Dominion (2018)

Australië
Documentaire

geregisseerd door Chris Delforce
met de stemmen van Joaquin Phoenix, Rooney Mara en Sia

Documentaire die de donkere kant van de vee-industrie naar buiten brengt. Door gebruik van drones en (verborgen) camera's toont 'Dominion' de werkelijkheid van onze macht over de dieren. Zo is er op grote schaal een imperium gebouwd op basis van geheimhouding. Er is nood aan gesprekken over ons recht om de wezens die wij minderwaardig achten te exploiteren in de voedsel-, onderzoeks- en textielindustrie.

Oei.. weer net zo heftig als Earthlings aan de trailer te zien..

avatar van Fonzie1983
Deze film is nu gratis te bekijken op youtube: Dominion (2018) - full documentary [Official] - YouTube

Ik heb deze film 5 sterren gegeven: niet omdat de documentaire nu zo briljant in elkaar gezet is, gemonteerd is of nieuwe informatie te bieden heeft. Hoe er met weerloze dieren wordt omgegaan voor voedsel, mode en cosmetica is mij niet onbekend.

Maar deze film verdient de volle 5 sterren door de durf, het risico dat de filmmakers liepen in de slachthuizen, het onwaarschijnlijke leed dat ze hebben moeten filmen en niet konden ingrijpen. Het besef dat dit op dagelijkse basis gebeurt. De boodschap, dat het zo echt niet langer kan.

Dit is pure horror en marteling in de hedendaagse wereld. Een realiteit die veel mensen niet onder ogen willen zien maar hier wel elke dag aan bijdragen. Denk hierbij aan het schoppen van en overgooien met dieren, over de grond slepen, toekijken hoe hun voorganger geslacht wordt - spetterend in het bloed. Levend in kokende baden, verdovingspistolen die niet werken, levend gevild worden - het is een onwaarschijnlijk nare achtbaanrit.

Een twee uur-durende aaneenschakeling bekijken van zoveel onnodig dierenleed is geen gemakkelijke zit. Hierboven las ik de vergelijking met Earthlings. Ik vond Dominion heftiger en heb de helft van de film tussen vingers door gekeken met tranen in de ogen. Waarom ik dit kijk? Uit respect voor de filmmakers, de dieren en als bevestiging hoe blij ik ben met mijn keuze om nooit meer vlees te eten en zover praktisch haalbaar, geen dierlijke producten meer te kopen.

Dé docu die iedereen gezien moet hebben!

Geweldige docu, behandelt veel aspecten betreft de effecten van de dierenindustrie

avatar van Micah
Een eye-opener die je goed aan het denken zet.