The Biggest Little Farm (2018)

Documentaire

geregisseerd door John Chester
met John Chester, Molly Chester en Alan York

“The Biggest Little Farm” volgt twee dromers en hun geliefde hond wanneer ze een keuze maken die hen hun klein appartement in L.A. doet verlaten. Ze trekken naar het platteland om één van de meest markante boerderijen in zijn soort te bouwen in volledige co-existentie met de natuur. De film volgt ze in de eerste tien jaar waarin ze proberen de utopie te creëren die ze nastreven. Ze planten 10.000 bomen, telen honderden gewassen en houden allerlei soorten dieren - waaronder een onvergetelijk varken genaamd Emma en haar beste vriend, de haan Mr Greasy.

Vanaf 13 juni in de bioscoop (Cinemien)

avatar van Iron Maiden
Een geweldige, doch wat zoet aangezette docu waar vanaf de eerste seconde een geweldige sfeer wordt geschept. De natuurbeelden zijn soms adembenemend en een aantal dieren zullen je hart laten doen smelten. Een absolute aanrader voor kinderen én volwassenen.

avatar van mrklm
Molly Chester was tien jaar geleden een enthousiaste kookblogger met een grote droom: ooit een boerderij te hebben waar dieren in harmonie leven en waarin de mens niet hoeft in te grijpen in de natuur. Haar echtgenoot John was een gerespecteerde cameraman en de twee woonden samen in een flatje in Los Angeles. Wanneer John een reportage maakt over een vrouw die 200 honden in huis had, besluit hij één van de honden (Todd) op te vangen. John en Molly zijn meteen verknocht en beloven Todd dat ze hem nooit weg zullen doen. Die belofte komt onder druk te staat wanneer blijkt dat Todd continu blaft wanneer zijn baasjes er niet zijn en dat geen enkel middel en geen enkele training dat probleem weet verhelpen! Onvermijdelijk stelt de huisbaas de Chesters voor een keuze: de hond eruit, of het huis uit. En dat is het moment waarop Molly en John besluiten te proberen Molly's waanzinnige droom tot werkelijkheid te maken. Met een ondernemingsplan en de hulp van vrienden en kennissen weten ze investeerders te vinden die het geld voorschieten waarmee ze een boerderijtje en het bijbehorende, sterk verwaarloosde land - op een uurtje van LA - weten te kopen. Na een uitgebreide zoektocht stuiten ze op Alan York, een idealistische expert op het gebied van biologische landbouw, die ze helpt een unieke boerderij op te zetten waarmee een volledig eco-systeem tot leven komt.

John Chesters ervaring als cameraman bij natuurdocumentaires is duidelijk zichtbaar, want deze film zit vol oogverblindend mooie beelden. Hij weet bovendien het ongelofelijke verhaal van deze boerderij te vertellen met een perfecte combinatie van humor, warmte en spanning waardoor dit relaas afwisselend hilarisch, spannend, ontroerend en hartverwarmend is. Het is werkelijk een fantastisch verhaal dat inspireert, mede omdat de Chesters elk probleem uiteindelijk met weinig meer dan een scherp oog en boerenverstand weten op te lossen. Het feit dat elke oplossing onvermijdelijk leidt tot een nieuw probleem doet daar niets aan af. Een genot van begin tot einde, vooral (maar zeker niet uitsluitend) voor liefhebbers van flora en fauna.

Deze film geeft hoop.

De film is een lesje over ecologie en duurzaam boeren dat leuk wordt verteld en mooi is gefilmd.

De film lijkt aanvankelijk vooral een romantisch ‘terug naar de natuur’-ideaal à la Rousseau te ademen, waarbij – zoals altijd bij romantiek – een idyllisch verleden (in dit geval ‘traditionele landbouw’) wordt nagestreefd die in werkelijkheid nooit bestaan heeft: een boerderij heeft nooit een ‘harmonie met de natuur’ als oogmerk gehad maar vanaf het begin exploitatie van de natuur waarbij de mens aldoor heeft ingegrepen in natuurlijke processen. Ook deze nieuwe ‘traditionele’ boeren zien we voortdurend bezig met het ingrijpen in de natuur: irrigeren als het droog is, roofdieren op afstand houden, plagen bestrijden, zieke dieren genezen, etc. Dat levert een tegenstrijdigheid op die men zich wel bewust is en waarbij men zoekt naar een evenwicht: men wil een stukje ‘authentieke’ natuur terugbrengen met maximale biodiversiteit (al schuilt daarin al de paradox à la de Oostvaarderse plassen want ook een aangelegde jungle is in wezen een tuin) maar tegelijkertijd wil men controle houden om de opbrengsten van de boerderij niet in gevaar te brengen.

Het leuke van het project is dat men gaandeweg leert die controle los te laten om de natuur z’n gang te laten gaan omdat de oplossingen van de natuur altijd duurzamer blijken dan de oplossingen van de mens; uiteindelijk geeft dit – in de woorden van de goeroe Alan – een vorm van boeren bij wijze van surfen omdat men zich nog slechts op de golf (de natuur) hoeft mee te laten voeren zonder in te grijpen. Uiteraard is dat surfen op zo'n grote golf wel gevaarlijk want het kan altijd zomaar misgaan maar ook dat is de natuur: de natuur is niet alleen maar harmonie maar ook strijd waarbij je soms verliest. Maar uit elke mislukking komt een nieuwe kans voort zoals uit elke dood nieuw leven komt. Hoe meer men de ecologie – hoe alles met alles samenhangt – begrijpt hoe succesvoller deze nieuwe vorm van ‘traditioneel’ boeren wordt en wat nog belangrijker blijkt: hoe dichter het romantisch ideaal van een mystieke eenheid met de natuur wordt benaderd en dus hoe minder de mens raakt vervreemd van het geheel waarin ook hij een onderdeel is.

avatar van DwarreI
Mooie ode aan de kracht van de natuur en hoe wij daarvan kunnen profiteren als we met haar mee gaan werken. Ons huidige landbouwsysteem moet totaal op de schop en the Biggest Little Farm geeft ons een hoopvolle blik naar die toekomst.