The Thin Red Line (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Sean Penn, James Caviezel en Nick Nolte

De Tweede Wereldoorlog: de slag bij Guadalcanal zal een grote invloed hebben op de Japanse positie in het gebied. Een groep jonge soldaten wordt als steun naar de oorlogsmoeë Marine-eenheden gebracht. De gebeurtenissen in de oorlog zorgen er voor dat de soldaten een hechte band met elkaar ontwikkelen.

avatar van SmackItUp
Eerste half uur erg fijn, maar eenmaal in het slagveld toch wel erg langdradig en saai. Af en toe nog wel wat mooie plaatjes, maar deze zijn té schaars en de focus lag dan gewoon teveel op standaard oorlogsgeweld.

avatar van Verhoeven
As the company prepares to move out, and marches past a graveyard to the beach, we hear Sgt. Welsh speaking in voiceover. “If I never meet you in this life,” he says, “let me feel the lack. A glance from your eyes, and my life would be yours.” He rejects the bliss of numbness. But who is he speaking to – whose eyes does he want to see? It is the same eyes that reached him through Private Witt’s gaze, the reason the Witt can look at everything in the way he does. If Witt met Christ in the Melanesian Christians, Welsh glimpsed Him in Witt, and now asks to see Him.
*KLIK*

Tarkus schreef:
Deze film heeft één ding met de vele andere klassieke oorlogsfilms gemeen, het is een topcast die hier aan meedoet, de één in een al wat belangrijkere rol dan de ander (George Clooney, nochtans groots aangekondigd, zie je nog geen minuut in beeld).
Verder is de film wel prachtig opgenomen met uitstekende geluidsfeffecten, maar dan zijn we verder wel een beetje uitverteld.
De film duurt veel te lang en is daardoor veel te langdradig. Bovendien bevat hij nietszeggende flash-backs die alleen maar vervelend overkomen.
De film heeft dan ook niet het succes gekend zoals de andere filmen in dit genre ('Longest Day', 'A Bridge Too Far', e.a.), en wellicht heeft dat ook te maken gehad met de gebeurtenis waarover het in deze film gaat, de slag om Guadacanal, dat niet zo tot de verbeelding spreekt als D-Day of de Slag Om Arnhem.
Voor de eerder genoemde prachtige beelden en het uitstekende geluid, en de toch goede acteerprestaties, toch nog 3 sterren voor deze prent.
Maar het had toch net iets beter gekund vind ik persoonlijk.

Opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening.
De film is me té lang en wordt daardoor wat saai en vooral langdradig.

Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening.
De film is me té lang en wordt daardoor wat saai en vooral langdradig.

Die ‘nietszeggende flashbacks’ tonen het leven vol liefde en vrede en vormen een counterpoint tegenobmver de oorlog. Beide werelden symboliseren de verschillende levensvisies van beide hoofdpersonen. Dus ik begrijp slecht hoe je ze als nietszeggend kunt afdoen. Volgens mij heb je dan de hele point van de film gemist.

Zie ook de post van Verhoeven hierboven.

Basto schreef:

Zie ook de post van Verhoeven hierboven.

Bedankt voor je toelichting.

avatar van stefan dias
Moeilijk te beoordelen, deze.

En dat is een eerste keer voor mij. In de cinema was dit (20 jaar geleden) een echte ervaring.
Malik was nog een held en de prachtige beelden op groot scherm met het ongelofelijk impactvolle sounddesign, waarbij de kogels om mijn oren floten, maakten deze film tot eebn echte belevenis.

Thuis op de buis (nu ja, flat screen) blijft daar geen ruk van over. Door de technische beperkingen hoor je slecht ordinair ge-ratata en heb ik plots meer aandacht voor de zweverige offscreen stemmen met dito beelden die me in 'The Tree of Life' zo mateloos irriteerden. Zo boring dat zelfs Caviezels smoelwerk het niet kan redden.

4* in de bioscoop, 2* op tv.

PS. Als je dan toch een soort 'realiteit' van de oorlog wil meegeven, zorg er dan voor dat al je sterren hun persoonlijke kapper thuis blijft. Wat zagen al die haren er belachelijk goed gekapt uit.

avatar van de grunt
Malick was nog een held

Inderdaad pijnlijke constatering voor mij was hij ook onaantastbaar met de nadruk op was

avatar van Left4Dead
stefan dias schreef:
Moeilijk te beoordelen, deze.

4* in de bioscoop, 2* op tv.

Dit is weer zo jammer, een film afketsen omdat je de zaken thuis niet op orde hebt.
Is dat dan de fout van de filmcrew, producer en noem ze maar op.
Ik zou zeggen spaar voor een goede installatie, tot die tijd geen stem meer uitbrengen op deze manier.

Left4Dead schreef:

Is dat dan de fout van de filmcrew, producer en noem ze maar op.

Ja, is ook zo. Daarom dat ik voor één keer ook geen stem geplaatst heb. Anderzijds kan je je wel afvragen of alleen groot formaat en sound alles maar moet redden. Bij 'Saving Private Ryan bvb. heb je wel die impact van rauwe oorlog. ook op klein scherm.

stefan dias schreef:

Saving Private Ryan is op de eerste 20 minuten na, ook op het grote scherm oersaai.

Basto schreef:

Not kidding:… ik heb 'm ooit gezien op tv… na het begin gemist te hebben! En het einde op het kerkhof anno 2010 (of zo) gaf me kippenvel. Voor het eerst werden de woorden 'gestorven voor ons' heel tastbaar. Ik ben nooit expliciet fan van Spielberg geweest, maar na het onlangs ook (eindelijk) zien van Schindler's list moet ik dat toch stilaan bijstellen. Ook daar een groot verhaaldienend realisme.

stefan dias schreef:

Spielberg’cinema graaft inderdaad niet dieper dat plat sentimenteel drama (Had echt een teiltje nodig bij die eindscene), waarin de everyman zijn conquest overwint. Nul verrassing, een intellectueel poffertje. Malick daarentegen exploreert de menselijke ziel en onze verhouding tot het leven. Dat maakt op mij toch 100 keer meer indruk. Los daarvan vind ik Malick ook op visueel vlak veel sterker.

Maar die eerste 20 minuten van SPR zijn briljant, dat moet ik Steven nageven.

Basto schreef:

Maar die eerste 20 minuten van SPR zijn briljant, dat moet ik Steven nageven.

Ik vond Schindler's List zeker niet plat sentimenteel en SPR zal wel zijn sentimentele kantjes hebben, maar plat vind ik dat ook niet. Oké, dat ene kleine momentje met de nazaten aan het graf, is misschien een 'truukje' dat daarom nog niet heel de film goed maakt, maar ik ben er wel voor gevallen. Maar dat had je al door, natuurlijk.