The Social Dilemma (2020)

Documentaire

geregisseerd door Jeff Orlowski
met Skyler Gisondo, Kara Hayward en Vincent Kartheiser

Nooit eerder had een handvol technische ontwerpers zoveel controle over de manier waarop miljarden van ons denken, handelen en leven. Insiders van Silicon Valley onthullen hoe social media platforms de maatschappij herprogrammeren door de andere kant van je scherm bloot te leggen. Deskundige getuigenissen van technische klokkenluiders leggen onze verontrustende situatie bloot: de diensten die Big Tech levert zijn zoekmachines, sociale netwerken, directe informatie, etc. - het zijn slechts de snoepjes die ons lokken om toe te happen. Als we eenmaal verslaafd zijn en terugkomen voor meer, is de echte koopwaar die ze verkopen hun bekwaamheid om ons te beïnvloeden en te manipuleren.

avatar van Basto
Vond het wel een goede docu. Al was het maar omdat het erg duidelijk maakt waar het grootste probleem van deze tijd vandaan komt: De enorme polarisatie die overal aan de gang is. Ik vrees echt voor hoe dat om zich heengrijpt in Amerika en nu nog in mindere mate in Eiropa.

Ben daarom ook blij met een platvorm als Moviemeter waar we juist met verschillende zienswijzes geconfronteerd worden.

avatar van jipt
Erg sterke docu. Ik heb hier vorig jaar ook een sterk boek/essay over gelezen, een aanrader voor de liefhebbers, getitelt Datadictatuur. Hopelijk steekt Netflix zelf ook iets op van deze documentaire en legt zij haar eigen algortimes en verslavingstechnieken eens onder de kritische loep. 4*

jipt schreef:

Het algoritme van Netflix probeert je enkel een leuke film voor te schotelen. Toch heel wat anders dan al die leugens en bedrog middels het nepnieuws op de sociale media door het algoritme worden voorgeschoteld. Het kijken van dezelfde soort films heeft ook lang niet zo’n ingrijpend gevolg al het creëren van culturele politieke bubbels.

en verslavingstechnieken eens onder de kritische loep. 4*
verslaafd aan netfliks? Hoe is dat in vredesnaam mogelijk??

mikey schreef:
verslaafd aan netfliks? Hoe is dat in vredesnaam mogelijk??

Onder andere door end credits af te breken, meteen over te schakelen op trailers, intro credits te skippen ... alles killen waardoor iemand zou kunnen beslissen om toch maar wat anders met z'n tijd te gaan doen.

En uiteraard vindt Netflix het ook belangrijker dat je naar hun eigen shows kijkt. Die verdwijnen namelijk niet, terwijl aangekochte shows dat wel doen (zeer vervelend voor mensen die nog niet klaar zijn/iets willen herzien).

Basto schreef:

Het algoritme van Netflix stuurt haar kijkers die zo in een door het algoritme gecreeerde film/docu-bubbel komen. Aan mijn vriendin worden andere dingen aanbevolen dan aan mij. Daarbij zorgt Netflix ervoor dat mensen maar blijven kijken middels de functies die Onderhond noemt.

Onschuldiger dan Facebook natuurlijk, maar het creeert wel met dezelfde middelen sociale/creatieve bubbels. Maar, bij Facebook was het algoritme eerst ook onschuldig .....

Wat ik daarnaast jammer vindt is dat Netflix hiermee de prikkel om te zoeken naar iets wat buiten het algoritme valt beperkt, waardoor - denk ik - kijkers een minder diverse filmsmaak ontwikkelen - maar dat is iets wat ik persoonlijk betreur en niet als gevaar voor de samenleving zien.

Onderhond schreef:
ik raak daar totaal niet verslaafd van. Ik klap alleen wat sneller de laptop dicht.

Hinderlijk is dat zeer zeker, maar ach voor dat geld p.m. mogen ze ook best hinderlijk zijn door credits af te breken.

jipt schreef:

volgens mij zijn het meer de series zelf die voor binge watching zorgen dan het algoritme.

Wel eens dat het aan een soort eenheidsbubble bijdraagt, maar het is nog steeds diverser dan het aanbod in Pathe.

Moet daarnaast aangeven dat het algoritme in mijn geval de plank behoorlijk mis slaat.

Basto schreef:
Ik bedoelde ook dat de functies die Onderhond noemde zorgen voor binge/verslaving (vergelijkbaar met Facebook-verslaving) en het algoritme voor de bubbel (net als bij Facebook). Zie ook de parallellen tussen FB en Netflix. En bij FB is het ook gedeeltelijk de content die de verslaving creëert.

Ik heb trouwens die binge-functies uitgezet en nu veel minder de neiging om door te kijken.

mikey schreef:

Lees onder andere dit opiniestuk: Netflix addiction is real – we are entertaining ourselves to death | Arwa Mahdawi | Opinion | The Guardian - theguardian.com

mikey schreef:
Ik raak daar totaal niet verslaafd van.

Daar ligt Netflix niet echt wakker van denk ik. Het gaan hen dan ook niet om individuen. Zolang het maar bij voldoende mensen werkt (en dat doet het ook ... het wegnemen van frictie is iets wat je in alle verslavingsgerichte business ziet.

Basto schreef:

In dit geval is het niet eens zozeer het algoritme, wel de user experience die het binge watchen in de hand helpt. Wie tussen 2 afleveringen door 3 minuten naar credits zit te kijken zal véél sneller geneigd zijn te stoppen met kijken dan wie van de ene aflevering in de volgende valt. Dat "nog eentje/één keer" effect zie je ook erg sterk bij games terug (hoe sneller je zorgt dat mensen weer aan het spelen zijn, hoe langer ze gamen).

Extra nadeel is dat de kwaliteit van de ervaring daardoor ook wat naar beneden kan zonder de aandacht van je publiek te verliezen.

Onderhond schreef:
Dat zijn toch eeuwenoude truukjes? zoals in het casino om 2 's nachts nog daglicht is. Of in de McDonalds de stoelen na 30 minuten te irritant worden zodat je weer weggaat. Dat netflix zo is geprogrammeerd dat je meteen de volgende titel of trailer moet bekijken noem ik geen of nauwelijks geen verslavende truuk die met je onderbewuste speelt. Het is opzichtig. Ook wel handig bij een serie. Net als de knop: intro overslaan.

avatar van mikey
Maar aan de andere kant is netflix wel zo aardig de serie te stoppen als ik weer eens in slaap ben gevallen: are you still there?

Ik begrijp niet helemaal waarom een docu over de manipulatie door social media zelf ook zo manipulatief moet zijn.

mikey schreef:
Dat zijn toch eeuwenoude truukjes?

Ja.

Wat werkt, werkt, of het nu oude of nieuwe trucjes zijn ...

kos schreef:

Da's eigen aan het "genre" tegenwoordig vrees ik. Al die hippe docus van de laatste 10 jaar pakken het op eenzelfde manier aan.

Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.

Overigens had ik het idee 'taxing data collection and distribution' nog niet eerder gelezen of gehoord. Ben benieuwd in hoeverre dat mogelijk is.

Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.

Een euro per tb opslag of zo

Nah vond het hier toch wel storend. Met name die 'gespeelde' scenes.

Die zijn compleet belachelijk , maar ten minste wel duidelijk fake.

Vond het minder storend dan zo'n figuur die in het begin van de docu aan een ijsje zit te likken, om daarna een soort van eureka moment te beleven om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat vee de hoofdschuldige is van de opwarming van de Aarde. Of dat Monsanto het doem van de mensheid inluidt.

kos schreef:

Leuk om weten is dat MS ondertussen aan het testen is met datacenters onder water, weg van de kusten. Zogezegd voor efficiëntie en om milieubelasting te verminderen, maar uiteraard taxeert dat ook moeilijker

Onderhond schreef:
Wat werkt, werkt, of het nu oude of nieuwe trucjes zijn ...
Toch echt iets anders dan evil rabbbit-holes. data verzamelen van de bevolking. aanpassen gedrag tbv commerciële partijen. fake-news pushen. etc

avatar van Artemis
Onnodig gespeelde scenes om op de 90 minuten te komen. Verder wel aardige opinies / uitleg over verslaving van voormalige management bij diverse social media giganten.

avatar van james_cameron
Redelijk interessante documentaire over de gevaren die schuil gaan achter het gebruik van social media. Een grote reeks ontwikkelaars en betrokkenen komt aan het woord, waarbij de boodschap hoofdzakelijk somber is. De gespeelde scenes zijn aan de knullige kant, hoewel ze de problematiek wel doeltreffend aan het licht brengen. De interviews zijn een stuk overtuigender, althans, zolang de materie niet al te abstract uit de doeken wordt gedaan. Sporadisch was ik de draad een beetje kwijt en ging de boel langs me heen.

avatar van Noud
Halverwege afgezet. Te Amerikaans.
Waarom wordt er altijd zo debiel gefilmd./ Hou nou 1 keer op 1 camerastand punt ipv zes kijkhoeken die kort na elkaar afwisselen.

avatar van zoutzak
Erg eenzijdige behandeling van een reël probleem. Legio like minded sprekers creëren een echo chamber waardoor het probleem uit proportie wordt geblazen. In de 90 minuten waren welgeteld 5 seconden gereserveerd voor iets wat leek op een tegengeluid of nuancering. Dat is een gemiste kans, want de impact en geloofwaardigheid zou groter zijn als evidente tegenwerpingen ook zouden worden behandeld.

Het tweetal boeken waarvan de auteurs aan het woord komen; 'the rise of surveillance capitalism' en 'weapons of math destruction', zijn overigens wél de moeite.

avatar van JJ_D
Fictieve verhaaltjes binnen docu’s? Het is verdorie het ultieme zwaktebod. De betere documentaires zijn immers spannender en onwaarschijnlijker dan de realiteit zoals we haar kennen. Zo ook wat in ‘The Social Dilemma’ verhaald wordt: we denken te weten hoezeer we tot consument herleid worden terwijl we met allerhande sociale media ons vermogen tot reëel sociaal denken, voelen en handelen verliezen, maar het gevaar zit dieper: samenlevingen worden ontwricht door algoritmes die amoreel zijn, precies omdat ze louter geprogrammeerd zijn om hun eigen klikratio te vergroten. Help?

Jazeker, wat je noemt "beangstigend"! Regisseur Jeff Orlowski krijgt overigens niet de eersten de besten voor zijn lens, en het betoog is uiteindelijk glashelder. Jammer dus van de epische franjes, de plot waarmee het abstracte voor de modale toeschouwer concreet moet worden. Is dat geen beschamende intellectuele onderschatting van het publiek?

avatar van Donkerwoud
Die klokhuisfilmpjes hadden van mij niet zo gehoeven en 't is een beetje te alarmerend van toon, maar 'The Social Dilemma' (2020) lokt wel effectief een gesprek uit over de schaduwkanten van sociale media. De makers hebben ook niet de minsten bereid gevonden om zich uit te spreken over de systemen waar ze vaak zelf aan hebben meegewerkt.

zoutzak schreef:

Uit proportie geblazen? Blijkbaar onderschat je het probleem dermate. Er zijn nog maar weinig mensen met een eigen mening en de tweedeling in de bevolking is al helemaal in deze crisistijd goed te zien. Juist nu is het moment om samen te werken. Wat zijn overigens voor jou tegenwerpingen? Ik zie weinig tegenwerpingen behalve dat er ook goede dingen aan het algoritme zitten, maar die doen het gevaar totaal niet teniet...