My Octopus Teacher (2020)

Zuid-Afrika
Documentaire

geregisseerd door Pippa Ehrlich en James Reed
met Craig Foster

Craig Foster zwemt elke dag in de ijskoude zee van Zuid-Afrika en komt op een gegeven moment een bijzondere metgezel tegen: een jonge nieuwsgierige octopus. Fosters nieuwe octopusvriend leeft in een kelpwoud en daar valt veel meer te ontdekken dan hij zich in eerste instantie voor mogelijk houdt. Langzaam maar zeker winnen de twee elkaars vertrouwen en de nieuwsgierige jonge octopus laat steeds meer van de geheimen van de onderwaterwereld aan hem zien. Dat is al bijzonder op zich, maar Foster merkt zelf ook dat hij fysiek verandert: hij kan veel beter tegen de kou en kan ook langer zijn adem inhouden.

avatar van ValAktaion
De beelden, de man, de leefstijl, het dier. My Octopus Teacher is de ontwikkelende verstandhouding tussen de in het ijskoude water van Stormkaap bijna naakt zwemmende freediver/filmmaker Craig Foster en een vrouwelijke octopus. Gedurende de dagelijkse dives over de span van bijna een jaar ontwikkelt zich band gebaseerd op wederzijds vertouwen en fascinatie. Achter het monster, achter het stukje sushi, gaat een van de meest intrigerende en intelligente oceaanbewoners schuil. Schitterende documentaire over het deelworden van de ongereptheid van de natuur.

avatar van Rmie
Mooie beelden. Erg van genoten. De man had meer met de octopus dan de octopus met de man, lijkt mij.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Berichten verplaatst naar Film > Genres en landen > Documentaires

Zelden zo onder de indruk geweest van een natuur documentaire. Prachtige beelden en een ontzettend intens, spannend en ontroerend verhaal. Deze krijgt de volle mep van mij. Ik ben diep geroerd door de connectie die deze twee compleet verschillende wezens met elkaar hebben weten te vormen.

Joure schreef:

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik zou graag dit format met meer dieren willen zien. Ik denk dat het echt zal helpen mensen meer te laten geven om wilde dieren en een voorstelling te maken hoe het leven tot het eind van zo'n beest er uit ziet.

avatar van macrobody
Is wat voor de Grieken deze film. Die vangen een octopus, slaan er een tijdje mee op de rotsen zodat ie lekker zacht wordt en dan gaat ie 's avonds op de BBQ.

Prachtige docu , heb er veel gezien maar ik ben echt onder de indruk, mooi verteld en mooie beelden.

avatar van Bad Kitty
Diep onder de indruk! 5 ☆

Fantastische beelden en ongelofelijk verhaal! Daarmee kan het niet mis gaan. Het lukt nog bijna wel omdat de docu zelf niet zo goed in elkaar zit. Die persoonlijke sores van Craig kunnen me niet interesseren en daar is helaas erg veel aandacht voor. Maar diep onder de indruk van de onderwaterwereld en in het bijzonder natuurlijk de octopus.

avatar van Pim1993
''Your part of it, not only a visitor''

Zeer indrukwekkende afschildering van de intieme band tussen twee ogenschijnlijk verschillende aardbewoners. Het ultieme voorbeeld waar je de levensles uit kan trekken dat we allemaal samen het avontuur van het leven doormaken. Ieder wellicht op z'n eigen manier, maar uiteindelijk zijn we allemaal verbonden met elkaar. Prachtige levensles! Wat mij betreft is dit er eentje die overal in het onderwijs zo ingevoerd kan worden als 'must see'.

Kijk en verwonder!

avatar van Pim1993
Panoramix schreef:

Die 'persoonlijk sores' maken juist dít verhaal compleet, dan heb je de intentie van de filmmaker(s) niet helemaal begrepen en had je beter een oppervlakkige onderwaterdocu op youtube kunnen gaan kijken Niks persoonlijks!

avatar van james_cameron
Schitterend vormgegeven, vertederende en zelfs aangrijpende documentaire over de onwaarschijnlijke vriendschap die ontstaat tussen de depressieve natuurfotograaf Craig Foster en een jonge nieuwsgierige octopus. Het onwaarschijnlijke gegeven resulteert in een fascinerende kijkervaring, verder versterkt door de oogverblindend mooie onderwaterfotografie. Ik stapte hier wat cynisch in, maar hield het uiteindelijk niet droog.

avatar van Centapidehuman
Mooie documentaire, verhaal wordt boeiend verteld en de natuurbeelden zijn fantastisch. Bij de volgende keer als ik calamari eet zal ik wat bewuster zijn

Wat een geweldige documantaire, meeslepend, geweldige opnames. Deze zal me lang bij blijven

avatar van bjerik76
ik vond het wel een lange zit, terwijl ik hier zie dat hij maar 85 min duurt, op netflix staat over de 100 min.
er zitten inderdaad mooie scenes in waardoor je nog meer respect krijgt voor dit dier.
Een paar keer zet je twijfels omdat de maker toch een band heeft, maar niet ingreep toen het dier in gevaar was, maar dat is de natuur, maar op dat moment voel je dat het dier zich ook wel misschien in de steek gelaten voelt.
En dan de tranen van de documaker op het eind klinkt erg cliché, maar toch begreep ik het ook weer wel.

Mooi portret van de worsteling van een depressieve man.

Die zogenaamde 'connectie' die de twee onderwater hadden... Neuhhh die heb ik, ondanks de dramatische muziek en dito voice-over, niet zo ervaren. Die octopus deed gewoon z'n doodnormale ding, 't is vooral de mens die iets ongewoons deed. En ging geloven in een band met dat dier.

Wel erg mooie plaatjes.

Panoramix schreef:

Pim1993 schreef:
Ik begrijp de intentie wel maar ik vind het niet interessant. Ik vind die octopus interessant. Craig Foster vind ik niet interessant.

avatar van Gish
Zeldzaam mooie en soms verbazingwekkende documentaire.
Heel indrukwekkend vastgelegd op film en inhoudelijk een echte eye-opener.
Je mond valt open. Niet te missen.