David Attenborough: A Life on Our Planet (2020)

Documentaire

geregisseerd door Alastair Fothergill, Jonathan Hughes en Keith Scholey

In deze documentaire staat David Attenborough voor het eerst stil bij de beslissende momenten in zijn leven als bioloog en bij de verwoestende veranderingen die hij heeft gezien. Deze film gaat over de grootste uitdaging voor het leven op aarde op dit moment en laat zien wat we aan natuur hebben verloren in de tijdspanne van een mensenleven. “David Attenborough: A Life on Our Planet” is een relaas over de impact van de mens op de natuur en een hoopvolle boodschap voor toekomstige generaties.

avatar van scumfrog
Een charlatan en opruier, die na zelf een rijk te hebben geleid, de jonge generatie angst aanjaagt en vindt dat ze een sober leven moeten leiden. Greta is zo'n slachtoffer. Jeugd van tegenwoordig, neem deze propaganda niet te serieus a.u.b, het leven gaat door, ook voor jullie en ver na jullie. Attenborough's Arctic Betrayal - YouTube

avatar van Dennisj
Niets nieuws onder de zon. Deze documentaire probeert een soort wake up call voor de mensheid te zijn maar als je een beetje logisch nadenkt weet je dat de punten die de docu aanhaalt niet goed is voor de aarde. De overbevissing, ontbossing en dat we met teveel mensen zijn om een paar voorbeelden te noemen is allemaal waar, maar dan moeten ze daar maar wat aan doen en dat verbieden op meer plekken.
Verder af en toe wel mooi qua beelden. Maar dat ik nu van me stoel viel van verbazing, nee totaal niet.

avatar van Basto
Ik vind dit echt zo erg. Zou graag de helft van de mensheid met een knip van mijn vingers doen verdwijnen. Of beter, minus drie kwart.

De natuur met al haar biodiversiteit zou weer alle ruimte moeten krijgen. Niet omdat we daarmee ons eigen leven op aarde kunnen verlengen, maar omdat de natuur veel mooier is dan de menselijke samenleving. Ooit vloog ik over de kust van Noorwegen en zag dat op de mooie glooiende ronde vormen van de natuur rare hoekige plekken lagen, een soort tumoren in het landschap. Dat moment werd het mij volkomen duidelijk: Wij zijn een kanker die de natuur wegdrukt.

Dat Attenborough nog een beetje hoop geeft, is bemoedigend, maar ik geloof er geen bal van. We kunnen niet eens een beetje afstand houden om een virus te bedwingen. Laat staan dat we bereid zijn grotere offers te brengen.

Nee, ik zie ons als lemmingen op een klif afrennen, daarbij alles en iedereen meeslepend op weg naar in onze val....

avatar van apolicum
Basto schreef:

Jezelf inclusief neem ik aan? Anders wel een beetje hypocriet...

avatar van kevin_vp
Basto schreef:

Ah Reinbo ben je ook weer terug? Ik dacht dat je enkele jaren geleden van een moderator een ban had gekregen? Is @kos hiervan op de hoogte?

avatar van Basto
apolicum schreef:

Jezelf inclusief neem ik aan? Anders wel een beetje hypocriet...

Hypocriete is de mens eigen... Dat is nu net het probleem.

kevin_vp schreef:

??

avatar van jipt
Mooie docu die me verdrietig stemde. Gelukkig kan ik Attenboroughs optimistische geluid wel smaken. 4*

avatar van Edgar Davids
Sir David Attenborough zijn mogelijk laatste wapenfeit is politiek gekleurder dan ooit. In 'Our Planet' werd al zichtbaar dat de educatieve boodschap steeds meer over politieke ontwikkelingen gaat. De natuur, die langzaam van onze aarde verdwijnt met alle gevolgen van dien wordt prachtig in beeld gebracht en de oude archiefbeelden geven soms een leuk nostalgisch gevoel. De film weet op overtuigende en heldere wijze de achteruitgang in beeld te brengen en de oorzaken hiervan uit te leggen. Ook draagt Sir Attenborough oplossingen aan die de balans op onze aarde zouden kunnen doen herstellen. Dit alles wordt uiteraard gebracht met een passievol dialoog door de man met de gouden stem.

Het is een educatieve film, en daardoor een wat lange zit. Ook laat Sir Attenborough enkele andere mogelijke oplossingen voor de huidige problemen buiten beschouwing, als je hiervan enige voorkennis hebt dan voelt het in de film toch als een gemis dat hier geen mening over gegeven wordt (of deze nou positief of negatief is, ik had Attenborough graag ook nog gehoord over een meer 'lokaal' dieet, als hij toch het voedingspatroon als oplossing aandraagt). Zonder iedereen over één kam te scheren denk ik dat deze film toch beter in de smaak valt bij de GroenLinks-stemmer dan bij de FvD'er. Al met al toch een wat te lange zit, af en toe wat te droevig gestemd en qua beeldmateriaal niet altijd even verbazingwekkend als sommige van zijn eerdere werken. Met Sir Attenborough zijn fantastische oeuvre in het achterhoofd scoor ik deze persoonlijk toch in de middelste tot onderste regionen daarvan, voorlopig 3 sterren.

avatar van El ralpho
Een oproep aan onze wereldleiders

Een beter milieu begint bij jezelf, maar is dat wel zo? Tot op zekere hoogte zal dit ongetwijfeld het geval zijn. Denk alleen al aan de grote hoeveelheid aan consumentenafval die in onze natuur beland en wat het verschil zou zijn wanneer ieder individu zijn afval in de afvalbak zou deponeren. Maar denk ook aan het belang van afval scheiden, minder vlees eten en enigszins beperkt gebruik proberen te maken van het vliegtuig. Wellicht voelen het volgen van deze voorbeelden als een druppel op een hete plaat, maar wanneer iedereen op dit soort voorbeelden zou letten, zal dit ongetwijfeld tot op zekere hoogte een impact kunnen hebben.

Dat deze impact minimaal zal zijn blijkt wel aan de adviezen die David Attenborough geeft, die alleen gerealiseerd kunnen worden door politieke besluitvorming. Want wanneer ik ervoor zou kiezen om minder te gaan vliegen stijgt dat vliegtuig nog steeds op, met of zonder mij. En wanneer er geen minder vlees geproduceerd gaat worden maakt het weinig uit wanneer ik een vegieburger in plaats van een quarter pounder bij de Mac donalds pak. Hierdoor trad een gevoel van machteloosheid bij mij op. Want even hypothetisch gezien; hoeveel impact kun je in Nederland als individu hebben, zelfs als heel Nederland, of zelfs heel Europa zijn ecologische voetafdruk probeert te verkleinen, wanneer de rest van de wereld er alsnog met de pet naar zou gooien? Dan zouden wij alsnog verdoemd zijn. Tenzij zaken op mondiaal niveau zullen worden aangepakt.

Bewustwording is en blijft daarbij de eerste stap. En hoewel de boodschap die hier verkondigt wordt wellicht een open deur is, kan deze niet vaak genoeg ingetrapt worden. Het is eigenlijk een oproep aan onze wereldleiders, maar eveneens is een stuk bewustwording van de ernst van de situatie bij de gewone burger, een absolute noodzaak. Al is het maar om begrip en inzicht te krijgen achter de reden van besluiten, die hopelijk naar aanleiding van o.m. deze documentaire, genomen zullen worden.

avatar van Jesse xD
Een pijnlijke (maar bekende) boodschap. De mens is de evolutie al lang al ontstegen en zal door de
egoïstische driften altijd voor zichzelf kiezen ipv de ongerepte natuur. Ik snap Basto wel, maar driekwart van de mens uitroeien zal helaas niet genoeg zijn.
In ieder geval blij dat we in een tijd leven waar de ongerepte natuur genoeg is vastgelegd zodat onze (klein) kinderen deze in ieder geval nog digitaal gaan meekrijgen.