A Beautiful Mind (2001)

3,86

Drama / Mystery

geregisseerd door Ron Howard
met Russell Crowe, Ed Harris en Jennifer Connelly

Wanneer de briljante wiskundige John Nash net op het punt staat internationaal erkend te worden, raakt hij betrokken bij een mysterieuze samenzwering. Zijn toegewijde vrouw is de enige die hem kan helpen in dit indrukwekkende verhaal over moed, passie en overwinning.

818 BERICHTEN 74 MENINGEN
avatar van SmackItUp
geplaatst: 17 januari 2016, 23:05 uur [permalink]
Voordat ik deze film keek, wist ik amper iets van Nash af, behalve het feit dat hij een wiskundige was. Op sommige punten lijkt de film me redelijk geromantiseerd, waar het niet dat het wel bij deze film past. Realistisch is het dus misschien niet helemaal, maar mede daardoor is het wel een prachtige film geworden om naar te kijken. Nash in gevecht met zichzelf is heerlijk in beeld gebracht, en daardoor kreeg ik sympathie voor hem en zijn vrouw. Dramatiek spat soms van je beeldscherm, mede door de geweldig spelende Crowe en Connelly. Komt zeker in mijn Top 10

geplaatst: 5 september 2016, 16:57 uur [permalink]
Uitstekende film over een briljante wiskundige die benaderd wordt door de overheid vanwege zijn capaciteiten. Een mooi verteld verhaal waarbij de twist op het midden van de film geloofwaardig is en het meteen een heel andere film oplevert zonder onevenwichtig te worden. Mooie aankleding en een prima rol van Russel Crowe.

avatar van IH88
geplaatst: 17 september 2016, 13:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“Imagine if you suddenly learned that the people, the places, the moments most important to you were not gone, not dead, but worse, had never been. What kind of hell would that be?”

Nog steeds indrukwekkend. Je zou kunnen zeggen dat alles oerdegelijk is (een handelsmerk van Howard), maar hier werkt dat in het voordeel van A Beautiful Mind. En film over een briljant wiskundige met schizofrenie hoeft niet heel “flashy” te zijn, als de personages maar geloofwaardig en interessant zijn en de acteurs goed gekozen.

Dat laatste is zeker het geval. Crowe laat hier zien wat hij allemaal in zijn mars heeft en zelfs de kleinste beweging of oogopslag komt overtuigend over. Vooral in het tweede gedeelte als depressieve Nash maakt hij indruk. Die verdwaasde blik gaat door merg en been. Connelly is altijd sterk en ze weet zowel de liefde voor Nash als de vertwijfeling en frustratie ijzersterk te spelen. De beelden waren mooi en rustig en vooral de scènes op de Princeton Universiteit waren erg sfeervol. Die pennenscene op het laatst en de speech van Nash blijven me toch elke keer weer kippenvel geven. Nogmaals, A Beautiful Mind is oerdegelijk en door de acteurs, het indrukwekkende verhaal en de mooie sfeer blijft de film indruk maken.

avatar van MMXMMX
geplaatst: 3 oktober 2016, 06:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Echt tranen op het einde !
Er is alleen 1 ding wat ik niet snapte.

Hij kreeg insuline injecties en dat is volgens mij voor diabeten net als ik 🙂
Ik denk dat ze antipsychotica bedoelen en dat krijg ik ook 🙂
Soms was het ff moeilijk om te zien wat hij moest doormaken om er min of meer een beetje uit te komen en of er mee leren omgaan Ik herken dat wel. Heel geloofwaardig neergezet verder en het is zo spannend dat je wilt weten hoe het afloopt 🙂
Dapper van zijn vrouw om bij hem te blijven echt respect 🙂

geplaatst: 11 oktober 2016, 23:25 uur [permalink]
Een prima film waarin goed acteerwerk wordt geleverd.
5 sterren voor mij.
Er zit een duidelijke opbouw in waarin het leven van Pr. Dr. Nash verteld wordt, niet zomaar een leven, maar een leven met een ziekte. De regisseur heeft ervoor gezorgd dat deze geniale man eer krijgt voor zijn kennis, maar ook hoe hij om is gegaan met zijn ziekte, zijn hele leven lang. Overigens raad ik aan om na de film even verder te kijken op het internet over deze man, hoe hij is overleden, (86 jaar) en wat hij nog meer heeft opgelost. Ook is er een spel bedacht door deze man samen met Piet Hein (Deense man)

avatar van Antonev
geplaatst: 11 november 2016, 19:48 uur [permalink]
De meeste creaties van Howard vallen wel goed bij mij, maar dit.....wat een miskleun. Saai en langdradig vanaf minuut 1 en dan heb je nog 134 minuten te gaan. De degelijke opbouw van het verhaal en Crowe redden nog een snippertje van deze film.

avatar van Marksman
geplaatst: 27 december 2016, 01:16 uur [permalink]
Erg goede en meeslepende film, je zit al vrij snel helemaal in de film en de 135 minuten vliegen dan ook echt voorbij.

geplaatst: 23 januari, 11:25 uur [permalink]
Begint misschien wat slapjes maar naarmate de film vordert en we vertrouwd geraken met de mens Nash en wat er met hem aan de hand is, groeit de film uit naar een zeer degelijk niveau.
Het vergt wel een acteur als Russell Crowe om het complexe personage van de nobelprijswinnaar te vertolken. Naast Crowe zijn ook Jennifer Connelly en Ed Harris op hun best.