Changeling (2008)

Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Angelina Jolie, John Malkovich en Michael Kelly

Los Angeles, 1928. Op een dag verdwijnt Walter, het zoontje van Christine Collins. Ze schakelt de politie in die haar pas laat serieus neemt. Dan wordt Walter gevonden, maar Christine meldt onmiddellijk bij de LAPD dat deze knaap niet haar zoon is. De corrupte politie van L.A ligt op dat moment onder vuur in de media en kan de vondst van de verdwenen jongen goed gebruiken. Christine wordt dan ook niet serieus genomen. Ondertussen ligt de zoektocht naar de echte Walter Collins stil en tikt de klok door.

avatar van Fisico
Changeling stond ook al eventjes op mijn lijstje. De films met Clint Eastwood achter de camera (ook destijds ervoor) bevallen me wel. Films steeds gemaakt met de nodige zorg en kwaliteit, oerdegelijk tot bovengemiddeld, steeds met klasse, maar ook nooit absolute meesterwerken die je eeuwig meedraagt. Zelden ontgoochelend dus, behoudens wat er zit aan te komen in 2018 met zijn treinfilm naar Parijs vermoedelijk.

Angelina Jolie doet het uitstekend en de veeleisende Eastwood haalde er waarschijnlijk het maximum uit. Jolie brengt de schrijnende familiale situatie van Christine Collins erg sereen en volwassen, zonder over the top van het sentimentele te gaan. Terechte nominatie als beste actrice voor de Oscars van 2009 al is verliezen van Winslet in The reader geen schande. En voor de tweede maal zie ik Jolie in een instelling verzeild raken, in Girl Interrupted in een meer chaotische rol, hier met meer waardigheid en klasse.

Gebaseerd op waargebeurde feiten. Je schrikt er toch even van dat dit werkelijk gebeurd is. Niet zozeer de gruwelijke onthullingen op de Wineville Ranch, maar wel de tijdsgeest in het Los Angeles tijdens het interbellum. Een periode ook gekenmerkt door de drooglegging, Al Capone (Scarface - 1932) en de vliegenierskunsten van Charles Lindbergh. Corruptie en willekeur zijn de handelskenmerken van de politie. Maffiabestrijding is eerder een politiek vorm van eigenbelang in plaats van de zuivering van de straten. Cases worden gemanipuleerd en verdoezeld om toch maar eens op een positieve manier in de pers te komen. Frappant te zien hoe wordt omgegaan met de verdwijning van kleine Walter en al helemaal wanneer ze denken dat het dossier opgelost is. Bang om hun reputatie en ego ...

De tijdsgeest van de film zegt ook veel. In het rechtbankgedeelte dacht ik dat ze de moeder een veeg uit de pan zouden geven door haar kind van 9 alleen thuis te laten. Niets was minder waar, zo bleek. Zoals elke moederkloek (mens en dier) kan uit de duizend wel zijn eigen kind halen. Ik vond het al lang duren vooraleer de moeder op de proppen kwam met de tandarts of de onderwijzeres. Vragen over het familiale verleden zag ik niet de revue passeren. Bizar ook dat zo'n snotneus dergelijke leugens zo lang kon volhouden...

Mevrouw Collins was als vrouw in die tijd erg vrijgevochten in een volledig mannenbastion. Haar doorzettingsvermogen en onverzettelijkheid maakten van haar een heuse feministe. Het keerde haast tegen haar door te verklaren dat haar emoties haar psychisch welbevinden aantastten. Jeffrey Donovan als J.J. Jones die het hier als politie-inspecteurs trouwens uitstekend. Jason Butler Harner als psychopaat was ook geweldig en vooral de scène met Jolie was top alsook zijn laatste optreden in de film (ijzersterk!). De film lijkt te veel op een tweestrijd tussen goed en kwaad, maar kleurt nog net binnen de lijntjes. Meer dan degelijke film in een mooi tijdskader en met mooie ondersteunende muziek.

avatar van Alathir
Goede film van Eastwood. Na het eerste halfuur was ik wel voornamelijk geërgerd aan het optreden van de politie en de dokter. Ik kon mijn oren niet geloven. Zelden eerder heb ik zo'n gevoel van onrecht en hypocrisie meegemaakt in een film. Als dat de bedoeling was, dan is dat sterk gedaan maar ik ben er niet helemaal van overtuigd. Het is natuurlijk wel gebaseerd op waargebeurde feiten maar in welke mate is de film aangepast vraag ik me af. Wat hier gebeurde is wel heel straf. Dat kind "Arthur" of de jongen die Walter Collins zijn leven probeert in te pikken zijn motieven zijn zeer vaag. Ik dacht echt in het begin van wat bezielt deze mensen?

Gelukkig was ik geboeid genoeg om me hierover te zetten en werd ik steeds geïnteresseerder naar de afloop. De afloop was prima en ik hoop dat er in deze tijd ook nog mensen zijn die zo vechten als Angelina in deze film doet, onafhankelijk voor wat ze vechten. De sfeer en soundtrack pasten mooi in de setting van de jaren '30. Ook de kleding zag er gepast uit net zoals de auto's, de radio en de telefoons. De rollerskates op de werkvloer had ik nooit eerder gezien. Zoiets zou nu niet meer kunnen. Al bij al dus toch een goede film waarbij ik me afvraag hoeveel ik hem nu moet geven. Het begin vind ik wat twijfelachtig maar nergens verloor ik de aandacht ondanks dat het een lange film is. Ook de villain van deze film speelt zijn rol uiterst geloofwaardig, hoewel je vanaf de eerste seconde dat hij in beeld komt, meteen doorhebt van er is iets niet pluis met deze vent. Ik vind het heel moeilijk om een juist cijfer op deze film te plakken, maar ik denk dat 4* mijn beleving van de film het best beschrijft.

Zwolle84
Wat een fijne poster voor op de homepage.

avatar van AJK
AJK
Zo,mooie kostuum film.
De aankleding is echt subliem!
Jolie in een prachtrol.
En wat een mooie vrouw de mooiste ogen.
Wat ik wel jammer vond is dat er niet zo diep
gegaan is op de moorden.Ik bedoel de moeder van northhcott had ookvmet de moorden te maken.Ik vond het toch wat oppervlakkig.
Wel erg wat daar op die ranch gebeurt is.
3.0 voor mij.

avatar van Shadowed
Goed.

Toch wel weer een goede Clint Eastwood film hier. Hij heeft toch wel bewezen prima te kunnen regisseren, al speelt hij zelf geen rol hier. Desondanks zonder hem zijn de acteerprestaties nog steeds prima, zelfs Jolie was best te pruimen.

De drama is niet heel aangrijpend, maar de mystery is best sterk. Vooral richting het tweede deel zet de film een wat donkerdere toon aan waardoor je toch wel geboeid blijft. Ook de twist was toch ook duister en daarmee was de toon wel gezet.

De film duurt met 140 minuten wel wat te lang, en is het eerste deel wat te veel uitgerekt. Voor de rest een vrij sterke film die wel redelijk blijft boeien en is ook vrij origineel in zijn verhaal.

avatar van Lovelyboy
Meer dan prima drama die ondanks zijn 20 jaar oud inmiddels niet aan kracht heeft ingeboet.

Wat opvalt de mooie rustig vertelstijl, tijdsbeeld van de jaren '30, mooi kleurenfilters bij goede en slechte tijden maar ook in de woestijn bij het kippenhok. Meer dan prima acteerprestaties van praktisch alle acteurs, wat is die Jeffrey Donovan een verschrikkelijk pedant mannetje. De arrogante houding en dat Collins eigenlijk maar te luisteren had, de toon van die man, tsjonge jonge...vrouw zijn was in die tijd gelijk aan een voetveeg. Dat ze dan ook nog lukraak opgenomen kunnen worden in een inrichting als ze te lastig worden zijn dingen die je je tegenwoordig niet voor kunt stellen.

Doch, één minpunt en dat is de duur van de film. Hij is net wat te lang om de hele tijd te kunnen boeien.

avatar van Boenga
Tot de moordzaak aan het licht komt: prima drama/thriller.

Daarna lijkt een andere film te beginnen; een drama dat een stuk minder boeiend wordt, dat niet kan meeslepen en beklijven, en waar veel gebeurtenissen afgehaspeld worden in weinig tijd. Het leek me bij momenten een tv-film.

De regisseur had het ofwel bij deel 1 moeten laten; ofwel er meteen een serie van moeten maken, met details en personages tot in de puntjes uitgewerkt.

Ook de acteurs halen het niveau niet direct naar omhoog.
Pluspunt: vooral de taferelen die zich buiten afspelen zien er prachtig uit, de tijdsgeest wordt op alle vlakken mooi uitgebeeld.

Een plaats binnen de top 250 vind ik in elk geval heel verbazend...

avatar van Lakte
Hele goede, mooie en sterke film van de oude rot Clint Eastwood! Onvoorstelbaar dat dit in het echt is gebeurd en dan Clint op zo’n leeftijd nog zo’n goede film afleverd, zelfde geld voor Gran Torino!

Dikke 4*!

avatar van Donnie Vallermee
Ik vond het een geweldige film die elke minuut blijft boeien tot het einde
Mooi, erg mooi

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Helaas gisteravond opgezet toen hij al halverwege was. Zag er zeer interessant uit, dus dit is er eentje die ik wel eens graag helemaal wil zien.

Dit schreef ik zes jaar geleden. Ik kon me nog herinneren dat ik een gedeelte van deze film gezien had en dat ik dat indrukwekkend vond, maar heb de film toen opzettelijk niet uitgekeken en heb ook even gewacht met de film alsnog op te zoeken. Toen ik zag dat de film in het Netflix-aanbod was opgenomen, leek het me de ideale gelegenheid om Changeling nu eindelijk eens van begin tot eind te bekijken.

Mijn smaak is niet heel erg veranderd in die zes jaar, maar het was natuurlijk mogelijk dat ik een te snelle conclusie getrokken had. Gelukkig bleken twijfels daarover nergens voor nodig. Ik vond dit een ijzersterke film. De film begint met een waar nachtmerriescenario: je kind veilig denken achter te laten om vervolgens terug te komen en te ondervinden dat hij verdwenen is. De verontruste reactie van moeder Christine zorgt ervoor dat je als kijker meteen met haar meeleeft. Dat gevoel wordt nog eens temeer veroorzaakt door het corrupte politiekorps dat ervoor zorgt dat Christine in een bizarre en zo mogelijk nog heftigere situatie terecht komt. Zelden heb ik zó op gerechtigheid gehoopt als bij deze film. Of de publiekelijke vernedering van de rechercheur en de arts in de rechtbank daadwerkelijk zo heeft plaatsgevonden betwijfel ik, maar het voelde wel goed.

De film tikt de 140 minuten aan, maar daar heb ik niet veel van gemerkt. Sterker nog, ik heb het merendeel van de speelduur op het puntje van mijn stoel gezeten. Het verhaal is aangrijpend, schokkend en meeslepend. Ik heb gelezen dat niet iedereen te is spreken over het acteerwerk van Angelina Jolie, maar mij wist ze te overtuigen. Ik leefde ontzettend met haar personage mee en hoopte op een goede afloop. Ook John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly en Jason Butler Harner vond ik erg sterk. Wat weet die laatste een griezel neer te zetten, al is het natuurlijk nog veel akeliger om te realiseren dat die griezel echt bestaan heeft. Clint Eastwood heeft daarnaast zijn film prachtig vormgegeven: stijlvol (cinematografisch, maar ook wanneer het aankomt op de decors en kleding) en somber. Het enige wat naar mijn mening tegenviel was het verhaallijntje omtrent de jongen die niet Walter is maar zich daar wel voor uitgeeft. Ondanks dat je als kijker bij het afscheid van die jongen nog wel gauw een verklaring krijgt toegeschoven over wie hem nou hiertoe gedwongen heeft, bleef dat allemaal te vaag en liet het me wat onvoldaan achter. Ook de scène op het einde, waar Christine (of de kijker?) nóg een keer valse hoop moet krijgen, had voor mij niet gehoeven.

Het zijn ogenschijnlijk kleine smetjes, maar aangezien 'fake Walter' wel een belangrijk onderdeel van de film is doet het toch wel enige afbreuk aan de totale ervaring, waardoor ik uiteindelijk niet op een hogere score uitkom. Dat gezegd hebbende, is dit verder een uitstekende film. Het maakte de nodige emoties bij me los en zorgde ervoor dat ik aan de buis gekluisterd zat. Million Dollar Baby en Mystic River vond ik ook goed, maar ik beschouw Changeling toch echt wel als een hoogtepunt in de carrière van Eastwood.

Dikke 4*

avatar van mjk87
Erg degelijk. Visueel zeer goed, met een schitterende look en de hele aankleding is geweldig. Je waant je echt in die periode zonder dat er nadruk op wordt gelegd. Ook de sereniteit die Eastwood brengt is goed.
Maar het is op momenten ook een lange film die me emotioneel niet altijd meenam. Daar is vooral Jolie debet aan die nogal theatraal staat te schreeuwen en huilen en geen moment geloofwaardig is. Ook de rest van de personages is nogal karikaturaal uitgewerkt en dat mist effect. Zonde, want sommige losse scènes zijn het bekijken waard en ergens had de hele film mijn sympathie wel, maar op belangrijke punten mist dit een sterke uitwerking. 3,0*.

avatar van IH88
“He's not my son!”

IJzersterke film van Clint Eastwood. Sfeervol, en dat komt vooral door de schitterende cinematografie en production design. Je waant je echt in de jaren 20/30, en acteurs als Jolie, Malkovich, Feore, Kelly en Amy Ryan passen zich ook moeiteloos aan. Het verhaal is interessant en hartverscheurend, en er gebeuren dingen in de film waardoor je soms zit te schelden tegen je scherm. Complimenten voor Eastwood en de betreffende acteurs, want het betekent dat je meeleeft met de strijdt en zoektocht van Christine Collins naar haar zoon. Complimenten ook voor de fantastische score (gecomponeerd door Eastwood zelf).

Dat Angelina genomineerd is komt waarschijnlijk omdat ze best aardig kan acteren en natuurlijk haar looks heeft. Ik vond haar echter totaal niet bij deze rol passen. Had daarom liever een andere (evt. onbekende) goede actrice gezien dan denk ik dat de film nog veel beter was geweest..