The Thin Red Line (1998)

1963 stemmen

Oorlog / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Sean Penn, James Caviezel en Nick Nolte

De Tweede Wereldoorlog: de slag bij Guadalcanal zal een grote invloed hebben op de Japanse positie in het gebied. Een groep jonge soldaten wordt als steun naar de oorlogsmoeë Marine-eenheden gebracht. De gebeurtenissen in de oorlog zorgen er voor dat de soldaten een hechte band met elkaar ontwikkelen.

avatar van macrobody
Basto schreef:

Op Apocalypse Now na staat deze daar ruim boven. Dus Arnhemmer staat zeker niet alleen. Daarbij laat deze film juist zien wat oorlog met je doet. Zie het karakter van Nolte. Maar het laat ook zien dat je (we) als mens een keus hebben. In die zin is deze film op inhoudelijk vlak veel rijker dan alles wat je noemt. Misschien moet je wat minder oppervlakkig deze film benaderen.

Dat zou zo maar kunnen. Ik heb geprobeerd andere films van Terrence Malick te bekijken, maar ik denk dat zijn filmstijl mij gewoon niet aanspreekt. Mijn opmerking is dan ook geheel onterecht. Er zijn waarschijnlijk veel meer mensen die deze film goed vinden aan het gemiddelde te zien. En in een democratie heeft de meerderheid gelijk. Zoals de meerderheid ook voor een coalitie van VVD, D66, CDA en Christenunie is leg ik me neer bij deze keuze. Het is niet altijd het juiste dat de meerderheid krijgt.

Nog steeds briljant. Malick is groots.

Leuke cast, maar wat een vreselijk saaie en totaal niet spannende film. De voice over is irritant en het heeft veel moeite gekost om de film niet uit te zetten. Uiteindelijk, aan het einde van de film, vond ik het jammer dat we dat niet hadden gedaan.

Cinematografisch zeer hoog in te schatten en alhoewel er al zo veel films gemaakt zijn met mensen midden het oorlogsgebeuren, is ook op dat punt de film van uitzonderlijk goede kwaliteit.
Malick stelt de gedragingen van de mens doorheen het oorlogsgeweld centraal. Een weelde aan goede acteurs is hem hierbij behulpzaam.

avatar van De wind
Dramatiek is erg hoog, actie soms The A-Team niveau. Lange zit, toch vermakelijk. Knap werk voor een film uit 1998, maar zelf niet echt fan.

avatar van Lovelyboy
Basto schreef:

Die ‘nietszeggende flashbacks’ tonen het leven vol liefde en vrede en vormen een counterpoint tegenobmver de oorlog. Beide werelden symboliseren de verschillende levensvisies van beide hoofdpersonen. Dus ik begrijp slecht hoe je ze als nietszeggend kunt afdoen. Volgens mij heb je dan de hele point van de film gemist.

Zie ook de post van Verhoeven hierboven.
Het toont ook het dualisme in de mens, van een kant zorgzaam en liefdevol, van de andere kant moordzuchtig en niets ontziend. De regels die we ons zelf opleggen in de samenleving vervagen in oorlog. Ik lees hier boven kritiek op de voice over, iets dat ook een gevalletje is de film wel zien maar de boodschap niet begrijpen aangezien die juist het kader aangeeft en de contradictie waar Mallick heen wil.

avatar van Witt
Hele mooie film met één minpuntje: er zijn twee filmposters van deze film en het is jammer dat men als cover de belachelijke van de twee heeft gekozen. Vind hem echt heel lelijk..die loerende oogjes. Wat heeft dat in godsnaam met de film te maken.