

An (2015)
Genre: Drama
Speelduur: 113 minuten
Alternatieve titels: Sweet Red Bean Paste / Sweet Bean / あん
Oorsprong:
Japan / Frankrijk / Duitsland
Geregisseerd door: Naomi Kawase
Met onder meer: Masatoshi Nagase, Kirin Kiki en Kyara Uchida
IMDb beoordeling:
7,4 (13.472)
Gesproken taal: Japans
Releasedatum: 11 februari 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via iTunes
Bekijk via MUBI
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot An
Sentaro is een ex-crimineel maar nu eigenaar van een bakkerij. Hij serveert "dorayaki's", koekjes gevuld met zoete rodebonenpasta. Een oudere dame, Tokue, biedt aan om hem te helpen. Na wat twijfel accepteert Sentaro het aanbod. Tokue blijkt fantastische rode bonenpasta's te maken, mede dankzij haar oude, geheime recept. De bakkerij van Sentaro wordt een succes. Langzaam maar zeker groeien Sentaro en Tokue ook verder naar elkaar toe en komen oude geheimen aan de oppervlakte.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,4 / 13472)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- An (BoekMeter)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op MUBI
- Kijk op Cinemember
Social Media
Acteurs en actrices
Tokue
Sentarô
Wakana
Wakana's Mother
Yoshiko
Shop Owner's Wife
Yohei
Wakato
Video's en trailers
Reviews & comments

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Eerste film van Kawase die niet door haarzelf geschreven is. Schijnt wat toegankelijker te zijn. Ben toch weer benieuwd wel.

Richardus
-
- 1991 berichten
- 1042 stemmen
Ik vond 'm ook prachtig, in alle eenvoud. Ik ben sowieso wel een sucker voor het Japanse sentiment, maar waar vaak dit nogal hysterisch kan worden gebracht, heeft Kawase een gave het heel subtiel te brengen en dat is zeker niet minder intens. Een hartverwarmend verhaal dat zich mooi (maar, minpuntje, soms niet even logisch) ontvouwt naar een wonderschoon einde. Het moment tegen het einde wanneer er even pure stilte heerst om ruimte te maken voor ons de wind te horen spreken, die stilte in een uitverkochte bioscoopzaal raakte me diep. Kawase begint me erg geliefd te worden en ik moet het door mij bij eerste keer zien minder gewaardeerde The Mourning Forest nodig eens herzien.

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Vooral leuk om zo'n eigenlijk quitenssentieel Japans filmpje in de Nederlandse filmhuizen te zien draaien. Kawase mengt er wel wat typische Kawase-dingetjes doorheen (het hint soms naar documentaire, het gaat over tradities, ouderen en in die zin ligt het er soms iets te dik bovenop), maar het is vooral een heerlijk kabbelend en vriendelijk filmpje over pannenkoekjes en intermenselijke vriendelijkheid

Walter S.
-
- 1635 berichten
- 1282 stemmen
Leuke vriendelijke film. Ook altijd leuk, op vrijdagmiddag even 2 uurtjes in Japan zijn en de levens van enkele mensen daar observeren. Kabbelend is (ook al, Danuz typeert mij de woorden uit de mond) een mooie typering, ondanks dat het kabbelde was het voor mijn gevoel toch zomaar voorbij. Is altijd een goed teken.

Onderhond
-
- 87426 berichten
- 12463 stemmen
Heb deze verrassend genoeg al liggen, maar onder z'n alternatieve titel. Had de connectie nog niet gemaakt om eerlijke te zijn en was er vooral achtergegaan vanwege Nagase. Binnenkort maar eens meepikken.

Mochizuki Rokuro
-
- 18928 berichten
- 15611 stemmen
Nagase is in zekere zin ook de grote attractie van de film in een ongewone rol. Kiki Kirin speelt het 'Japanse omaatje' nieuwe stijl (net als in de vorige drie Kore'Eda's - en ook de komende). Best een mooie rol, maar ze is vrij dominant/monotoon in haar voorkomen en maniertjes. Het duo maakt deze MOR-Kawase de moeite waard.

Onderhond
-
- 87426 berichten
- 12463 stemmen
Fijn.
Vond dit een wat aangenamere Kawase. Ongetwijfeld omdat Nagase een sterke hoofdrol neerzet, blijft één van Japan's beste acteurs. Inderdaad een wat atypischere rol, vooral een stuk rustiger dan normaal, maar hij weet makkelijk de film te dragen.
Het omatje is een leuke tegenspeelster, maar misschien net iets té klassiek. Ook, hoewel in mindere mate hier, toch vaak het probleem waar ik tegenaan loop bij het kijken naar Kawase. Ondanks haar verwoede pogingen tot natuurlijke stijl vind ik het drama vaak nét iets te gemaakt, waardoor de twee niet altijd even mooi bij elkaar aansluiten.
Vond het visueel wel iets beter dan haar andere films, maar dan komt vooral door de zonnige setting denk ik. Veel sakura boompjes, zonnetjes, veel groen. Best genietbaar allemaal. Soundtrack is vooral klassiek Japans drama werk, erg rustig maar effectief.
Fijne film, duurt een beetje lang en de dramatisch wending halverwege wist me niet helemaal te raken. Verder mis ik nog steeds iets wat me écht weet te grijpen, iets waar menig ander Japans drama wel in weet te slagen.
3.5*

stinissen (crew films & series)
-
- 22778 berichten
- 75038 stemmen
Mooi ingetogen en gevoelig drama met uitstekende acteerprestaties en eindelijk een film uit Japan die me wel wist te raken.

keimpeS
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
Qua cinema & verhaallijn vond ik deze film juist erg sterk, wat minder vond ik inderdaad nogal de traagheid gedurende de hele film.

blurp194
-
- 4902 berichten
- 3828 stemmen
Kawase.
De eerste keer dat ik een film van haar zie, en ik ben er nog niet uit of ik dat een gemis vind. Op zich is dit niet echt een slechte film - want, fijn rustig en mooi uitgewerkt, waar mij de traagheid eigenlijk nergens gestoord heeft. Dan wel weer dat het onderliggende gegeven wel wat erg dun is en er met nogal wat overdreven en gemaakt sentiment in geduwd wordt. Dat had me met wat meer subtiliteit al gauw beter gelegen.
En van cinematografie ook prima op orde, hoewel wat simpel en wat veel drijvend op wat clicheplaatjes. Heel Japans komt het allemaal ook niet me over, hoe vreemd dat misschien ook klinkt. Misschien is dat vooral wat er voor m'n gevoel ontbreekt.

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het bekijken van deze laatste film van Kawase heb ik lang uitgesteld omdat ik van deze film uitgaande van de plotomschrijving helemaal niets verwachtte. Films die gaan over eten hebben nooit echt mijn belangstelling gehad. Tja, ik ben nu eenmaal niet zo culinair ingesteld. Maar... deze film viel mij toch 100% mee. Dat ligt niet alleen aan het warme verhaal maar toch vooral aan de manier hoe Kawase de seizoenswisselingen weergaf. Het begon met bloesem, vervolgens de groene blaadjes afgewisseld met het geruis in de bomen, daarna de bomen in herfsttooi en het eindigde weer met bloesem. De symboliek druipt er vanaf. Hier herkennen we toch weer duidelijk de filmstijl van Kawase die met The Morning Forest en Still the Water zulke prachtige poëtische films maakte.
3.5*

mjk87 (moderator films)
-
- 13919 berichten
- 4217 stemmen
Film waar je niks op tegen kan hebben. Lieflijk, fijn ingetogen geacteerd, soms mooie plaatjes van kersenbloesem en een fijn sfeertje in het algemeen. Maar ook iets te zoetsappig en zonder ook maar ergens dat het knettert en ook echt diepgang ontbreekt. Gezapig zou ik zeggen. Kijkt makkelijk weg maar is uiteindelijk wel wat te langdradig. 3,0*.

Trefwoord
-
- 8 berichten
- 0 stemmen
Een sentimentele tranentrekker met een tergende traagheid waaraan Ingmar Bergman zeker geen broertje dood aan zou hebben. Het is zo suikerzoet dat er in de film zelfs aan gerefereerd werd om deze hapklare brok in het geheel wat zouter te maken. Er zit totaal geen diepgang in de karakters, we leren niets van de ad-hoc omgeving. Er zijn vele Aziatische voedsel-films voorhanden - deze is een mindere.

Movsin
-
- 8104 berichten
- 8304 stemmen
Misschien wat stroperig...maar lief.
Tokue brengt de liefde voor de schoonheid van de natuur tot in de keuken maar ook tot in het hart van de trieste en introverte koekjesbakker en zorgt voor vreugde en het herkennen van het wonderbaarlijke van het leven.
Mooie, intense weergave van de vriendschap tussen mensen van ver uiteenlopende leeftijden.
Idyllische plaatjes in contrast met materialistische (de treinen, het harde realisme van de eigenares).
Innemende soundtrack.
Genietbare regisseuse, die Naomi Kawase. Zag al een paar van haar films, maar er blijven er toch nog meerdere te doen...

assowise
-
- 178 berichten
- 846 stemmen
Ik ging helemaal stuk tijdens deze film. Gewoonweg schitterend. Heerlijk geacteerd met veel ingetogen kleine dingen die zoveel zeggen. Prachtig in beeld gebracht, zoveel mooie plaatjes. Wat een prachtig mens is Tokue. En Wakana is om verliefd op te worden.
Je weet wel dat er iets mis moet gaan, alles in de film wijst er op, maar je wilt dat alles goed gaat voor deze mensen want je voelt dat niemand hier het makkelijk heeft een toch doorgaat. Dit geeft de film een spanning die mij constant aan de rand van een inzinking hielt. Een rustige film maar zo ontzettend mooi.

Fisico (moderator films)
-
- 9915 berichten
- 5364 stemmen
Erg serene en mooie ingetogen film over een klein bakkerijtje waarbij twee mensen naar elkaar toegroeien. Ik hou wel van dit soort films, en zeker ook de Japanse markt heeft tal van deze (verborgen) pareltjes. Voor het personage van het oude mevrouwtje (Tokue) is erg mooi. Haar spontaniteit, enthousiasme en vooral liefde die ze uitstraalt voor haar medemens én haar geheime rodebonenpasta is innemend. Haar ziekte is vervolgens mooi verweven in het hoofdplot van de bonenpasta.
De film kent een traag tempo, maar zakt alleen halfweg wat in. Mooie rustige soundtrack samen met mooie beelden van bloesems en het contrasterende woongebied van één of andere buitenwijk van een grote Japanse stad.
Absoluut hoogtepunt van de film is wanneer Tokue Sentaro laat zien hoe je adukibonenpasta klaarmaakt. Op ambachtelijke gedetailleerde wijze en met erg veel zorg legt Tokue de verschillende stappen van het proces uit. Kawase neemt hiervoor uitvoerig de tijd, zeker ruim 20 minuten en dat zorgt voor een hongerig en nieuwsgierig gevoel bij de kijker.
Dikke 3,5* alvast, schommelend rond de 4,0*. Een ideale insteek om nog andere werken van Kawase te zien.

T.O.
-
- 2334 berichten
- 2645 stemmen
Weer een mooie kleine warme Japanse film, enigszins vergelijkbaar met een aantal werken van Hirokazu Koreeda die ik onlangs zag.
Wat mij betreft moet de film het vooral hebben van de beperkte setting en het sympathieke acteerwerk. De maatschappelijke ondertoon m.b.t. lepra patiënten is op zich interessant, maar krijgt op één of andere manier niet heel veel impact.

Mac Hammer Fan
-
- 5774 berichten
- 7637 stemmen
Sentaro heeft in de gevangenis gezeten toen hij bij een uit de hand gelopen ruzie iemand voor het leven verwondde. Wanneer hij vrijkomt begint hij een bakkerij waarvoor hij geld leent. Dank zij de hulp van een oude en spirituele vrouw komt zijn zaak tot bloei en ontwikkelt zich tussen hem en de oude dame een bijzondere vriendschap. Maar wanneer de kredietgever van Senatro ontdekt dat de bejaarde vrouw lepra heeft gehad ontstaan er moeilijkheden.
Japanse films kunnen mij doorgaans niet zo erg bekoren, maar deze "An" was voor mij heel toegankelijk en een echte revelatie. Een diepmenselijke prent met ontroerende vertolkingen. Alles is ook stijlvol in beeld gezet. Een aangename verrassing. Ik zal toch maar eens op zoek moeten gaan naar meer van deze verborgen parels.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
In de films, die ik van haar gezien heb, heeft Kirin Kiki steevast de nodige indruk op mij gemaakt. Zo ook in deze film over een man van middelbare leeftijd, die wat aan sappelt met een dorayaki-kraam en daarbij onverwacht hulp krijgt van een oude vrouw. Met het nodige succes als gevolg. Natuurlijk is er dan altijd wel iemand, die de boel komt verzieken. Een subtiele film met een gevoelig verhaal zonder opsmuk en eerste klas acteerwerk.

Robi
-
- 2431 berichten
- 2479 stemmen
Een oude vrouw van 71 gaat werken bij een man die gevulde cakejes maakt en verkoopt. Eigenlijk een hele saaie en langzame film want er gebeurt verder niet zoveel. Het proces van de vulling voor de cakejes maken komt bijvoorbeeld heel uitgebreid aan bod. Toch is het wel een lieve film. De sfeer is heel aangenaam en ook de hoofdpersonen in de film komen sympathiek over. Geen hoogvlieger dus maar een lief filmpje. De film had voor mij wel eerder af mogen zijn. Op het moment dat hij op aanraden van de vrouw een eigen hartige vulling ging ontwikkelen was de film eigenlijk mooi rond en had hij naar een einde kunnen werken. De laatste scenes met het sterven van de vrouw en de nieuwe medewerker op aanraden van de eigenaresse hadden dan achterwege kunnen blijven. Die voegden immers ook niets meer toe aan het verhaal.

Gish
-
- 1403 berichten
- 6698 stemmen
Lief verhaal, eenvoudig, met respect voor de natuur en tradities. Film is net iets te traag en ook iets te lang om de volledige speelduur te boeien, maar verder is het vooral genieten. Probleem blijft dat ik wil weten hoe die An smaakt. Het recept stond op Cineville maar ik waag me er maar niet aan.

Knisper
-
- 13019 berichten
- 1265 stemmen
Niet de meest opmerkelijke film, maar fijn en mooi gespeeld en daardoor zeer onderhoudend. Kawase heeft het script weliswaar niet geschreven, maar maakt wel 'haar' film ervan. Film blijft verder niet bijzonder hangen, maar is een aangenaam tijdverdrijf.

Black Math
-
- 5417 berichten
- 1741 stemmen
Een typische "kleine" Japanse film met eenzelfde sfeer als Tenten of Wandafuru Raifu: het is allemaal niet groots wat gebeurt, het kabbelt eigenlijk wat voort, maar het voelt zo verstilt en oprecht aan dat het toch een grote indruk achterlaat. Ik heb bij dit soort films het gevoel dat ik iets over het leven leer; tegelijk is het erg emotionerend, maar zonder grote gebaren. En verder wist ik niet dat lepra nog iets is dat in de Japanse samenleving speelt, hoewel het ook daar aan het uitdoven is.
Ondanks de trage speelduur is dit een erg mooi drama, dat meer dan degelijk geschoten is. De sfeer is sereen, net als de soundtrack (die vaak ook zo belangrijk is voor de sfeer). Erg goed. 4*.

Donkerwoud
-
- 8364 berichten
- 3807 stemmen
Het blijft toch wonderlijk hoe Japanners kleine meesterwerkjes kunnen maken rond hun eetcultuur. Zo is 'An' (2015) een liefdevolle ode aan dorayaki's (koekjes met bonenpasta) als een soort manier waarop mensen een tweede kans krijgen in het leven. Of het om ex-delinquent Sentaro (Masatoshi Nagase) gaat, of de zeventigjarige Tokue (Kirin Kiki) die op zijn vacature reageert. Ergens klikt het tussen de twee outsiders, maar er is ook nog altijd de angst voor het oordeel van die anderen. Zeker wanneer Tokue een tragisch geheim met zich meedraagt dat haar in de Japanse maatschappij tot een paria kan maken. 'An' (2015) is ook zo heerlijk minimalistisch omdat het zich voor 't grootste deel afspeelt rond het kleine bakkerijtje, terwijl de personages vooral bezig zijn met het bereiden van gerechten. Toch weet regisseuse Naomi Kawase op een subtiele, poëtische manier het schijnbaar alledaagse naar welhaast magische hoogten te brengen. Kleine observaties en overpeinzingen over het leven. Het maakt 'An' (2015) een contemplatieve film met een warm hart.

vinejo
-
- 108 berichten
- 102 stemmen
Verrassend genoeg heb ik me niet verveeld tijdens deze film. Hoewel alles heel traag verliep bleef het boeiend genoeg, mede door de mooie beelden en personages.
Ik las enkele keren de omschrijving “lieve film”, dat vind ik wel kloppen.
Graag een 3,75, maar gezien dit niet kan rond ik (zo liéf!) af naar boven.

mrklm
-
- 9992 berichten
- 9179 stemmen
Sentarô [Masatoshi Nagase] is de zwijgzame, wat nukkige manager van een kleine flensjeswinkel. Wanneer de 76-jarige Tokue [Kirin Kiki] op een dag vraagt of zij voor Senatarô mag komen werken, laat hij zich pas na lang aandringen overhalen om haar in dienst te nemen. Hoewel Tokue een aandoening heeft waardoor ze haar vingers niet goed kan gebruiken, blijkt ze een meester te zijn in het maken van de bonenvulling (de ‘An’ uit de titel) voor de flensjes. De complimenten van de klanten doet Sentarô duidelijk goed, maar wanneer de vrouw van de winkeleigenaar [Miyoko Asada] een geheim ontdekt over Tokues verleden, komt Sentarô voor een moeilijke keuze te staan. Een in bedachtzaam tempo voltrekkend psychologisch drama over drie generaties (er is ook nog een eenzame tiener [Kyara Uchida] die een veilige thuishaven vindt in de flensjeswinkel) is uitstekend geacteerd, met een glansrol voor de innemende Kiki. De tijd die Kawase neemt om het verhaal en de onderliggende gedachtes en gevoelens uit te drukken stelt soms het geduld op de proef, maar dat is het waard.

lang pee
-
- 2434 berichten
- 1079 stemmen
Dit is echt een film voor mij, en wat heb ik ervan genoten. Misschien niet echt slow cinema, maar ik noem het toch zo. Het lijkt een simpel verhaal van een pannenkoekenverkoper en een oude eenzame dame, maar het is echt zo simpel niet.
De film kabbelt rustig voort maar dat geeft je meer tijd om de genieten van de fantastische acteerprestaties van Sentaro en Tokue. Zoals altijd in het leven heeft iedereen zijn verhaal en dikwijls is het minder prettig dan hetgeen je voor ogen had. Wat ik er ook in zie is de schrik voor mensen die ook maar een beetje anders zijn, wat nu ook in Europa duidelijk te zien is.
Trouwens als je ooit de mogelijkheid hebt om die heerlijke dorayaki te eten zeker doen, de Japanse keuken is als deze film, je moet er traag en lang van genieten....het is heerlijk
Het laatste nieuws

Mysterythriller 'Holland' met Nicole Kidman morgen op Prime Video

Geprezen Vlaamse dramaserie 'De Twaalf' verdwijnt binnenkort van Netflix

'When Life Gives You Tangerines' is de best beoordeelde Netflix-serie, 'Oppenheimer' is nu te zien op Netflix | MovieMeter Recap

'Arrival' gaat het aanbod van Netflix verlaten: 'De film liet me gewoon niet meer los'
Bekijk ook

Soshite Chichi ni Naru
Drama, 2013
65 reacties

Dong
Drama, 1998
17 reacties

Asa ga Kuru
Drama, 2020
12 reacties

Aruitemo Aruitemo
Drama, 2008
81 reacties

The Biggest Little Farm
Documentaire, 2018
32 reacties

Moe no Suzaku
Drama, 1997
8 reacties
Gerelateerde tags
japangebaseerd op boekkokenrestaurantsanatoriumdeel van het levenvoedselchefstreet vendor vrouwelijke regisseurlifesmall businesscooking togetherjapanese cuisine japanese film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.