Changeling (2008)

3,85

Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Angelina Jolie, John Malkovich en Michael Kelly

Los Angeles, 1928. Op een dag verdwijnt Walter, het zoontje van Christine Collins. Ze schakelt de politie in die haar pas laat serieus neemt. Dan wordt Walter gevonden, maar Christine meldt onmiddellijk bij de LAPD dat deze knaap niet haar zoon is. De corrupte politie van L.A ligt op dat moment onder vuur in de media en kan de vondst van de verdwenen jongen goed gebruiken. Christine wordt dan ook niet serieus genomen. Ondertussen ligt de zoektocht naar de echte Walter Collins stil en tikt de klok door.

788 BERICHTEN 82 MENINGEN
avatar van Mr-Mcmovie
Clint Eastwood is niet alleen een uitstekende acteur, maar ook een uitstekende regiseur en zal hij altijd blijven.

Wat Changeling zo charmeert en zo een sterke dramatische toon goed overeind houdt is toch wel de erg droevige maar zeer mooie muziek (door Clint Eastwood zelf gedaan) en ook het prachtige fantastische acteerwerk van Angelina Jolie (hier in haar beste rol vind ik persoonlijk) alleen deze scene alleen al: Changeling (5/12) Movie CLIP - I Am Not Your Mother (2008) HD - YouTube

Ook verder vele bekenden o.a. John Malkovich, Denis o Hare.

Heel aangrijpende drama film.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van des1

Hebben we een collectief abonnement op deze film of zo?... Moeilijk om dit drama een tweede keer te willen zien.

avatar van Dogie_Hogan
U bedoelt binnenkort weer op TV?

avatar van notsub
Het mooie aan Clint Eastwood als regisseur is dat hij wat aan de orde stelt en dat op een boeiende wijze weet uit te werken. Het acteerwerk van Jolie is hier echt geweldig en de film blijft onafgebroken interessant tot het einde toe. Het sfeertje van de jaren dertig vormt een mooie achtergrond van het verhaal, dat op zijn tijd ook best grimmig wordt. Maar dat is nu net wat nodig is. Een romantisch verhaaltje parallel aan het hoofdplot wordt hier zeker niet gemist!

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uiterst boeiende film over een moeder (Angelina Jolie) wiens zoon ontvoerd wordt als zij hem een dag alleen thuis laat verblijven. Het kind dat enkele weken later wordt gevonden beweert wel haar zoon te zijn, maar is het niet. Tenminste, dat beweert de moeder, want haar bewering wordt van de hand gewezen door de politie….

Changeling speelt zich af aan het eind van de jaren twintig, wanneer corruptie onder de politiemachten hoogtij viert, en dissidenten snel de mond wordt gesnoerd. Binnen deze context speelt de zoektocht van Jolie’s personage naar haar ware zoon zich af. Zij ziet zich eigenlijk alleen gesteund door een lokale priester met een eigen radiostation (een ietwat merkwaardige rol van John Malkovich). Alhoewel de film het label mystery wel terecht draagt, draait Changeling meer om acteerwerk en om narratieve inhoud dan om daadwerkelijke spanning met betrekking tot de afloop van het verhaal. Clint Eastwood kiest voor een langere speelduur met ruimte voor sterke dialogen en een kijk in de onmacht van een machteloze moeder, en dat pakt wat mij betreft sterk uit.

Angelina Jolie is verre van mijn favoriete actrice, maar hier vond ik haar overtuigend acteren; zeker in enkele sleutelscènes weet zij zich goed staande te houden. Nog veel meer onder de indruk was ik van de rol van de seriemoordenaar, die fantastisch wordt ingevuld door Jason Butler Harner. Het levert in de tweede helft van de film twee zeer memorabele scènes op (de dialoog tussen Jolie en Butler Harner en de sterfscène van Harner).

Het einde van Changeling bevredigt, omdat er eens geen sprake is van een happy end. Het enige dat Christine Collins heeft is de hoop dat ze haar zoon (misschien tegen beter weten in) ooit nog eens terugvindt.

De beste film van Clint Eastwood die ik tot nu toe zag. Sowieso goed voor een solide 8, maar gezien de stere tweede helft krijgt de film qua score het voordeel van de twijfel:

Clint Eastwood zette met deze "Changeling" een zeer sterke film neer.
Het verhaal lijkt onwaarschijnlijk maar is toch op ware gebeurtenissen gebaseerd. Schandalig van het op mediabelust sukses van het politie-apparaat.
Goed script, knappe beeldvorming en uitstekende vertolkingen, inzonderheid van Angelie Jolie.

avatar van MDRAIJER
Sleepwalker schreef:
Hoe kan een waargebeurd verhaal nou onwaarschijnlijk zijn??

Omdat er ook onwaarschijnlijke dingen gebeuren in het echte leven.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
1928. Christine Collins's zoontje wordt vermist. Na een aantal maanden vind de politie een jongen die aan zijn beschrijving voldoet. Als Christine zegt dat het niet haar zoon is wordt ze door niemand serieus genomen. Door alle slechte publiciteit kan de corrupte LAPD zich geen vergissingen permitteren en Christine wordt dan ook de mond gesnoerd. Ondertussen is haar echte zoon nog steeds zoek.

Ik ben totaal geen fan van Angelina Jolie en dit is dan ook de eerste keer dat ik haar echt goed vind acteren. Jason Butler Harner speelde daarnaast ook erg goed als seriemoordenaar Gordon Northcott.

De film begint erg mysterieus en slaat daarna om naar een onrecht-drama. Na nog wat spanning hebben we vervolgens de rechtbank scènes en daarna de terdoodveroordeling en verdere naverwerking. Deze combinaties maken Changeling tot een veelzijdige film die de speelduur goed kan vullen. J. Michael Straczynski baseerde het script op alle officiële documenten die hij van de zaak kon vinden.

De jaren '20 setting was erg sterk gedaan en de film is degelijk opgenomen. Af en toe leek je glimpjes van verwijzingen te zien naar Clint's mentor Sergio Leone. Clint Eastwood componeerde ook de muziek voor de film.

Na Mystic River wederom een erg goed Mystery/Drama van Clint Eastwood. Het acteerwerk was sterk en de film bleef de hele speelduur boeien.