Changeling (2008)

Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Angelina Jolie, John Malkovich en Michael Kelly

Los Angeles, 1928. Op een dag verdwijnt Walter, het zoontje van Christine Collins. Ze schakelt de politie in die haar pas laat serieus neemt. Dan wordt Walter gevonden, maar Christine meldt onmiddellijk bij de LAPD dat deze knaap niet haar zoon is. De corrupte politie van L.A ligt op dat moment onder vuur in de media en kan de vondst van de verdwenen jongen goed gebruiken. Christine wordt dan ook niet serieus genomen. Ondertussen ligt de zoektocht naar de echte Walter Collins stil en tikt de klok door.

avatar van Fisico
Changeling stond ook al eventjes op mijn lijstje. De films met Clint Eastwood achter de camera (ook destijds ervoor) bevallen me wel. Films steeds gemaakt met de nodige zorg en kwaliteit, oerdegelijk tot bovengemiddeld, steeds met klasse, maar ook nooit absolute meesterwerken die je eeuwig meedraagt. Zelden ontgoochelend dus, behoudens wat er zit aan te komen in 2018 met zijn treinfilm naar Parijs vermoedelijk.

Angelina Jolie doet het uitstekend en de veeleisende Eastwood haalde er waarschijnlijk het maximum uit. Jolie brengt de schrijnende familiale situatie van Christine Collins erg sereen en volwassen, zonder over the top van het sentimentele te gaan. Terechte nominatie als beste actrice voor de Oscars van 2009 al is verliezen van Winslet in The reader geen schande. En voor de tweede maal zie ik Jolie in een instelling verzeild raken, in Girl Interrupted in een meer chaotische rol, hier met meer waardigheid en klasse.

Gebaseerd op waargebeurde feiten. Je schrikt er toch even van dat dit werkelijk gebeurd is. Niet zozeer de gruwelijke onthullingen op de Wineville Ranch, maar wel de tijdsgeest in het Los Angeles tijdens het interbellum. Een periode ook gekenmerkt door de drooglegging, Al Capone (Scarface - 1932) en de vliegenierskunsten van Charles Lindbergh. Corruptie en willekeur zijn de handelskenmerken van de politie. Maffiabestrijding is eerder een politiek vorm van eigenbelang in plaats van de zuivering van de straten. Cases worden gemanipuleerd en verdoezeld om toch maar eens op een positieve manier in de pers te komen. Frappant te zien hoe wordt omgegaan met de verdwijning van kleine Walter en al helemaal wanneer ze denken dat het dossier opgelost is. Bang om hun reputatie en ego ...

De tijdsgeest van de film zegt ook veel. In het rechtbankgedeelte dacht ik dat ze de moeder een veeg uit de pan zouden geven door haar kind van 9 alleen thuis te laten. Niets was minder waar, zo bleek. Zoals elke moederkloek (mens en dier) kan uit de duizend wel zijn eigen kind halen. Ik vond het al lang duren vooraleer de moeder op de proppen kwam met de tandarts of de onderwijzeres. Vragen over het familiale verleden zag ik niet de revue passeren. Bizar ook dat zo'n snotneus dergelijke leugens zo lang kon volhouden...

Mevrouw Collins was als vrouw in die tijd erg vrijgevochten in een volledig mannenbastion. Haar doorzettingsvermogen en onverzettelijkheid maakten van haar een heuse feministe. Het keerde haast tegen haar door te verklaren dat haar emoties haar psychisch welbevinden aantastten. Jeffrey Donovan als J.J. Jones die het hier als politie-inspecteurs trouwens uitstekend. Jason Butler Harner als psychopaat was ook geweldig en vooral de scène met Jolie was top alsook zijn laatste optreden in de film (ijzersterk!). De film lijkt te veel op een tweestrijd tussen goed en kwaad, maar kleurt nog net binnen de lijntjes. Meer dan degelijke film in een mooi tijdskader en met mooie ondersteunende muziek.

avatar van Alathir
Goede film van Eastwood. Na het eerste halfuur was ik wel voornamelijk geërgerd aan het optreden van de politie en de dokter. Ik kon mijn oren niet geloven. Zelden eerder heb ik zo'n gevoel van onrecht en hypocrisie meegemaakt in een film. Als dat de bedoeling was, dan is dat sterk gedaan maar ik ben er niet helemaal van overtuigd. Het is natuurlijk wel gebaseerd op waargebeurde feiten maar in welke mate is de film aangepast vraag ik me af. Wat hier gebeurde is wel heel straf. Dat kind "Arthur" of de jongen die Walter Collins zijn leven probeert in te pikken zijn motieven zijn zeer vaag. Ik dacht echt in het begin van wat bezielt deze mensen?

Gelukkig was ik geboeid genoeg om me hierover te zetten en werd ik steeds geïnteresseerder naar de afloop. De afloop was prima en ik hoop dat er in deze tijd ook nog mensen zijn die zo vechten als Angelina in deze film doet, onafhankelijk voor wat ze vechten. De sfeer en soundtrack pasten mooi in de setting van de jaren '30. Ook de kleding zag er gepast uit net zoals de auto's, de radio en de telefoons. De rollerskates op de werkvloer had ik nooit eerder gezien. Zoiets zou nu niet meer kunnen. Al bij al dus toch een goede film waarbij ik me afvraag hoeveel ik hem nu moet geven. Het begin vind ik wat twijfelachtig maar nergens verloor ik de aandacht ondanks dat het een lange film is. Ook de villain van deze film speelt zijn rol uiterst geloofwaardig, hoewel je vanaf de eerste seconde dat hij in beeld komt, meteen doorhebt van er is iets niet pluis met deze vent. Ik vind het heel moeilijk om een juist cijfer op deze film te plakken, maar ik denk dat 4* mijn beleving van de film het best beschrijft.

avatar van Zwolle84
Wat een fijne poster voor op de homepage.

avatar van AJK
AJK
Zo,mooie kostuum film.
De aankleding is echt subliem!
Jolie in een prachtrol.
En wat een mooie vrouw de mooiste ogen.
Wat ik wel jammer vond is dat er niet zo diep
gegaan is op de moorden.Ik bedoel de moeder van northhcott had ookvmet de moorden te maken.Ik vond het toch wat oppervlakkig.
Wel erg wat daar op die ranch gebeurt is.
3.0 voor mij.