The Thin Red Line (1998)

1924 stemmen

Oorlog / Drama

geregisseerd door Terrence Malick
met Sean Penn, James Caviezel en Nick Nolte

De Tweede Wereldoorlog: de slag bij Guadalcanal zal een grote invloed hebben op de Japanse positie in het gebied. Een groep jonge soldaten wordt als steun naar de oorlogsmoeë Marine-eenheden gebracht. De gebeurtenissen in de oorlog zorgen er voor dat de soldaten een hechte band met elkaar ontwikkelen.

hehe, een liefdesfilm zonder dat er 1 vrouw in voorkomt, mooi gezegd glass. maar die scene met cusack en nolte vind ik nou niet echt een hoogtepunt in de film. dat vind ik bijvoorbeeld eerder het stukje van 'nature's cruel starros' met nolte en koteas. maar vooral de stukken waar de muziek ahw de film overneemt zijn geweldig zoals de scene 'journey to the line' en de aftermath hiervan met het muziekstuk 'light'. waar deze film naar mijn mening vooral in uitblinkt is om de schoonheid van de natuur en het leven in al z'n variatie te tonen en tegelijkertijd het contrast met de gruwelen en de nuuteloosheid van oorlog.

Jazeker - die muziek is in alle films van Mallick trouwens niet van deze wereld. Ik moest eigenlijk die soundtrack van The Thin Red Line al lang gekocht hebben, maar ik blijf het steeds maar uitstellen. Het begin van The Thin Red Line was trouwens ook niet mis, en Sean Penn met zijn "Where's your spark now?"-zinnetje!

ik wil de soundtrack ook echt hebben maar ik heb er op et moment ff geen 19,99 voor over (k zit namelijk al een beetje krap bij kas ).de meeste nummers van de soundtrack heb ik toch al gedl/t van kazzaa, maar als je em toch koopt weet ik zeker dat ie iedere euro van de aanschafprijs waard is

het allerbegin is ook niet mis. de allereerste zin is al meteen "what's this war in the heart of nature?...why doews nature vile with itself?". op het eind van de film komt de voiceover volgens mij hierop terug terug op een bepaalde manier met het zinnetje "darkness and light, strife and love; are the the workings of one mind? the features from the same face?" dit geeft duidelijk het contrast weer tussen de schoonheid van de natuur en de 'collectieve wreedheid' van de mens.
maar de zin die daarna gesproken wordt: "ow my soul let me be in you now, look out through my eyes look out at the things you made. all things shining" die staat open voor je eigen interpretatie. ik weet niet precies wat deze zin zou moeten betekenen. het stukje 'all things shining' zou misschien irronish kunnen zijn voor dat al wat de mens heeft gemaakt (vooral de aspecten technologie en oorlog) helemaal niet schitterend is maar dat hetgeen wat de natuur gemaakt heeft juist wel vol zit met pracht. ik denk dat dit op een bepaalde manier moet benadrukken wat voor schade wij als mensen aanrichten met oorlogsvoering, maar er zit ook iets van hoop en schoonheid achter. de film eindigt naar mijn mening wel met schoonheid en hoop omdat je net voor de aftiteling nog een paar mooie natuurshots krijgt en een plantje dat uit het zand is gegroeid (de rest van de omgeveing is leeg) en dit plantje staat naar mijn mening voor hoop. reacties graag over jullie interpretatie van het einde...mvg frenzy

Wel ik dacht ook zoiets - er toch altijd iets van hoop aanwezig in "The Thin Red Line", vind ik. Dat plantje op het einde ... voor mij betekent dat ... hoe erg de mens het ook verpest (zijn ze slecht? zijn ze goed? Ik hou het erop dat ze goed zijn met een paar slechte eigenschappen) de natuur zal er altijd zijn om alles te omringen met z'n verpletterende schoonheid (én wreedheid natuurlijk). Da's natuurlijk maar mijn interpretatie

Maar die onnoemelijk schoonheid is natuurlijk nergens zo mooi vastgelegd als in Badlands ... hoe toevallig, ook Mallick!

zou neo a.u.b. ook even het bovenstaande stukje kunnen lezen en reply'en/zijn visie kunnen geven ...bij voorbaat dank

neo (crew)
Wat mister Glass zegt is naar mijn mening ook een goeie interpretatie van het plantje. Voor mij betekent het plantje meer dat temidden en na al het bloed wat er vergoten is het plantje de rust erna symboliseert. Op zich denk ik ook vaak terug aan de zin van Penn omtrend de ogen die je tussen het gras kunnen verraden: Don't let your eyes betray you. De plant 'verraad' zichzelf pas ( en laat zichzelf pas zien) nadat de strijd gestreden is en de natuur zijn gang weer kan gaan. Laat ik het daar maar even bij houden

Zachery Glass schreef:

Wat er echt subliem is aan deze film: het is een liefdesfilm, zonder dat er één vrouw aanwezig is op die plaats.

Wel natuurlijk private Witt´s vrouw in een flashback maar goed.

En schaam jullie dat je jullie de soundtrack van Hans Zimmer nog niet origineel hebben! Prachtig hoe langzamerhand de dreiging opkomt in de eerste track en die dreiging de gehele cd (afgezien van de de song die naar mijn mening het ritme eruit haalt) te horen blijft.Maar goed volgens mij heb ik het hier weleens vaker over gehad.

neo schreef:

ja daar heb je gelijk in, ik schaam me wel een beetje dat ik de soundtrack nog niet origineel heb (heb em wel digitaal op mn pc en ik vind em ook echt geweldig)

neo schreef:
wel natuurlijk private Witt´s vrouw in een flashback maar goed.

en schaam jij je maar dat je zegt dat het om witt's vrouw gaat, terwijl je de film volgens mij ook honderd keer gezien hebt en het duidelijk is dat het om de vrouw van private Bell gaat!

frenzy schreef:

ten eerste heb ik de film nog geen 100 keer gezien en dat zou ik ook niet aan de grote klok/Bell gaan lopen hangen

neo schreef:
niet aan de grote lok/Bell gaan lopen hangen

hehe!
sorry voor dat pietje precies gelul, maar t moest ff

MaTtIeBoY
Vond hem spannend maar na een tijdje beetje langdradig.Toch nog *** sterren

De film op zichzelf is al erg goed. Maar die mooie traditionele liedjes van die mensen in de film geven nog iets extra's aan de film. Ik hecht dan ook veel waarde aan de muziek in een film. Dat zit bij The thin red line wel goed.

neo (crew)
Voor de eerste keer op nederlandse televisie!!

Het werd onderhand wel tijd dat ie een keer op tv moest komen

neo (crew)
Het vreemde is dat de film ook nog nooit op een zender als bbc is geweest...

een film als deze zou absoluut niet op V8 mogen komen. schandalig.

Jammer dat altijd de mooiste films vaak op commerciëele zenders komt. Zo irritant altijd die kutreclames. Als je eindelijk een beetje in de film zit, dan komt er altijd reclame.

avatar van U-96
I have a dream, dat er nooit meer reklame gezet word in films.
Wat ik zo raar vind is dat als Schindler's List op tv komt dat de commerciele zender geen reklame uitzendt en geen logo in beeld. Waarom?? alleen bij die film. Dat vind ik zo schandalig. Waarom doen ze dat dan niet in elke oorlogsfilm? Sorry dat dit zo off-topic is, maar ik moest het toch even kwijt....

U-96 schreef:

I have a dream, dat er nooit meer reklame gezet word in films.

Geen reclame en logo's bij schindler's list is omdat dat verplicht gesteld wordt door Spielberg.

avatar van U-96
Hobbes schreef:

Met alle respect, maar meneer Spielberg moet echt niet denken dat alleen de joden, homo's en gehandicapten slachtoffer waren van de oorlog, dus daarom géén reklame en logo. Pure nonsens. Denk toch eens aan al die militairen die gestorven zijn in de oorlog, zowel ook van de Duitse kant. Dan moeten ze dan voortaan elke oorlogsfilm zoiets doen.

U-96 schreef:
meneer Spielberg moet echt niet denken dat

Zegt-ie dat dan?

Je kan het wat politiek overcorrect noemen wellicht...

Dan moeten ze dan voortaan elke oorlogsfilm zoiets doen.

Niet iedere filmmaker heeft dergelijke invloed.

[edit]politiek getinte discussie verwijderd[/edit]

avatar van Yak
Yak
Niet even hatsjee in een politiek subthreadje? Ik vind het altijd zo jammer dat eenmaal gepubliceerde berichten, over wat dan ook, verwijderd worden. Mensen hebben toch wat kwijt gewild, en het is toch wel sneu dat alle verhitte discussies die gevoerd worden bij het grofvuil kunnen worden gezet.

Reactie Kappeuter: "Stom geleuter van Yak verwijderd."

Men kent de regels, dus men zou inmiddels beter moeten weten.
Zulke discussies lopen uiteindelijk vroeg of laat uit de hand, of je het nu wilt of niet. Er zijn vast zat politieke forums waar je e.e.a. kwijt kunt.
Als het pagina's lang niet over de film in kwestie gaat, is dat nadelig voor de site.
Snappe-vous ?

avatar van herman78
> Forum > Algemeen?

Nick Kang schreef:

Het werd onderhand wel tijd dat ie een keer op tv moest komen

ik vind dit absoluut geen film, die op tv moet komen (op ned. 3 misschien ok) maar al helemaal niet op v8 met dat gezeik eromheen en die reclame iedere keer. je moet deze film eigenlijk gewoon op je gemak op dvd kijken en de boodschap tot je laten doodringen

neo schreef:

Voor de eerste keer op nederlandse televisie!!

maar hoe ...