Cowspiracy: The Sustainability Secret (2014)

Documentaire

geregisseerd door Kip Andersen en Keegan Kuhn

De grootste milieuorganisaties van de wereld zijn niet in staat de meest destructieve kracht die vandaag onze planeet bedreigt aan te pakken. Deze documentaire volgt op schokkende wijze, maar toch humoristisch, de reis van een aspirant-milieuactivist wanneer hij verwoed zoekt naar de echte oplossing voor de meest dringende milieuproblemen.

avatar van Ste*
Dit soort films voedt mijn pessimistische houding alleen maar. Ik wist eigenlijk alles al wel maar dit bevestigt des te meer hoe erg het is, en dat het wat mij betreft al te laat is allemaal. Gelukkig krijg ik geen kinderen, dus wat mij betreft is het na mij de zondvloed, en klaar ermee. We hebben het verpest.

Dapper dat de makers dit hebben durven doorzetten, gezien de dreiging die er uitgaat van de vee- en vleesindustrie. Het heeft hiermee zeker wel bestaansrecht tussen alle soortgelijke documentaires die er al gemaakt zijn. Zeer kwalijk dat milieuorganisaties hun vingers er niet aan durven branden. Hun werk is daarmee eigenlijk maar een druppel op een gloeiende plaat.

Jammer dat dit soort films waarschijnlijk alleen gezien worden door mensen die toch al feeling met het onderwerp hebben. Mensen die gehecht zijn aan hun stukje vlees zullen dit niet snel opzetten.

avatar van TornadoEF5
Ik eet wel nog altijd vlees, maar ik denk toch dat ik door deze documentaire verminder ben ik het gebruik ervan, en dan beperk ik het ook vooral tot varkensvlees specifiek voor bepaalde toepassingen (bvb. varkensgehakt in spaghetti, hesp in macaroni, enzovoort). Kip eet ik ook wel eens. En sinds ik rundsvlees toch niet zo graag eet (denk ik), eet ik dat nooit nog. En dat is ook het meest belastende vlees by far. In principe moet ik varkensvlees ook tot een minimum herleiden, maar een varkenstal en zeker een kippenhok is veel ecologischer dan een wei met koeien, omwille van de ruimte en onderhoud van perciel / ruimte. Een koe zou dezelfde status moeten krijgen als hond en kat.

avatar van Ste*
TornadoEF5 schreef:

Goed bezig dat je mindert met vlees! Maar toch: varkensvlees, doe dat nou niet Varkens zijn net zo intelligent en speels als honden. Hoe zij moeten lijden is gewoon niet te doen. Dat is juist mijn reden dat ik helemaal gestopt ben met varkensvlees. Een varken zou óók dezelfde status moeten krijgen als hond en kat!

avatar van Alathir
Het is misschien zo dat de kippenindustrie minder impact heeft op het milieu maar het zijn wel de meest mishandelde beesten van de hele vleesindustrie. Een kip leeft samen met bijna 20 andere kippen op amper een vierkante meter, krijgt nooit enige vorm van daglicht te zien, leeft als het ware op de ontlasting van de rest nog eens te eten en "leeft" verder tussen ontbindende soortgenoten die niet worden weggehaald. Dat alles heeft natuurlijk als keerzijde dat het eigenlijk beter is voor het milieu dan een biologische kip (of eender welk andere dier dat geslacht wordt voor consumptie) die het net iets beter heeft dan een vleeskip. De biologische kip krijgt iets meer ruimte voor zichzelf en leeft wat langer maar de vraag is: zou je in zo'n omstandigheden langer willen leven? Ook biologische kippen hebben het echt niet goed. Dan heb je nog de legkippen die maar net genoeg eten krijgen om een ei te leggen. Schrijnend is het.

Thuis hebben we hier 5 kippen lopen en de kwaliteit van de eieren is veel en veel beter dan die je in de winkel kan kopen. De kippen eten we ook niet op. Doordat ze verschillende jaren leven krijg je er wel een band mee. Ook al zeggen ze niet meer dan bwaaah bwaaah bwaah Het is altijd grappig om te zien hoe ze afgespurt komen als je hen eten komt brengen. Ik had gisteren hun een overschot pasta gebracht en er belandde een spirelli in een stront en ze bleven er mooi vanaf. Zo zie je maar kippen zijn ook kieskeurig. Het zijn misschien beesten maar het ellendige leven van in zo'n kippenstal verdienen ze niet.

avatar van Cikx
Ben mede dankzij deze documentaire inmiddels 2 jaar vegetariër.
De docu is natuurlijk niet perfect, maar er is geen enkele film die zo'n impact op mijn leven heeft gehad. Vandaar kan ik ook niet anders dan mijn 5* laten staan.

avatar van TornadoEF5
Het is niet makkelijk natuurlijk wanneer je niet vegetarisch bent opgevoed. Ik voel me er eigenlijk ook niet goed bij. Ik kan alleen maar respect tonen voor vegetariërs, en wie weet maak ik zelf ook wel binnenkort de stap, maar momenteel ben ik daar nog niet klaar voor.

Wat ik me afvraag, zijn jullie ook strikt bij het eten van vis? Cikx Alathir

avatar van Cikx
TornadoEF5 schreef:

Wat ik me afvraag, zijn jullie ook strikt bij het eten van vis? Cikx Alathir

Ik eet inderdaad ook geen vis, maar ik maak zo heel af en toe wel een uitzondering. Vooral bij het uiteten gaan. Wat mij betreft is het prima te doen in ieder geval, zeker met vleesvervangers zoals die van de Vegetarische Slager.

avatar van Alathir
TornadoEF5
Eigenlijk heb ik daar zelf weinig over te zeggen, vermits ik elke avond eet wat moeder me klaarmaakt. Ik eet wekelijks wel een keer scampi of heilbot. Zalm en kabeljauw zijn al een hele tijd geleden. Voor de rest eet ik geen vis.

Als ik zelf pasta of rijst maak is het wel gewoon met groenten erbij en geen gehakt of ander vlees. Denk dat dat ook meer een gewoonte is, net zoals vlees eten uiteindelijk is. Koop je het niet dan kun je het al niet klaarmaken. Het is een eenvoudige maar volgens mij heel doeltreffende stap om te minderen en om (slechte) eetgewoonten te doorbreken.

avatar van Boenga
Ik ben bijna 30 jaar veganist. Ook al vond ik sommige (delen van) dieren wel lekker, toch had ik er geen moment een probleem mee. Ethiek, milieu, voedselverspilling en ook gezondheid: de waaroms waren meer dan voldoende motiverend. En heel snel evolueerde dat in de richting van vlees/vis vies vinden. Ik werk in een supermarkt en heb zo ongeveer dagelijks wel eens rillingen en kippenvel om wat ik daar aan de kassa in m'n handen moet nemen - ook al zit er een laag plastic over.

De docu kende ik tot nu toe alleen van naam en uiteraard veel over gehoord. Maar toch nam ik niet de moeite om het te bekijken. Wellicht omdat ik wel beetje weet wat er in de hoofdlijnen belicht gaat worden, niet echt iets heel nieuws. dus wat zou het dan toevoegen?

Gelukkig vorige maand toch de tijd genomen om te kijken. Mede doordat ik zelf daarvoor al bewuster ben gaan worden over voeding waardoor nu mn interesse juist meer gewekt werd.

Het vooraf weten wat de conclusie/uitkomst is, kan je ervan weerhouden om te kijken. Maar wat ik zelf heel intrigrerend vond is de weg er naartoe. Het verhaal erachter en de zoektocht naar antwoorden waardoor Kip juist op nog meer dingen stuit die hij ontrafelt. Erg goed uitgelegd en in beeld gebracht. Deze docu heeft mijn bewustwoording mbt vlees(industrie) en voeding juist meer bekrachtigd en bevestigd. Zeker moeite waard om te kijken!