Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

Mza
Op de blinde gok gekocht, maar geen moment spijt. Een waar meesterwerk.

FisherKing
reactie van Hugohei bij Amelie:
Vergun mij, FisherKing, een nederige correctie. De muziek die in Apocalyps Now met groots effect wordt gebruikt, heet De Rit van de Walkuren, uit Das Rheingold (toch ?) van de megalomane Wagner.
Walkuren zijn in de oud-noorse mythologie een soort godinnen die door opperhoofd Odin er opuit worden gestuurd om slagvelden en gevechten in de gaten te houden. Ze sporen gesneuvelde helden op om ze naar het Walhalla te vliegen.
We zijn het eens dat het een geniale vondst is om juist díe muziek te gebruiken als je al die choppers (walkuren) ziet aan komen vliegen ? Luguber is het woord.

Inderdaad grootmeester hugohei;ik heb hier weer iets verkeerd vertaald ; De muziek is onderdeel van Der Ring des Nibelungen (1848-1876) Rheingold is de vooravond. Die Walkure is de Eerste dag.
De Edda waar de naam Walkuren vandaan komt nr 36!
De muziek maakt de Chopper-scene onvergetelijk !!!

Linda
lovely film 5 *****

avatar van Yak
Yak
Vanavond eenmalig de redux-versie in de Babylon in Den Haag, voor de liefhebbers.

Erg goeie film.
De acteurs zijn super.
het verhaal is goed de muziek is goed.
Alleen mocht hij wat korter, maar toch 4.5 sterren.

avatar van jackie
Erg goeie film.
De acteurs zijn super.
het verhaal is goed de muziek is goed.
Alleen mocht hij wat korter, maar toch 4.5 sterren.

Waarom dan 4.5 ster als de film korter had mogen zijn ?

avatar van Macmanus
Halve punt eraf voor de lengte, misschien moet ik de korte/originele versie zien voor 5 sterren.

avatar van Ramon K

Sorry Mac, maar dat vind ik wel een heel dom argument voor puntenaftrek!

avatar van aburefan
ik vind het wel meevallen, fear and loathing vond ik bijvoorbeeld ook te lang duren, dit komt toch niet ten goede van de film

avatar van JoeHallenbeck
Merk ik tot mijn schrik dat ik nog niet eens had gestemd op dit meesterwerk.
***** natuurlijk.

avatar van Yak
Yak
Merk ik tot mijn schrik dat ik nog niet eens had gestemd op dit meesterwerk

Ik ook niet, want ik heb 'm nog niet gezien

super film.... maar ik vind dat stuk met die heli's niet het coolst!!

Opvallend hoe vaak ik het woord 'cool' hoor als het om deze film gaat. Is dat wel kosher?

neo (crew)
nee, cool is niet echt het eerste woord wat mij te binnen schiet bij deze film.

Vind ik ook wat vreemd. Ik kreeg een naar gevoel bij het kijken naar deze (uitstekende) film.

avatar van Jordy
Ik ken weinig films die cooler zijn dan Apocalypse Now... sorry als dat "fout" is maar zo ervaar ik de film nou eenmaal op sommige momenten

Heb daar toch wat moeite mee. Zou dat betekenen dat Coppola wat minder integer is dan we hopen? Of is er iets mis met jouw beleving?

Moet die film echt nog eens zien. Is jaaaaaren geleden.

Hoe kun je een film met zo'n beklemmende sfeer nou cool noemen ? Een film als Snatch cool noemen, allez, maar dit ?
De film laat perfect de tragiek en de waanzin van de Vietnam oorlog zien. En jij noemt dit cool ?

Mza
Cool zou ik het ook niet zo snel noemen maar Apocalypse Now weet zowel de waanzin als de aantrekkingskracht van oorlog weer te geven. Want oorlog heeft ook een fascinerend iets en is niet totaal slecht.

avatar van JoeHallenbeck
De enige 'coole' scenes waren die met Robert Duvall. Zijn uitstraling van 'niemand die mij wat maakt in dit klote land' zou je zeker cool kunnen noemen.

Misschien is dit een film die bij een ieder verschillende emoties opwekt. Ik vond 'm in ieder geval heel indrukwekkend.

avatar van Jordy
ik vind de film ook erg beklemmend, erg indrukwekkend beeld van de waanzin van de oorlog, enz... kan de verbaasde reacties ook wel begrijpen maar DAARNAAST zitten er gewoon zo veel stoere scenes in de film... de scenes met Brando, de helikopter vlucht met de Wagner (toch?) muziek.. dat zijn enkele scenes waardoor ik 'm gewoon ook erg koel vind

Kijk, nu ben ik het met je eens. Kun je zien hoe gevaarlijk ongenuanceerde uitspraken zijn.

avatar van narva77
Hmm, sommige scene's mogen dan tof zijn, ik denk niet dat je kan spreken van een coole film; Snatch of Lock Stock is cool, of Big Lebowski...

Ik blij daar wat moeite mee hebben. Moet de film echt nog eens zien.

Dit is meer dan een oorlogsfilm, het gaat om de confrontatie die de mens met zichzelf ondervindt in oorlog en de wreedheid die in principe in ieder mens op de loer ligt. Life imitates art in de totstandkoming van Apocalypse Now. De docu Hearts of Darkness laat zien hoe een filmmaker zelf blind wordt voor wat er om hem heen gebeurt en alleen maar zijn eigen idealen na streeft. De redux moet ik nog zien, het aantal keren dat ik de videoversie gezien heb geeft mij toch het gevoel dat hier iets bijzonders wordt voorgeschotelt, muziek, acteerwerk wat sterk wordt gekleurd door de omstandigheden, sound design van Walter Murch, de cinematografie van Vittorio Storaro, etcetera....***** Robert Duvall is cool, met een nare nasmaak.

Stukje van pagina 424

De oorlogsfilm Apocalypse Now van regisseur Francis Ford Coppola is door Nederlandse filmcritici en regisseurs gekozen tot beste film van de afgelopen 25 jaar.Dat meldt het filmblad Skrien. Skrien vroeg critici en regisseurs een film te noemen van de afgelopen 25 jaar die hen het best was bijgebleven.De film mocht vanuit professioneel of persoonlijk oogpunt belangrijk zijn voor de respondenten. Van alle nominaties werd een lijst samengesteld,waaruit de deelnemers, onder wie Johan Nijenhuis,Willem van de Sande Bakhuyzen en Pieter Fleury, vervolgens een top tien selecteerden.

Wat is dit ? Afgesproken werk ? Ineens allemaal 2,5 en 3 sterren. Een vriendenclub die zich aansluit bij de (afwijkende) mening van hun 'leider' ??!

tovenaar
Hallo Kappeuter,

ik zal het even uitleggen,

we hebben net deze film met zijn 4en gekeken (de Redux-versie), maar het viel ons echt ontzettend tegen. We hadden toevallig allemaal hetzelfde gevoel ten opzichte van de "langdradigheid" van de film. Ik had er persoonlijk ook veel meer verwacht (alhoewel ik nog wel een beetje aan't twijfelen ben, maar ik hou het op een 3).

De film is naar mijn mening echt té traag. Ik kon mijn aandacht er gewoon niet bijhouden soms. Dat neemt niet weg dat er wel bijzonder sterke scenes in zaten, maar voor mij overheerste echt het andere deel.

Persoonlijk verwachte ik ook heel veel van het optreden van Marlon Brando en dat werd uiteindelijk ongeveer 10 minuten van de totale 3 uur speelduur. Dat vond ik dus ook een farce.

Nogmaals: zeker geen slechte film, maar mijn verwachtingen waren misschien te hoog. En nee, dit is absoluut geen afgesproken werk, we hebben er juist express tijdens de film niet over gepraat wat we zouden stemmen en we zijn allemaal apart onze stem in gaan voeren. Mik vond hem duidelijk nog erger dan mij bijvoorbeeld.

En we hebben ook zeker niet altijd dezelfde mening wat films betreft, maar soms wel. Dit komt misschien wel omdat wij al sinds baby-zijnde bij elkaar zijn en daardoor wel ongeveer dezelfde interesses ontwikkeld hebben. Dat wil niet zeggen dat daar altijd dezelfde mening uitgerold hoeft te worden, integendeel zelfs. Vaak zijn we het ook niet eens.

Als je meer uitleg nodig hebt, roep maar

tovenaar

kappeuter schreef:

Ps, mag het iets minder denigrerend?

Mag ik op deze site eenieder die overweegt deze film te zien aanraden om NIET de Redux-versie als eerste te kijken? Die is aanzienlijk langer en trager, en dat gaat m.i. deels ten koste van de beklemming die het origineel oproept.
Zeker de (in de Redux toegevoegde) scenes op de Franse plantage haalden de boel voor mij naar beneden.
De Redux is m.i. pas interessant als je het origineel al hebt gezien.
Het zien van Hearts Of Darkness, de documentaire die de vrouw van regisseur Coppola over het maken van A.N. maakte, is overigens wel bijzonder aan te raden. Die documentaire plaatst de op zich al geniale film in een angstaanjagend perspectief.