Cinderella Man (2005)

Alternatieve titel: Cinderella Man - A Fighter's Tale

Biografie / Sport

geregisseerd door Ron Howard
met Russell Crowe, Renée Zellweger en Paul Giamatti

Het verhaal van bokser en volksheld Jim Braddock, die na een reeks verliespartijen gedwongen werd te stoppen. Als de Grote Depressie aanbreekt accepteert Joe diverse beroerde baantjes om zijn vrouw Mae en hun kinderen te onderhouden, maar hij blijft dromen van de boksring. Per toeval krijgt hij een nieuwe kans om zich te bewijzen als bokser.

avatar van Elchapo
uitstekend boksdrama.....russel speelt geweldig.

avatar van SmackItUp
Ik heb eigenlijk meer negatiefs dan positiefs te zeggen over deze film.

Audiovisueel is het een gedrocht. Een saai, kleurloos, donker toneelstuk is wat het is. Crowe doet niets bijzonders, Zellweger is weer eens irritant, alleen Giamatti heeft een leuke rol te pakken. Verder is het verhaal te verwaarlozen. Maar man, die boksscène's, wat zijn die goed zeg. Alles in en rond de ring pakt je bij de lurven. Gelukkig was dit richting het einde meer en meer het geval, waardoor ik bijna de volledige tweede helft enorm aandachtig heb zitten kijken.

Ondanks alle negatieve punten daardoor toch nog 4*.

avatar van peterx43
Voor de zoveelste keer naar aan het kijken , een blijver!!

Standaard boksfilm. Niets speciaals maar wel OK om de avond een keer door te komen.

avatar van Lovelyboy
Heel aardig en degelijke sportdrama van de hand van Ron Howard. De film straalt een en al degelijkheid uit en geeft best wel een mooi beeld van de crisisjaren waarin de tijden erg zwaar waren en de armoede groot. Geen geschikt moment om als sporter een blessure te hebben terwijl je daar op dat moment heel veel profijt van had kunnen hebben.

Prima verhaal in die zin over Jim Braddock de bokser die als versleten en op werd beoordeeld, in behoorlijke armoede moest rondkomen en bij toeval weer in beeld kwam voor een standaard trainingspotje van een titelkandidaat. Van gaarkeuken naar het kampioenschap. Weet overigens niet hoe precies het verhaal na geleefd wordt. Mooie kleurenfilters, prima decors en setting, en Giamatti in een van zijn beste rollen. Crowe degelijk als altijd en Craig Bierko die zich weer lekker onpopulair kon maken als de bokser Max Bear die wel een licht discutabele naam had. Maar of die man zo'n etterbak was...? Desondanks Bierko weer op zijn slechts of best, hoe je het maar wil benaderen.

Als ik dan toch minpunten moet noemen: helaas grijpt of beklijft het verhaal en de vertelling me nergens eigenlijk. Het is degelijk allemaal, zelfs een beetje braaf, op Bierko/Bear na, maar ik mis onder dergelijke moeilijke omstandigheden toch wat een scherp randje van criminaliteit of slechte mensen zoals in bv The Fighter. Maar goed wat er niet is kan je niet maken natuurlijk. Dan is er het gevecht tussen Bear en Braddock, Howard gaat er dermate dicht op zitten met de camera dat de beide mannen met hun donkere haar te veel op elkaar lijken. Weliswaar is er een licht lengteverschil en dragen ze verschillende kleuren broeken maar desondanks is het verschil erg moeilijk te zien tijdens het gevecht. Beetje een foutje van Howard.

Afijn, aardig en degelijk sportdrama, maar niet helemaal top.