Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux | Apocalypse Now: Final Cut

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

avatar van Phoenix
Brrr... Wat een indrukwekkende film. Erg enge muziek, gruwelijk sfeertje en verschrikkelijke beelden. Erg goed geacteerd ook. Wel een beetje traag en soms vind ik dat ze de film surrealistischer laten overkomen dan nodig is. Daarom niet meer dan 4 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een klassieker die werkelijk volledig aan mij zeer hooggespannen verwachtingen voldeed.
Opnieuw hier de tegenstelling tussen de mooie aarde en de gruwelijke mens.

Het begin is al waanzin. Nergens meer thuis zijn, thuis is er niet meer en dan vol ongeduld naar Vietnam willen. Een reis van chaos en gekte. Geen tijd voor rust.
Een einde dat vreselijk veel in me losmaakt. Zeldzaam diepgravend en vol levensvragen. Brando die briljant en gek tegelijk was. Hij had door hoe hij moest functioneren maar was ondertussen daar verder van verwijderd als wie ook in de film.

5 sterren en een plaats in mijn top 10. Minder kan gewoon niet. Films schrappen uit mijn top 10 gaat nu echt pijn doen trouwens.

p.s. ik zag de originele versie zoals veronica hem laatst heeft uitgezonden.

avatar van jordybeukeboom
Over de Redux-versie:

- Boeiende film met een sterke 'moraal'
- Mooi acteren van Sheen
- Het einde is wel erg sloom, saai en psychotisch. Dat hoort natuurlijk wel bij Kurtz, maar het had toch zeker wat meer vaart kunnen hebben

3,5 sterren

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
ZMuller schreef:

In deze film komt het zo over alsof iedereen gek is geworden. Ik vraag me dan ook af in hoeverre deze film overeenkomt met de werkelijkheid. (...) Bij verzonnen verhalen als die in bijvoorbeeld Tour Of Duty kun je je veel beter in de situatie plaatsen dan in die waanzin van Apocalypse Now.

Precies daarom vind ik dit een van de beste films ooit. De film verbeeld als geen ander de complete waanzin van een oorlog en is tegelijkertijd schitterend gefilmd. Met grote fascinatie kijk je naar de meest afgrijselijke taferelen. Juist deze surealistische benadering deed mij al 4 keer ademloos naar Apocalypse Now kijken.
Daar komt bij dat ik in deze film me zeer goed kon verplaatsen in het karakter van Willard. De oorlogsfilms a la Tour of Duty gaan vaak over de gewone jongens in het leger, en hoe vreselijk dat allemaal niet is die dood en ellende om je heen. Dit genre kent zeker ook zijn toppers hoor, denk bv aan Platoon maar Apocalypse Now gaat voor mij een stukje dieper. Kijk ik heb nooit in het leger gezeten laat staan een oorlog meegemaakt, ik kan dus nooit weten wat die jongens echt hebben meegemaakt. Maar Willard verbeeld veel meer een soort oerinstincten. Je voelt als het ware zijn gedrevenheid als jager op een prooi, fascinatie, twijfel en angst het komt allemaal als in een soort tropische koortsdroom je huiskamer binnen. Door deze film leek ik me ineens te realiseren dat we eigenlijk allemaal zo kunnen zijn, mezelf inbegrepen. In ieder van ons schuilt als het er echt op aankomt een roofdier, een ware killer.
De eerste minuten van deze film, als Willard op zijn hotelkamer ligt zijn hiervoor zeer tekenend en behoren voor mij tot de sterkste stukjes cinema ooit. Alsnog rotsvast op nr. 1 in mijn persoonlijke top 10.

avatar van otherfool
Ik keek alleen de Redux versie. Maar te langdradig? Welnee!

Onvergetelijke scenes, een prachtige tijds- en sfeerschets, subliem acteerwerk. Wagner. Waanzin. Napalm in the morning. Playboy bunnies. Horror. Horror.

4,5*.

Ik heb dus ook de Redux versie gezien. Altijd veiliger, zeker als een film blijkt tegen te vallen.

Vond het zwaar kut, maar kan me niet indenken dat de gewone versie beter zou geweest zijn. De eerst drie (of twee) uur vond ik gewoon enorm slecht. Lawaaierige oorlogsnonsens, en in heel zijn cliché de reden waarom ik zo'n afkeer heb van het genre.

Ten eerste, een hoop stereotype personages. Die Killgore is een wandelend cliché wat je normaal enkel tegenkomt in series als Saved By The Bell. Ik hoor iedereen bezig over de waanzin van de oorlog, en het eerste half uur zit ik naar een halfmislukte komedie te kijken. Ook de dialogen zijn oersaai. Typisch stoer oorlogsgelul dat nergens over gaat en de diepgang heeft van een 5-minuut jonge waterplas.

En als personages niet oeverloos lopen de lullen staan ze wel "yyyaarrr" of "yeehaa" te roepen terwijl ze als gekken in het rond schieten. Amper de alom aanwezige, slechte en bombastische score overstemmend. Wat een vreselijk lawaaierige film is dit.

De scene met de Fransen was overbodig. Maar ook de scenes met de bunnies is niks, de scene waar ze het bootje onderzoeken, dat hele eerste gevecht, de nachtscene bij de brug (en maar dingen die ontploffen, en maar lawaai maken). Etc etc etc. Het enige indrukwekkende moment is de napalm strike. Eigenlijk de reden waarom ik deze film gezien heb (ook de enige scene die ik me herinnerde van een veel vroegere kijkbeurt).

En dan komt het laatste half uur. Volledige ommezwaai vond ik. Het tempo knalt helemaal dicht, belichting wordt anders, film krijgt een filosofisch tintje en de sfeer verandert. En het had best indrukwekkend kunnen zijn zonder die eerst crappy 3(2) uur. Het einde valt totaal in het water. Minpunten zijn verder het acteerwerk van die Kurtz. Allereerst ziet hij er nogal lachwekkend uit (tijdens z'n nachtelijke schminkpartij had hij veel weg van een kruising tussen The Hulk en een willekeurige Turtle), verder acteert hij ook zo gewichtig dat het wel een willekeurige Amerikaanse dramasoap lijkt.

Nee, dit was echt helemaal niks, Redux of niet. Nu is het mij ook ineens duidelijk waarom ik mij enkel die napalm scene nog herinnerde. Cliché na cliché, in een film vol slecht acteerwerk en onnodig luidruchtige scenes. En dan afsluiten met wat heet een filosofisch getint einde. Erg plat allemaal. 0.5*. Drie en een half uur

Edit: het leukste moment was nog het slachten van die koe. De gedachte aan al het gemekker op MM was het enige wat mij enigszins deed glimlachen bij deze film

Heb toevallig vorige week ook Apocalypse Now gezien, dus laat ik nu eens inhoudelijk reageren. Geen recensie, eerder een lofbetuiging. Eerst wil ik aangeven dat ik de 150 min. durende versie heb gezien. Die is immers al perfect dus ik waag me niet aan een langere versie.

Het begint al ongelofelijk mooi op het broeierige kamertje van Sheen. Het nummer van the Doors ‘the end’ is zo ontzettend goed gekozen, dat zou nooit meer geëvenaard worden. Het maakt direct de wanhoop en de leegte van de oorlog duidelijk. Je hoort eerst de helft van het nummer op de kamer van Sheen (fantastische acteerprestatie; het gelaat van Sheen spreekt op het hoogtepunt van die scène boekdelen en is angstaanjagend realistisch) en het wordt op het eind van de film (met de moord op Brando) besloten door de tweede helft van het nummer. Perfecte timing en nog perfecter toegepast. Het lijkt wel een prachtige opera (met aangepaste muziek). Ik krijg sindsdien een brok in mijn keel als ik het nummer hoor.

Dan begint de missie. Op het eerste gezicht een eenvoudige zoektocht naar een doorgedraaide kolonel. Tijdens die zoektocht gebeurt er van alles, maar krijgen de makers het toch nog voor elkaar een indringende karakterstudie te maken, zonder het betreffende karakter een seconde in beeld te nemen. Knap (en dat is een understatement).

Een van de beste scènes ooit is die waarin Sheen, Duvall tegen komt. Een van de meest kleurrijke personages uit een film ooit. Humor (de doodskaarten, het water geven aan een Vietnamees tot dat hij hoort dat Lance (de bekende surfer) aanwezig is). Voor Lance alleen maakt ie een omweg naar een gevaarlijk gebied, want daar zijn immers de beste golven. Duvall, die houdt van de lucht van napalm ’s-ochtends, bekijkt het nog eens rustig terwijl om hem heen de bommen om z’n oren vliegen. Als hij erop gewezen wordt dat het wellicht wat gevaarlijk is om te surfen reageert ie; ‘Charlie don’t surf’ om vervolgens eens lekker te gaan surfen. Hilarisch en confronterend (want zulke mafketels waren er echt, hoewel dit natuurlijk wel over-the-top is).
Dit was geen korte scène, maar een aaneenschakeling van hoogtepunten die in totaal meer dan een half uur duren.

De scènes die volgen zijn ook indrukwekkend (het Vietnamese meisje dat sterft om haar hondje te redden, de hilarische scène waarin the Chef bijna wordt opgegeten door een tijger

Ze staan echter in schril contrast tot de scène bij de brug. The A-hole of the world. Misschien wel de indrukwekkendste scène allertijden. De complete anarchie, de losgeslagen gekte is zo indringend. Dat heb ik daarna nooit meer gezien. ‘The roach’ is een van mijn favoriete filmkarakters ooit. ‘you know where you C.O. is?’ the Roach: ‘Yeah’ en hij gaat weer verder dutten. De muziek is ook weer ontzettend goedgekozen tijdens deze scène.kreeg er letterlijk de kriebels van.

Dan worden Fishburne (mooie scène waar je op de achtergrond een bandje van zijn moeder hoort) en Chief Phillips (Albert hall) vermoord (die Sheen probeert mee te nemen in zijn dood). Op het moment dat je denkt dat het niet meer beter kan worden (de film welteverstaan) begint het pas echt.

De laatste driekwartier (want daar hebben we het over als het om het geniale eind gaat) zijn verbluffend. We zijn in een wereld terecht gekomen die mij altijd bij zal blijven. Tussen de schitterende shots door, drijven en hangen lijken. Indrukwekkend contrast.
Kurtz is doorgedraaid, maar tussen al zijn filosofische geneuzel en wartaal zijn tegelijk ontzettend veel waarheden verweven. Kurtz, die je eigenlijk alleen in schaduwen te zien krijgt, is de belichaming van de gekte van die bizarre oorlog.
Hopper is te zien in een heerlijke bijrol en wat een monologen rollen er weer van zijn tong. Geweldig grappig en verontrustend tegelijk.
Het echte eind met de scène waar Sheen zijn werk doet is schitterend in beeld gebracht. De muziek met the Doors doet op precies het juiste moment weer zijn intrede en tegelijk de slachting van de koe. Prachtig.

Misschien wel de beste film ooit, dit. In ieder geval de beste oorlogsfilm. Nooit een film met zo veel goede scènes (die in feite de hele film in beslag nemen), zulke goede muziek (niet alleen van the Doors) en goede acteurs (Hopper, Duvall en Brando zijn sowieso al favorieten, maar zo erg waren ze nog nooit op dreef. Sheen verbaasde me enorm. Nooit echt fan geweest van de man, maar hier was ie groots. En dan heb ik het nog niet eens over de vele geweldige andere bijrollen.werkelijk iedereen was geweldig (ik noem een Bottoms, een Forrest, een Fishburne).

Film zou nooit meer hetzelfde zijn na deze film voor mij. Slechte film? ‘the horror, the horror’.

avatar van Goodfella_90
Shit! Van een 3.5 naar een 5.0 gegaan vandaag! (ik heb overigens de Redux-versie, de originele heb ik nog nooit gezien)

Het is een heel jaar terug sinds de eerste keer dat ik deze film zag en wat is mijn smaak dan veranderd zeg! Ik weet niet wat me bezielde dat ik Apocalypse Now destijds maar een gemiddelde film vond. Wat een geweldige scenes! Vooral die helikopterscene en alles daarna was erg indrukwekkend. En de beelden! Het was me toen nooit opgevallen, maar wat een prachtige beelden zeg! Steengoede special effects ook; de explosies en alles zagen er levensecht uit. Ik wil nog veel meer zeggen, maar ik kan nog niet op de goede woorden komen. Ik zet hem wel alvast in mijn top 10.

avatar van thunderball
Apocalypse Now is een zeer goede film, uiterst fascinerend, hoewel inderdaad soms wat langdradig zeker wat de redux versie betreft, maar toch...!

Het grote probleem was ook nog voor Coppola dat hij geen einde voor zijn film had en hij zat met 2 onhandelbare acteurs Hopper (compleet vd wereld door verdovende middelen) en Brando (tegendraads en schaamend voor zijn omvang, hij wilde maar niet gaan beginnen), maar het zijn toch juist deze 2 die de film uit eindelijk zo goed maken.

Vergis je niet: Hopper acteert hier erg goed en het is Brando die volledig improviserend de film feitelijk heeft gered en zijn imponerende einde geeft. Jammer dat er niet meer nog van het matriaal met hem is gebruikt. In de making of (die vaak hilarisch is) zit bv een scene die niet in de film zit.

Minpuntje vind ik dat je ziet dat een buffel echt wreed gedood wordt, dat had voor mij niet gehoeven.

Toch 5 sterren (maar wel voor de originele versie!)

avatar van sinterklaas
Heb gister de Redux gezien. Ik vond hem wel goed het begin. Die Martin Sheen speelde goed, maar wie was Marlon Brando en Dennis Hopper eigenlijk in deze film??

Je kon ook zien in het midden van de film dat het slecht afliep met de hoofdrolspelers(een boot over de rivier en ze vinden een hondje)

Soms had ie een beetje saaie scenes maar dat stond vermaak niet in de weg.

avatar van dutchtuga
Voor de zoveelste maal herzien en hoewel dit een geniale film blijft hunker ik eigenlijk wel naar de normale 153 min versie die ik nog nooit heb gezien. De toegevoegde scenes in de redux versie hebben eigenlijk totaal geen meerwaarde, integendeel zelfs. Het hele surrealistische wat deze film zo meesterlijk maakt wordt hier en daar een beetje vertraagd door die extra scenes. Vooral bij de scene met de fransen viel dit het meeste op. Ineens neemt de film een politieke wending, iets waar ik totaal niet op zit te wachten. 5* blijven staan maar eigenlijk meer wegens het idee van de film zonder de toegevoegde scenes. Snel maar eens in handen krijgen die DVD.

avatar van Captain Pervert
Gisteren de Redux versie gekeken, vooral genoten van de eerste twee uur. Goede mix tussen actie, humor en drama, hoe verder ze varen op de rivier des te korter worden de lontjes. Het is eigenlijk een roadmovie met een boot, best leuk. Maar het einde, bij Kurtz, was eigenlijk een teleurstelling. Niet omdat het geen 1 op 1 shootout is zoals in de gemiddelde Schwarzenegger film, maar het is vooral saai en een anticlimax. De hele film kan dan wel een metafoor op de Vietnam oorlog als geheel zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat er weinig is te beleven. Hooguit irritatie door Dennis Hopper die de hele tijd knetterstoned is.

3.5 sterren, voornamelijk door de geweldige eerste twee uur, ook erg gelachen om Lt. Kilgore.

Schitterende Vietnam film met prachtige beelden. De film duurt erg lang maar weet je toch iedere seconde te boeien.

Met het acteer gehalte in deze film is subliem en Robert Duvall speelt een schitterende rol in deze film als geflipte leidinggevende. Vooral zijn uitspraak "I love the smell of Napalm in the morning" is een klassieker geworden.

Samen met Platoon vind ik dit de beste Vietnam film.

avatar van Halcyon
Een film over de Vietnam-oorlog maken is alles behalve een gemakkelijke klus. Zeker als je de emotionele geladenheid en de complexe historische context in het achterhoofd houdt. Voor filmmakers een zware maar boeiende uitdaging met andere woorden. Dat Coppola met zijn “Apocalypse Now” schroomloos door de mand valt is dan ook een beetje te verwachten.

Om te beginnen wordt de kritische insteek totaal waardeloos gebracht. Pseudo-filosofische prietpraat over de gruwelen van een oorlog worden in oeverloos saaie monologen en dialogen richting het publiek gekatapulteerd. Irritante typetjes als de koele actieheld en de doorgedraaide neuroot die aan deze boodschap de juiste panache trachten te geven, bereiken net het omgekeerde resultaat. Sheen loopt er heel de tijd bij als een duffe kamerplant zonder ook maar een greintje charisma en de langverwachte confrontatie met Brando is een pijnlijke anticlimax. Een regelrechte wanvertoning en een in A-films ongeëvenaard staaltje slecht acteren. Als een lamme goedzak met een hete aardappel in de mond draait Brando een totaal foute dramatiek in het laatste halfuur. Zelfs de gemakzuchtige kritische voetnoot met een schattige puppy in de hoofdrol ligt er te dik op als antioorlogspropaganda.

Al dat gewauwel over hoe gruwelijk de oorlog wel is begint ondertussen dermate je keel uit te hangen, dat je je afvraagt waarom er überhaupt een film over gemaakt is. Het medium film is er net om deze drama’s in beeld te brengen, niet om een paar acteurtjes hele blokken tekst af te laten raffelen over de “horrors of war”. Dan lees je toch gewoon een boek?

De redux-versie van Apocalypse Now geeft de film weer zoals Coppola die oorspronkelijk bedoeld heeft. Nu, die versie bevestigt nog maar eens dat de brave man het niet te best begrepen heeft. Langdradige sequenties zoals die met de Bunny-helikopter en de ontmoeting met de Fransen verhinderen genadeloos enige ritmiek. Maar eigenlijk is er geen enkele scène die genoeg indruk maakt of de juiste snaar weet te raken. Meer dan de middelmaat zit er nergens in, integendeel, 95% van de film zit het niveau er zelfs ver onder.

Maar het is niet allemaal kommer en kwel. De sereniteit in sommige beelden is mooi om naar te kijken en ook de omgeving weet Coppola af en toe fraai in beeld te brengen. Het briljante openingsshot met de bomen, de mist en de krachtige sound van een helikopter die door de met buskruit vervuilde lucht klieft is een instant klassieker. Echter, meer dan deze bescheiden beeldenpracht zit er helaas niet in.
Apocalypse Now, een film die grenzeloos overschat wordt en als portret van een waanzinnige oorlog nog niet half geslaagd is.

avatar van kArIzMa_Movie
Een ware meesterwerk uit de hand van Francis Ford Coppola. De film draait om angst en de chaos van de oorlog in Vietnam. Iets fatsoenlijks over het verhaal van de film vertellen is bijna niet mogelijk. De film zit namelijk vol beelden en emoties die niet te beschrijven zijn. Al met al mag de film terecht een klassieker genoemd worden. Een klassieker die de waanzin van oorlog bijzonder goed weergeeft.

avatar van maerk
Uiteindelijk, na Platoon en Full Metal Jacket, heb ik de laatste van de drie beste Vietnamfilms gezien. Iniedergeval, volgens velen is Apocalypse Now dat.

De beginscene van de film is geweldig. Vanaf het moment dat de Helikopters op het dorp beginnen te schieten, met de muziek van Wagner die uit de helikopters schatl, zit je in de film. Alles ziet er levensecht uit en het camerawerk, geluid en de special effects zitten meteen goed. Heel knap voor een film van bijna 30 jaar oud. Ook verschijnt hier Robert Duvall als kolonel met het idee om te gaan surfen...terwijl ze van alle kanten beschoten worden. Duvall gebruikt meteen in het begin een mooie one-liner. "I love the smell of napalm in the morning", super!.

Het verdere verloop van de film beviel me zeer goed. Martin Sheen zet zijn personage geweldig neer en de rest van de cast is ook erg goed. Hierboven zeggen mensen dat de tijgerscene nogal overbodig is. Dat vind ik niet, hij paste er mooi in. Het camerawerk in de film is erg mooi. Er zit ook veel beweging in het camerawerk. De camera 'volgt' meestal personages of dingen een tijd en soms gaat dit gepaard met veel geslinger. Dit gebeurt ook meestal als de camera zweeft, zoals in het begin bij de helikopters. Mooie techniek. Ook vond ik de camerastandpunten erg mooi. Een zeer geslaagde cinematografie dus. De muziek is ook oké, die past er mooi bij. En zoals ik al eerder zei zijn de special effects en het geluid van zeer hoog niveau. Het ziet er allemaal zeer realistisch uit. De film wist mij vanaf het begin af aan te boeien zonder dat hij boven het niveau van Platoon of Full Metal Jacket uitsteeg.

Maar grote tegenvaller voor mij was het einde. Vanaf het moment dat Marlon Brando in beeld kwam vond ik de film bergafwaarts gaan. Dit lag niet aan Brando, hij speelde weer goed zoals gewoonlijk. Ik vond dat het van hier af aan een beetje teveel van het goede werd. Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die het gemompel en zweverige gepraat van Sheen en Brando prachtig vinden, maar hier liet de film mij los. Heel de tijd zat ik geboeid te kijken en vol spanning wachtte ik op dat verlossende einde. Maar hier verloor de film iets van zijn kracht. Hier kon ik mij niet in vinden. Hoewel Brando goed speelde vond ik zijn rol toch niet zo bijzonder. Ook Sheen zijn rol vond ik hier een beetje afslappen. Wat wel mooi was aan dat laatste half uur was Dennis Hopper. Die speelde echt geweldig.

De film was erg goed maar ik vind het erg jammer van dat laatste gedeelte. De gehele film zat ik op een beoordeling van 4*. Maar door dat einde kan ik er niet veel meer van maken dat een 3,5*! Jammer! Het is dan wel een hele dikke 3,5*(een 3,70 zegmaar )
Hiermee is hij voor mij ook niet de best Vietnamfilm ooit gemaakt. Tot nu toe vind ik Platoon de mooiste.

P.S. Kan iemand mij vertellen wanneer Harisson Ford in beeld was? Ik heb hem namelijk niet gezien!

avatar van DVD-T
Apocalypse Now is voor mij de ultieme Vietnam film.

Francis Ford Coppola laat naar mijn inziens echt zien hoe het eraan toe ging in de Vietnam oorlog,ik was er natuurlijk niet bij maar als je naar documentaires kijkt die over dit onderwerp gaan vind ik dat het voor het grootste gedeelte toch dicht bij de waarheid ligt,wat de echte veteranen er over vertellen.

De film begint ontzettend mooi met de brandende bossen en de cuts naar captain Willard(geweldig gespeeld door Martin Sheen) onder begeleiding van The Doors met The End,ik denk dat geen ander nummer nog perfecter bij deze film past.

Captain Willard wil weer graag de "shit" in en dat gebeurd dan ook maar niet om te vechten maar om iemand uit zijn eigen kamp te vermoorden.Daarna word je op een reis meegenomen met een groep mannen die je ver de rivier en de jungle invaren,wat volgd is een "waanzinstocht".Het lijkt wel hoe verder ze de rivier opgaan hoe gekker de soldaten worden en niet eens meer weten waarvoor ze vechten met als toppunt het gevecht bij de brug,als Willard vraagt 'where is your c.o.' en de soldaat daarop antwoord 'Aint you'
Hoe verder Willard de rivier opvaart hoe dichter ze bij Kurtz komen waarvoor Willard inmiddels veel respect voor heeft gekregen en zich afvraagt of hij hem nog wel wil vermoorden Daar aangekomen zien we hem dan.Wat volgt is een geweldige monoloog van bijna een half uur prachtig gedaan door Marlon Brando die de sterren van de hemel speelt in toch wel een kleine(maar belangrijke)rol.En dan komt de climax en die vond ik geweldig ik zat echt de hele tijd te denken zal hij het wel doen of niet,en dan hakt hij op kurtz in wat goed is gedaan met de cuts naar de koe toe dat je toch een beetje een idee hebt wat er nou gebeurd.

5* voor deze briljante film waar nog geen een andere Vietnam film aan kan tippen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben op zich best teleurgesteld in de film. Niet omdat de film slecht was, verre van, maar de film wist bij mij de hype niet waar te maken. Nr 34 in de top 250 en deze wordt ook gezien als DE oorlogsfilm der oorlogfilms, dus dan zijn mijn verwachtingen vooraf aardig hoog. Ik heb trouwens de 200 minuten durende Redux versie gezien.
Ik vond de film na een tijdje langdradig worden en wist niet meer volledig geboeid te kijken. Nou duurde de film bijna 3,5 uur, dus dan is concentreren sowieso al wel lastig voor de volle 100%.
Het verhaal van de film is nog best aardig, langzaam aan zie je de soldaten gekker worden. Daarbij kan ik me zeker wat voorstellen, want wat ze daar zagen en moesten doen...vreselijk.
De film had trouwens wel een hoop fraaie beelden. Zeker de shots vanuit de helicopters en ook een grote napalm aanval zagen er cinematisch erg mooi uit. Maar ik vond zelf dat ik op een gegeven moment iets te weinig boeiende actiemomenten zag en teveel gepraat. Of dat aan de lange versie lag of aan de film zelf weet ik dan niet, maar goed.
Alles bij elkaar wel een uitstekende film hoor, want ik ben blij dat ik hem heb gezien. Het is toch een classic en regelmatig was ie boeiend genoeg.

avatar van 606
super sterke film en zeer realistich neer gezet
acteren was echt heel goed.
muziek paste perfect erbij

5 sterren

Een anti-orlogsfilm, nog meer dan The Deer Hunter en vanzelfsprekend een meesterwerk van Coppola over wanhoop en waanzin.

avatar van OlafK
Knisper schreef:
Dat vind ik ook. Ik heb de redux gezien. Toen ik daarna teruglas welke scenes hierbij extra in de film zijn gekomen, was dat precies een opsomming van de scenes die ik overbodig vond.

Ook ik ben het hier, gedeeltelijk, mee eens. Sommige scènes duurden nét iets te lang naar mijn gevoel. En hoewel ik het einde intrigerend vond en uitermate geboeid was, raakte het me toch niet helemaal. Misschien komt het ook wel door de, voor mijn gevoel, grote ommezwaai in de film. Tot aan het moment dat Willard Kurtz vindt, is het een heel andere film naar mijn mening. Met die ommezwaai had ik nu wat moeite. Ik denk dan ook dat ik deze film over een jaartje nog eens herkijk zodat ik ook daar meer rekening mee kan houden.

Vooralsnog: 4 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prachtig en sfeervol oorlogsdrama met een meesterlijke Sheen (de man kreeg op de set een hartaanval) en een bizarre Brando. Inmiddels een klassieker. Zeer goed.

Apocalyptisch beeld, inderdaad, van een uitzichtloze oorlog.
Filmisch gezien is dit een merkwaardig werk.
Je vastpinnen op dit ontstellend, schrijnend, aandoenlijk en onwezenlijk verhaal hoeft niet.
De belangrijkste rode draad in de story is m.i. dat mensen die deze gruwel meemaken, onbekwaan zijn geworden om er uit te stappen en weer een normaal leven te gaan leiden.
Dezelfde gedachte zit ook in "The Deerhunter", "War at home" e.a.
Een betere aanklacht tegen al wie of wat dit en nog zo veel meer creeert kan niet.
De film laat je machteloos achter. Het bewijst zijn imposante waarde.

Wat moet het een chaos, wat moet het vreselijk geweest zijn daar in Vietnam. Zo is de film in het eerste deel ook: een chaos. De (gevechts)scènes kunnen best wel eens zo hebben plaatsgevonden als hier te zien is.

Naarmate de film vordert wordt deze alleen maar indrukwekkender, terwijl de grootste scènes, qua omvang, dan al geweest zijn. De film krijgt een onwerkelijke en luguberdere sfeer naarmate de personages dieper de jungle invaren, bijna als een droom / nachtmerrie (die echter licht wordt verstoord door het bezoek aan de Fransen). Cinematografisch stijgt de film ook naar grote hoogtes in de jungle.

Wat ik ook waardeer in de film is op zijn momenten lichtere karakter, vooral in het grootste deel van het eerste gedeelte. Neem bijvoorbeeld Robert Duvalls briljante rol, mijn favoriete gedeelte van deze film, of situaties met de crew van het schip waar Willard zich op bevindt, mensen die nooit daar op dat moment mogen zijn, blijkt verderop in de film ook maar al te goed.

Hij stond er een tijdje niet in, maar Apocalypse Now verdient weer een top10 plek.

Deze film ziet er prachtig uit de beelden zijn fantastisch en het camera werk is ook mooi. Het verhaal is goed, maar had sneller moeten worden verteld. Veel scènes voegde weinig toe en het tempo van de film was echt veelte traag. Dit is jammer want voor had deze film erg veel potentie maar door saaie langdradige stukken geef ik de film maar een 3.5.

Het acteer werk vond ik van een hoog niveau, vooral Duvall was sterk. Ook Brando & Duvall speelde prima. Het verhaal en de beelden maakte veel indruk. Deze film toon goed aan hoe vreselijk een oorlog is, en zeker de Vietnam oorlog was. Als zoals gezegd de film sneller was geweest had ik het ene 4 of zelfs 4.5 gegeven.

avatar van J. Clouseau
Gisteren de Redux-versie gezien. De film begint grandioos met dat brandende woud, The End van The Doors en Martin Sheen die gek ligt te worden in zijn kamertje.
Dan gaat het nog een hele tijd goed verder met o.a. de grandioze scène waarin Robert Duvall wil gaan surfen en daarvoor een heel kustdorp platbombardeert (op de tonen van Wagners Walkurenrit!), met natuurlijk het legendarische citaat 'I like the smell of naplam in the morning!'
De tocht door de jungle is ook nog prachtig in beeld gebracht, met grandioze muziek (Satisfaction van de Rolling Stones!).
De fotografie is echt prachtig. En ook de aanklachten tegen de zinloosheid van de oorlog zijn zeer goed.
Maar vanaf dat ze in de buurt van Kurtz' kamp komen, vind ik de film plots veel trager, saaier en lomer worden. Dan blijft het maar doorgaan (de film duurt naar mijn mening ook veel te lang. Als ze hetzelfde verhaal wat hadden ingekort, bijvoorbeeld tot 2 uur, dan zou deze film nog véél krachtiger geweest zijn).
Al bij al is het een goede film, maar niet zo goed als ik verwacht had.

avatar van Dardan
The horror... the horror...

Ik heb van deze film enkel de redux-versie gezien en zo wil ik het ook houden, puur omdat die versie eigenlijk Copolla's werkelijk artistieke droom was, kan hij er wat aan doen dat het korter moest om wat voor redenen dan ook. Het is al bijna een anderhalf jaar geleden sinds ik deze film voor het eerst zag en toen was ik al gebrand om hem eens te herzien en herbeleven, de eerste keer was deze film zo mysterieus en vreemd, wat me vooral opviel toen was dat de kracht van de film pas later kwam inwerken - ik begon met een 4,5* en 8ste plaats in de top10, na een week werden dat 5* welverdiend en #2 met kans op #1.

Ik kan eerlijk toegeven dat ik zelden zo'n indrukwekkende films gezien heb als dit, de film barst van de mooie beelden, indrukwekkende momenten, grappige quotes (soms dan?), ijzersterke acteerprestaties, diepzinnigheid en psychologie, avontuur, etc. Alleen de muziek kon misschien (bij momenten) wat beter vind ik.

Ondanks zijn lange duur vind ik deze film op geen enkel moment langdradig, je weet ook al wat er gaat gebeuren, maar wat boeit dat? Captain Willard zoekt een laatste missie om zijn leven wat meer zin te geven maar weet zelf niet waaraan of tegen wij hij begint, je volgt hem door een spannende reis met een briljant opgebouwd einde dat sterker is dan verwacht.

Wat voor mij deze film vooral zo'n topper maakt is het verhaal in combinatie met het psychologische gedeelte, zelden heb ik films gezien waar de menselijk ziel (hoe ziek misschien dan ook?) zo naar boven komt, prachtig in beeld gebracht en geacteerd.

De laatste slotwoorden van de stervende in combinatie met de laatste woorden uit het boek bezorgen me keer op keer kippenvel! Apocalypse Now is een film die werkelijk tot denken aanzet vind ik, zelfs meer dan andere diepzinnige films doen bij mij - zeker iets dat je je hele leven bijblijft als het je bevalt. Bij momenten krijg ik ook gewoon het gevoel alsof ik die hele reis/levenservaring zelf meegemaakt heb, de stille indruk die deze film achterlaat is voor mij tot nog toe onovertroffen in zijn soort.

- "Drop the bomb - exterminate them all"

Dé beste film aller tijden, naar mijn mening dan - Maar ik ben dan ook een bescheiden filmkijker die maar af en toe eens iets meepikt.

avatar van hellblazer93
Ik heb de Redux ook gezien. Moeilijk te beoordelen. De film was nogal langdradig, maar soms ook weer interessant. Het acteerwerk was inderdaad zeer goed. Ook erg goede dialogen in de film. Maar de film kon me niet helemaal boeien net als meerdere personen hier. Ik denk dat ik hem ook nog maar eens ga herzien zonder de extra scenes, dat zal waarnschijnlijk mijn stem verhogen. Voorlopig hou ik het toch nog op 4 sterren. Het is natuurlijk wel een enorm goede film.

avatar van Thomas01
Na het kijken van de redux haal ik mijn 5 haal ik niet alleen uit het geweldige script van de film maar ook uit het fantastische camera werk, het acteerwerk van natuurlijk Marlon Brando maar ook van Robert Duvall, Martin Sheen en Laurence Fishburne. Colonel Walter E. Kurtz is in mijn ogen op het lijf geschreven voor Brando en heb zelden zo'n goed staaltje acteerwerk kunnen bewonderen.

avatar van huVILEub
Een prachtige film, als ik kijk naar zijn tijd. Het begin was helemaal sterk, maar toen ze klaar waren met surfen begon hij langzaam aan langdradig te worden. (Ik heb alleen de Redux versie gezien). De acteurs waren wel erg sterk, ze zette de gekte die bij de soldaten heerste in de vietnam oorlog goed neer. De actiescénes waren goed en de omgeving is daar gewoon prachtig. Maar de actie werd opgeslokt door de langdradige gesprekken die nergens naar leidde.
Dat was jammer, maar al met al een goede oorlogsfilm.