Master and Commander: The Far Side of the World (2003)

3,37 (1920)
1920 stemmen

Drama / Avontuur

geregisseerd door Peter Weir
met Russell Crowe, Paul Bettany en James D'Arcy

Het verhaal speelt zich af in de tijd na Napoleon en vertelt het verhaal over de strijd tussen de zeemachten. Lucky Jack Aubrey (Russell Crowe) is kapitein van zijn geliefde schip de 'H.M.S. Surprise'. Geheel onverwachts wordt hij aangevallen door een oorlogsschip, dat qua uitrusting niet met zijn eigen schip te vergelijken valt. Aubrey's schip wordt zwaar gehavend achtergelaten. Toch besluit hij zich er niet bij neer te leggen, ook al kan dit de ondergang van de Surprise betekenen.

avatar van DragQueen
Zeer vermakelijke film. Het verhaal is weliswaar aan de dunne kant. Maar de film bevat een goede vaart, en blijft over de gehele lengte genietbaar. De cast met o.a Russel crowe, acteert zeer overtuigend. Ook ziet het er visueel allemaal zeer onderhoudend uit. Prima effecten en aankleding, en genoeg actie om te entertainen. 3,5 Ster.

avatar van Pitakaas
Interessant ‘epos’ die de periode van Napoleon wilt doen herleven, en dan vooral gericht op de diverse zeeslagen.
De insteek van de film doet bijna ‘documentarisch’ aan. De regisseur biedt een interessante kijk in het dagelijks leven van de bemanning van zo’n schip, alhoewel het zich voornamelijk richt op de officieren en minder op het dekvolk. Echter is duidelijk te zien dat de makers veel research en moeite hebben gestoken om alles kloppend te krijgen en diverse leuke details aan te brengen. Alleen al door deze efforts en de geweldige settings (schitterend in beeld gebracht ook) maakt deze film al een kijkbeurtje waard, helemaal omdat dit soort films toch niet heel veel worden gemaakt.

Echter maakt de gedetailleerde aanpak van Weir de film zo nu en dan ook wel wat droog. Van enige karakterontwikkeling is geen enkele sprake, en het verhaaltje is onderhoudend maar ook niet meer dan dat. Gelukkig is er wel een aardig tempootje waardoor de lange duur (toch ruim 2 uur) helemaal geen obstakel is. Er zitten zelfs wat spannende stukjes in dankzij het kat en muisspel tussen de Franse en Britse vloot. Al met al een vrij leuke avonturenfilm.

avatar van Ebenezer Scrooge
Prachtfilm! Met een van de beste acteurs van dit moment, Russel Crowe. Een verademing tussen al dat Pirates of the Caribbean-geweld.

Je hoort het hout van het schip kraken, heerlijk!

avatar van Filmfan74
Heerlijk avontuurlijk en sfeervol, met een bijzonder stukje geschiedenis er op een hele aparte manier door verweven. Prachtig in beeld gebracht, erg goed acteerwerk. Op en top genieten.

avatar van Toontje G
Een lange zit, even volhouden dus.

avatar van KingJ
prachtige epische avondturenfilm!

aanrader

avatar van Insignificance
David vs. Goliath op de golven. Of Moby Dick, zoiets. Zolang het spul aan zeeslagje doet, gaat het allemaal nog wel. Verder boeit het maar mondjesmaat. Het toenmalige leven op zo'n schip zal wel reuze interessant zijn voor de liefhebber, ik weet na een uurtje nog maar nauwelijks wie wie is.

Via de dokter schijnt het iets te willen met de motivatie van de kapitein, maar erg veel komt daar niet van terecht met deze avontuurlijke inslag en snotapen die er rondlopen. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat de meer dramatische momentjes ook niet oeverloos blijven doorzeuren.

Zo kiest het als het ware de weg van de minste weerstand, maar ook die van de minste houvast. Weir is wel eens uitdagender voor de dag gekomen dan dit blockbustertje waar niet veel meer te halen valt dan Lucky Jack en zijn jacht op een vijand die tot mythische proporties wordt opgeblazen.

En ondertussen wordt er wat tijd gevuld met sublotjes als die rond Hollom en Maturin, waarvan de laatste via zijn fascinatie voor diertjes, hoe inventief, de finale op gang trekt. Een pover verhaaltje, te vluchtig in z'n actie en een cast met nul komma nul charisma. Twee uren die voorbij kruipen.

avatar van mcdaktari
Dit vind ik nou weer echt een perfecte rol voor Russell Crowe, net zoals in The Gladiator, dat was ook al zo'n pracht rol.
Ik zie Russell Crowe dan ook graag acteren maar niet al zijn rollen vind ik even goed. In deze film is hij weer gewoon heel goed. Het verhaal op zich vind ik ook best goed.

avatar van Confusie
De 'H.M.S. Surprise' wordt 'geheel onverwachts' aangevallen dus.

In dat geval ga ik wel even kijken.

Wat een slappe hap zeg.....Net zo spannend als `Dances with wolves`..lol. De film wordt gedagen door Crowe en dat is nodig ook. Nu op tv , en zeer regelmatig zap ik op andere programa´s ,kom dan weer terug en heb niks gemist....O ..ze zijn nu in een dierentuin of zoiets...En zo kloot het maar door. Wat een flutfilm.Voor een uitgebreider verslag, lees hier boven de recensie van Insignficance, die de film net zo boeiend vind als ik....lol. Weet je...? Ik doe hem uit.....

avatar van Graaf Machine
Afgezien van dat Darwingeneuzel een fijne film over zeemilitairen in het begin van de 19e eeuw. Heb genoten.

Historisch mooi ingekleurde film. Alles was tot in de puntjes in orde gemaakt, maar ikzelf werd jammer genoeg niet in de film gezogen. Het kwam soms ook wat naar de langdradige kant over. De stukjes met de dokter vond ik erg aangenaam en ook de zeegevechten waren de moeite waard om te zien. Crowe speelde degelijk maar ook niet meer dan dan, eigenlijk stak er niemand echt bovenuit van de acteurs.

avatar van Ted Kerkjes
Wederom de twee vrienden: Paul Bettany en Russell Crowe. En ook in deze film wordt hun vriendschap op de proef gesteld.

Ik vond het een sterke film met prachtige special effects. Erg mooi gemaakt allemaal. Zoals Ebenezer Scrooge al zegt: je hoort het hout kraken! Dat is zo mooi en sfeervol. Het verhaal stelt niet zo erg veel voor, en ik vond de zijlijnen dan ook boeiender, maar het geheel is gewoon een ijzersterke film.

Prachtige film over de bemanning van een Brits oorlogsschip ten tijde van Napoleon. De film speelt zich bijna geheel af op zee en heeft niet echt een verhaal. Dat is niet echt een gemis omdat alles er zeer authentiek uitziet waardoor dit een boeiend kijkje is hoe het er destijds aan toeging op zee. Een aantal spannende scenes en Russel Crowe is goed gecast als de kapitein.

avatar van coldstorm
ik vond deze film leuk en er zaten wat hele leuke stukjes in maar er is niet echt een moment geweest dat ik spanning voelde ja een klein beetje in het begin in die mist het verhaal is redelijk te volgen maar ik geef deze film geen tien hij krijgt van mij net voldoende maar komt niet in mijn top 10

avatar van arno74
Vermakelijk. Ondanks de lange duur en het aanvankelijk voorspelbaar ogende plot wist het dankzij wat subplotjes boeiend te blijven. Kwalitatief is het een hele degelijke film, deels te danken aan het epische budget. Vooral de zeeslagen leveren hele fraaie beelden op. 3,5*

avatar van knusse stoel
Russell Crowe die in deze film een mooie hoofdrol speelt en ook de rest van de crew kwam goed op ons over. Een goed verhaal met regelmatig een gevecht (wat de meesten mooi zullen vinden) op zee tussen "klein Duimpje" (H.M.S. Surprise) en de grote 'reus' een oorlogsschip, dat qua uitrusting niet met Crowe zijn schip te vergelijken valt. 'The underdog positie' zal voor de meeste kijkers ook een reden zijn, om zijn kant te kiezen.
Voor ons in zijn totaliteit een mooie avonturenfilm van het soort dat je zo nu en dan om de zeeoorlogen geschiedenis op peil te houden, dient te zien.

Wij vinden het een redelijk mooie film. Omdat er enkele spannende gevechten in zitten. Wij vinden het ook wel een beetje saai omdat er veel momenten waren waar ze zongen of het avondmaal aten. Het is ook jammer dat er zoveel keer gevochten wordt tegen dezelfde boot. We vonden wel dat de kapitein zijn rol heel goed speelt in deze film. Wij waren ook onder de indruk van de kledij en de details dat dat wel mooi paste in de tijd.

avatar van IH88
“For England, for home, and for the prize!”

Interessante film maar wel een erg lange zit. Master and Commander is een vakkundig gemaakte film over het leven op een schip in de periode van Napoleon. De hiërarchie, het overleven, ziektes, gewonden, gevechten, veel alcohol, kameraadschap, het komt allemaal langs.

Op zich prima, maar het is soms erg langdradig en zeker niet alle subplotjes zijn even interessant. De band tussen Crowe en Bettany en Bettany’s zoektocht naar nieuwe diersoorten is nog wel interessant. De zeegevechten zijn spannend, maar soms ook erg onoverzichtelijk. Vooral op het laatst weet je niet meer wie tegen wie vecht. Visueel is de film wel indrukwekkend. En de acteurs verbloemen veel en zorgen ervoor dat de lange zit toch nog de moeite waard is.

avatar van Capablanca
Het veelbelovende begin wordt niet helemaal ingelost. Men wil te veel tegelijk en het verhaal ontaardt in een grote achtervolging met te weinig actie.

Sfeervolle film over het leven op een Brits marineschip in 1805. Alles mooi in beeld gebracht. Zeeslagen weliswaar niet zo actievol en soms wat verwarrend, zeker op einde film, maar voor de rest is alles wel meeslepend. Twee uur zo voorbij. Kwam realistisch over. Geslaagd in zijn opzet.

avatar van Boneka
Ben een volle punt omhoog gegaan. Dat gebeurt niet vaak bij mij, maar misschien waren de verwachtingen anders bij het zien van de eerste kijkervaring. Nu ik hem voor de tweede of derde keer heb gezien vind ik het toch wel een boeiende film. Misschien niet qua spanning, maar wel zeer realistisch in beeld gebracht. Alles voelt zeer naturel aan. Afgezien van het jongetje dat iets teveel bravoure en wijsheid had wat op die leeftijd natuurlijk niet kan. Wel leuk gespeeld in deze film. Maar de opbouw is fantastisch de scheepstermen boeiend en het verhaal zeer acceptabel. Daarnaast zijn ook de gevechten goed in beeld gebracht. De soundtrack is prettig al moet je het eentonige violenspel niet te vaak horen. Dialogen waren goed en niet geforceerd. Zoals gezegd naturel en zeker niet geromantiseerd.

De film begint spookachtig het eind verassend. Als je goed door alles heen kijkt is er heel gedetailleerd te werk gegaan. Neem nu die wandellende tak. Dat was de aanleiding voor het laatste gevecht. Inderdaad meesterlijk!