schokkende beelden vliegen voorbij en ik snap best dat de algemene kijker met een teer zieltje die niet trekt. En dat is gewoon begrijpelijk. Ik vind persoonlijk een shock-doc ook niet nodig voor iedere kijker om te zien. Slechts voor diegene die weigeren toe te geven dat dit soort praktijken niet bestaan.

Maar de docu trekt soms rare paden. In de eerste 10 minuten worden mensen die dieren pijn doen vergeleken met nazi's. Alhoewel ik de vergelijking ergens nog wel wil begrijpen, vind ik dat het hier wel heel lomp wordt neergezet. Iets meer subtiliteit is welkom.

De intro is ook wel iets te sentimenteel en schept een beetje een ander beeld voor wat er komen gaat. Laat die stukken van de KKK en racisme er gewoon uit. Deze docu hoeft helemaal niet over dat soort zaken te gaan. Het maakt de docu soms iets te "aanstellerig". Hou het bij het punt, want nu schept het soms verkeerde verwachtingen. Want het vervolg is veel wreder dan die "mooie plaatjes" uit de intro. Specifiek de dierlijke gaskamers en de oorsprong van leer en vacht kon ik moeilijk slikken. Bij beide hadden de traantjes zomaar kunnen verschijnen, alhoewel dit niet gebeurde.

Maar de slachthuizen maken minder indruk. Erg wreed natuurlijk wat er getoond wordt. Maar ik vond het zo lomp gebracht en alleen de slechte kanten van slachtingen worden belicht. Nu geef ik het niet graag toe, maar het is uiteindelijk wel natuur dat de ene de andere soort opeet. Je kan spreken van een "plankton-genocide" door walvissen en leeuwen vallen ook gewoon de baby's aan van olifanten. Nu is dit wel een stukje wreder, maar het doel komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

Echter zijn deze beelden wel gruwelijk natuurlijk. Maar na het einde dacht ik meer van "wat lopen er toch slechte mensen rond op deze wereld, bah" inplaats van "nu word ik gelijk veganist". Want die impact vond ik niet overkomen. Daarvoor vond ik de docu ook gewoon te lomp in elkaar zitten.

Want het is nu wel een compilatie van gruwelijkheden maar dat is het dan ook. Een complete volgorde van gruwelbeelden waarvan de een nog bizarder is dan de andere. Maar ik vond het iets te simpel werk. "Dit is een praktijk die ze in het slachthuis gebruiken, erg gruwelijk en gemeen, en dit is een ander martelwerktuig voor echte gruwelijkheden". Dit soort docu's mogen wel impact hebben, maar verhullen aan mij ook een soort luiheid, als ik het zo mag noemen. Omdat ik het te simpel in elkaar gestoken vond.

Ook lijken een hoop beelden jaren voor 2005 te zijn. Veel resultaten van het heden worden ook niet getoond. Maar dat neemt niet weg dat het wel iets is om over na te denken. Als docu zou ik het erg slecht noemen, maar de boodschap en beelden zijn echter wel de waarheid en tonen de rauwe waarheid, en daarvoor geef ik nog een voldoende.