Changeling (2008)

Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Angelina Jolie, John Malkovich en Michael Kelly

Los Angeles, 1928. Op een dag verdwijnt Walter, het zoontje van Christine Collins. Ze schakelt de politie in die haar pas laat serieus neemt. Dan wordt Walter gevonden, maar Christine meldt onmiddellijk bij de LAPD dat deze knaap niet haar zoon is. De corrupte politie van L.A ligt op dat moment onder vuur in de media en kan de vondst van de verdwenen jongen goed gebruiken. Christine wordt dan ook niet serieus genomen. Ondertussen ligt de zoektocht naar de echte Walter Collins stil en tikt de klok door.

sterk drama!Mooie en ontroerende film.

Het grootste gedeelte van de film vond ik boeiend en goed, maar de laatste (pakweg) drie kwartier schoten mij in het verkeerde keelgat. Deze film gaat gewoon veel en veel te lang door. Maar ook inhoudelijk wordt het er allemaal niet beter op, zo tegen het einde. Walter die nog even als held neergezet moet worden, de overbodige scene met de strop etc. Ik dacht al wel 10 keer: nu is het klaar. Maar nee hoor...

Doodzonde, want het grootste gedeelte vond ik prima! Nu kom ik niet verder dan 2,5*

avatar van alexspyforever
Film die toch een diepe indruk op mij heeft nagelaten. De setting leek me heel waarheidsgetrouw naar de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt. Sterke acteerprestatie van Angelina Jolie die bewijst dat ze zulke dramatische rollen wel degelijk aankan en hierin zelfs kan uitblinken. Ondanks de toch lange tijdsduur heb ik me geen moment verveeld. Spanning was er voortdurend en zeker in de eerste helft viel ik van de ene verbazing in de andere. Er waren wel enkele minpunten zoals de overbodigheid van de hangscène en het "gesprek" tussen de moordenaar en het karakter van Jolie.. Deze brachten volgens mij niets bij tot het verhaal. Maar dit terzijde vond ik het een heel sterke film.

sterke film! zeker een aanrader, weet ondanks zn lengte voor geen moment te vervelen en de spanning er goed in te houden.
De sfeer van begin 1900 zat er ook goed in en het acteerwerk was over het algemeen erg sterk, op t eind wel IETS te sterk/te geforceerd... maar das typisch amerikaans.. Om even het extra dramatisch over te doen komen, maar ik schiet er vaak van in de lach...

Het verhaal gaat over een moeder die moet werken en plots thuis komt en haar kind is weg.... dan word haar kind gevonden.. maar dat blijkt haar kind niet te zijn.. maar t kind zegt van wel.. en dan...

avatar van RuudC
Van Clint Eastwood ben ik gewend dat hij vaak met goede films komt, maar wat gaat hij hier de mist in zeg! Angelina Jolie doet me normaal gesproken niks of werkt me op de zenuwen. Dat laatste deed ze in Changeling in elk geval niet. Maar dat de film erg vervelend was, lag niet aan haar. over wisselkinderen zou je prachtige horrorfilms kunnen maken. Hier werkt het thema in elk geval niet. Sterker nog, ik vraag me af waar de film nou eigenlijk naartoe wil. Moet het zoontje teruggevonden worden? Moet de corruptie en machtsmisbruik van de politie aan de kaak gesteld worden? Beide situaties worden aan de kaak gesteld, maar tot een oplossing komt het niet. Als kijker wordt je maar een beetje in het midden gelaten. Mijn belangrijkste vraag: waar komt de valse Walter Collins vandaan? Wat zijn de redenen waarom hij zich voordoet als Walter? Werkelijk onbegrijpelijk dat hij ineens uit het verhaal verdwijnt. er zit een heel verhaal achter, maar Clint Eastwood doet helemaal niets met het grote mysterie. Waar heb ik ruim twee uur naar zitten gapen? Het tempo is ook heel vervelend, als een treintje dat met horten en stoten vooruit gaat. Heel willekeurg voltrekken zich bepaalde dingen en Changeling stikt van de slordigheden. Je haalt toch niet iemand uit een hoorzitting om diegene direct in een andere te plaatsen? En wat te denken van de scenes die he-le-maal niets aan het verhaal toevoegen? Zoals de "ondervraging" in de gevangenis. Leuk dat je het filmt, Clint, maar bewaar deze nonsens voor de extra's. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze brol hier in de top 250 staat.

avatar van bass-9
Goede film in potentie. De top 250 klassering gaat mij alleen iets te ver. Dit waargebeurde verhaal biedt meer opties in mijn ogen. Een aantal bijvragen worden niet beantwoord. Ook zijn er in mijn ogen te veel 'Hollywood-onwaarschijnlijkheden' in.
Toch compenseren het sterke acteerwerk van het merendeel van de cast (ook de kinderen, wat toch behoorlijk exceptioneel is) en de neergezette, gecreëerde sfeer een hoop van dat soort zaken en tillen de film zelfs naar een behoorlijk hoog in niveau. De guurheid rondom die ranch, de hypocrisie op het politiebureau en het beknellende vieze boeltje in de inrichting. Een ruime 7.

RuudC schreef:

Als ik jou top 250 moet zien dan staat dune (1984) op 1 zeker
Ik begrijp dat je de film niks vind maar hij hoort zeker in de top 250 thuis

avatar van RuudC
Het interesseert me niet hoe hoog Dune staat. Alsof dat er trouwens iets mee te maken heeft. Ik begrijp niet waarom Changeling zo populair is.

Orgineel verhaal om je heerlijk in te leven, het had wellicht nog wat intenser gekund, hoe gek kan je worden in deze omstandigheden! En niet alles wordt uitgewerkt maar goed het moet ook niet te lang gaan duren allemaal. Prachtige prestatie van Angelina!

Verassend goede mystery/drama-thriller. Heb me geen moment verveeld, prachtige weergave van Amerika jaren '20/'30, en een prima, meeslepend plot.
Jolie zet hier een van haar beste rollen neer imo.

Wel vind ik de eerste anderhalf uur beduidend boeiender dan het laatste uur. In plaats van toewerken naar een climax, is het eerder een afhandeling van de losse eindjes. Desalniettemin heb ik genoten.

avatar van ambrosini
Pakkend verhaal..
goed acteerwerk van Jolie

avatar van Sleepwalker
Grappige reacties van een aantal mensen.. 'Onwaarschijnlijk' 'saai' 'de mist in' en nog meer van dit soort opmerkingen. Hoe kan een waargebeurd verhaal nou onwaarschijnlijk zijn?? Ik vind het een mooie indrukwekkende film, juist omdat het verhaal waar is.. Ik heb hem 2 x gezien, en het bleef me boeien. Ik heb het verhaal op Google opgezocht om te kijken hoe het verder afgelopen is, en het verhaal is goed en naar waarheid verfilmd, en Angelina kan dit soort rollen perfect aan.. Als je van dit genre houdt, zeker kijken. Zeer de moeite waard!

avatar van John Barry
Changeling vind ik een erg goede film.

Wat een bizar verhaal. Een moeder die haar kind kwijt raakt. De politie die met een ander jongetje terug komt. De moeder ziet meteen dat het jongetje haar zoon niet is. De moeder laat het er niet bij zitten, ze word zonder pardon in een kliniek gegooid. En wat later komt de brute moord naar boven van 20 kinderen…. Te bizar voor woorden, helemaal omdat dit afschuwelijke verhaal ook nog eens waargebeurd is. Het geeft mij in ieder geval een beetje de brok in de keel.

Clint Eastwood weet dit verhaal op een goede manier te vertellen. Ik vond de hele film erg boeiend. Ik kom veel de kritiek tegen dat de film tegen het einde wat langdradig word. Ik ben het met die kritiek totaal niet eens. Ik vind het heel goed dat de film rustig de tijd neemt om het hele verhaal te vertellen.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Angelina Jolie acteert fantastisch. Ze weet de emoties die haar personage door maakt goed te vertolken. Ook de rest van de cast acteert erg goed. Alleen de kinderen acteren wat minder, maar hun acteerwerk kon er wel mee door.

De muziek bij deze film vond ik erg goed. De muziek is een beetje sentimenteel, maar ook erg emotioneel en paste goed bij de film. De setting is ook erg goed gedaan. Als je de film ziet waan je echt in de jaren 20/30.

Na wat onderzoek te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat de film zich voor een groot deel aan de feiten houdt. Ze hebben wel de moeder van Northcott wegelaten uit de film. Zij nam deel aan de moorden. Deze kleine versimpeling van de werkelijkheid is de film wat mij betreft vergeven.

Ik heb maar één kritiek puntje. Het is mij toch niet helemaal duidelijk hoe het nu zit met dat jongetje die beweerde Walter te zijn. Waarom loog hij ? Ja de politie zij tegen hem dat hij Walter was, maar waarom ging hij er niet echt tegen in ? Waarom bleef hij zolang volhouden dat hij Walter was ? Dit had wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Het is een klein smetje op een verder nagenoeg perfecte film.

Al met al vind ik dit een erg goede film. Een bizar en afschuwelijk verhaal word op een mooie wijze verteld.

4,5 ster voor deze film.

avatar van MovieMind
Goede film...
Eastwood flikt het hem toch maar weer naar mijn mening.
Zag Eastwood altijd al graag als acteur, maar zeker als regisseur toont hij wederom zijn vakmanschap. (natuurlijk ook een paar mindere projecten, maar wie geen fouten maakt, maakt meestal niets )

En ondanks dat dit niet mijn favoriete genre is, weet het me (raar genoeg) steeds weer te verrassen.
Was nog niet zeker van mijn score...
Maar met name deze recensie...

John Barry schreef:
Changeling vind ik een erg goede film.

4,5 ster voor deze film.

Wat overigens een fraaie recensie is..., heeft me een halve ster doen verhogen.
Ja, zeer goede film.

avatar van IGarance
Een goede rol van Angelina Jolie

Heel erg genoten van deze film. Zeker een aanrader.

calimer@
Waargebeurde verhalen die verfilmd zijn spreken mij vaak aan. Is er een boek van dan vind ik dat meestal beter. Deze film heb ik meerdere keren gezien en vooral de laatste keer heel goed gelet op de kleinste details. Dat wil ik iedereen aanraden als je deze film nog eens ziet.

jeffur
Indrukwekkende film.

avatar van Onweersvlieg
Geweldige film!

avatar van chevy93
Aardig. Verder weer erg Hollywood en als je leest wat er daadwerkelijk gebeurt, is er nog even een lekker melodramatisch sausje overheen gegooid. Waarom toch?

avatar van aris1988
Nou ik vond het behoorlijk goede film er zijn zeker mensen op deze wereld die tot gekker dingen in staat zijn. Ik vond het een aangrijpende en mooie film wat andere ook zeggen. Alleen het eind was een mooie afsluiter geweest dat het haar zoon was maar dan zie je maar dat het niet altijd maar een film is die je van te voren kan raden!

christoph80
Een meeslepende film, dat wel, maar ook een uit-erst onwaarschijnlijk verhaal. Dat mag wel wat vaker gezegd worden. Ik heb nooit enige interesse gehad voor Angelina Jolie, maar ze heeft laten zien dat ze wel kan acteren. Respect.

avatar van Mr-Mcmovie
Clint Eastwood is niet alleen een uitstekende acteur, maar ook een uitstekende regiseur en zal hij altijd blijven.

Wat Changeling zo charmeert en zo een sterke dramatische toon goed overeind houdt is toch wel de erg droevige maar zeer mooie muziek (door Clint Eastwood zelf gedaan) en ook het prachtige fantastische acteerwerk van Angelina Jolie (hier in haar beste rol vind ik persoonlijk) alleen deze scene alleen al: Changeling (5/12) Movie CLIP - I Am Not Your Mother (2008) HD - YouTube

Ook verder vele bekenden o.a. John Malkovich, Denis o Hare.

Heel aangrijpende drama film.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van des1
Hebben we een collectief abonnement op deze film of zo?... Moeilijk om dit drama een tweede keer te willen zien.

avatar van Dogie_Hogan
U bedoelt binnenkort weer op TV?

avatar van notsub
Het mooie aan Clint Eastwood als regisseur is dat hij wat aan de orde stelt en dat op een boeiende wijze weet uit te werken. Het acteerwerk van Jolie is hier echt geweldig en de film blijft onafgebroken interessant tot het einde toe. Het sfeertje van de jaren dertig vormt een mooie achtergrond van het verhaal, dat op zijn tijd ook best grimmig wordt. Maar dat is nu net wat nodig is. Een romantisch verhaaltje parallel aan het hoofdplot wordt hier zeker niet gemist!

avatar van tbouwh
Uiterst boeiende film over een moeder (Angelina Jolie) wiens zoon ontvoerd wordt als zij hem een dag alleen thuis laat verblijven. Het kind dat enkele weken later wordt gevonden beweert wel haar zoon te zijn, maar is het niet. Tenminste, dat beweert de moeder, want haar bewering wordt van de hand gewezen door de politie….

Changeling speelt zich af aan het eind van de jaren twintig, wanneer corruptie onder de politiemachten hoogtij viert, en dissidenten snel de mond wordt gesnoerd. Binnen deze context speelt de zoektocht van Jolie’s personage naar haar ware zoon zich af. Zij ziet zich eigenlijk alleen gesteund door een lokale priester met een eigen radiostation (een ietwat merkwaardige rol van John Malkovich). Alhoewel de film het label mystery wel terecht draagt, draait Changeling meer om acteerwerk en om narratieve inhoud dan om daadwerkelijke spanning met betrekking tot de afloop van het verhaal. Clint Eastwood kiest voor een langere speelduur met ruimte voor sterke dialogen en een kijk in de onmacht van een machteloze moeder, en dat pakt wat mij betreft sterk uit.

Angelina Jolie is verre van mijn favoriete actrice, maar hier vond ik haar overtuigend acteren; zeker in enkele sleutelscènes weet zij zich goed staande te houden. Nog veel meer onder de indruk was ik van de rol van de seriemoordenaar, die fantastisch wordt ingevuld door Jason Butler Harner. Het levert in de tweede helft van de film twee zeer memorabele scènes op (de dialoog tussen Jolie en Butler Harner en de sterfscène van Harner).

Het einde van Changeling bevredigt, omdat er eens geen sprake is van een happy end. Het enige dat Christine Collins heeft is de hoop dat ze haar zoon (misschien tegen beter weten in) ooit nog eens terugvindt.

De beste film van Clint Eastwood die ik tot nu toe zag. Sowieso goed voor een solide 8, maar gezien de stere tweede helft krijgt de film qua score het voordeel van de twijfel:

Clint Eastwood zette met deze "Changeling" een zeer sterke film neer.
Het verhaal lijkt onwaarschijnlijk maar is toch op ware gebeurtenissen gebaseerd. Schandalig van het op mediabelust sukses van het politie-apparaat.
Goed script, knappe beeldvorming en uitstekende vertolkingen, inzonderheid van Angelie Jolie.

avatar van MDRAIJER
Sleepwalker schreef:
Hoe kan een waargebeurd verhaal nou onwaarschijnlijk zijn??

Omdat er ook onwaarschijnlijke dingen gebeuren in het echte leven.

avatar van baspls
1928. Christine Collins's zoontje wordt vermist. Na een aantal maanden vind de politie een jongen die aan zijn beschrijving voldoet. Als Christine zegt dat het niet haar zoon is wordt ze door niemand serieus genomen. Door alle slechte publiciteit kan de corrupte LAPD zich geen vergissingen permitteren en Christine wordt dan ook de mond gesnoerd. Ondertussen is haar echte zoon nog steeds zoek.

Ik ben totaal geen fan van Angelina Jolie en dit is dan ook de eerste keer dat ik haar echt goed vind acteren. Jason Butler Harner speelde daarnaast ook erg goed als seriemoordenaar Gordon Northcott.

De film begint erg mysterieus en slaat daarna om naar een onrecht-drama. Na nog wat spanning hebben we vervolgens de rechtbank scènes en daarna de terdoodveroordeling en verdere naverwerking. Deze combinaties maken Changeling tot een veelzijdige film die de speelduur goed kan vullen. J. Michael Straczynski baseerde het script op alle officiële documenten die hij van de zaak kon vinden.

De jaren '20 setting was erg sterk gedaan en de film is degelijk opgenomen. Af en toe leek je glimpjes van verwijzingen te zien naar Clint's mentor Sergio Leone. Clint Eastwood componeerde ook de muziek voor de film.

Na Mystic River wederom een erg goed Mystery/Drama van Clint Eastwood. Het acteerwerk was sterk en de film bleef de hele speelduur boeien.

avatar van Fisico
Changeling stond ook al eventjes op mijn lijstje. De films met Clint Eastwood achter de camera (ook destijds ervoor) bevallen me wel. Films steeds gemaakt met de nodige zorg en kwaliteit, oerdegelijk tot bovengemiddeld, steeds met klasse, maar ook nooit absolute meesterwerken die je eeuwig meedraagt. Zelden ontgoochelend dus, behoudens wat er zit aan te komen in 2018 met zijn treinfilm naar Parijs vermoedelijk.

Angelina Jolie doet het uitstekend en de veeleisende Eastwood haalde er waarschijnlijk het maximum uit. Jolie brengt de schrijnende familiale situatie van Christine Collins erg sereen en volwassen, zonder over the top van het sentimentele te gaan. Terechte nominatie als beste actrice voor de Oscars van 2009 al is verliezen van Winslet in The reader geen schande. En voor de tweede maal zie ik Jolie in een instelling verzeild raken, in Girl Interrupted in een meer chaotische rol, hier met meer waardigheid en klasse.

Gebaseerd op waargebeurde feiten. Je schrikt er toch even van dat dit werkelijk gebeurd is. Niet zozeer de gruwelijke onthullingen op de Wineville Ranch, maar wel de tijdsgeest in het Los Angeles tijdens het interbellum. Een periode ook gekenmerkt door de drooglegging, Al Capone (Scarface - 1932) en de vliegenierskunsten van Charles Lindbergh. Corruptie en willekeur zijn de handelskenmerken van de politie. Maffiabestrijding is eerder een politiek vorm van eigenbelang in plaats van de zuivering van de straten. Cases worden gemanipuleerd en verdoezeld om toch maar eens op een positieve manier in de pers te komen. Frappant te zien hoe wordt omgegaan met de verdwijning van kleine Walter en al helemaal wanneer ze denken dat het dossier opgelost is. Bang om hun reputatie en ego ...

De tijdsgeest van de film zegt ook veel. In het rechtbankgedeelte dacht ik dat ze de moeder een veeg uit de pan zouden geven door haar kind van 9 alleen thuis te laten. Niets was minder waar, zo bleek. Zoals elke moederkloek (mens en dier) kan uit de duizend wel zijn eigen kind halen. Ik vond het al lang duren vooraleer de moeder op de proppen kwam met de tandarts of de onderwijzeres. Vragen over het familiale verleden zag ik niet de revue passeren. Bizar ook dat zo'n snotneus dergelijke leugens zo lang kon volhouden...

Mevrouw Collins was als vrouw in die tijd erg vrijgevochten in een volledig mannenbastion. Haar doorzettingsvermogen en onverzettelijkheid maakten van haar een heuse feministe. Het keerde haast tegen haar door te verklaren dat haar emoties haar psychisch welbevinden aantastten. Jeffrey Donovan als J.J. Jones die het hier als politie-inspecteurs trouwens uitstekend. Jason Butler Harner als psychopaat was ook geweldig en vooral de scène met Jolie was top alsook zijn laatste optreden in de film (ijzersterk!). De film lijkt te veel op een tweestrijd tussen goed en kwaad, maar kleurt nog net binnen de lijntjes. Meer dan degelijke film in een mooi tijdskader en met mooie ondersteunende muziek.

avatar van Alathir
Goede film van Eastwood. Na het eerste halfuur was ik wel voornamelijk geërgerd aan het optreden van de politie en de dokter. Ik kon mijn oren niet geloven. Zelden eerder heb ik zo'n gevoel van onrecht en hypocrisie meegemaakt in een film. Als dat de bedoeling was, dan is dat sterk gedaan maar ik ben er niet helemaal van overtuigd. Het is natuurlijk wel gebaseerd op waargebeurde feiten maar in welke mate is de film aangepast vraag ik me af. Wat hier gebeurde is wel heel straf. Dat kind "Arthur" of de jongen die Walter Collins zijn leven probeert in te pikken zijn motieven zijn zeer vaag. Ik dacht echt in het begin van wat bezielt deze mensen?

Gelukkig was ik geboeid genoeg om me hierover te zetten en werd ik steeds geïnteresseerder naar de afloop. De afloop was prima en ik hoop dat er in deze tijd ook nog mensen zijn die zo vechten als Angelina in deze film doet, onafhankelijk voor wat ze vechten. De sfeer en soundtrack pasten mooi in de setting van de jaren '30. Ook de kleding zag er gepast uit net zoals de auto's, de radio en de telefoons. De rollerskates op de werkvloer had ik nooit eerder gezien. Zoiets zou nu niet meer kunnen. Al bij al dus toch een goede film waarbij ik me afvraag hoeveel ik hem nu moet geven. Het begin vind ik wat twijfelachtig maar nergens verloor ik de aandacht ondanks dat het een lange film is. Ook de villain van deze film speelt zijn rol uiterst geloofwaardig, hoewel je vanaf de eerste seconde dat hij in beeld komt, meteen doorhebt van er is iets niet pluis met deze vent. Ik vind het heel moeilijk om een juist cijfer op deze film te plakken, maar ik denk dat 4* mijn beleving van de film het best beschrijft.