Zero Days (2016)

Documentaire

geregisseerd door Alex Gibney
met Joanne Tucker, Tadashi Mitsui en Camilo Quiroz-Vazquez

Documentairemaker Alex Gibney gaat in Zero Days op zoek naar de hackers die enkele jaren geleden de malware Stuxnet verspreidden, een virus zo krachtig dat geen computer ertegen bestand bleek. En zo komt hij een cyberoorlog op het spoor waarbij Amerika, Israël, Iran en het Verenigd Koninkrijk betrokken zijn. Of we computers, mobiele telefoons, of alle andere communicatiemiddelen uitschakelen, het maakt niet meer uit. Ze doen met ons wat ze willen.

kappeuter (moderator)
Druk baasje, die Gibney.

avatar van SPT
SPT
Boeiende documentaire. Weet alleen niet of ik cyberwapens wel echt zo verschrikkelijk vind. Als je in een land (of in de hele westerse wereld) alle nutsvoorzieningen uitschakelt gaat de burgerbevolking ongetwijfeld een zware tijd tegemoet, maar of dat tot massale sterfte leidt waag ik te betwijfelen, en de wreedheden van een conventionele oorlog zijn hiermee wellicht te vermijden.

kappeuter (moderator)
Vanaf donderdag 30 maart in de bioscoop (Splendid Film)

avatar van mrklm
Een belanghebbende documentaire over een complex onderwerp waarmee de makers een openlijke oproep hebben om het gebruik van hacken als middel in de strijd tussen natiestaten onderwerp te maken van een openbare, maatschappelijke discussie teneinde te komen tot afspraken en verdragen. Veel hooggeplaatste mensen in overheidsdiensten komen aan het woord, maar wanneer de interviewer een vraag stelt over het virus Stuxnet, weigeren ze commentaar te geven. Een grote verdienste van deze documentaire is dat de techniek achter en het effect van het Stuxnet-virus, alsmede het traceren van de bron van dit virus, in vrij goed te begrijpen termen en op een visueel redelijk interessante manier wordt gepresenteerd. Maar in de laatste 20 minuten draaien de makers iets te ver door en valt de documentaire te vaak in de herhaling, waardoor de film niet alleen te lang duurt, maar ook een te prekerig karakter krijgt.

avatar van Mads Smikkelsen
Eng hoor, combineer deze docu met Trump, brrrrrr........
Hoe democratisch is de USA?

avatar van missl
Ik ben echt een computerleek dus vond het uiterst interessant wat er allemaal mee kan gebeuren en hoe ver mensen hierin kunnen gaan.