A Beautiful Mind (2001)

Drama / Mystery

geregisseerd door Ron Howard
met Russell Crowe, Ed Harris en Jennifer Connelly

Wanneer de briljante wiskundige John Nash net op het punt staat internationaal erkend te worden, raakt hij betrokken bij een mysterieuze samenzwering. Zijn toegewijde vrouw is de enige die hem kan helpen in dit indrukwekkende verhaal over moed, passie en overwinning.

avatar van SmackItUp
Voordat ik deze film keek, wist ik amper iets van Nash af, behalve het feit dat hij een wiskundige was. Op sommige punten lijkt de film me redelijk geromantiseerd, waar het niet dat het wel bij deze film past. Realistisch is het dus misschien niet helemaal, maar mede daardoor is het wel een prachtige film geworden om naar te kijken. Nash in gevecht met zichzelf is heerlijk in beeld gebracht, en daardoor kreeg ik sympathie voor hem en zijn vrouw. Dramatiek spat soms van je beeldscherm, mede door de geweldig spelende Crowe en Connelly. Komt zeker in mijn Top 10

Uitstekende film over een briljante wiskundige die benaderd wordt door de overheid vanwege zijn capaciteiten. Een mooi verteld verhaal waarbij de twist op het midden van de film geloofwaardig is en het meteen een heel andere film oplevert zonder onevenwichtig te worden. Mooie aankleding en een prima rol van Russel Crowe.

avatar van IH88
“Imagine if you suddenly learned that the people, the places, the moments most important to you were not gone, not dead, but worse, had never been. What kind of hell would that be?”

Nog steeds indrukwekkend. Je zou kunnen zeggen dat alles oerdegelijk is (een handelsmerk van Howard), maar hier werkt dat in het voordeel van A Beautiful Mind. En film over een briljant wiskundige met schizofrenie hoeft niet heel “flashy” te zijn, als de personages maar geloofwaardig en interessant zijn en de acteurs goed gekozen.

Dat laatste is zeker het geval. Crowe laat hier zien wat hij allemaal in zijn mars heeft en zelfs de kleinste beweging of oogopslag komt overtuigend over. Vooral in het tweede gedeelte als depressieve Nash maakt hij indruk. Die verdwaasde blik gaat door merg en been. Connelly is altijd sterk en ze weet zowel de liefde voor Nash als de vertwijfeling en frustratie ijzersterk te spelen. De beelden waren mooi en rustig en vooral de scènes op de Princeton Universiteit waren erg sfeervol. Die pennenscene op het laatst en de speech van Nash blijven me toch elke keer weer kippenvel geven. Nogmaals, A Beautiful Mind is oerdegelijk en door de acteurs, het indrukwekkende verhaal en de mooie sfeer blijft de film indruk maken.

avatar van MMXMMX
Echt tranen op het einde !
Er is alleen 1 ding wat ik niet snapte.

Hij kreeg insuline injecties en dat is volgens mij voor diabeten net als ik
Ik denk dat ze antipsychotica bedoelen en dat krijg ik ook
Soms was het ff moeilijk om te zien wat hij moest doormaken om er min of meer een beetje uit te komen en of er mee leren omgaan Ik herken dat wel. Heel geloofwaardig neergezet verder en het is zo spannend dat je wilt weten hoe het afloopt
Dapper van zijn vrouw om bij hem te blijven echt respect

Een prima film waarin goed acteerwerk wordt geleverd.
5 sterren voor mij.
Er zit een duidelijke opbouw in waarin het leven van Pr. Dr. Nash verteld wordt, niet zomaar een leven, maar een leven met een ziekte. De regisseur heeft ervoor gezorgd dat deze geniale man eer krijgt voor zijn kennis, maar ook hoe hij om is gegaan met zijn ziekte, zijn hele leven lang. Overigens raad ik aan om na de film even verder te kijken op het internet over deze man, hoe hij is overleden, (86 jaar) en wat hij nog meer heeft opgelost. Ook is er een spel bedacht door deze man samen met Piet Hein (Deense man)

avatar van Antonev
De meeste creaties van Howard vallen wel goed bij mij, maar dit.....wat een miskleun. Saai en langdradig vanaf minuut 1 en dan heb je nog 134 minuten te gaan. De degelijke opbouw van het verhaal en Crowe redden nog een snippertje van deze film.

avatar van Marksman
Erg goede en meeslepende film, je zit al vrij snel helemaal in de film en de 135 minuten vliegen dan ook echt voorbij.

Begint misschien wat slapjes maar naarmate de film vordert en we vertrouwd geraken met de mens Nash en wat er met hem aan de hand is, groeit de film uit naar een zeer degelijk niveau.
Het vergt wel een acteur als Russell Crowe om het complexe personage van de nobelprijswinnaar te vertolken. Naast Crowe zijn ook Jennifer Connelly en Ed Harris op hun best.

Hele mooie, enigszins geromantiseerde film over het leven van John Nash.

Ik was geenszins bekend met het boek of met de persoon John Nash. Dit leidde er dan ook toe dat de geweldige twist halverwege de film compleet onverwachts kwam. Hierdoor kreeg de film een geweldige boost en wordt ervoor gezorgd dat de interesse geen seconde verslapt. Ook mede dankzij de fenomenale acteerprestaties van Crowe wordt je helemaal in de film getrokken en vliegt de tijd voorbij.

De film speelt zich voor een groot deel af in de jaren 50. Dit verklaart ook de insulineshock therapie die rond die tijd werd toegepast. De setting en beelden dragen bij aan een onderhoudende film die nergens verveelt.

Met veel verwachtingen aan de film gestart, maar kon deze niet inlossen. Begin is goed en het einde ook, maar het middenstuk duurt me wat te lang. Verhaal van iemand die plots schizofreen blijkt te zijn is voor mij ook al veel beter uitgewerkt in Shutter's Island. Dus de twist halverwege deed me dan ook minder. De precieze effecten en hoe ermee omgegaan wordt vindt ik dan beter weggezet. Connelly en (vooral) Crowe spelen wel zeer goed. Beetje spijtig dat Crowe hier geen Oscar voor gekregen heeft. Het einde is zeer mooi/ontroerend met de pennenscène en Nash' toespraak.

avatar van Fisico
Ik zag A beautiful mind jaren terug een paar keer en keek vol uit naar deze herziening. Voor mij blijft deze film weergaloos en boet hij nauwelijks in aan kwaliteit. A beautiful mind mag dan wel uit mijn persoonlijke top 10 verdwenen zijn, dat doet niets af aan de afbreuk van de film zelf, maar meer aan de hoge concurrentie van de rest. A beautiful mind doet me enigszins denken aan Scorseses 'Shutter island' met Leonardo DiCaprio. Deze versie is echter wat braver en meer geromantiseerd in tegenstelling tot het rebelsere meer thrillerachtige Shutter Island. Toen ik de film voor het eerst zag kende ik John Nash niet en wist ik ook niet wat hij bereikt had. Het deed me erg onbevangen naar de film kijken en was onmiddellijk onder de indruk.

In de eerste plaats onder de indruk van de uitmuntende acteerprestaties. Russell Crowe vertolkt hier voor mij één van zijn beste personages in zijn carrière als de schizofrene John Nash (nog beter dan pakweg LA Confidential of The insider). Vreemd dat in 2002 Denzel Washington aan de haal ging met het Oscarbeeldje voor beste acteur in Training Day. Hij kreeg die eer eerder wel bij Gladiator ... Crowe geeft een extra dimensie aan John Nash met zijn houterige pinguïnachtige wandeltred en bewegingen. Ook zijn verdwaasde blik toen hij zijn zoon vasthoudt is werkelijk schrijnend en tegelijk top. De immer bevallige Jeniffer Connelly - wat een vrouw (!) - moet alles behalve onderdoen voor Crowe. Met de nodige flair van doortastendheid, angst en wanhoop geeft ze zeer goed gestalte aan Alicia, de echtgenote van Nash. Ook van Ed Harris weten we al langer dat hij steengoede bijrollen kan vertolken.

Ondanks het feit dat er op zich niet zo heel veel gebeurd in de film, blijft de film enorm boeiend. Hij verveelt amper en de 135 minuten zijn in een mum voorbij. De liefdesromance is misschien iets minder, maar met Ed Harris erbij komt er opnieuw wat vaart in de film. De ontdekking van de schizofrenie en de behandeling ervan was interessant om volgen. De klemtoon van de film ligt tegelijk bij zijn wiskundige genialiteit als bij zijn ziekte en welke impact dit laatste heeft op hem en zijn omgeving.

Misschien werd het leven van Nash iets te geromantiseerd voorgesteld, maar toch heb je met Ron Howard een vakman aan boord als je weet welke zorg en inspanningen er geleverd werden om enerzijds de wiskundige formules geloofwaardig over te brengen en tegelijk anderzijds deze complexe materie transparant te maken voor het grote publiek. Knappe film, elke keer weer!

avatar van TornadoEF5
Mooie film. Ik weet nog dat ik er ooit aan begonnen was, en het aflegde. Nu vond ik het wel vrij boeiend, en uiteraard is het tweede deel ook wel echt het sterkste deel van de film. Ik vond dat deze film vooral de schizofrenie goed voorstelde. Het is natuurlijk iets dat tegenwoordig al veel, te veel gedaan is, maar in deze film vind ik het in tegenstelling tot andere films een pak beter, omdat het beter te begrijpen valt en het perspectief van de man gewoon beter wordt voorgesteld. Ik wist wel dat de film over één of andere psychische aandoening ging, maar ik dacht eerder dat het om autisme ging (door zijn sociale incapabel gedrag in het begin), dus daardoor was de twist voor mij toch een verrassing. Wat ik goed gedaan vond in deze film is dat de manische episodes goed werden vertoond (bvb. wanneer hij zijn vrouw bijna vermoordt door zijn eigen paranoia door de personen die hij blijft zien). In andere films vind ik dat meestal een pak minder goed gedaan, ondanks de gelijkaardige aanpak. Een ander sterktepunt zijn de acteerprestaties. Russell Crowe springt hier echt bovenuit, en ook op andere vlakken is de film solide, zoals het bij een biografie ook hoort te zijn.