The Sixth Sense (1999)

Thriller / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Bruce Willis, Haley Joel Osment en Toni Collette

Dr. Malcolm Crowe, een kinderpsycholoog, neemt de taak op zich om een jongetje te genezen dat geesten ziet. Het jongetje, Cole, heeft door z'n gave veel problemen op school en met z'n moeder. Door Cole te helpen hoopt Crowe in het reine te komen met zichzelf, nadat hij in het verleden bij een soortgelijk geval niet voldoende heeft kunnen helpen.

avatar van Black Math
Films met een twist zijn natuurlijk van alle tijden, maar ik had in de jaren na het uitkomen van deze film het gevoel dat de twist ineens erg populair was met Fight Club uit hetzelfde jaar, en het jaar erop Memento[i], en van dezelfde regisseur als deze film [i]Unbreakable.

Het is altijd afwachten wat de herzieningswaarde van een dergelijke film is. Fight Club is nog steeds leuk, mede door de sfeer en de oneliners, maar toch ook om te zien hoe je de eerste keer op het verkeerde been gezet wordt. The Sixth Sense valt helaas wat herzieningswaarde betreft flink tegen. Het klopt grotendeels, maar men maakt het zich er wel erg makkelijk mee af met they only see what they want to see. En je hoeft niet eens een psycholoog te zijn om je eens stevig af te vragen of er iets grondig mis is als je vrouw je voor lange periode de silent treatment geeft. Ik zou het nog geen dag vol houden. Het enige dat ik niet kan plaatsen is hoe de hoofdpersoon geruime tijd na zijn moord (de film geeft next fall aan) een nieuwe patiënt opduikelt. Wie heeft dat contact gelegd? Het joch zelf duidelijk niet, en zijn moeder vast ook niet, want die ziet hem niet.

Kortom, het spel om te zien waar je de vorige keer op het verkeerde been bent gebracht valt tegen en is niet eens helemaal sluitend. Los van het plot is het ook erg matig. Audiovisueel standaard, personages ook niet heel erg inspirerend. Willis speelt z'n rol niet onverdienstelijk. Kindacteurs zijn vaak niet al te best, Osment was destijds de uitzondering, maar ik heb hem in dusdanig veel films gezien dat ik hem haast ook een beetje zat ben.

Geen film dus om een tweede keer te zien. 1,5*.

Toen ik deze film voor het eerst had gezien was ik helemaal verkocht. Niet in het minst door het in mijn ogen sublieme acteerspel van de toen zeer jonge acteur. Ook de welbekende plotwending verraste mij enorm en ik besefte mij dat ik ziende blind was geweest. Het gaf de film achteraf een heel andere waarde. Heel emotioneel ook de scene in de auto waarbij de jonge acteur aan zijn moeder een bericht van zijn oma doorgaf. Of de scene waarin het overleden meisje door gaf op welke manier haar moeder had bijgedragen aan haar dood... Ontroerde mij echt. Natuurlijk zullen er dingen zijn geweest die niet klopten. Maar als ik een film beoordeel ga ik puur af op welk gevoel en met welke indruk deze film mij achterliet bij de aftiteling. Dat was in dit geval overweldigd.

avatar van sierrra
Ruim 25 jaar geleden deze film in de bios gezien. Nu op Blu-ray na zoveel jaar herzien en wauw, ondanks het gegeven dat het plot mij dus al bekend was, wat een steengoede film is dit. Misschien deed het gegeven dat het plot mij bekend was mij wel meer van deze film genieten omdat mij nu veel meer dingen opvielen die mij tijdens de eerste kijkbeurt zijn ontgaan. 5 sterren waardig.

avatar van Ajax&Litmanen1
sierrra schreef:

Een film van 18 jaar oud heb je 25 jaar terug in de bioscoop gezien?

Lijkt me wel handig, van die connecties in de filmwereld zodat ze je matsen

avatar van sierrra
Lol. Ik dacht ik de film al veel ouder was. Moet dan idd 18 jaar geleden zijn geweest.

avatar van dzjo-dzjo
Deze film 2 x gezien... maar blijft me absoluut positief verrassen.
Ik zie uiteraard dat de effecten wel wat verouderd zijn, maar het is dan ook een film uit 1999.
En daar komt bij dat veel films van de laatste jaren nog niet kunnen tippen aan de originaliteit van deze film!

Deze film krijgt, mede door mijn jeugd ervaring, toch wel 4* !!!

avatar van Fisico
Mijn tweede Shyamalan op rij, wederom een herziening. Ik ging er steeds vanuit dat dat dit Shyamalan’s debuutfilm was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het staat wel algemeen gezien buiten kijf dat dit zijn beste film is. Weinig andere producties kunnen aan The sixth sense tippen, hoewel ik al zijn films die ik al zag (een zestal) op een bepaalde manier best kan appreciëren en op zich wel wat potentieel hebben. Alleen is de uitwerking vaak zeer zwakjes (The happening is daar een mooi voorbeeld van, net als Signs) waardoor je ontgoocheld afdruipt. Maar het concept is vaak gelijkaardig: mysterieus, dreigend, goede sfeerschepping, een grote twist op het eind, enz ...

Bij The sixth sense valt alles wel min of meer in de juiste plooi. Eerst en vooral wegens de uitstekende acteerprestaties van een serene Bruce Willis. En Haley Joel Osment zal altijd wel verbonden blijven met The sixth sense. Ook de moeder (Toni Collette) doet het uitstekend. Goede actrice die ik eerder deze week ook al zag als moeder (wat dacht je?) in Little miss sunshine.

De scène waarbij Cole zijn geheim onthult aan Crowe is de beste van de hele film. De sfeer, de angst, lichtinval en camerapositie is subliem. De dialoog/monoloog van Cole (en Crowe) is daar werkelijk top. Ook de scène in de auto met het fietsongeval was een topmoment! De plottwist op het einde is fijn, maar niet zó verrassend te noemen, hoewel ik het destijds als minderjarige niet zag aankomen. De film bevat wel wat elementen dat er een aantal dingen niet kloppen (waarom spreekt niemand Crowe aan?). Die dingen vallen wel redelijk op na een tijdje, los van het feit of je de film al gezien hebt of niet.

Vroeger zou ik hem een 4,5* gegeven hebben. Met wat ouder geworden te zijn ben ik iets gematigder en merk ik aan de andere kant meer diepgang rond rouwverwerking en een serieuzere versie van Ghost met Patrick Swayze. Een dikke 4,0* alvast is op zijn plaats! Zoals gezegd zijn beste en sowieso sterker dan Unbreakable die ik ook quoteerde met een nipte 4,0*.