Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

• Vanaf donderdag 19 december in de bioscoop (re-release)
  • nummer 41 in de top 250

avatar van de grunt
Heb deze parel gekeken en verdulleme wat heb ik zitten genieten! Beste Blu-ray waarschijnlijk die ik ooit heb gezien & gehoord.

neo (crew)
Ik heb zitten zoeken, maar kan geen bron vinden die zeer gedetailleerd verteld welke (en hoe) scenes van de Redux zijn verwijderd en ingekort voor de 'Final Cut'. Iemand?

neo schreef:

Ik weer dat de bunnies bij de gecrashde helikopter scene er uit is en Kurz is ingekort. Kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb. Daarnaast is het beeld en geluid flink bewerkt.

Apocalypse Now Final Cut: 5 Things to Know About Coppola’s New Version | IndieWire - google.com

neo (crew)
En de plantage scene is ingekort. Ik mis helaas nog de details.

avatar van Basto
Final Cut gaat vanaf 19-12 ondermeer in Kino draaien!

avatar van Simon Belmont
Wat een goede film is dit toch. Ook de Redux-versie, die zo'n 3,5 duurt, verveelt geen moment. Telkens is er wel weer een scene waarvan je wilt zien hoe die afloopt. Maar de topper zit toch wel redeljk aan het begin van de film, met een hoofdrol voor Kilgore. Wat een baas is dat zeg.
Ik heb hem wel in twee gedeelten gekeken, want ik vond de filmte lang om deze in een keer te kijken. Alleen het einde vind ik een beetje een sof. En bleef ik met veel vragen zitten. Maar goed, misschien hoort dat bij het doel van deze film, de waanzin van de oorlog in Vietnam in beeld brengen.

avatar van wolfmanrene
neo schreef:

ik vond Apocalypse Now (Comparison: Final Cut - Redux Version) - Movie-Censorship.com best gedetailleerd...

avatar van Basto

Interessant. De credits zijn 6 minuten langer in de final cut, dat maakt de film dus eigenlijk 176 minuten. Aangezien het originele en redux vrijwel geen credit sequence hebben, is dat best een relevant verschil. AL heef de film natuurlijk verschillende end credit gehad.

neo (crew)
Dank. Dat was precies wat ik wilde weten