ad
  • 8.079.953 stemmen

Apocalypse Now (1979)

Oorlog / Drama | 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
4,03 5.154 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Releasedatum: 15 augustus 1979

Over Apocalypse Now

"This is the end..."

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

imageimageimageimageimageimageimageimage

General Corman

Colonel Lucas

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Zie net dat de final cut morgen draait in de euroscoop voor maar 6.50, doen!

Basto

Vanmiddag de laatste kans gegrepen en Apocalypse Now Final Cut in de Dolby zaal van Pathe gekeken. Maar vooral geluisterd!

Film ziet er echt schitterend uit, maar ik was vooral onder de indruk van de geluidsmix. AN was de eerste film met surround geluid en ik durf te beweren dat die ook nooit meer overtroffen is. Via de 50+ speakers van de dolbyzaal kwam die volledig tot z’n recht. Maar wat onderscheidt deze mix van alle navolgende? Waarom is die onovertroffen?

Het antwoord is wellicht simpel. Alle volgende soundmixen richten zich vooral op effect bejag. Vaak effectief veelal imposant, maar bij AN is het ook vooral een artistieke mix. De mix is subtiel en richt zich net zo vaak op sfeerschepping als op bombast. Ze waren aan het pionieren en probeerde vanalles uit. Daarom is het een hele tijke soundtrack geworden met tal van ‘probeersels’, maar wel uitgevoerd met de hoogste graad van vakmanschap. Echt heel bijzonder om te horen.

Verder blijf ik fan van de korte versie. De enige scene uit de redux die ik daar misschien aan zou willen toevoegen is de scene met de bunnies in de gecrashte helicopter. Hoewel inhoudelijk interessant doet de Franse Plantage scene me minder en vind ik het stelen van Killgore’s surfboard wat flauw.

Zoals zo vaak. Korter is beter.

Maar goed, wat mij betreft blijft het fier overeind als beste film ooit.

Basto

Zoals zo vaak. Korter is beter.

Maar goed, wat mij betreft blijft het fier overeind als beste film ooit.

avatar van mjk87

mjk87

Ik snap dat je enthousiast bent Basto, maar om dat nu vier keer te roepen

mjk87 schreef:

Ik snap dat je enthousiast bent Basto, maar om dat nu vier keer te roepen

Moviemeter bleef hangen, maar je hebt gelijk. Twee keer is genoeg.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

I'm not going! I'm not going! I'm not going!

Gisteren de geest gekregen omdat hij op tv was en de film maar even uit de collectie gevist. Wat vond ik dit destijds, toen ik de film op mijn vijftiende of zestiende zag, een stomvervelende en rare film. De best Vietnamfilm ooit werd er gezegd...maar waarom dan? Een vraag waar ik toen geen antwoord op had, maar nu tientallen jaren later, een zoveelste herkijk en het inzicht om de filosofie achter de film te begrijpen, wel. Een mythisch product is dan ook het eindresultaat. Waar Platoon vooral erg treffend het beeld van de gewone jongen laat zien, gaat Apocalypse Now vooral in op de filosofie, ontaarding, smerige praktijken, belangen van hogerhand en hypocrisie van het geheel. Voeg daar een regisseur aan toe die tijdens de opnames herhaaldelijk over zelfmoord sprak, Harvey Keitel die eerst gecast werd voor Willard en na enkele weken aan de kant gezet voor Sheen, een Brando die veel te zwaar op de set verscheen en daarom weinig in beeld komt, zich tevens minachtend over het script uitliet en naar eigen zeggen de meest belangrijke dialogen zelf aandroeg en toevoegde, rampzalige verlopen opnames door storm, een misgelopen tijdsschema en veel te duur, voeg daar nog enkele waanzinnige geruchten bij als dat men echte menselijk lijken gebruikt en dat Kurtz op een echt iemand gebasseerd is, en je hebt al heel wat om over na te denken. Dan vergeet ik nog te zeggen dat Sheen ergens tijdens de opnames een hartinfarct kreeg...

De film begint treffend met het beeld van Willard, duidelijk iemand die uit de jungle gekomen is, maar is de jungle ook uit hem? Neen! Treffend komen daar de beelden van een beschadigd en door PTSS geteisterd iemand die het liefst de roes van oorlogsvoering weer opzoekt om vooral niet na te hoeven denken. Achteraf vraag ik me af, mede door de gespeelde muziek van The Doors - The End, ohw wat heerlijk, of er misschien met de eindscène gestart wordt en Willard juist terug is na zijn missie...Kippenvel brengt de doordraaiende Willard tijdens die scenes. Wat doet oorlog toch met een mens. De hypocrisie van het hele verhaal, oorlog in het algemeen, wordt daarna al snel gebracht in het verkrijgen van de missie. Zoals Kurtz zelf op een gegeven moment zegt; jonge piloten bombarderen burgers met napalm maar ze mogen geen fuck op hun toestel schrijven want dat is obsceen. Zoekend naar de ware aard en missie van Willard, iets dat treffend wordt vertelt door Willard zelf, neemt zijn aanvang op de rivier. Een aantal iconische scenes komen voorbij als het eerste optreden van de Air-Cav met zijn biologerende leider Kilgore. De helikopteraanval op het dorp met Wagner uit de luidsprekers is episch, de toestand met de Bunny's vermakelijk, hun verhaal achteraf weer bedroevend, het gedoe rond de jonk waanzin, de Franse plantage is een draai om de oren, toch is de nachtmerrie-achtige trip rond de Do Lung Bridge voor mij de sterkste. Verontrustend zijn de panikerende mannen in het water, de totaal doorgedraaide en wezenloze soldaten die geen mannen meer zijn maar eerder geesten, karakters overigens uit de koker van co-scriptschrijver Michael Herr die dergelijke verschijningen meemaakte in Khe Sahn en dit beschrijft in zijn boek Dispatches, voeg daarbij de carnavaleske muziek...pfff...the horror!

In de filosofie van de film schijnen vooral veel verwijzing naar het geloof te liggen zoals het hindoeïsme en het boeddhisme. Zo zou de afdaling van de rivier een tocht langs alle zeven chakra's van het menselijk lichaam symboliseren. Tevens zouden er veel kenmerken van de Griekse mythologie zijn. Dingen die interessant zijn, toch hou ik het liever wat simpeler en zie de film vooral zoals hij vaak beschreven wordt als een soort afdaling in de hel en het ontdekken van de duisterste plekken van de menselijke zielen. Eigenlijk zoals Conrad het in zijn boek Hart der Duisternis beschrijft, weliswaar tijdens ivoor strooptochten in Belgisch Congo. De volledige ontaarding en degeneratie van menselijke waarden. Maar toch is daar niet de kous mee af, want de theorieën die Kurtz erop na houdt van opoffering, inzet en bereidwilligheid om te doen wat moet gebeuren snijd wel degelijk hout. Een bepaald inzicht en eerlijkheid kan Kurtz op dat vlak niet ontzegt worden, wellicht ook een reden om hem op te laten ruimen. Een legerleiding die liever domme soldaten heeft die blindelings opdrachten opvolgen in plaats van zelf denken. Bovendien is het tegelijk een schop tegen de schenen en een blik in de spiegel van wat men geworden is, en dat het niet langer de idealistische en ideologische oorlog is die er gevoerd word. Tevens is er de draai om de oren vanuit de Franse optiek. Zij vechten ergens voor, net als de Vietnamezen, maar waar vecht Amerika eigenlijk voor...? Kurtz lijkt vooral een verpersoonlijking van alles dat smerig is aan Vietnam, en vooral wat er onder het tapijt gemoffeld moet worden, iets waar Kurtz uiteindelijk aan toegeeft, klaar met wat hij uiteindelijk geworden is. Iets waar Willard zich toch voor laat gebruiken, wellicht daarom de tranen in de beginscene, bewustwording.

Dat Apocalypse Now vooral veel hoon oogstte onder critici, weliswaar wel verschillende nominaties ontving maar slechts twee won, is eigenlijk amper voor te stellen. De cinematografie is bij tijden wijlen betoverend, net als de natuur. Als acteur valt vooral Duvall natuurlijk op maar zijn kleine rolletjes van Ford ook leuk, net als de graatmagere en piepjonge Fisburne, die begin opnames 15 a 16 was, en een totaal onherkenbare Scott Glenn. De soundtrack, hoewel typische jaren '80 elektronisch, past best wel bij de sfeer. Dan is Coppola zelf nog even in beeld als cameraploeg en haal ik nog even de filmisch subliem gebracht helikopteraanval. Mijn God, wat is dat allemaal prachtig gefilmd en gemonteerd.

Om uiteindelijk weer terug te vallen op The End van The Doors, een apotheose waarin Jim Morrison uiteindelijk zingt 'father, I want to kill you' en verderop slechts 'kill, kill, kill...samen met het gitaarrif van Krieger die constant lijkt te veranderen, een ander tempo en volgorde lijkt te volgen maar nergens mis gaat. Een soort perfecte imperfectie, net als Apocalypse Now zelf die overal uit de bocht lijkt te vliegen, toch nergens een toon mist maar vooral de juiste aanslaat. De toon van ontmenselijking, vuiligheid en verlies van onschuld, de strijd tussen goed en kwaad. Filosofisch gezien iets om heel lang over na te praten, en iets waar veel mouwen aan te passen zijn. Apocalypse Now is met recht een soort van Pandora's Doos te noemen, iets waar onmogelijk de invloed en omvang binnen een eerst keer te bevatten valt.

avatar van pvl63

pvl63

Gisteravond heb ik de redox versie gezien. Waarschijnlijk is dit de beste (anti)oorlogsfilm die gemaakt is. De waanzin van de oorlog wordt goed weer gegeven door de ogen van de dienstplichtige soldaten die amper beseffen waar ze terecht zijn gekomen, door de gezagstrouwe militairen die hun plicht doen maar het niet goed begrijpen, de Fransen die hun verlies moeilijk kunnen nemen etc. etc.. De VC zien we niet maar is alom aanwezig in de gedachten en fantasiën van iedereen. Tenslotte nog de gek Kurtz die alsof hij de buitenland politiek van de VS zelf is, gewoon zelf bepaalt wat hij doet, met wie en hoe.

avatar van des1

des1

De biosversie indertijd was zonder het Franse intermezzo. Vond het ook niet strikt noodzakelijk in de film, maar kan begrijpen dat Coppola iets meer achtergrond wilde voor de Amerikaanse bemoeienis met Vietnam. Huiveringwekkend omdat het gevoel van een rivier landinwaarts opvaren en daarmee steeds verder in een nachtmerrie terecht te komen, goed overkwam. Als ik Brando zie als Col. Kurtz, moet ik altijd denken aan Elaine die haar baas Peterman in Birma opzoekt. Seinfeld Peterman Burma - YouTube

avatar van Don Homer

Don Homer

Prachtige review, Lovelyboy! Ik ga achter een mooie BR-Redux editie aan om hem weer eens te bekijken.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

des1 schreef:

Ik herken dat. In het verleden vond ik de Franse Plantage scene oersaai en maakte het product alleen maar langer en langer. Inmiddels vind ik het toch wel een sublieme draai om de oren wat de Buitenlandse politiek betreft, de reden voor de Amerikanen daar te zijn terwijl de Fransen en Vietnamezen vechten voor wat simpelweg van hun is. Een gegeven waardoor je praktisch als 1-0 achter staat. Bovendien hielp eind Tweede Wereldoorlog Amerika zelf de Vietminh in het zadel in de strijd tegen de Japanners.

avatar van Shadowed

Shadowed

The Final Cut.

Ik kom nog steeds op hetzelfde cijfer uit, alhoewel het net wat beter is dan de Redux-versie. De korte versie nog (steeds) niet gezien. Het was eigenlijk ook de bedoeling dat ik die zag ipv The Final Cut, maar ik kwam er dus achter dat mijn opname The Final Cut betrof. Maar de remastered-versie was ook geen straf om uit te zitten.

Apocalypse Now kent een waanzinnig eerste uur, dat vond ik al in de eerste film. Het moordende tempo van de film slaat behoorlijk aan, en de overdaad aan iconische scenes blijven vermaken en opvallen. Apart in beeld gebracht / geschoten, Coppola laat hier goede regiekwaliteiten zien.

De helikopteraanval blijf ik de beste scene vinden van de film. Dit keer in remastered-kwaliteit wat het genot alleen maar versterkt. Toch ga ik geen punten geven voor het feit dat The Final Cut remastered is, omdat elke film er mogelijk beter/anders uitziet als opgepoetste versie. Ik vind het een klein beetje oneerlijk.

Acteerwerk is in orde. Ik begreep alleen nooit de hype rondom het karakter van Duvall. Ik vind het maar een behoorlijk stereotiepe verschijning. Sheen & co doen het ook goed, zeker gezien de omstandigheden waarin ze moesten werken. De jonge Fishburne is ook zeker grappig om zo te zien.

Het is fijn dat een aantal overbodige scenes eruit zijn geknipt, scenes die wel in de Redux-versie zaten. De seksscène met de bunnies is er bijvoorbeeld uit. Kon ik alleen maar toejuichen. Andere scenes die ik ook nogal remmers vond ik de Redux-versie zitten er echter nog steeds in. De sequentie op de Franse plantage blijf ik de slechtste sequentie vinden. Het lijkt alsof iemand anders dit regisseerde. Ultiem slappe dialogen, ongezond tempo. Vreselijk gewoon.

De beelden en voice-overs, zeker in het eerste gedeelte, blijven sterk. Het eerste deel van de film gevolgd door het avonturengedeelte blijven sterke stukjes die volop boeien dankzij het hoge tempo van de film. De aparte manier van in beeld brengen, de volle sets, de gestoorde sfeer. Het blijf allemaal goed naar voren komen.

Ik ben minder fan van de stukken waarop Kurtz zijn intrede maakt, daar kan ik me nooit geboeid doorheen zetten. Dat stuk met een geschminkte Brando kan ik niet serieus nemen. Voor de rest verdient de film zeker zijn status, al zal het wat mij betreft meer om de productie zijn. Ik moet nog steeds de versie van 153 minuten zien, en kijken of mijn cijfer dan wel hoger kan worden. Ik ben namelijk dol op het eerste deel van de film, en minder dol op het tweede.

avatar van schram101

schram101

De Redux dus op Netflix. Jammer.

avatar van Sybm

Sybm

Wat een film is dit toch! Deze film schiet meteen uit de startblokken met een waanzinnig eerste uur. O.a een geweldige duvall, en de helikopter aanval is al helemaal geweldig. Daarna krijgen we de tocht op de rivier waarin de waanzin van de oorlog geweldig word uitgebeeld (alleen de seksscène vond ik een beetje raar). In de laatste 45 minuten maakt kurtz zijn intrede. Met echt een paar angstaanjagende scenes (echt geweldig gedaan door Coppola en Met name Brando. Dit is al met al echt een van mijn favoriete films.

Een dikke 5

avatar van davey400

davey400

Mon Dieu, wat een prachtige film is dit zeg.

Ik had hem natuurlijk wel eens gezien, toen ik er kennelijk te jong voor was.

In mijn herinnering was het 'gewoon' een oorlogsfilm.

Het is allesbehalve dat. 'Toevallig' speelt dit drama (en soms comedy) zich af tijdens de Vietnam-oorlog. Tijdens het segment waar Frans gesproken wordt had ik geen ondertiteling, en dat maakte het geheel alleen nog maar geheimzinniger; alsof je nog meer vanuit het hoofd van de hoofdrolspeler het geheel meebeleefd.

Ik hou niet zo van superlatieven, en van het prijzen van een film 'omdat iedereen hem goed vindt', maar bij deze film is echt fantastisch, ook 40 jaar na release. (En dan bedoel ik niet eens dat je er naar moet kijken vanuit het perspectief van toen.)

avatar van robertinho

robertinho

Film: 3,5/5

Rookeffecten: 6/5

avatar van debbietino

debbietino

Vanavond er weer eens voor gaan zitten. Ik heb deze film gezien toen ik een puber was en had er goede herinneringen aan, dus volle hoop nogmaals bekeken vandaag.

Nou, wat kan een mening veranderen zeg. Na 30 jaar is mijn hoge score afgezakt naar een 2,5*, ik kan er echt niet meer van maken.

De reden: buiten die paar mooie nummers om vond ik de gekozen muziek tijdens de film tergend irritant, iedereen die op het toneel verscheen was al doorgedraaid of werd het wel, de spanningsboog werd opgebouwd naar iets wat maar niet tot uiting komt, ik vond ‘m mega langdradig en vond de karakters niet interessant maar meer irritant.

Ik kon dus met moeite mijn aandacht erbij houden.

Toen de film was afgelopen heb ik echt nogmaals gekeken naar de scores op zowel MM als IMDb en kan er nog steeds niet bij hoe deze film zo hoog scoort, ik heb toch echt betere Vietnam films gezien. En begrijp me niet verkeerd, een oorlogsfilm hoeft echt niet vol moord en doodslag te zitten voor mij, een diepere betekenis achter de film mag echt wel maar bij deze film kwam het niet bij mij binnen. Normaal gesproken zit ik ten opzichte van de IMDb scores vaak niet verder dan een punt verwijderd, IMDb is dan doorgaans mijn maatstaf of ik een film ga bekijken of niet. Helaas zit ik bij deze film er dus mijlenver vanaf.

Nu besef ik dat ik tussen alle lovende kritieken hier op MM een vreemde eend in de bijt ben maar ja, dat is de mooie wereld van meningen, maar toch blijf ik het raar vinden dat ik bij deze film er totaal buiten val... zal vast aan mij liggen.

Op naar de volgende film...

avatar van schip010

schip010

A must see film, maar nooit eerder gezien. Kwaliteitsmovie die de madness van oorlog goed laat zien. Iets te macaber naar mijn mening. Maar Coppolla en Brando zijn een goede combi.Als acteur vond ik de Martin Sheen gruelijk goed, zo weinig woorden zo karaktervol. Ik merk toch wel dat de oudere beste kwaliteitsfilms mij niet helemaal kunnen bekoren wat snelheid betreft. Topfilm, maar te traag. Maar dat bezien in de tijd van nu.

avatar van Pecore

Pecore

Ergens in mijn tienerjaren zag ik deze film, vast en zeker in de hoop een groots en spectaculair oorlogsepos à la Saving Private Ryan voorgeschoteld te krijgen. Ik kwam van een koude kermis thuis, want dit was natuurlijk veel saaier dan Spielberg's film. Ik kon het niet op waarde schatten, zo nu blijkt.

Zo'n 15 jaar later nog maar eens goed voor gaan zitten, in m'n uppie, lampen uit, een blokje kaas en een alcoholische versnapering binnen handbereik. De speelduur wakkerde wel wat vrees aan, het werd namelijk de Redux-versie van drie en een half uur. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik van begin tot eind overdonderd ben. Dat begon al met de scene in het hotel waar je kennismaakt met de door oorlogsleed geteisterde hoofdrolspeler. En gaandeweg de film kom je het ene maffe personage na het andere tegen. Die van Brando en Duvall spannen natuurlijk de kroon, maar eigenlijk kon iedereen me wel bekoren. Ze leden stuk voor de stuk op heel overtuigende wijze onder de verschrikkingen van de oorlog, the horror.

Ja, Coppola heeft er een fantastische film van gemaakt. Psychologisch gezien is dit oneindig veel spectaculairder dan Saving Privatie Ryan. Het is ook niet enkel een oorlogsfilm, het is ook drama, thriller, mysterie, roadmovie, een vleugje komedie. En natuurlijk horror. Maar bovenal een anti-oorlogspamflet van jewelste. Die hele oorlog is één grote schandvlek geweest en dat wordt door deze prent op fenomenale wijze uitgebeeld.

avatar van John Milton

John Milton

Leuk om te lezen Pecore, hoe dat is gegaan. En inderdaad, je kunt tien, twintig jaar later compleet anders naar een film kijken. Soms 5 jaar later al, maar dan moet je hem wel toevallig dan al weer herzien.

Ik zou het voor nu even laten aangezien je deze net voor je mk hebt gehad, maar ik zou je graag Idi i Smotri (1985) aan willen raden, die eindelijk gerestaureerd is. Met 145 minuten ook geen short, maar minder een hele middagtaak dan Apocalypse Now. Eerste kwartiertje is even inkomen, maar wát een film.

avatar van Pecore

Pecore

Al wel eens voorbij zien komen, die film, staat nu op de lijst!

Ik keek de film overigens een paar dagen terug, in de avond welteverstaan (voordat ik doorga voor iemand die op doordeweekse middagen in het donker zit te drinken onder het mom van film kijken ).

avatar van John Milton

John Milton

avatar van eRCee

eRCee

Het boek is korter.

Afijn, eindelijk gezien, vroeger had ik nogal bezwaren tegen de puberale en in mijn ogen van destijds immorele verheerlijking van oorlogsvoering met helikopters en napalm. Ik kan dat nu wat beter hanteren en ook wel plaatsen, hoewel een film als Jarhead bewijst dat Apocalypse now voor sommigen nog steeds een bron is van geweldsensatie en oorlogszucht.

Ik heb 'The final cut' gezien en vond het een goede film. Ik snap ook dat velen het als een meesterwerk beschouwen. Voor mij is het geen meesterwerk. Ik vond de dissolves overdadig, de dialogen matig en de film in z'n geheel wat pontificaal. Ook de scene met de Fransen is een totale mispeer. Juist het scheppen van een kader om de Amerikaanse Vietnambetrokkenheid aan de kaak te stellen als zinloos en misdadig is iets wat je bij zo'n film níet moet doen, dat spreekt toch voor zich. En Hopper, waar sloeg dat op?

Daar staat een resem aan indrukwekkende scenes tegenover, waar Francis Ford Coppola audiovisueel veel weet te bereiken. De wat rustigere scenes genieten daarbij mijn voorkeur: ik vond de beeldmontage nadat Chief Phillips het leven laat één van de mooiste momenten, met een sfeer die deed denken aan Stalker. Ook de muziek bij de aankomst in de Kurtz-enclave is geweldig goed. Dat laatste deel is essentieel voor de lading van de film als geheel, maar voor mijn gevoel had het indringender kunnen zijn, ik weet alleen niet goed waar dat aan ligt. Iets meer waarachtigheid en iets minder inzetten op het groteske misschien.

Hoe dan ook, Apocalypse now is me niet tegengevallen en ik zie mezelf dit ook nog wel eens meepakken in de bioscoop voor de optimale ervaring, liefst dan de korte versie.

avatar van wouds601

wouds601

net de redux versie gekeken van 3+ uur. die eerste 2 uur blijven echt fantastisch goed. wat een film. dat gedoe op de plantage heb ik gewoon doorgespoeld:-) echt een klassieker. voor mij 4,5*