An (2015)

Alternatieve titels: Sweet Red Bean Paste | Sweet Bean | あん

Japan / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Naomi Kawase
met Kirin Kiki, Masatoshi Nagase en Kyara Uchida

Sentaro is een ex-crimineel maar nu eigenaar van een bakkerij. Hij serveert "dorayaki's", koekjes gevuld met zoete rodebonenpasta. Een oudere dame, Tokue, biedt aan om hem te helpen. Na wat twijfel accepteert Sentaro het aanbod. Tokue blijkt fantastische rode bonenpasta's te maken, mede dankzij haar oude, geheime recept. De bakkerij van Sentaro wordt een succes. Langzaam maar zeker groeien Sentaro en Tokue ook verder naar elkaar toe en komen oude geheimen aan de oppervlakte.

avatar van danuz
Eerste film van Kawase die niet door haarzelf geschreven is. Schijnt wat toegankelijker te zijn. Ben toch weer benieuwd wel.

Vanaf 11 februari 2016 in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Verhoeven
Betoverend!

Ik vond 'm ook prachtig, in alle eenvoud. Ik ben sowieso wel een sucker voor het Japanse sentiment, maar waar vaak dit nogal hysterisch kan worden gebracht, heeft Kawase een gave het heel subtiel te brengen en dat is zeker niet minder intens. Een hartverwarmend verhaal dat zich mooi (maar, minpuntje, soms niet even logisch) ontvouwt naar een wonderschoon einde. Het moment tegen het einde wanneer er even pure stilte heerst om ruimte te maken voor ons de wind te horen spreken, die stilte in een uitverkochte bioscoopzaal raakte me diep. Kawase begint me erg geliefd te worden en ik moet het door mij bij eerste keer zien minder gewaardeerde The Mourning Forest nodig eens herzien.

avatar van danuz
Vooral leuk om zo'n eigenlijk quitenssentieel Japans filmpje in de Nederlandse filmhuizen te zien draaien. Kawase mengt er wel wat typische Kawase-dingetjes doorheen (het hint soms naar documentaire, het gaat over tradities, ouderen en in die zin ligt het er soms iets te dik bovenop), maar het is vooral een heerlijk kabbelend en vriendelijk filmpje over pannenkoekjes en intermenselijke vriendelijkheid

avatar van Walter S.
Leuke vriendelijke film. Ook altijd leuk, op vrijdagmiddag even 2 uurtjes in Japan zijn en de levens van enkele mensen daar observeren. Kabbelend is (ook al, Danuz typeert mij de woorden uit de mond) een mooie typering, ondanks dat het kabbelde was het voor mijn gevoel toch zomaar voorbij. Is altijd een goed teken.

Heb deze verrassend genoeg al liggen, maar onder z'n alternatieve titel. Had de connectie nog niet gemaakt om eerlijke te zijn en was er vooral achtergegaan vanwege Nagase. Binnenkort maar eens meepikken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nagase is in zekere zin ook de grote attractie van de film in een ongewone rol. Kiki Kirin speelt het 'Japanse omaatje' nieuwe stijl (net als in de vorige drie Kore'Eda's - en ook de komende). Best een mooie rol, maar ze is vrij dominant/monotoon in haar voorkomen en maniertjes. Het duo maakt deze MOR-Kawase de moeite waard.

Fijn.

Vond dit een wat aangenamere Kawase. Ongetwijfeld omdat Nagase een sterke hoofdrol neerzet, blijft één van Japan's beste acteurs. Inderdaad een wat atypischere rol, vooral een stuk rustiger dan normaal, maar hij weet makkelijk de film te dragen.

Het omatje is een leuke tegenspeelster, maar misschien net iets té klassiek. Ook, hoewel in mindere mate hier, toch vaak het probleem waar ik tegenaan loop bij het kijken naar Kawase. Ondanks haar verwoede pogingen tot natuurlijke stijl vind ik het drama vaak nét iets te gemaakt, waardoor de twee niet altijd even mooi bij elkaar aansluiten.

Vond het visueel wel iets beter dan haar andere films, maar dan komt vooral door de zonnige setting denk ik. Veel sakura boompjes, zonnetjes, veel groen. Best genietbaar allemaal. Soundtrack is vooral klassiek Japans drama werk, erg rustig maar effectief.

Fijne film, duurt een beetje lang en de dramatisch wending halverwege wist me niet helemaal te raken. Verder mis ik nog steeds iets wat me écht weet te grijpen, iets waar menig ander Japans drama wel in weet te slagen.

Heel erg traag... de verhaallijn is erg dun. Kon me niet pakken.

Mooi ingetogen en gevoelig drama met uitstekende acteerprestaties en eindelijk een film uit Japan die me wel wist te raken.

avatar van keimpeS
Qua cinema & verhaallijn vond ik deze film juist erg sterk, wat minder vond ik inderdaad nogal de traagheid gedurende de hele film.

avatar van blurp194
Kawase.

De eerste keer dat ik een film van haar zie, en ik ben er nog niet uit of ik dat een gemis vind. Op zich is dit niet echt een slechte film - want, fijn rustig en mooi uitgewerkt, waar mij de traagheid eigenlijk nergens gestoord heeft. Dan wel weer dat het onderliggende gegeven wel wat erg dun is en er met nogal wat overdreven en gemaakt sentiment in geduwd wordt. Dat had me met wat meer subtiliteit al gauw beter gelegen.

En van cinematografie ook prima op orde, hoewel wat simpel en wat veel drijvend op wat clicheplaatjes. Heel Japans komt het allemaal ook niet me over, hoe vreemd dat misschien ook klinkt. Misschien is dat vooral wat er voor m'n gevoel ontbreekt.

avatar van wibro
Het bekijken van deze laatste film van Kawase heb ik lang uitgesteld omdat ik van deze film uitgaande van de plotomschrijving helemaal niets verwachtte. Films die gaan over eten hebben nooit echt mijn belangstelling gehad. Tja, ik ben nu eenmaal niet zo culinair ingesteld. Maar... deze film viel mij toch 100% mee. Dat ligt niet alleen aan het warme verhaal maar toch vooral aan de manier hoe Kawase de seizoenswisselingen weergaf. Het begon met bloesem, vervolgens de groene blaadjes afgewisseld met het geruis in de bomen, daarna de bomen in herfsttooi en het eindigde weer met bloesem. De symboliek druipt er vanaf. Hier herkennen we toch weer duidelijk de filmstijl van Kawase die met The Morning Forest en Still the Water zulke prachtige poëtische films maakte.

avatar van mjk87
Film waar je niks op tegen kan hebben. Lieflijk, fijn ingetogen geacteerd, soms mooie plaatjes van kersenbloesem en een fijn sfeertje in het algemeen. Maar ook iets te zoetsappig en zonder ook maar ergens dat het knettert en ook echt diepgang ontbreekt. Gezapig zou ik zeggen. Kijkt makkelijk weg maar is uiteindelijk wel wat te langdradig. 3,0*.

avatar van Trefwoord
Een sentimentele tranentrekker met een tergende traagheid waaraan Ingmar Bergman zeker geen broertje dood aan zou hebben. Het is zo suikerzoet dat er in de film zelfs aan gerefereerd werd om deze hapklare brok in het geheel wat zouter te maken. Er zit totaal geen diepgang in de karakters, we leren niets van de ad-hoc omgeving. Er zijn vele Aziatische voedsel-films voorhanden - deze is een mindere.

avatar van 93.9
Een warm bad.

Misschien wat stroperig...maar lief.
Tokue brengt de liefde voor de schoonheid van de natuur tot in de keuken maar ook tot in het hart van de trieste en introverte koekjesbakker en zorgt voor vreugde en het herkennen van het wonderbaarlijke van het leven.
Mooie, intense weergave van de vriendschap tussen mensen van ver uiteenlopende leeftijden.
Idyllische plaatjes in contrast met materialistische (de treinen, het harde realisme van de eigenares).
Innemende soundtrack.
Genietbare regisseuse, die Naomi Kawase. Zag al een paar van haar films, maar er blijven er toch nog meerdere te doen...

avatar van assowise
Ik ging helemaal stuk tijdens deze film. Gewoonweg schitterend. Heerlijk geacteerd met veel ingetogen kleine dingen die zoveel zeggen. Prachtig in beeld gebracht, zoveel mooie plaatjes. Wat een prachtig mens is Tokue. En Wakana is om verliefd op te worden.

Je weet wel dat er iets mis moet gaan, alles in de film wijst er op, maar je wilt dat alles goed gaat voor deze mensen want je voelt dat niemand hier het makkelijk heeft een toch doorgaat. Dit geeft de film een spanning die mij constant aan de rand van een inzinking hielt. Een rustige film maar zo ontzettend mooi.