Apocalypse Now (1979)

Alternatieve titel: Apocalypse Now Redux

Oorlog / Drama
153 minuten / 202 minuten ("Redux")

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Martin Sheen, Marlon Brando en Robert Duvall

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

Jordy (admin)
Deze klassieker is echt m'n favoriete Vietnam-film, en sowieso één van m'n favoriete films. De geweldige beklemmende indruk die de reis van Kurtz achterlaat, en de uiteindelijke geweldige ontknoping als hij hem gevonden heeft: Apocalypse Now krijgt vier en een halve ster van me. De film komt onder de naam 'Apocalypse Now Redux' opnieuw in de bioscoop, met ruim 40 minuten aan extra scenes.

neo (crew)
dit is echt de perfecte oorlogsfilm.De documentaire Heart of Darkness is ook zeer interessant.5 sterren.

Beste oorlogsfilm die er is.

Ik kijk de remake hiervan wel, aangezien ik niet aanneem dat ie dan apart op de site komt

Jordy (admin)
nee, zal er binnenkort even (Redux) achterzetten, een director's cut krijgt geen apart item idd

avatar van jackie
Waarom vinden de meeste mensen dit de beste oorlogs film ?
Ik vond de film wel ok, maar meer ook niet....

Ik heb hem (schaam schaam) nog niet gezien, dus ik zou het je niet kunnen vertellen, maar ik wacht met smart op Redux en dan zal ik weer van mij laten horen omtrent dit onderwerp.

Zijn deze stemmen echt voor de redux versie?

nee

Moet de titel van deze pagina dan niet zijn:
Apocalypse Now / Apocalypse Now Redux ?

Nadeel van het onder 1 titel plaatsen is ook dat je niet op de redux versie apart kunt stemmen, terwijl deze significant anders is.
Maar dat geldt wellicht voor meer alternatieve versies.

Jordy (admin)
precies, in dit soort zaken volg ik toch imdb: een director's cut van een film krijgt GEEN apart item.. sommige films hebben wel 3 of 4 versies, dan blijf je aan de gang

en die titel.. als de film uit de bios is haal ik "Redux" weer weg (om bovenstaande reden), maar nu wordt er wel op "redux" gezocht af en toe dus laat ik het maar staan even

avatar van Goodfella
Een hele mooie film (4 sterren) maar niet mijn favoriete Vietnam/oorlogs film, dat is en blijft Full Metal Jacket. Apocalypse Now vind ik af en toe wat sloom overkomen, maar toch is ie erg indrukwekkend.

goeie film, zit alleen teveel van die Jim Morisson "THe Doors" onzin in. De regisseur was fan van Jim Morisson had met hem op school gezeten. En wou zo de respect aan hem tonen. En het einde is gewoon reinste onzin. Al die geluiden al die dwazige opnames. Volgens mij had de crew teveel drugs op aan het einde van de opnames.

krijgt een 4 voor de mooie gevechtscene. En de surfscene met the Rolling Stones cant get no satisfaction. Oh ja en niet vergeten de Playmate girls. DIe niet eens echt bestaan (ben het ff nagegaan op www.playboy.com hehehe)

avatar van NERD
Ik heb de "Redux" gezien, ik vond het eigenlijk een lege film......komt misschien wel door die toegevoegde 45 min (ik heb het origineel eigenlijk niet gezien). Op zich was het begin wel aardig maar vanaf dat ze de rivier op gaan gaat het eigenlijk nergens meer over. De redux krijgt van me niet meer dan 1,5 stem (sorry)

avatar van Wolkenmeter
Ik heb beide versies gezien, en ik moet toegeven dat ik de Redux-versie minder goed vind dan de originele. Vooral het stuk van de Fransen, dat alleen in de Redux zit, maakt die versie net iets te lang. Nochtans blijft het een ijzersterke viëtnam-film, die zijn gelijke nog altijd niet kent.

avatar van NERD
nee precies wolkenmeter: dat stuk met die fransen is een goed voorbeeld van scenes wat verder niks met het verdere verloop/verhaal van de film te maken heeft. En er zijn nog veel meer van dat soort scenes, ik weet ze alleen niet meer zo uit mijn hoofd.

neo (crew)
ik heb gisteren redux gezien.vind em even goed als de normale versie.ik kan nog steeds geen genoeg krijgen van die aanval aan het begin met de muziek van wagner en die prachtige scenes met marlon brando.ik vond overigens die scenes met die plantage erg sterk.ok daardoor is de film wel een stuk langer,maar juist nog indrukwekkender.de film moest een kassucces worden,omdat anders coppola failliet zou gaan.het zou voor amerikanen denk ik in die tijd op politiek gebied erg schokkend zou zijn geweest,wat er tijdens dat diner wordt verteld.

Vroeger wel eens gezien, maar kon me er nog maar weinig van herinneren. Indrukwekkende film, met een beklemmende sfeer. Martin Sheen heeft niet veel tekst, maar zijn mimiek is voortreffelijk. 4*

Jordy (admin)
net Redux gezien. Vond de nieuwe scenes op zich erg interessant, maar ze haalden idd de vaart en sfeer teveel uit de film, vind de normale versie beter

avatar van misty
20 jaar geleden voor het eerst gezien vind,
hem nog steeds goed,die extra senes kunnen ze er wat mijn betrefd uitlaten

avatar van Ramon K
Beste oorlogsfilm ooit gemaakt samen met The Deerhunter en Schindler's List. Deze klassieker geeft een andere kijk op oorlog. Mijn favoriete scene is de helicopteraanval op de prachtige tonen van Wagner. 5 sterren

Een erg goeie oorlogsfilm, die misschien iets te lang is (de Redux versie die ik gezien heb in ieder geval), waardoor de vaart er soms een beetje uit gaat. Maar verder fantastisch mooie scenes en er wordt zeer goed geacteerd, en het verhaal, met name het eind, is erg verrassend en bijzonder! 4 sterren.

Ik vond de film niet echt overweldigend, kon er niet mijn volle concentratie bij houden. Werd voor mij een beetje te abstract allemaal. Ik geef 3 sterren

avatar van Ralfke
Meesterlijk camerawerk, goede muzikale ondersteuning, goed acteerwerk, maar jammer genoeg een eenvoudige verhaallijn. De film verloopt m.i. in een te traag tempo en er zitten te veel lang uitgesonnen scenes (w.o. nietszeggende shots en dialogen) in. Al met al een goede film, maar zeer zeker niet het meesterwerk wat het pretendeert te zijn. De film kijkt ook niet 'lekker' weg vind ik, maar ***1/2 verdient dit epos echter minimaal.

avatar van Ramon K
Ik heb de redux versie nog niet gezien maar de originele versie heb ik op video en die vind ik echt niet langdradig. Ik vind deze film echt een meesterwerk. De film is een aaneenschakeling van prachtige scene's en plaatjes, begeleid door de mooie muziek uit de sixties. De dialogen zijn zeer goed, ook al wordt het op het eind een beetje te filosofisch. Het knappe van deze oorlogsfilm is het feit dat alle aspekten van de oorlog in Vietnam belicht worden. De cast is ijzersterk, vooral Sheen heb ik nooit meer een echt goede rol zien neerzetten. Ook Duval en Hopper spetteren van het scherm.

En hoe kom je erbij dat de dialogen nietszeggend zijn? De einddialogen zijn wat slechter te volgen en te begrijpen, maar de rest van de dialogen zijn erg solide en vatten de waanzin in Vietnam goed samen:" I love the smell of napalm in the morning".

En die shots in die prachtige kleuren zijn voor mij gewoon pure schoonheid. Ik snap dan ook niet precies wat je bedoelt met "nietszeggende shots" Ralfke.

Maar ja , ieder het zijne he.......

don-the-jeweler
Ik vond dit een erg sfeervolle film. Het laat de waanzin van de Vietnam oorlog wel goed zien denk ik. Ook de kritiek op de politici en hoge officieren zit er toch wel in (scene bij de brug).

Aangezien ik de Redux versie heb gekeken heb ik dus mogen 'genieten' van de Franse scene. Die had voor mij geen toegevoegde waarde voor de film - helaas.

Verder een ware klassieker (tis tenslotte geen flutfilm) maar niet uniek o.i.d. (Platoon vind ik eigenlijk even goed).
Ik geef hem 4 sterren.

avatar van toothfairy
wat een avontuur. Wereldfilm! Ik kijk hem geregeld, om even aan de werkelijkheid te ontsnappen.

Wat zal Coopola trots zijn. precies de reactie die hem voor ogen stond.... Avontuur en escapisme...

avatar van narva77
Als ik aan de werkelijkheid wil ontsnappen, kijk ik altijd Platoon

avatar van JoeHallenbeck
Niet de beste oorlogsfilm ooit gemaakt maar wel de beste Vietnam film (met Full Metal Jacket als goede 2e).
De beklemmende sfeer die Coppola heeft neergezet blijft me toch iedere keer weer boeien als ik de film opnieuw bekijk.
De extra scenes van 'Redux' hadden wat mij betreft niet gehoeven. De orginele film was precies goed ge-edit en de nieuwe scenes voegen verder weinig toe aan het verhaal.