ad

Met onder meer: James Wilks, Arnold Schwarzenegger en Patrik Baboumian

• Netflix Bekijk via Netflix

Over The Game Changers

"Armed with the truth"

'The Game Changers' vertelt het verhaal van James Wilks - trainer van de elite-special forces en winnaar van The Ultimate Fighter - terwijl hij de wereld afreist op zoek naar de waarheid achter de gevaarlijkste mythe ter wereld: dat vlees nodig is voor eiwit, kracht en optimale gezondheid. Hij ontmoet topsporters, special forces-soldaten, visionaire wetenschappers, culturele iconen en alledaagse helden. Wat James onophoudelijk ontdekt, verandert zijn relatie met voedsel en zijn definitie van ware kracht.

imageimageimageimage

P.S.

avatar van John Milton

John Milton

Ouch

Toch, mensen kunnen zich bedenken. Uitleggen waarom je eet zoals je eet wanneer ernaar gevraagd of aan gerefereerd wordt, is één ding. Maar een ander ongevraagd pro-actief afzeiken om hoe hij eet (of niet meer eet), vind ik toch echt te ver gaan, al eet ik zelf ook geen vlees.

Je kunt het jammer vinden, maar om nou woedend te worden? Het is geen sekte waar je niet uit mag stappen jongens, come on. (uiteraard maakt het boegbeeld zijn en zijn bedrijf dat iets lastiger, but still )

avatar van wwelover

wwelover

• 2038 berichten

Filmtechnisch gezien niet echt heel bijzonder. Heb hem wel in de bioscoop gezien, maar het is meer een TV documentaire. Maar er komt een hoop interessante informatie aan bod. Ze volgen een paar bijzondere sporters en de beelden zijn soms erg mooi. Voor mij als filmmaker en liefhebber geinig dat James Cameron zijn zegje mag doen, al vond ik het wel wat much. In de bioscoop ging de film na de aftiteling nog 15 minuten door, wat ook een beetje vreemd was.

Maar de film slaagt wel redelijk in zijn doel. Ik at al minder vlees en zuivel en ze laten toch wel hele interessante dingen zien. Het is weliswaar misschien een eenzijdig verhaal, maar geeft mij wel het idee om het nog iets meer door te zetten. Al zie ik mijzelf niet compleet vegan worden direct.

avatar van robertinho

robertinho

Een beetje te gelikt en te 'Amerikaans' misschien. Weinig nieuwe informatie voor als je je al een beetje verdiept hebt in de materie de afgelopen jaren. Maar al met al toch wel een compleet overzicht van informatie voor hen die geïnteresseerd zijn in deze manier van eten (en leven), of daarvoor open staan.

Daar bovenop vond ik de beelden van de sporters en atleten (Nimai Delgado, Arnold Schwarzenegger, Bruce Lee, en nog vele anderen) mooi om te zien.

avatar van zoutzak

zoutzak

Geen verkeerde documentaire; het persoonlijke verhaal van de hoofdpersoon valt netjes samen met de vraag die de documentairemaker wilt stellen: kan een atletische topprestatie geleverd worden op een vegetarisch dieet? Er volgen een verzameling grote, sterke, snelle sporters en slim ogende wetenschappers die anekdotes en theorieën vertellen. Nu werken anekdotes vaak overtuigend omdat het persoonlijke argumenten zijn, maar deze zijn wetenschappelijk gezien weer weinig waard. Dus uiteindelijk kan de vraag het best door onderzoekers beantwoord worden. En daar zit ook mijn grootste bezwaar tegen de documentaire. De vraag die gesteld wordt is extreem complex. De documentaire cherrypicked nogal wat studies, die bovendien vrij breed in oriëntatie zijn, van evolutionaire aard tot recentere voeding studies, om een ondubbelzinnig antwoord op de vraag te geven: ja, planten zijn een superieure bron voor sporters.

Nu is weliswaar dit antwoord goeddeels in de juiste richting, toch gaat men zeer selectief door de studies en argumenten waardoor het lijkt alsof er geen discussie meer over bestaat. Dit is niet waar, veel bewijzen zijn er in deze richting maar het is nog altijd niet 'clear-cut': hoe groter en systematischer de studie die dit tracht de bewijzen, des te minder er overblijft van deze toch plausibel klinkende plant-based narrative. Deze nuance, laat staan tegenargumenten worden geheel niet genoemd. Telkens in de geschiedenis dat men denkt de relatie tussen voeding en gezondheid te hebben ontdekt blijkt de waarheid weer net ff wat ingewikkelder. We zijn er voorlopig nog lang niet uit.

avatar van Shew

Shew

Heldere documentaire met nuttige informatie.

avatar van martijnk

martijnk

Na veel gehoord te hebben eens opgezet, maar helaas kwam ik er al weer snel achter dat het zoals al die andere documentaires weer volledig zwart/wit is en men je een bepaalde richting op probeert te duwen, het ene is heel slecht en het andere is heel goed en er is geen middenweg.

Kun je een topatleet worden met een plantaardig dieet? Ik denk dat daar geen twijfel over bestaat maar hoeveel wereldkampioenen eten wel vlees? Daar heeft men het niet over. Verder zie je dan weer mensen die twee steaks per dag eten zeven dagen per week. Ik hoef dit niet te zien om te weten dat zoiets heel ongezond is dat lijkt mij toch echt common sense. M.a.w. het vliegt van het ene naar het andere uiterste.

Ook ja eerst kon ik 100 kg drukken met m'n benen en nu ik gestopt ben met vlees eten 200 kg. Dat gaat natuurlijk werkelijk nergens over en is totaal ongeloofwaardig. Als er al verschillen zijn zijn ze waarschijnlijk zo klein dat je ze enkel kunt meten.

Nu ben ik zelf 5 jaar lang vegetariër geweest en ben ik zelf een aardige atleet en sinds kort eet ik weer vlees, maar wel gebalanceerd. Dus ik eet veel plantaardig maar af en toe ook kip en rundergehakt maar ik werk zeker geen hele steaks naar binnen en ik moet zeggen dat ik niets merk. Ik voel me nu ik al een tijdje vlees eet exact hetzelfde als toen ik plantaardig at en mijn sportieve prestaties is werkelijk niets aan veranderd.

Uiteindelijk gaat het om de balans: 's ochtends een broodje preparé, 's middags een hamburger en 's avonds een steak lijkt mij toch vrij logisch dat dat een slecht dieet is en dat zal iedereen hier beamen. Maar om de dag een keer gehakt in de pan of een keer spek met eieren als ontbijt lijkt mij echt geen enkel probleem.

Dit soort documentaires zijn dus compleet nietszeggend, wanneer komt er eens eentje die echt de waarheid verteld en die beide kanten belicht, de voor -en nadelen?

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Ondanks dat deze docu's zowat altijd eenrichtingsverkeer zijn en ietwat ongenuanceerd, geloof ik deze 'Game Changers' opzich wel. Zo nu en dan een stukkie vlees, prima, maar zowel voor het klimaat, milieu, onze planeet en (waar het hier vooral over gaat) de mens is vlees gewoon niet zo heel fantastisch. En biedt het gewoon weinig meerwaarde qua voeding. Maar ja.. zo nu en dan best lekker.

avatar van reteiP

reteiP

Heb hier wel van genoten, het tempo zit goed, de boodschap komt duidelijk over. Jammer genoeg vervalt de docu in extremen wat eigenlijk ook net de kritiek is die de docu wil geven. In het westen en dan voornamelijk in USA heeft men de laatste decennia een extreme levensstijl aangenomen die er voor zorgt dat men enorm achterop hinkt qua gezondheidszorg, levensverwachting...

Het hoeft geen betoog dat landen waar het wel voor de wind gaat dit ook perfect kunnen bereiken zonder vlees van het menu te schrappen, al helpt moderatie duidelijk wel. Het is jammer dat dit de zoveelste docu is die nuance en wetenschappelijkheid over boord gooit om een harder statement te maken.

Willen we natuurlijk ecologisch iets bijdragen / iets doen tegen klimaatverandering lijkt een radicaal ander dieet misschien wel het beste alternatief. Hier hoef je als westerling geen compromis naar comfort te sluiten. Dus in die zin hebben dit soort docu's misschien wel nut.

avatar van Montorsi

Montorsi

Niet echt overtuigend om een 60 jaar oude fitnessopa die de hele dag in de sportschool zit en waarschijnlijk geen alcohol, suikers en verzadigde vetten tot zich neemt, af te zetten tegen 20-ers en 30-ers die voor het eerst gaan sporten, dan zeggen ‘ze houden me niet bij!’, en dat dat dan komt omdat je vegan bent....

Dat schetst toch wel mijn grootste bezwaar, de causaliteit gaat vrij kort door de bocht. En dat terwijl ik anderzijds de bewustwording wel heel belangrijk vind en ook mij verder aan het denken zet. Je vergeeft die overcompensatie nu wel een beetje voor het goede doel zeg maar.

Netflixhit haalt veganisme uit verdomhoekje: ‘Ik eet helemaal geen vlees meer’ | AD.nl

AD schreef:

De tijd dat plantaardig eten een geitenwollensokken-imago had, lijkt steeds meer achter ons te liggen. Daar draagt de veelbesproken Netflixhit The Game Changers aan bij. Sinds de release in september, is de trailer meer dan elf miljoen keer bekeken. De onderliggende boodschap is simpel: je hebt als sporter geen vlees nodig om goed te presteren. Kritiek op de film is er ook.

avatar van FillumGek

FillumGek

Toch wel een documentaire die enigszins indruk maakt. Niet dat ik ook maar een klein beetje denk aan stoppen met het eten van vlees, maar ik was toch nieuwsgierig. En hoewel de docu regelmatig terugvalt op uitersten schrik je soms toch even wat voor een rotzooi er waarschijnlijk door je lichaam vloeit.

The Game Changers gaat uitsluitend over topsporters die over zijn gegaan op het eten van plantaardig voedsel. Nu weet je van te voren wel dat dat best goed is voor je lichaam, maar dat vlees zoveel met je bloed en lichaam doet wist ik niet. De testjes die worden gedaan met het bloed en de erecties is interessant. Vooral bij het zien van het buisje met bloed van een vleeseter wilde ik me inwendig even schoon laten spuiten.

Toch ben ik soms niet helemaal overtuigd. Zo nemen topsporters vele malen meer voedsel tot zich dan een gewoon persoon waardoor ik me goed kan indenken dat drie steaks op een dag niet gezond is. Ook het algehele sfeertje wat er hangt dat alle topprestaties puur van het dieet af te lijken hangen vind ik iets te makkelijk. Maar goed, nu eerst een lekkere kapsalon.

avatar van Sisorow

Sisorow

Absoluut een heel interessante documentaire. Voor niet-veganisten kan dit een eye opener zijn. Zo was dit ook voor mij een goede docu om eens aan te sporen wat gezonder te eten.

Want vlees blijkt dus niet altijd helemaal gezond te zijn. Ik check wel altijd welk eten of drinken gezond, maar dat blijft vooral bij suiker en verzadigd vet. Deze docu geeft een breder beeld. Goed gedaan Netflix

avatar van Tj-83

Tj-83

martijnk schreef:

Jij zou voor de grap "forks over knifes" eens moeten kijken, daar is 40 jaar onderzoek gedaan naar het eten van vlees, vis en zuivel en is duidelijk aangetoond dat er een scala aan ziektes worden veroorzaakt door het consumeren van vlees, vis en zuivel. Maar goed sommige mensen willen de waarheid niet inzien. Je kunt idd ook oud worden met roken, succes ermee.

avatar van martijnk

martijnk

Tj-83 schreef:

Die heb ik gezien, en je hebt mijn reactie niet eens gelezen, ik ben een sportman, ik rook niet en heb zelf 5 jaar geen vlees gegeten. Je leest niet eens wat ik schrijf dus ja ik ga er verder maar niet op in.

avatar van james_cameron

james_cameron

Interessante, onderhoudende documentaire, geproduceerd door James Cameron. Feitelijk niet meer dan een verhandeling over de mythe dat vlees nodig is voor eiwit, kracht en optimale gezondheid, maar wel overtuigend gedaan, op een niet-belerende manier. Hier en daar is het bombardement van feitjes en onderzoeken een beetje vermoeiend, maar gelukkig zijn er ook veel leuke interview-fragmenten (vooral Arnold Schwarzenegger is erg grappig) en steekt de documentaire visueel aantrekkelijk in elkaar.

avatar van Ste*

Ste*

Ik heb inmiddels zo'n beetje alle documentaires gezien die de afgelopen jaren zijn uitgekomen over dit onderwerp, allemaal met een wat andere invalshoek maar met dezelfde boodschap. De informatie is allang niet nieuw meer voor me, maar vind het toch altijd weer leuk en interessant om te zien. En ik heb het ook nodig. Ik weet inmiddels dondersgoed dat het beter is om plant-based te eten, maar als ik mezelf niet van tijd tot tijd omring met die informatie verslapt het toch weer en eet ik weer teveel vlees.

Dit was op zich weer een documentaire zoals alle andere in dit onderwerp, maar het sausje van sterke sportmannen maakt het wel leuk om te zien. Ook genoeg verschillende 'verhaallijnen' om het echt interessant te houden.

Een must watch voor de stoere spierbundel die zijn homp vlees niet kan en wil laten staan.