Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titel: Apocalypse Now Redux

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

avatar van Beun de Haas BV
Weet iemand of en wanneer ze de Final Cut in KINO (of andere bios in R'dam) gaan draaien?

avatar van Basto
Ik begreep eind dit jaar pas.

Net de originele cut gezien. Man wat was dat indrukwekkend. 40 jaar oud en nog steeds de meest indrukwekkende film om in de bios te zien. Er gebeurt zo veel in beeld en de geluidsband is een symfonisch meesterwerk an sich.

Was echt briljant. Hoop dat iedereen dit gaat zien! Bovennatuurlijk mooi!

avatar van Verkaazde
Ik weet niet waarom maar op de een of andere manier vind ik de film niet lekker wegkijken. Misschien omdat het verhaal me niet pakt. Maar vind het gewoon een enorme lange zit. Iets wat ik bij the lord of the rings niet heb of saving private ryan/green mile.

Verkaazde schreef:

Welke versie heb je gekeken? Ik raad mensen altijd aan met de originele, kortere versie te beginnen. Verdraait het natuurlijk nauwelijks om het verhaal, maar is het veel meer een collage van bizar menselijk gedrag.

avatar van Verkaazde
Basto schreef:

Ik heb de korte en lange versie gezien. Beide kon ik me draai er gewoon niet in vinden. Nogmaals andere "oorlogfilms" als saving private ryan, FMJ, We were soldiers of platoon kon ik me gewoon beter in vinden en keken veel fijner weg

avatar van The Optician
Dit is een verfilming van het boek Heart of Darkness, welke is gesitueerd in de Vietnamoorlog.

Heeft op zich dus niets te zoeken in het zogenaamde rijtje 'Vietnam-films'. Dus!

Maar zeker en wel chapeau voor regisseur Coppola die er een fascinerend geheel van heeft gebrouwen als een alchemist van de 20e eeuw!

Had in eerste instantie 3 sterren staan, maar omdat de film mede opent met een nummer van Coppola's oud-UCLA klasgenoot Jim Morrison, verhoogt naar 3.5 sterren. This is The End of my message.

avatar van Basto
Net nogmaals gekeken in Kino 1, wederom prachtig!

Vond ditmaal het eind zeer sterk, past eigenlijk zo goed. Wel jammer van de ondertitels die de donkere beelden (passend bij heart of darkness) toch wel behoorlijk verkrachten.

Op naar de Final cut. Zeer benieuwd naar de 4k scan en het gepimpte geluid.

Basto schreef:
Net nogmaals gekeken in Kino 1, wederom prachtig!

Op naar de Final cut. Zeer benieuwd naar de 4k scan en het gepimpte geluid.

Komt ook in Kino heb ik begrepen

Yoda schreef:

Komt ook in Kino heb ik begrepen

Ja, al hoop ik die in een Dolby Atmos zaal te zien. De nieuwe soundmix schijnt compleet awesome te zijn.

avatar van The Optician
The Optician schreef:

Correctie: Ik geef geen halve sterren, dus het wordt 4 sterren.

avatar van Vilmkritikus
Overhypte film het enige goede aan deze film is Robert Duvall het eerste uur van de film is het beste daarna zakt de film als een pudding in mekaar.

Vilmkritikus schreef:

Korte of de lange versie gezien? Korte houdt de spanningsboog een stuk strakker, lange versie kan bij onvoldoende concentratie wel gaan slepen ook al zijn het allemaal prachtige scenes.

Maar na zo’n helikopter aanval is het onmogelijk jezelf nog te overtreffen. Het is nog geen enkele filmmaker ooit gelukt iets imposanters te maken.

avatar van Vilmkritikus
Basto schreef:

Ik heb beide versies gezien beide konden mij niet bekoren.

Vilmkritikus schreef:

Ik heb beide versies gezien beide konden mij niet bekoren.

Zonde, het is echt een hele bijzondere film. Kijkt men over 100 jaar nog steeds naar. Pure kunst.

Verder weten we rederijk dezelfde films te waarderen.

Dit is en zal altijd mijn persoonlijke nr 1 blijven. Een beklijvende, hallucinante film..
Memorabel is de aanloop en het gevecht bij de Do Lung Bridge. Soldaat Lance heeft hier zijn laatste LSD geslikt. Coppola heeft hier cinematografisch een klein meesterwerkje afgeleverd.
Bizarre en verontrustende ciinema.

Misschien hielp het ook dat ik 40 jaar geleden voor ik de cinema inging eens een paar trekjes van een joint genomen had; wie weet.

avatar van stefan dias
…wat een soundtrack! Ongelofelijk…

avatar van Banjo
Vilmkritikus schreef:

Je had zeker meer een Tour of Duty verwacht constant actie en spanning. Op een gegeven moment word de film inderdaad wat 'zaai' of actie loos of langzamer (hoe je het ook maar wil zeggen). Maar dat vind ik juist een gewaagde opzet de tijd nemen om er gewoon te zijn.. in die gestoorde wereld.

avatar van gizzegiz
Magnifieke schets van de horror en gruwel van oorlog. En hoe we ons verstand verliezen bij een te veel.

avatar van de grunt
Mooie woorden maar wel een te lage score.

avatar van panax
waanzin perfekt op film gezet !!
indrukwekkend goed !!

avatar van Kondoro0614
“Smell that? You smell that? I love the smell of napalm in the morning. You know, one time we had a hill bombed, for 12 hours. When it was all over, I walked up. We didn't find one of 'em, not one stinkin' dink body. The smell, you know that gasoline smell? The whole hill. Smelled like... victory.”

De bovenste quote blijft mij nog jaren bij denk ik, puur omdat dit de intro line is van ‘Napalm in the Morning’, een nummer van de thrashmetal giganten ‘Sodom’. Dat nummer ga ik zeker nog vaak genoeg draaien en dan moet ik eigenlijk wel constant denken aan deze film, prachtig en een heerlijk nummer!

De film had ik nog nooit gezien, en de drie en een half uur die Netflix er zo’n beetje voor had staan schrok ook wel aardig af moet ik zeggen. Gelukkig nu dat ik vakantie heb, heb ik ook de mogelijkheden zulke films te kijken dus ik heb hem lekker aan geslingerd en was aangenaam verrast van de uitwerking, wat een te gekke film was dit zeg! De film was rauw en vooral vaak erg duister, de lugubere oorlog kwam fantastisch in beeld, maar met soms wat gekke soldaten kwam je al lachend de film toch door. Maar je kon ook zien hoe de soldaten psychisch door de strijd kropen, met gevaar voor eigen leven gingen ze de strijd aan en wat me telkens opviel was dat eigenlijk niemand meer interesse had of ze het wel overleefden. Ze wouden of naar huis maar ze waren ook niet meer bang voor de dood, de angst leek wel voorbij.

Francis Ford Coppola levert prima werk af vond ik zelf. Je werd echt meegesleurd in een settingsverandering en dat leek echt op een hels avontuur. De film weet hierdoor nog interessanter over te komen omdat je constant een andere omgeving had om van te genieten en naar te kijken. Voeg daar een lekkere soundtrack aan toe (ook o.a. ‘The Doors’ en de stones) en we rollen lekker door.

Het verhaal was dan wel niet heel bijzonder, want ‘Captain Benjamin L. Willard’ kreeg de opdracht een gezochte soldaat te vinden die zeer gevaarlijk is ergens in Cambodja. Maar alles wat er omheen kwam kijken trekt interesses. Vooral natuurlijk de playmates was heerlijk om even te zien, en wat daarna gebeurde was nog mooier. Maar ook de gevechten en noem maar op, er gebeurde constant wel wat voor dat kleine doel.

“They train young men to drop fire on people. But their commanders won't allow them to write 'fuck' on their airplanes because it is obscene.”

De acteurs leverden een knap staaltje werk af. En ik heb echt zitten genieten, hoewel de film op het eind wat eentonig voor me werd (drie en een half uur is lang) en ik hem in twee keer heb moeten kijken heb ik echt wel genoten, fantastische prent die van mij de volle lading krijgt. Ik zal niet te veel inhaken op zaken, want gezien de reacties is dat al genoeg gebeurd: ik heb genoten.

is de 'final cut' alleen volledig geremastered in 4K? redux niet?