The Best of Enemies (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Robin Bissell
met Taraji P. Henson, Sam Rockwell en Wes Bentley

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, richt de film zich op de onwaarschijnlijke relatie tussen Ann Atwater, een uitgesproken burgerrechtenactivist en C.P. Ellis, een lokale Ku Klux Klan-leider. Ellis woonde met tegenzin een gemeenschapsvergadering bij tijdens de racistisch geladen zomer van 1971 waarbij het ging over de desegregatie van scholen in Durham in North Carolina. De ongelooflijke gebeurtenissen die zich ontvouwden, zouden Durham en de levens van Atwater en Ellis voor altijd veranderen.

avatar van Dreamcast
4 Little Girls documentaire (1997) van Spike Lee.

4 Little Girls (1997)

avatar van jacobine_rodijk
Dreamcast schreef:
4 Little Girls documentaire (1997) van Spike Lee.

4 Little Girls (1997)

Heeft niets te maken met deze film?

avatar van macrobody
Kijk Spike Lee van BlacKkKlansman (2018) - MovieMeter.nl zo maak je een verfilming van een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten.
Niet alles is zo zwart/wit en deze film laat mooi zien dat er nog hoop is voor de mensheid. Ook al ben je nog zo gebrainwashed door je ouders, omgeving, media, school en weet ik wat, op een gegeven moment kan het kwartje vallen.
We razen met z'n allen op een bol door het universum en we proberen er het beste van te maken ongeacht wie je bent of waar je woont. Mooie film.

jacobine_rodijk schreef:

Heeft niets te maken met deze film?

Ja en nee. Ik had erbij moeten vermelden dat dit een soort gelijke gebeurtenis of erger was, wat betreft rassenverhoudingen en raciale terrorisme.

macrobody schreef:

Spike Lee verdraait/verbloemt geen waargebeurde feiten als het gaat om rassenverhoudingen tussen zwart en blank. Daar houden SOMMIGE mensen niet van. Martin Scorsese laat ook in zijn films zien hoe rassenverhoudingen tussen verschillende groepen mensen zijn.

Sommige filmmakers verdraaien/verbloemen, romantiseren of wijzigen tragische of gruwelijke gebeurtenissen dat het allemaal wel “mee viel” of helemaal “niet zo erg” was. The victor (hero or villain) writes history...

Clint Eastwood vindt ik een geweldige acteur en regisseur, maar zijn film Invictus (2009) toen die uitkwam, had ik in de Metro krant en geloof ik op BBC nieuws site gelezen dat Eastwood een boodschap in de film had verwerkt dat er NA het afschaffen van de Zuid-Afrikaanse Apartheid geen raciale spanningen meer waren tussen zwart en blank en dat ze in vrede leefde met elkaar. Eastwood werd daar op bekritiseerd. Dit bedoel ik dus met dat sommige filmmakers geschiedenis of ware gebeurtenissen kunnen gaan verdraaien, verbloemen of er totaal iets anders van maken. Moet je je eens voorstellen als filmmakers zoiets zouden doen over de Holocaust...

Ik moet bekennen dat ik Invictus, BoE en 4 Little Girls nog moet zien. Maar gezien de trailer van BoE - waarvan ik een sterk vermoeden heb - lijkt de film geromantiseerd. De mainstream media laat altijd weg dat de KKK behalve een terroristische haatgroep is, ook verkrachters zijn.

Ik hoop ook dat wij als verschillende bevolkingsgroepen op deze blauwe planeet met elkaar in vrede kunnen leven, but I’m a dreamer... Hier wil ik het bij laten.

avatar van macrobody
Dreamcast schreef:

Er is 9 van de 10 keer een kern van waarheid in elk geschiedenis verhaal maar daarom heen wordt er van alles bij gehaald door de jaren heen. Zo is er een kern rassenhaat met een verhaal eromheen gebreid die geheel uit het brein van Spike Lee komt. Zo is er een kern Holocaust en is daarom heen een heel verhaal gesponnen. Of zou dat de enige gebeurtenis zijn geweest in de geschiedenis die 100% op feiten berust? Je wil het graag geloven maar logica bewijst anders hoe moeilijk dat ook te bevatten is soms.

Zo'n verhaal wat je werkelijk nooit zou geloven als het niet waargebeurd zou zijn.

Daar wringt hem ook een beetje de schoen want ondanks dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd is het wel erg simplistisch allemaal.
De Klan moet wel echt gigantisch dom zijn geweest dat ze dit niet van tevoren zagen aankomen.

Het ligt er echt allemaal wel erg dik bovenop. En dat ondanks het redelijk fantastische verhaal dat nog veel verder ging eigenlijk na de gebeurtenissen uit de film.

Maw. geloofwaardigheid in een film is niet 1 op 1 afhankelijk van dat er een waargebeurd verhaal aan ten grondslag ligt. De scenarist moet dat ook echt kunnen overbrengen. Daar is deze film wel een schoolvoorbeeld van.

Verder gewoon een vermakelijke film met een beetje een tv-film uitstraling. Sam Rockwell is zoals altijd fantastisch maar ik heb altijd een hekel aan Taraji. Veel te overdreven altijd.
Kan haar ook nauwelijks los zien van Cookie uit Empire.

”When everybody stops fighting, who you gonna fight?”

Films over rassensegregatie in (het zuiden van) Amerika, kunnen steevast rekenen op mijn warme belangstelling. Deze film laat zien hoe mensen in staat zijn om vooroordelen te overwinnen en hoe zij scherpe tegenstellingen kunnen overbruggen. Het boeiende verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten, houd je constant in de greep mede door het overtuigende acteerwerk van de beide protagonisten aan weerszijde van de ingeslepen controverse. Fascinerend.

De recente racistische opmerkingen van de Amerikaanse president laten overigens zien, dat er —pakweg 50 jaar later— nog een wereld te winnen valt tot op het hoogste niveau.

Lange en op zich boeiende film, enkel had gezien het zware onderwerp het wat mij betreft wat rauwer en harder gemogen. Confronterender. Goed verhaal, zeker wel.....maar de film was een beetje ondanks het heftige thema. 3*

Geweldige film met een uitmuntende cast een dikke acht dus 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geloofwaardig geweten.

Bij zo'n film als The Best of Enemies speelt automatisch mee dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Je vraagt jezelf een aantal malen af of het echt zo is gegaan, vooral omdat het lastig is voor te stellen dat een racist zo van mening kan veranderen. Sam Rockwell weet echter wel hoe je een geloofwaardige rol neerzet. Je ziet de continue twijfel in zijn ogen. Knap werk.

Zijn tegenspeelster Taraji P. Henson wordt wellicht iets te dik aangezet als de uitgesproken burgerrechtenactiviste Ann Atwater. De voornamelijk boos kijkende vrouw heeft de waarheid aan haar zijde, maar als kijker ben je toch nog best vaak geneigd om haar tegenpool, Ku Klux Klan-leider C.P. Ellis, sympathieker te vinden. Gelukkig blijkt hij ook echt een geweten te hebben.

De film is traag, soms zelfs behoorlijk traag. Je ziet vaak van mijlenver iets aankomen en geen enkel cliché wordt geschuwd. Het had allemaal wat vlotter gemogen en het duurt te lang voordat de finale wordt ingezet. Die weet dan, ondanks alle voorspelbaarheid, toch nog te ontroeren. Hoe mierzoet ook gebracht, het is een prachtverhaal over twee helden die minimaal een film verdienden.

***

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

Goeie film waarin de inwoners van een stadje moeten besluiten of de scholen geïntegreerd worden na een brand. Gebaseerd op een mooi, waargebeurd verhaal. Het verloop kent weinig verrassingen en het blijft aan de brave kant. Uiteraard een film over racisme, maar vooral ook een film over twee mensen die elkaar haten en nader tot elkaar komen. Onderhoudend en een prima cast.

Prima film over de rassenkwesties in de VS.
Dit verhaal bewijst dat het ook anders kan, en dat zelfs klan voorzitters ook van mening kunnen veranderen en zelfs zwarten tot hun vrienden maken.
Waar gebeurd dus en het is leuk dat men zulke verhalen verfilmd, een ding is spijtig dat de twee personages uit de film het zelf niet meer hebben mogen meemaken dat er een film over hen werd gemaakt, een heel goede film zelfs.
Ook een film die je moet zien, er kunnen lessen uit getrokken worden, ook nu nog !!