The Thin Red Line (1998)

1924 stemmen

Oorlog / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Sean Penn, James Caviezel en Nick Nolte

De Tweede Wereldoorlog: de slag bij Guadalcanal zal een grote invloed hebben op de Japanse positie in het gebied. Een groep jonge soldaten wordt als steun naar de oorlogsmoeë Marine-eenheden gebracht. De gebeurtenissen in de oorlog zorgen er voor dat de soldaten een hechte band met elkaar ontwikkelen.

neo (crew)
natuurlijk heb ik redux gezien. als je iets naar boven toe scrollt zie je dat ik ook zit te hopen op de 6 uur versie, maar die zal waarschijnlijk wel nooit uitkomen. ik weet niet of er in malick's contract stond dat hij de beslissing kreeg over de definitieve versie. zo nee, dan zal fox wel flink wat invloed hebben gehad op het eindresultaat.

klopt! daar heb je waarschijnlijk gelijk in, kerol

vandaag voor de zoveelste keer gekeken, moest gewoon huilen bij het eind, zo'n mooie film is het

neo (crew)
laat ik nou net toevallig gister de collector's edition vhs band hebben gekocht van the thin red line

en...wat staan daar voor x-tra's op neo?

avatar van Brooklyn
Mag ik ook antwoorden?

een 'making of' en een bioscoop-trailer...

avatar van Jordy
frenzy schreef:

en...wat staan daar voor x-tra's op neo?

vast voorfilmpjes van 3 andere films van de filmmaatschappij.. haha die goede oude vhs tijd

making off en trailer.

Jordy schreef:

lol dat ook

ja die heb ik ook op video, maar dat wil ik niet echt een collector's edition noemen. ik heb em trouwens ook de importversie vhs en ik heb de dvd ook (3x dus ). op die dvd staat trouwens als x-tra'tje een cd met 'polynysian songs'; ook wel geinig

deze film is mijn absolute nummer 1, omdat ik het een hele mooie ontroerende film vind. vooral de cinematografie, mooie natuur en de muziek zijn geweldig. ik hoor vaak geluiden zoals...'dit is geen realistische oorlogsfilm'.. 'je weet uiteindelijk nog niets over de taktiek en de slag om guadocanal zelf'..'het is geen goede vertolking van james jones' boek'..etc. deze mensen hebben naar mijn mening gelijk...het is eigenlijk ook niet eens een oorlogsfilm (in ieder geval geen aktie-oorlogsfilm), maar meer een drama dat zich afspeelt met als achtergrond oorlog. en met als statement dat oorlog het individu kapot maakt. de tactiek van charly company in de film is dan dus ook totaal niet van belang. en inderdaad, het is ook geen echte goede vertolking van het boek van jones, maar...ook dat hoeft bij deze film helemaal niet. mallick laat meer de filosofie over het leven,de natuur en oorlog naar boven boven komen en plaatst dilemma's waar filosofen (mallick was zelf filosofieleraar)zich al tijden mee bezich houden in de hoofden van de individuele G.I.'s die in guadocanal vochten. ook dat is niet echt realistisch maar het is wel prachtig mooi. de boodschap achter jones' roman komt iig wel goed naar voren. terrence mallick heeft gewoon een pareltje van een film gemaakt en als achtergrond verhaal heeft hij hiervoor (delen van) de james jones novel gebruikt en die op zijn eigen manier geinterpreteerd. sommige dingen aan deze film zitten mij op een bepaalde manier toch ook niet echt lekker...maarja, ieder keer als ik de film kijk raak ik ontroerd door de filosofische boodschap, het fantastische camerawerk en (vooral) de muziek met bijpassende voice-over...

de groeten,
frenzy

kom op frenzy laat is wat van je horen, krijg t idee dat je geen mening hebt over deze film

avatar van peacekeeper
Frenzy, ga zeker ook de 2 andere films die Terrence Malick heeft gemaakt kijken: Badlands (1973) en Days Of Heaven (1978).

Al zijn films gaan over personages die vervreemden van hun omgeving: In Badlands zijn het 2 jonge mensen die op de vlucht slaan na een moord, in Days Of Heaven zijn het arme mensen die door armoede gedwongen worden te leven zonder vaste woon– en verblijfplaats en in The Thin Red Line zijn het de soldaten die zich in een extreme situatie bevinden waar ze niet uit kunnen wegvluchten. Al deze films laten zien hoe de hoofdpersonen met deze situaties omgaan zonder dat de kijker wordt ingefluisterd wat je ervan zou moeten denken (dus het tegenovergestelde van bijvoorbeeld Oliver Stone of Steven Spielberg die er in hun films geen twijfel over laten bestaan wat goed of slecht is en wat het morele oordeel van de kijker zou moeten zijn -niet dat dat erg is, het geeft alleen aan hoe enorm anders de films van Malick kunnen lijken voor kijkers die meer 'standaard' Hollywood logica gewend zijn). Personages spreken in alle Malick films vooral in voiceovers: je hoort dus hun innerlijke reactie op gebeurtenissen die je zelf net gezien hebt en vaak blijkt dat deze reacties niet helemaal stroken met de gebeurtenissen op het scherm (wat soms heerlijk vervreemdende momenten in de hand werkt).
De soundtracks en de cinematografie zijn in alle films van Malick van een uitmuntende kwaliteit (Days Of Heaven won een Oscar voor de beste cinematografie) en hij gebruikt deze elementen zeer bewust (zowel de score van Days Of Heaven als die van The Thin Red Line behoren tot de hoogtepunten van de cinema).

Ik kan me goed voorstellen dat The Thin Red Line niet voor iedereen is (maar welke film is dat nou wel?) want Malick lapt hier vele Hollywood wetten aan zijn laars: de lengte (bijna drie uur), het dynamische tempo van de film (van minuten durende tracking shots tot hypernerveuze actie scenes), het script dat nauwelijks een lineaire ontwikkeling kent en het ontbreken van een hoofdpersoon waar de kijker zich mee kan identificeren.

Het is in ieder geval wel een film die steeds beter wordt naarmate je hem vaker ziet

het is zeker een film die steeds beter wordt naarmate je em vaker kijkt, peacekeeper. of je nu let op de mooie natuur, screenplay en de muziek let of je laat je leiden door de achterliggende boodschap (voor zover deze 100% duidelijk is; zoals je al zei, mallick geeft geen helemaal duidelijke 'moraal van het verhaal' mee, maar laat zijn werk voor zich spreken en vrij aan ieders interpretatie) duidelijk is in ieder dat 'war = suffering' en dat oorlog vervreemding is voor de mensheid. verder; natuurlijk weet ik welke andere twee (meesterlijke) films mallick gemaakt heeft, ik heb alleen badlands nog niet gezien (kan die neeerrrrgens vinden ). enne...trouwens dat stukje dat je schrijft over die jonge mensen die in situaties raken waar ze moeilijk mee om kunnen gaan / moeilijk kunnen bevatten heb je zeker van de making of van the thin red line...die heb ik ook gezien

owja...ik wilde ook nog even kwijt dat ik vind dat deze film zo'n ongelooflijk ehh..krachtige (ja dat is het juiste woord ) lading en boodschap heeft en die indrukwekkende natuurlijke en emotionele kracht komt werkelijk overal terug in de film (screenplay, voice-over, natuur, muziek etc.)

neo (crew)
Jij bent echt een man naar mijn hart frenzy

avatar van peacekeeper
Frenzy, vreemd genoeg ken ik de Making Of niet van The Tin Red Line (heb alleen maar dvd versies van de film gezien). Ik begrijp dat alleen de VHS die Making Of heeft? Vreemd, je zou zeggen dat ze dat ook op dvd zetten.
Ik ben zelf groot Badlands fan (mijn favoriete film) en heb hem op R1 dvd; hij komt begin mei ook in de UK op regio 2 dvd en waarschijnlijk zelfs in Nederland uit. Op die dvd komt trouwens een docu over Malick te staan.

neo (crew)
De making off staat alleen op de vhs collector's edition.

making of

neo (crew)
ach ik dacht zeker even aan face off

avatar van Stephan
Is dat de making of... waar Hans Zimmer Malick zo afvalt? Dat-ie GEK werd van die vent? Dat-ie niks van muziek weet?

neo (crew)
Eerlijk gezegd heb ik de making of nog niet gezien, maar dat wat jij zegt klinkt wel erg interessant. Zimmer vs Malick

neo (crew)
Aan het woord zijn onder andere veel leden van de cast, Hans Zimmer en nog wat andere mensen!! Er zijn weleens van die behind the scenes (niet making of zoals op de hoes staat beschreven) die niks zinnigs te melden hebben. Maar dit is er zo een die echt uitdiept waar de film werkelijk over gaat en die nog iets toevoegt aan mijn waardering voor de film. Ik kreeg trouwen geen beelden te zien van Zimmer die Malick tegensprak. Waar heb je die beelden gezien Stephan?

avatar van Stephan
neo schreef:

Waar heb je die beelden gezien Stephan?

Volgens mij op Canal+. Het kan ook zijn dat het een special over Zimmer was hoewel ik me kan herinneren dat ik het zag ten tijde van de programmering van ATRL. Zou dan wel erg toevallig zijn geweest. Ga wel eens googlelen om te achterhalen welk programma het was.

peacekeeper schreef:

hoho! relaxed! als badlands op nederland ga ik die zeker kopen (tegen welke prijs dan ook ), ik zoek em namelijk al een tijdje maar, hij is nergens te vinden. dankje voor de tip, peacekeeper!

avatar van peacekeeper
De Badlands dvd staat op de Nederlandse release lijst van Warner Home Entertainment voor 14 mei Frenzy!

neo (crew)
Heb trouwens vorige week voor 2 euro Badlands op video gekocht van een 2e handszaakje

neo (crew)
Ik heb nog eens nagezocht hoe dat nou zat tussen Zimmer en Malick, maar er is echt weinig over te vinden. Wat ik wel al wist was dat Zimmer werd gevraagd voor Thin Red Line en daardoor een ander project (Endurance, een docu die ook werd geproduceerd door Malick) doorschoof naar collega John Powell. En diezelfde Powell schreef:

"It takes a while for Terry to trust you and feel comfortable,"

Aangezien Zimmer in zijn eigen media ventures studio een apart gedeelte liet maken voor de score van de film, was Malick naar alle waarschijnlijkheid niet op zijn gemak.Wat ik uit een stuk interview van een een assistent van Powell heb begrepen, die wel een stukje additional music deed, blijkt dat Zimmer inderdaad nogal gek werd van Malick die iets voor ogen had waar Zimmer zich niet in kon vinden en vertrouwde de componist nog niet volledig. De geruchten gingen, als ik ze moet geloven, dat Journey To The Line muziek niet spannend genoeg was volgens Malick. Tja als ik het eindresultaat hoor weet ik niet precies wat Malick nou zat te zeuren, want vanaf de start had Zimmer dit stukje muziek al gecomponeerd. Dus dat er wat ruzies zijn geweest verbaast mij niks.

neo schreef:

hehe das prettig kerel, 2 euro is nie veel
ik heb em nu ook gekochtop dvd was 14,95 maar dat was ook wel de moeite waard voor deze film

Wat er echt subliem is aan deze film: het is een liefdesfilm, zonder dat er één vrouw aanwezig is op die plaats. Dat is (even denken hoe ik dit zou kunnen zeggen): héél knap. De film barst van de memorabele scenes. Ik kan het niet laten: bijvoorbeeld die scene waar Cusack blijft in de ogen kijken van Nolte, waarop Nolte uiteindelijk toch toegeeft om de mannen water te laten drinken.