Trial by Fire (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Edward Zwick
met Jack O'Connell, Laura Dern en Emily Meade

Vertelt het waargebeurde verhaal van Cameron Todd Willingham. Hij wordt gearresteerd en beschuldigd van de moord op zijn drie kinderen na een aangestoken brand bij hem thuis. Hij sluit vriendschap met de huisvrouw Elizabeth Gilbert die in zijn onschuld gelooft.

avatar van macrobody
Zoveelste film over een gerechtelijke dwaling maar ondanks de lange duur toch boeiend van begin tot eind. Overtuigend gespeeld ook door Jack O'Connell.

avatar van schumacher
Heel goeie en meeslepende film, waargebeurt ook.......... dat maakt het des te erger van wat er is gebeurt en zoiets maakt mij echt kwaad.

Aanrader deze film en aangrijpend ook.

avatar van hkoster
13 in een dozijn.

Geweldige aangrijpende film. Het feit dat het waargebeurd is, maakt het voor mij ook altijd nog net iets beter.
Er is geen moment geweest dat ik mijn aandacht er niet bij kon houden en af en toe heb ik een traantje weg moeten pinken.

Film die als een mokerslag binnenkomt. Zeker aan het begin is "Trial by Fire" bikkelhard. Daarna wordt en blijft dit gevangenis drama een boeiende strijd voor gerechtigheid. Het ruim 2 uur durende verhaal schuurt, frustreerd en sleurt je met de gevoelens van de hoofdpersoon mee. Als de aftiteling loopt ben je murw geslagen maar een boeiende kijkervaring rijker. 4.5*/5*

avatar van AniSter
Boeiende film, een van de betere wat dit uitgekauwde onderwerp betreft. Goed geacteerd. De laatste 15 min. vond ik helaas 'over the top'.

avatar van hannes64
AniSter schreef:

Zo dacht ik er ook over, maar van een film met aan `t roer de bekende Zwick.
Die talloze goeie films heeft gemaakt, maakt deze film zeer indrukwekkend.
De acteerprestaties zijn top, en vooral omdat `t een waargebeurd verhaal is word je ook zeer boos hoe `t rechtsysteem zo vreemd in elkaar zit.
Zal misschien wel een goed rechtssysteem wezen maar, hier zaten echt wel dingen bij waarvan je echt gaat denken dat hij onschuldig is.
Weet ook niet eens hoe ik `t precies moet uitleggen maar de film op zich is uitstekend gemaakt, met een paar scenes die overbodig waren krijgt ie van mij wel een 3.5.
Als men van dit soort films houd............zien.

Goeie film waarin een man wordt beschuldigd van de dood van zijn drie kinderen die omkwamen bij een brand. Een waargebeurd gevangenis/rechtbankdrama met (afgezien van het einde) een uiterst voorspelbaar verloop. Desondanks blijft de film onderhoudend en het is allemaal solide. Goed acteerwerk, vooral van Jack O'Connell. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van italklaas
En weer moet ik bekennen, met mijn grote bek, dat niet altijd alles is zoals het lijkt. Todd was gewoon een groot stuk tuig, asociaal, losse handjes en schijt aan alles en iedereen heeft. Zulke personen zijn niet echt geliefd in de gevangenis. Wat mij betreft hoorde hij gewoon in de gevangenis, dat is de plek voor dit soort personen. Een paar jaar afkoelen en hopen dat ze leven gaan beteren. Maar de doodstraf krijgen voor een moord die je niet hebt gepleegd, dat is wel heel erg zuur. Het mooie van deze film vind ik de verandering van persoon die Todd meemaakt en tevens van de hoofdrolspelers, in het speciaal de hoofdcipier. Ik ben geen tegenstander van de doodstraf, maar dit heeft toch weer mijn ogen geopend. Een prachtige film.

avatar van Alathir
Trial by Fire is een zeer sterk werk weer van Edward Zwick. Waarom deze film niet meer aandacht krijgt is me een raadsel want het is voor mij misschien wel het hoogtepunt van de afgelopen maanden qua recente films. Hoewel het best moeilijk is om van criminelen de menselijke kant te tonen, slaagt Zwick daar erg goed in. Natuurlijk als er mogelijks onrecht mee gepaard gaat is het een andere zaak, maar in deze film wijst alles in de richting van Todd Willingham.

De film heeft zeker momenten waar je de krop in je keel van krijgt en eens even moet slikken. Een dikke pluim ook voor Jack 'O Connell die mijn inziens wat meer naar de achtergrond was verdwenen na Unbroken en een paar eerdere films. Ik zie wel dat ik een aantal films van hem heb overgeslagen. Laura Dern speelt hier ook wel goed. Toen ik Wild At Heart zag vond ik haar helemaal niet leuk, maar ondertussen heb ik haar leren appreciëren.

Een absolute aanrader! 4.5*

Mooie film, die tot nadenken zet. Wat slordigheden. Zo is de brandweer wel erg snel ter plekke, de overbuurvrouw is zo ongeveer nog aan het bellen. Maar goed, dat houdt wel de vaart er in. De poster van Dimmu Borgir met het pentagram, die ook in de rechtszaal wordt vertoond is erg misplaatst. Het huis stond in 1991 in brand. Dimmu Borgir is een metalband die pas in 1993 werd opgericht...