• 8.347.805 stemmen

My Octopus Teacher (2020)

Documentaire | 85 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Zuid-Afrika

Geregisseerd door: Philippa Ehrlich en James Reed

Met onder meer: Craig Foster

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot My Octopus Teacher

Craig Foster zwemt elke dag in de ijskoude zee van Zuid-Afrika en komt op een gegeven moment een bijzondere metgezel tegen: een jonge nieuwsgierige octopus. Fosters nieuwe octopusvriend leeft in een kelpwoud en daar valt veel meer te ontdekken dan hij zich in eerste instantie voor mogelijk houdt. Langzaam maar zeker winnen de twee elkaars vertrouwen en de nieuwsgierige jonge octopus laat steeds meer van de geheimen van de onderwaterwereld aan hem zien. Dat is al bijzonder op zich, maar Foster merkt zelf ook dat hij fysiek verandert: hij kan veel beter tegen de kou en kan ook langer zijn adem inhouden.

imageimageimageimage

avatar van glimmerman2000

glimmerman2000

Prachtige docu over een man die weer zin in het leven krijgt door een wel heel vreemd wezen: een Octopus. Dat juist dít dier ervoor kan zorgen dat je uit een diep dal kan klimmen. Mooi ook hoe hij zijn liefde in de natuur overbrengt naar zijn zoon.

avatar van klara

klara

De intentie van deze docu zal wel zijn een evenwicht tussen het persoonlijke leven van

Craig Foster en de betoverende onderwaterbeelden en het contact met de octopus.

Voor een dubbele, extra beleving. Maar bij mij werkte het niet. De schoonheid van de

beelden continu wreed verstoord door het grote contrast van een babbelende Foster

in een sobere kamer aan een kale tafel. Misschien ook te zeer gewend aan fraaie

natuurdocumentaires met voice over. Maar dan nog... Kwam deze benadering bij mij

toch vooral enigszins geforceerd over met te veel aandacht voor Foster zelf.

avatar van slam1975

slam1975

Hele mooie docu met prachtige beelden

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Prachtige documentaire. Ik vond het heel mooi. Leerrijk over een intrigerend dier, en hoe we moeten leren samen te leven met wildlife. Misschien dat John Milton me soortgelijke documentaires kan aanraden. Ik denk dat in de laatste jaren mijn smaak op vlak van documentaires (van alle filmgenres) het meest is veranderd. Alsof ik een heel andere documentaire interessant vind dan de Nat Geo en Discovery Channel stuff van vroeger. Ik vind nu documentaires die ons iets bijleren over onze plaats in de wereld, natuur, heelal heel interessant, over dingen die te weinig belicht worden, over anthropocentrisme, over grote vraagstukken enzovoort. Niet meer over puur wetenschappelijke feiten, want uiteindelijk is het meeste materiaal daarover heel snel gedateerd, en niet verdiepend genoeg, en is een paar klikken op het internet al genoeg om meer bij te leren dan een dik uur kijken naar zo een documentaire. Ik vind zo een documentaires ook een meer filmische ervaring hebben. Denk aan The King of Kong, Exit Through The Gift Shop, Grizzly Man, Kedi, Chasing Ice & Chasing Coral en Encounters at the End of the World

rik2 schreef:

(...) Viel me op dat specifieke informatie over de productie van de film op de officiele filmwebsite is verwijderd.

Door te googlen op "The Making of My Octopus Teacher" en dan bij het eerste zoekresultaat te openen wat Google "in Cache" heeft, is het uitgebreide verhaal over het tot stand komen van de film nog wel tevoorschijn te halen. Het staat opgetekend door Swati Thiyagarajan, die Craigs echtgenote is. Zij heeft een eigen wikipedia pagina, want ze is "conservationist, documentary filmmaker en environmental journalist".

Het is een jarenlang geworstel geweest met een heel team van mensen, om tot dit format te komen: de natuurbeelden afgewisseld met het interview met Craig. Nu ik het hele verhaal heb kunnen lezen over het hoe en waarom, geloof ik zeker in de authenciteit van de film en ook in de authenciteit van Craigs beleving.

Toch vind (ook) ik deze voorstelling niet helemaal geslaagd. Het is denk ik een compromis, om zoveel mogelijk mensen aan te spreken, om een gevoel voor de waarde van de natuur over te brengen, en iets van het vermogen van de mens om zich één te voelen met de natuur.

edit: de link The Making of My Octopus Teacher - Sea Change Project - seachangeproject.com blijkt het op dit moment weer te doen!

merijn82 schreef:

(...)Die zogenaamde 'connectie' die de twee onderwater hadden... Neuhhh die heb ik, ondanks de dramatische muziek en dito voice-over, niet zo ervaren. Die octopus deed gewoon z'n doodnormale ding, 't is vooral de mens die iets ongewoons deed. En ging geloven in een band met dat dier.(...)

Nu is het zo dat deze ene octopus zich weldegelijk anders ging gedragen, naar Craig toe, dan alle andere octopussen die Craig óók (jarenlang) filmde. Er was met deze weldegelijk iets heel anders: dit dier was nieuwsgierig naar hem en ze deed interactie met hem en die interactie ontwikkelde zich. Ik denk dus dat deze mens en dit dier in dit geval allebei iets ongewoons deden.

Thomas83 schreef:

(...) Helaas blijkt dit al snel een vrij egocentrisch en zelfvoldaan werkje te zijn, een hoop zweverig gewauwel over de natuur van een man in zijn midlifecrisis. Foster brengt zichzelf voortdurend in beeld en houdt ook maar niet op met praten. (...)

De keuze om er een interview met Craig bij te doen en in de film te verwerken, is pas eind 2018 gemaakt, door een nieuw ingebrachte editor: James Reed.

Craig en Pippa Ehrlich werkten al sinds begin 2017 aan de onderwaterbeelden, om er een overtuigende film van te maken. De beelden zijn geschoten in meerdere jaren vooraf aan 2017. Ten tijde van het leven van deze ene speciale octopus werkte Craig ook samen met onderwaterfilmer Roger Horrocks. In Blue Planet II is een bijdrage opgenomen over octopussen, van Craig en Roger, in episode 5, uitgezonden in 2017.

Hier is een link met nog wat achtergrond: The story behind Bafta-winning documentary ‘My Octopus Teacher’ | Features | Screen - screendaily.com

avatar van maurice32

maurice32

bjerik76 schreef:

Een paar keer zet je twijfels omdat de maker toch een band heeft, maar niet ingreep toen het dier in gevaar was, maar dat is de natuur, maar op dat moment voel je dat het dier zich ook wel misschien in de steek gelaten voelt.

Had ik ook.

Maar, als je elke dag met de octopus te maken hebt en gevoelens hebt dan poep op de natuur en help godverdomme de octopus, dat zou ik gedaan hebben.

avatar van bjerik76

bjerik76

• 1914 berichten

idd, als ik een schaap op zijn/haar rug ziet liggen, dan klim ik ook het hekje over het dier te redden, das dan ook tegen de natuur in bij wijze van, ( of een vogeltje van een kat ..) en dan is de band nog minder dan die duiker met zijn octopus:)

avatar van MissT

MissT

Mooie docu over mijn favoriete voedsel. Fantastisch beest!

En eet je nog steeds calemari?

avatar van MissT

MissT

Wat mij verbaast is dat Foster in het begin zegt dat hij geen enkele informatie kan vinden over dat "rare ding" terwijl ik in een andere documentaire (ik denk van BBC Earth maar ik moet dat nog opzoeken) allang zulk gedrag bij octopussen heb gezien

Mooie docu over mijn favoriete voedsel. Fantastisch beest!

Je kunt net zo goed gebakken binnenband eten. Smaakt ook naar niets en voelt ook als rubber.

Graaf Machine schreef:

Dan weet jij niet hoe je het klaar moet maken. (Of je eet bij de verkeerde restaurants) Ik kan me geen malser hapje bedenken. Echt super lekker met een beetje olijfolie, zout en cayennepeper.

MissT schreef:

En eet je nog steeds calemari?

Deze film gaat overveen een pulpo (octopus) en geen calemari (Pijlstaartinktvis). Beide heerlijk.

Basto schreef:

Toen ooit, toen La Palma nog niet getroffen was door die akelige vulkaan, toen was ik daar op vakantie. Januari 2015.

Heerlijk huisje in Todoque, prima weekje met de liefste, maar dat avondje, toen er een harde wind was, in dat restaurantje.

Je bestelt iets, met pulpo als bijgerecht, en het bord wordt gevuld met een enorme stapel inktvisringen. Hoger dan de toren van Eiffel, en breder ook (heb geen zin nog een vergelijking te bedenken).

Graaf Machine schreef:

Pulpo (octopus) zijn geen inktvisringen. Dat is Calemari (Pijlstaartinktvis). Overigens horen die ook mals te zijn, maar dat gaat vaak fout. Niet het beste restaurantje, vrees ik.

Basto schreef:

Was zeker geen best restaurant. ik ga eens de echte inktvis proeven, als het "weer mag".

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Wat vinden jullie nu zelf van dit gesprek?

eRCee schreef:

Wat vinden jullie nu zelf van dit gesprek?

On topic!