The Sixth Sense (1999)

Thriller / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Bruce Willis, Haley Joel Osment en Toni Collette

Dr. Malcolm Crowe, een kinderpsycholoog, neemt de taak op zich om een jongetje te genezen dat geesten ziet. Het jongetje, Cole, heeft door z'n gave veel problemen op school en met z'n moeder. Door Cole te helpen hoopt Crowe in het reine te komen met zichzelf, nadat hij in het verleden bij een soortgelijk geval niet voldoende heeft kunnen helpen.

avatar van Black Math
Films met een twist zijn natuurlijk van alle tijden, maar ik had in de jaren na het uitkomen van deze film het gevoel dat de twist ineens erg populair was met Fight Club uit hetzelfde jaar, en het jaar erop Memento[i], en van dezelfde regisseur als deze film [i]Unbreakable.

Het is altijd afwachten wat de herzieningswaarde van een dergelijke film is. Fight Club is nog steeds leuk, mede door de sfeer en de oneliners, maar toch ook om te zien hoe je de eerste keer op het verkeerde been gezet wordt. The Sixth Sense valt helaas wat herzieningswaarde betreft flink tegen. Het klopt grotendeels, maar men maakt het zich er wel erg makkelijk mee af met they only see what they want to see. En je hoeft niet eens een psycholoog te zijn om je eens stevig af te vragen of er iets grondig mis is als je vrouw je voor lange periode de silent treatment geeft. Ik zou het nog geen dag vol houden. Het enige dat ik niet kan plaatsen is hoe de hoofdpersoon geruime tijd na zijn moord (de film geeft next fall aan) een nieuwe patiënt opduikelt. Wie heeft dat contact gelegd? Het joch zelf duidelijk niet, en zijn moeder vast ook niet, want die ziet hem niet.

Kortom, het spel om te zien waar je de vorige keer op het verkeerde been bent gebracht valt tegen en is niet eens helemaal sluitend. Los van het plot is het ook erg matig. Audiovisueel standaard, personages ook niet heel erg inspirerend. Willis speelt z'n rol niet onverdienstelijk. Kindacteurs zijn vaak niet al te best, Osment was destijds de uitzondering, maar ik heb hem in dusdanig veel films gezien dat ik hem haast ook een beetje zat ben.

Geen film dus om een tweede keer te zien. 1,5*.

Toen ik deze film voor het eerst had gezien was ik helemaal verkocht. Niet in het minst door het in mijn ogen sublieme acteerspel van de toen zeer jonge acteur. Ook de welbekende plotwending verraste mij enorm en ik besefte mij dat ik ziende blind was geweest. Het gaf de film achteraf een heel andere waarde. Heel emotioneel ook de scene in de auto waarbij de jonge acteur aan zijn moeder een bericht van zijn oma doorgaf. Of de scene waarin het overleden meisje door gaf op welke manier haar moeder had bijgedragen aan haar dood... Ontroerde mij echt. Natuurlijk zullen er dingen zijn geweest die niet klopten. Maar als ik een film beoordeel ga ik puur af op welk gevoel en met welke indruk deze film mij achterliet bij de aftiteling. Dat was in dit geval overweldigd.

avatar van sierrra
Ruim 25 jaar geleden deze film in de bios gezien. Nu op Blu-ray na zoveel jaar herzien en wauw, ondanks het gegeven dat het plot mij dus al bekend was, wat een steengoede film is dit. Misschien deed het gegeven dat het plot mij bekend was mij wel meer van deze film genieten omdat mij nu veel meer dingen opvielen die mij tijdens de eerste kijkbeurt zijn ontgaan. 5 sterren waardig.

avatar van Ajax&Litmanen1
sierrra schreef:

Een film van 18 jaar oud heb je 25 jaar terug in de bioscoop gezien?

Lijkt me wel handig, van die connecties in de filmwereld zodat ze je matsen

avatar van sierrra
Lol. Ik dacht ik de film al veel ouder was. Moet dan idd 18 jaar geleden zijn geweest.

avatar van dzjo-dzjo
Deze film 2 x gezien... maar blijft me absoluut positief verrassen.
Ik zie uiteraard dat de effecten wel wat verouderd zijn, maar het is dan ook een film uit 1999.
En daar komt bij dat veel films van de laatste jaren nog niet kunnen tippen aan de originaliteit van deze film!

Deze film krijgt, mede door mijn jeugd ervaring, toch wel 4* !!!

avatar van Fisico
Mijn tweede Shyamalan op rij, wederom een herziening. Ik ging er steeds vanuit dat dat dit Shyamalan’s debuutfilm was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het staat wel algemeen gezien buiten kijf dat dit zijn beste film is. Weinig andere producties kunnen aan The sixth sense tippen, hoewel ik al zijn films die ik al zag (een zestal) op een bepaalde manier best kan appreciëren en op zich wel wat potentieel hebben. Alleen is de uitwerking vaak zeer zwakjes (The happening is daar een mooi voorbeeld van, net als Signs) waardoor je ontgoocheld afdruipt. Maar het concept is vaak gelijkaardig: mysterieus, dreigend, goede sfeerschepping, een grote twist op het eind, enz ...

Bij The sixth sense valt alles wel min of meer in de juiste plooi. Eerst en vooral wegens de uitstekende acteerprestaties van een serene Bruce Willis. En Haley Joel Osment zal altijd wel verbonden blijven met The sixth sense. Ook de moeder (Toni Collette) doet het uitstekend. Goede actrice die ik eerder deze week ook al zag als moeder (wat dacht je?) in Little miss sunshine.

De scène waarbij Cole zijn geheim onthult aan Crowe is de beste van de hele film. De sfeer, de angst, lichtinval en camerapositie is subliem. De dialoog/monoloog van Cole (en Crowe) is daar werkelijk top. Ook de scène in de auto met het fietsongeval was een topmoment! De plottwist op het einde is fijn, maar niet zó verrassend te noemen, hoewel ik het destijds als minderjarige niet zag aankomen. De film bevat wel wat elementen dat er een aantal dingen niet kloppen (waarom spreekt niemand Crowe aan?). Die dingen vallen wel redelijk op na een tijdje, los van het feit of je de film al gezien hebt of niet.

Vroeger zou ik hem een 4,5* gegeven hebben. Met wat ouder geworden te zijn ben ik iets gematigder en merk ik aan de andere kant meer diepgang rond rouwverwerking en een serieuzere versie van Ghost met Patrick Swayze. Een dikke 4,0* alvast is op zijn plaats! Zoals gezegd zijn beste en sowieso sterker dan Unbreakable die ik ook quoteerde met een nipte 4,0*.

avatar van Kondoro0614
Wat een heerlijke herziening was dit weer. Ik heb de film sowieso al wel meer dan vijf keer gezien maar op één of andere manier heb ik er nooit een bericht voor achter gelaten, echt zonde vond ik het niet want dat gaf me vandaag mooi de kans om de film opnieuw te gaan kijken en ik heb uitermate genoten, zo erg zelfs dat ik de films misschien een tikkeltje leuker vond als vroeger zelfs. De film duurt helemaal niet lang waar ik al blij genoeg mee ben en ik denk, voor dat de film ook maar ergens langdradig kon worden, dat de tijdsduur van deze film uitstekend is. Ja, ik ben een fan van ‘The Sixth Sense’.

“Hey, come on! I'll show you where my dad keeps his gun. Come on!”

Met name de cast stond mij best erg aan. Ik ben altijd al wel een lichtgevoelige fan voor Bruce Willis geweest en ik vind hem in bijna alle films wel goed en leuk spelen. Ook met deze film wist Willis mij weer prima te vermaken met zijn acteerkunsten, en hij had me vaak goed te pakken, hield mij vast en interesseerde mij erg veel met zijn rol. Ook Haley Joel Osment deed het naar mijn mening best leuk en ondanks dat het een kind acteur is wat ik normaal nooit echt bijzonder vind vond ik zijn rol als Cole wel erg geslaagd en heb ik er misschien nog wel eens van genoten ook. Voor de rest deed Toni Collette het ook leuk als Lynn (de moeder van Cole) en de rest van de cast is ook prima alleen daar hoef ik niet zoveel over kwijt, waren merendeels wat kleinere rollen.

De setting is leuk maar word nergens héél bijzonder. Een paar standaard locaties die het naar mijn mening niet bepaald eng gingen maken. Echter hebben ze aardig wat mooie effecten gebruikt in de film, hoe onder andere de jongen er uit zag die begon over het geweer van zijn vader met het gat achter in zijn hoofd, lekker nasty maar niet bepaald eng. Of de vrouw die zichzelf verbrand had, en wat ik persoonlijk ‘vroeger’ echt eng vond om te zien waren de hangende mensen, nu allemaal leuke toevoegingen maar echt eng is het niet meer.

Je leeft je wel in het spel van de acteurs, en dat is iets wat ik heel erg positief vond in deze film. Je werd zelf lichtelijk verdrietig als de mensen pijn hadden of bang, en de angst werd eerder door de acteurs overgebracht dan de beelden. Dit zelfde geld voor blijdschap en noem zo maar op, er werd een ontzettend fijne sfeer gecreëerd waar ik echt over te spreken ben en wat me echt geraakt heeft.

“I see dead people”
“Walking around like regular people. They don't see each other. They only see what they want to see. They don't know they're dead.”

Ik vond het verhaal persoonlijk best mooi, beetje op verdeeld in wat mooie hoofdstukken. We beginnen bij het begin (dat is duidelijk) waar we Malcolm Crowe samen met zijn vriendin Anne zien die na een leuke avond richting bed vertrekken en daar een ontdekking doen: er is iemand het huis binnen gekomen die er niet hoort, dit is een oud patiënt van Malcolm die het niet eens was met de werkwijze wat Malcolm geleverd heeft. De beste man schiet Malcolm neer en vervolgens zichzelf waarna we een tijd sprong maken naar een paar maanden later waar we de kleine Cole ontmoeten, een nieuwe patiënt van Malcolm.

We komen er een beetje achter waar Cole aan lijd, hij ziet namelijk de dode mensen maar wil dit niet vertellen. We krijgen vaak genoeg hints in de film te zien die daar naar toe leiden, zie maar dat de keukenkastjes allemaal open staan of de krabben die hij krijgt. Als hij in een hok gestopt word door twee jochies en hier vervolgens niet goed uit komt komt Cole met de waarheid tegen over Malcolm (dat hij geesten ziet). Vanaf dat moment zien wij ze ook en word de film wat spannender.

Na mate het traject loopt om Cole te helpen lukt Malcolm dat beetje bij beetje maar zijn thuis situatie verbeterd niet, zijn vrouw eet constant alleen en elke keer als hij er is krijgt ze het kouder, dit zijn al aardige hints naar de plottwist: Malcolm is doodgeschoten maar zoals Cole al zei, de geesten weten dit zelf niet en denken dat ze nog functioneren en leven als normale mensen. Ook Malcolm is dit en dacht constant dat hij nog gewoon leefde zoals voorheen wat dus totaal niet zo is
, heerlijk om te kijken en vooral om te volgen. Het verhaal blijft mij constant vast houden en daar ben ik best over te spreken.

Al om al, heerlijke thriller film waarbij Willis weer een perfecte rol heeft vervuld. Ik verhoog met een halve punt. Er zit toch dusdanige jeugdsentiment aan en ik heb weer een heerlijke zit gehad!

avatar van Shadowed
Best wel sterk.

Shyamalans hoogste beoordeelde film. En met een reden, zeker voor die tijd is de film vrij origineel en soms ook verrassend goed uitgewerkt. Eng kunnen we hem inmiddels niet echt meer noemen, maar geslaagd is het nog steeds ja.

Niet spannend, maar wel boeiend om te volgen. Het jongetje speelt uitermate sterk en Willis zelf zet ook een bovengemiddelde prestatie neer. Hij is eindelijk eventjes niet dat zuur gezicht actiemannetje maar bewijst hier wel degelijk te kunnen acteren.

De twist aan het eind doet het hem vooral die ik erg origineel en sterk bedacht vind. Misschien wel wat onlogisch bij vlagen want een aantal scenes maken dus geen 'sense'. Voor de rest lekker sterke film die wel wat spannender had gemogen, maar uiteindelijk ook prima is.