• 12.338 nieuwsartikelen
  • 166.307 films
  • 10.742 series
  • 30.963 seizoenen
  • 624.057 acteurs
  • 195.133 gebruikers
  • 9.113.904 stemmen
Avatar
 
banner banner

Apocalypse Now (1979)

Oorlog | 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
4,02 5.321 stemmen

Genre: Oorlog

Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen

IMDb beoordeling: 8,4 (722.116)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 18 oktober 2001

Plot Apocalypse Now

"This is the end..."

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain Benjamin Willard

Jay 'Chef' Hicks

Chief Phillips

Tyrone 'Clean' Miller

Lance B. Johnson

Colonel Walter Kurtz

Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Photojournalist

General Corman

Colonel Lucas

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Amberke2016

Amberke2016

  • 77 berichten
  • 561 stemmen

Meest verschrikkelijke oorlogsfilm dat ik ooit zag.


avatar van JoeCabot

JoeCabot

  • 2682 berichten
  • 1785 stemmen

Wat Capolla hier doet is op z'n zachtst gezegd buitengewoon. Met een mix van bombast en mysterieuze droombeelden tilt hij het oorlogsgenre naar een volledig nieuw niveau. Hij maakt er een soort operastuk van, weliswaar doordrenkt van cynisme en zonder al te veel “glamour”.

Dankzij deze weinig voor de hand liggende keuzes heeft Apocalypse Now de tand des tijds goed overleefd. Dit is geen relikwie uit de jaren 70, maar een klassieker die ruim 40 jaar na de release nog steeds mooi oogt én klinkt.

En toch heeft de film op mij niet dezelfde verpletterende indruk gemaakt als op vele andere filmfans… Vooral de monologen en dialogen vind ik teleurstellend. Ja, er is die ene napalm-quote, maar voor de rest bevat Apocalypse Now weinig interessante uitspraken of zielenroerselen.

Voorts vind ik het allemaal wat geënsceneerd. Dat is natuurlijk de keerzijde van het hoge operagehalte. Het realisme van bv. Dunkirk ontbreekt hier volledig. Nu, daar valt op zich wel mee te leven, alleen ervaar je de gebeurtenissen wat meer vanop afstand, je beseft dat je naar een "creatie" zit te kijken.

Daarom “slechts" 3,5*


avatar van Sabri88

Sabri88

  • 59 berichten
  • 48 stemmen

Deze film zou in de "50 Films To See Before You Die" van Film4 staan en aan de hand van de hoge score en positieve recensies hier op moviemeter dacht ik: "Duidelijk, die MOET ik zien."

Zojuist afgekeken, en helaas waren mijn verwachtingen blijkbaar veel te hoog. Ik kijk graag oorlogsfilms, maar man, man, man, wat een moeite heeft het gekost om deze film helemaal af te kijken.

Pluspunten:
- Prachtige camerashots
- Mooie omgeving
- Goed geacteerd

Minpunten:
- Veeeeeeel te langdradig. Ik moest de film in drie delen kijken, omdat m'n ogen voortdurend dichtvielen. Bij een aantal scènes dacht ik: 'Wat voor toegevoegde waarde heeft dit nou aan het verhaal dat de film wilt vertellen?' Die scène met dat lange gebrabbel en gezeur van die Fransman aan tafel kon absoluut ook weggelaten worden.

- De hele film wacht je op de confrontatie tussen Willard en Kurtz, maar ook dat viel tegen. Er is nauwelijks een gesprek tussen de twee, behalve Kurtz met een aantal zweverige verhalen.

- Soms voelde je een ongemakkelijke sfeer in de scènes met Marlon Brando. Na de film las ik dat hij blijkbaar een moeilijk persoon is om mee om te gaan, dat hij ook vaak ruzie had met collega's, dat hij niet eens de 'source material' had gelezen op verzoek van de regisseur als voorbereiding voor zijn rol, en dat hij nog steeds een aantal dingen wilde veranderen aan de film. Zo was hij bijvoorbeeld van mening dat de naam Kurtz niet bij zijn gespeelde personage zou passen, en vond hij de naam Leighley beter passen. Na het maken van de film besloot hij om de source material te lezen en besloot hij dat de naam Kurtz wel paste, en eiste hij dat de naam werd veranderd naar Kurtz. Daardoor moesten een aantal teksten in de film opnieuw ingesproken worden.

- Bij sommige scènes dacht ik: 'Wat bezielt die acteur nou?' Bijvoorbeeld Lance de surfer die uit het niets steeds meer en meer van de realiteit verwijderd lijkt te zijn. Na de film las ik dat er blijkbaar acteurs op de set waren met drugs en drank problemen.

Het is overduidelijk dat het een lastige film was om te maken. Niet alles ging als gepland en de regisseur heeft daardoor veel uit zijn eigen portemonnee moeten betalen.

Respect dat hij er toch nog 'iets' van heeft weten te maken, maar achteraf gezien kon ik deze film net zo goed hebben overgeslagen. Soms heb je gewoon van die films die op een overdreven manier de hemel in worden geprezen, en dit was wat mij betreft ook zo 'n film. Er zaten absoluut mooie shots en memorabele teksten tussen, maar het verhaal vind ik net zo belangrijk en het uitwerken ervan kon beter. Het voelde veel te rommelig.

Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening en ik kan begrijpen dat anderen deze film anders beleven.
Dat is niet voor mij weggelegd en dit is zeker geen film waarvan ik zou zeggen: "Wowwww die moet je echt zien, joh!"

Fun fact: in de film Hot Shots Part Deux is er een scene op de boot met een cameo rolletje van Martin Sheen, verwijzend naar deze film.


avatar van wihu61

wihu61

  • 863 berichten
  • 420 stemmen

Sabri88 schreef:

.... Soms heb je gewoon van die films die op een overdreven manier de hemel in worden geprezen, en dit was wat mij betreft ook zo 'n film.

100% mee eens.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2737 berichten
  • 2050 stemmen

Apocalypse Now is een geweldige film in beeld en geluid en zintuigelijk vermogen. Er zitten scenes tussen dat je gewoon aan het genieten bent van weinig wat toch veel heeft te zeggen. Zeer knappe film!!


avatar van Leo Schuwirth

Leo Schuwirth

  • 18 berichten
  • 75 stemmen

Verschrikkelijkste pro-oorlog film die ik ooit zag.

Bwèghh.


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Alweer een tijd geleden dat ik deze gezien heb. Het blijft een hele goede film met een aantal legendarische scenes. De surf majoor, het optreden van de playboy meisjes in de jungle en natuurlijk de eindscenes met de synchrone afslachting van zowel de koe als Kurtz. Hoewel het ondanks zijn lengte toch een boeiende film blijft, heb ik deze keer toch voor het eerst een paar keer op de klok zitten kijken hoe lang hij nog duurt. En daarom dus nu een ster eraf, want bij een echt goede film vliegt de tijd om.


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3322 berichten
  • 6453 stemmen

Leo Schuwirth schreef:

Verschrikkelijkste pro-oorlog film die ik ooit zag.

Bwèghh.

pro ? dus dat je echt zoiets had van hmm, lijkt me best gezellig ?


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Leo Schuwirth schreef:

Verschrikkelijkste pro-oorlog film die ik ooit zag.

Bwèghh.

Ik zou het niet echt een pro-oorlog film willen noemen. Het is geen verheerlijking, maar geeft eerder een beeld wat zo'n verschrikkelijke oorlog met mensen kan doen.


avatar van Robi

Robi

  • 2410 berichten
  • 2470 stemmen

Sabri88 schreef:

Die scène met dat lange gebrabbel en gezeur van die Fransman aan tafel kon absoluut ook weggelaten worden.

Ja hier ben ik het wel mee eens. Volgens mij zat die scene ook niet in de originele versie maar kwam die later weer in de director's cut. Het vertelt enigszins wat de Fransen in Vietnam te zoeken hadden. Dat was immers de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Maar het heeft verder inderdaad niets met het hoofdverhaal van de film te maken.


avatar van Basto

Basto

  • 10538 berichten
  • 6991 stemmen

Robi schreef:

(quote)

Ja hier ben ik het wel mee eens. Volgens mij zat die scene ook niet in de originele versie maar kwam die later weer in de director's cut. Het vertelt enigszins wat de Fransen in Vietnam te zoeken hadden. Dat was immers de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Maar het heeft verder inderdaad niets met het hoofdverhaal van de film te maken.

Xoals zo vaak is de kortste versie de beste ook hier. De langere versies zijn ook fantastisch als je nog dieper in de waanzin wilt duiken, maar ik raad iedereen aan te beginnen met de originele versie. Heerlijke tempo heeft die.


avatar van Leo Schuwirth

Leo Schuwirth

  • 18 berichten
  • 75 stemmen

john mcclane 2 schreef:

(quote)

pro ? dus dat je echt zoiets had van hmm, lijkt me best gezellig ?

Niemand zei iets over gezellig. Maar ieder frame verheerlijkte deze oorlog. Hij maakte het avontuurlijk, spannend, psychedelisch, transgressief, taboe, uitdagend, kleurrijk, manisch, een beetje Dolle Dinsdag, sportwedstrijd, opera (Walkürenritt!), Woodstock (de Playboy danseressen op het podium, alweer de helicopters, was je reinste Woodstock by night)... kortom, MOOI. Als dit een anti-oorlogsfilm was, dan had hij weerzinwekkend en saai moeten zijn. Zo had Coppola de surfer-kolonel (Duvall) als getikt EN afstotelijk kunnen afschilderen. Maar hij maakte hem getikt en innemend.

Deze film was een militaire operatie. Made in Hollywood - daarvandaan komt alle propaganda. Feitelijk was Coppola zelf een soort Kolonel.


avatar van Basto

Basto

  • 10538 berichten
  • 6991 stemmen

Leo Schuwirth schreef:

(quote)

Niemand zei iets over gezellig. Maar ieder frame verheerlijkte deze oorlog. Hij maakte het avontuurlijk, spannend, psychedelisch, transgressief, taboe, uitdagend, kleurrijk, manisch, een beetje Dolle Dinsdag, sportwedstrijd, opera (Walkürenritt!), Woodstock (de Playboy danseressen op het podium, alweer de helicopters, was je reinste Woodstock by night)... kortom, MOOI. Als dit een anti-oorlogsfilm was, dan had hij weerzinwekkend en saai moeten zijn. Zo had Coppola de surfer-kolonel (Duvall) als getikt EN afstotelijk kunnen afschilderen. Maar hij maakte hem getikt en innemend.

Deze film was een militaire operatie. Made in Hollywood - daarvandaan komt alle propaganda. Feitelijk was Coppola zelf een soort Kolonel.

Goh, dus als je ergens tegen bent, moet je dat op een zo saai mogelijke nanier mededelen? Werkelijk?

Is juist het tonen van de waanzin (op een manier dat men ook blijft kijken) niet een veel sterker statement.

Daarbij stamt de film uit de jaren 70. Heel Hollywood (en Amerika) had toen een hekel aan het leger. Waarom zou Coppola (die de film uit eigen zak financierde en geen enkele medewerking van het leger kreeg, hun kolonel zijn?

Ik heb eerlijk gezdgd zelden zulke onzin gelezen…


avatar van Leo Schuwirth

Leo Schuwirth

  • 18 berichten
  • 75 stemmen

Robi schreef:

(quote)
Ik zou het niet echt een pro-oorlog film willen noemen. Het is geen verheerlijking, maar geeft eerder een beeld wat zo'n verschrikkelijke oorlog met mensen kan doen.

Alternatieve titel: Armageddon Now.


avatar van Leo Schuwirth

Leo Schuwirth

  • 18 berichten
  • 75 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Goh, dus als je ergens tegen bent, moet je dat op een zo saai mogelijke nanier mededelen? Werkelijk?

Is juist het tonen van de waanzin (op een manier dat men ook blijft kijken) niet een veel sterker statement.

Daarbij stamt de film uit de jaren 70. Heel Hollywood (en Amerika) had toen een hekel aan het leger. Waarom zou Coppola (die de film uit eigen zak financierde en geen enkele medewerking van het leger kreeg, hun kolonel zijn?

Ik heb eerlijk gezdgd zelden zulke onzin gelezen…

In waarheid, maar dat kunt u natuurlijk niet weten, kon deze film überhaupt niet tot stand zijn gekomen zonder het Pentagon en de Mil. Inlichtingendienst: hun advies, de lingo en vooral de uitrusting. De berichtgeving destijds in de media betrof de enorme afmetingen van deze operatie (er waren herhaaldelijke tegenslagen, e.d., die breed uitgemeten werden), m.a.w. de militaire dimensies.

Als u nog vragen hebt.

"The war became film, the film becomes war, the two are joined by their common hemorrhage into technology" (Jean Baudrillard, Simulacra and Simulations)


avatar van Basto

Basto

  • 10538 berichten
  • 6991 stemmen

Leo Schuwirth schreef:

(quote)

In waarheid, maar dat kunt u natuurlijk niet weten, kon deze film überhaupt niet tot stand zijn gekomen zonder het Pentagon en de Mil. Inlichtingendienst: hun advies, de lingo en vooral de uitrusting. De berichtgeving destijds in de media betrof de enorme afmetingen van deze operatie (er waren herhaaldelijke tegenslagen, e.d., die breed uitgemeten werden), m.a.w. de militaire dimensies.

Als u nog vragen hebt.

"The war became film, the film becomes war, the two are joined by their common hemorrhage into technology" (Jean Baudrillard, Simulacra and Simulations)

Dat ze een paar militair adviseurs hebben ingehuurd voor bepaalde adviezen, maakt natuurlijk niet dat het Pentagon betrokken was. Maar goed, raaskal vrolijk verder….


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5046 berichten
  • 7150 stemmen

Eén van de allerlaatste grote meesterwerken van New Hollywood. In 1980 ging het helaas mis toen 1 flop heel United Artists de afgrond in stortte. In de rewatch meer dan 30 jaar nadit ik hem eind jaren tachtig of begin jaren negentig voor het eerst zag. Dit is toch wel fenomenaal allemaal. Nog veel meer waanzin dan in The Deer Hunter en het meesterwerk van Francis Ford Coppola. 3 uur durende queeste over de rivier in de al jaren slepende Vietnamoorlog. Martin Sheen op weg naar het einddoel, kolonel Brando.


avatar van frans123

frans123

  • 4111 berichten
  • 1083 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Goh, dus als je ergens tegen bent, moet je dat op een zo saai mogelijke nanier mededelen? Werkelijk?

Is juist het tonen van de waanzin (op een manier dat men ook blijft kijken) niet een veel sterker statement.

Daarbij stamt de film uit de jaren 70. Heel Hollywood (en Amerika) had toen een hekel aan het leger. Waarom zou Coppola (die de film uit eigen zak financierde en geen enkele medewerking van het leger kreeg, hun kolonel zijn?

Ik heb eerlijk gezdgd zelden zulke onzin gelezen…

Goed verwoord Bassie. !!!.De film laat de waanzin en het absurde zien van oorlog , en zeker die van Vietnam. Meer dan drie uur waanzin, chaos en absurditeit maken de kans groot dat je de film om een " verkeerde reden verwerpt . De waarderingen hier lopen nogal uiteen ; van waardeloos tot ongekend hoogtepunt in de filmgeschiedenis. Onzinnige nietes-welles discussie.

De film is voor allemaal, maar zeker niet voor iedereen.

Het sterke en krachtige van deze film is dat hij de tand des tijds met gemak heeft doorstaan.


avatar van frans123

frans123

  • 4111 berichten
  • 1083 stemmen

Leo Schuwirth schreef:

Verschrikkelijkste pro-oorlog film die ik ooit zag.

Bwèghh.

Dan heb je vast en zeker een andere film gezien. De film gaat over chaos, gekte, waanzin , en absurditeit van elke oorlog en in het bijzonder de Vietnam oorlog

Kijk m nog eens...


avatar van frans123

frans123

  • 4111 berichten
  • 1083 stemmen

Weer gezien na jaren. De redux meer dan 3 uur . In etappes gezien En gezapt. Indrukwekkend , overweldigend, cinematografisch een Meesterwerk. De veel te lange duur, de vele oninteressante scenes , dat grote feest , die twee gestoorde meiden, die Fransen , en de Fransman met zijn eindeloze lulverhaal en ga zo maar door , zorgen er voor dat de film uiteindelijk niet boeiend is.

Het wordt een lange zit en er wordt behoorlijk wat gevraagd van je uithoudingsvermogen

Het verhaal; kapitein Willard krijgt de opdracht een ontspoorde kolonel Kurtz omringd door zijn eigen leger in Cambodja op te sporen en uit te vermoorden. In zijn eentje..Tja. Waarom niet een paar straaljagers sturen met raketten...in 1 minuuut alles weg ( O ja het is Cambodja)

De film staat bol van chaos, gekte , absurditeit, en soms heb h je het gevoel zelf wat "op te hebben". Of je aan het trippen bent.

"'Who is the commander...who is the commander??" een keer of tien. Deze vraag wordt niet voor niets herhaaldelijk gesteld ; het ontbrak het leger op alle fronten aan visie en leiding.

Als je de film ziet en min of meer waarheidsgetrouw is begrijp je dat de VS deze guerilla niet kon winnen.

Het verhaal is een kapstok om de waanzin van deze (en iedere ) oorlog te laten zien. Geweldige beelden, prachtige natuur , goede overtuigende actie, zeer goede acteurs en dat alles in de meesterhand van Coppola.

Het verhaal is een 1*, maar alles alles er om heen is een adembenemende 5*.

Dus kijk niet voor het verhaal , laat je wegblazen door Coppola

Misschien heb je hier iets aan bij het kijken van deze film;

Er is geen weg naar geluk het is de weg zelf..... ( uit het Boeddhisme) . Willard moet Kurtz doden, maar de kracht en waarde van de film is de REIS naar Kurtz . Niet of ie m vindt, hem wel of niet doodt .


avatar van Basto

Basto

  • 10538 berichten
  • 6991 stemmen

frans123 schreef:

De veel te lange duur, de vele oninteressante scenes , dat grote feest , die twee gestoorde meiden, die Fransen , en de Fransman met zijn eindeloze lulverhaal en ga zo maar door , zorgen er voor dat de film uiteindelijk niet boeiend is.

Ik snap dat binnen de context van de film die scenes als overbodig gezien kunnen worden. Ik ben dan ook bovenal fan van de oorspronkelijke versie waar die scenes niet in zaten. Maar op zichzelf zijn het wel twee fantastische scenes. De scene met ‘de gestoorde meiden’ prikt de ballon van uiterlijk vertoon door: ook Playboy bunnies hebben hun trauma’s en onzekerheden. Terwijl de Franse plantage de situatie van de nodige diepgang en historische plaatsing voorziet. En vooral symbool staat voor de ontheemding. Zo passen ze prima in het breder perspectief van de film, waarbij alle romantiek ontmaskerd wordt.

Maar goed, de kortste versie heeft wel meer focus en de beste flow.


avatar van frans123

frans123

  • 4111 berichten
  • 1083 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Ik snap dat binnen de context van de film die scenes als overbodig gezien kunnen worden. Ik ben dan ook bovenal fan van de oorspronkelijke versie waar die scenes niet in zaten. Maar op zichzelf zijn het wel twee fantastische scenes. De scene met ‘de gestoorde meiden’ prikt de ballon van uiterlijk vertoon door: ook Playboy bunnies hebben hun trauma’s en onzekerheden. Terwijl de Franse plantage de situatie van de nodige diepgang en historische plaatsing voorziet. En vooral symbool staat voor de ontheemding. Zo passen ze prima in het breder perspectief van de film, waarbij alle romantiek ontmaskerd wordt.

Maar goed, de kortste versie heeft wel meer focus en de beste flow.

Eens. De film wordt er niet beter/ sterker door. Het verslapt de aandacht


avatar van Partyboooi

Partyboooi

  • 643 berichten
  • 1235 stemmen

Heb hem na 20 jaar zo ongeveer een herzien. Had ik beter niet kunnen doen. Nu, als 40-er, kan de film me niet echt beklijven. Toevallig Deer Hunter erna gekeken, maar die pakt me toch veel meer in. Ik begrijp best wat AN wil aanstippen en laten zien, maar zoveel dingen zijn zwaar onlogisch, in mijn optiek. Ook het over-the-top creeren van de mystiek rondom Brando, met lichteffecten die niet eens kunnen, dat vond ik erg overdreven.

3*


avatar van Walter S.

Walter S.

  • 1555 berichten
  • 1222 stemmen

Voor het eerst in de bios gezien (jaar of 30 terug al eens op tv gezien) en zoals immer is een bios voorstelling een groot pluspunt, maar bij deze film nog eens extra. Ik zag de 183 minuten ("Final Cut") versie, geen moment mee verveeld, prachtige beelden, de waanzin van de oorlog spat van het scherm.

Zag hem trouwens in het kader van de foto expositie van Chas Gerretsen in het Forum in Groningen, die was set fotograaf bij deze film. Over zijn leven kun je trouwens ook een geweldige film maken. Lees nu zijn biografie, die man beleefde in een maand meer dan wij met zijn allen in een heel leven. Maar dat terzijde.


avatar van martijnk

martijnk

  • 749 berichten
  • 298 stemmen

Eerste helft was goed maar tweede helft ging nergens meer over. Doe mij maar Platoon.


avatar van dimi303

dimi303

  • 3251 berichten
  • 3353 stemmen

De waanzin van oorlog, of de weg naar verlichting? The Final Cut versie net gezien in de bioscoop. Heel wat meer onder de indruk dan de eerste keer dat ik deze film zag. Wel andere versie dacht ik.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 211 berichten
  • 124 stemmen

Onderhond schreef:

Hoog tijd dat het Vlaams Belang (en Wilders bij jullie) deze film in hun propaganda gaan opnemen zo te horen.

Met alle respect, maar dit slaat nergens op. Waarom zouden ze dat doen? Je weet dat Apocalypse Now de Vietnam oorlog bekritiseert, toch? Het is er nog best duidelijk in....


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 211 berichten
  • 124 stemmen

stefan dias schreef:

(quote)

Het knappe aan deze film is dat hij heel conventioneel begint met voor Captain Willard heel duidelijke uit Amerika geïmporteerde standpunten. Maar naarmate de film via de rivier de jungle in meandert, wordt alles letterlijk troebel. De film verliest zelf bijna het Noorden, maar dat is er net zo sterk aan. Je ondervindt bijna aan den lijve hoe het moet voelen door de waanzin van de oorlog opgeslokt te worden.

Net om die redenen wordt deze film door vele mensen aanvaard als de definitieve Vietnamfilm. Geen verhaaltje over de oorlog, maar een seriously bad trip.

Zo'n film verdient dan toch wel een hoge plaats in de top 250, me dunkt.

Dat is best grappig wat u zegt over hoe conventioneel het begint. Ik had daar eigenlijk nooit over nagedacht, want de laatste sequentie van de film is zo anders dan de rest dat het heel erg in je hoofd blijft hangen. Begint standaard maar wordt haast surrealistisch naarmate het einde, de uitwerking door Coppola is geweldig