
The Help (2011)
Verenigde Staten / India / Verenigde Arabische Emiraten
Drama
146 minuten
geregisseerd door Tate Taylor
met Emma Stone, Bryce Dallas Howard en Viola Davis
De film speelt zich af in Mississippi tijdens de jaren 60. Skeeter (Stone) is een meisje uit het Zuiden dat terugkeert van school en vastbesloten is om een schrijfster te worden. Ze zorgt echter voor heel wat ophef bij haar vrienden – en bij de rest van de bevolking van het kleine stadje – wanneer ze besluit om de zwarte vrouwen te interviewen die hun hele leven lang zorgen voor de prominente zuidelijke families. Aibileen (Davis), de huishoudster van Skeeters beste vriendin, is de eerste die openlijk durft spreken. Aibileen en Skeeter blijven samenwerken en al gauw komen meer vrouwen hun verhaal vertellen. Ongewone vriendschappen worden gevormd en een nieuw soort zusterschap ontstaat, maar niet vooraleer iedereen in het stadje z’n eigen zegje heeft gehad.
- nummer 236 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=lRvkX2iYUK8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (8,0 / 427709)trailer (YouTube)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 11,99 / huur € 2,99Google Play: € 9,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99huur bij Ziggo On DemandThe Help is een leuke, luchtige en soms een emotionele vertelling over rassendiscriminatie in de VS (in deze film zijn het de jaren ‘60). Dit verhaal hebben we al een tiental keer gezien, maar hier wordt het allemaal niet zo groots en serieus aangepakt. De kracht van deze film ligt in het persoonlijke conflict tussen de personages en hun standpunt in deze kwestie. Sissy Spacek en Allison Janney waren fantastisch … iedereen was fantastisch in deze film, waardoor er voor mij niemand echt uitspringt. Het verhaal heeft enkele zwakke momenten, maar de film blijft luchtig en aangenaam om te kijken.
3.5*
De film was realistisch opgebouwd, en vooral Emma Stone acteerde super!!

De film is bloedserieus en laat zien hoe onze negroïde medemens in de zuidelijke staten van de VS vernederd werd in de jaren zestig, maar ook hoe moeilijk het is om uit die spiraal te komen. Veel huishoudhulpjes zullen er waarschijnlijk niet meer rondlopen, maar verder geloof ik niet dat, ondanks dat iedereen volgens de wet gelijk is, de situatie veel verbeterd is daar. Het deed mij vooral denken aan alle schijnheiligerds die afschuw roepen om de verdronken Aylan en dat vluchtelingen opgevangen moeten worden, maar op hun achterste poten staan als diezelfde mensen opgevangen gaan worden in hun eigen woonplaats. Eigenlijk zijn we geen steek veranderd. Het verhaal van The Help is nog altijd actueel en dat zal het helaas nog heel lang blijven.
Verder over de film eigenlijk niks negatiefs. Het hele verhaal heb ik moeiteloos uitgekeken, ondanks dat ik wel wat opzag tegen de twee en een half uur plus reclameblokken. alles was dik in orde en hier en daar nog wat verrassende wendingen met een grappige toon. Het is geen Schinder's List of Dances With Wolves, maar zeker de moeite waard.

Hebben we wat geleerd NEE.
Het is nog steeds het zelfde in de USA,stupid rednecks patriotten.
Normaal gesproken hou ik niet van dat soort films,met rasistisch tintje.
Maar wat is dat goed weer gegeven,de film zuig je helemaal mee en er in.
Zeer goed geacteerd,aangrijpend, verhaal lijk me op waarheid gebaseerd.
Als grote kerel zijnde heb ik toch een paar keer moeten slikken.
Voor mij een hele dikke 5 met een goude griffel.
Zwolle84 vraag me af welke film jij heb gezien,het is gen actie film ,maar een mooie drama.
In dit geval gelukkig niet al is het boek veel uitgebreider (die geef ik dan ook een 5).
Leuke film. Goed thema en goede acteurs.
Alleen de rol van Stone, die ik best prima vind spelen, had van mij door iemand anders gespeeld mogen worden.
Misschien wel omdat ik een heel ander beeld van haar had in mijn hoofd, tijdens het lezen van het boek.
Iedereen die deze film mooi vindt raad ik echt aan het boek te lezen. Die heb ik in een paar dagen uitgelezen!
Een indrukwekkend en intrigerend kijkje in de keuken van blanke gezinnen in het zuiden van Amerika in de jaren 60. Rassenscheiding en discriminatie waren nog aan de orde van de dag en Afro-Amerikaanse vrouwen werkten als surrogaatmoeder en hulp in het huishouden bij blanke gezinnen. Blanke kinderen werden opgevoed en grootgebracht door deze vrouwen en één van deze kinderen komt jaren later weer terug naar Mississippi om te gaan werken bij een plaatselijke krant.
Skeeter (de sprankelende Emma Stone) wil graag een boek schrijven vanuit het oogpunt van de Afro-Amerikaanse vrouwen en gebaseerd op hun leven. Dat de vrouwen daar in eerste instantie sceptisch tegenover staan is logisch want hun baan verliezen betekent geen geld voor de eerste levensbehoeften. Wanneer Aibileen (de geweldige Viola Davis) overstag gaat en haar ervaringen begint te delen komt er langzaam een ommekeer en nadat Minny (de eveneens geweldige Octavia Spencer) ook mee gaat doen is het hek van de dam. Op een schitterende manier weet regisseur Tate Taylor dramatische scènes te combineren met ontroerende, humorvolle en soms ronduit hilarische scènes (Eat my shit!). Je zit op sommige momenten met plaatsvervangende schaamte te kijken naar hoe de blanke vrouwen met hun hulpen omgaan maar daardoor voelt het allemaal wel levensecht aan. Vooral Hilly spant de kroon en wat een fabelachtige prestatie van Bryce Dallas Howard die het bloed onder je nagels vandaan haalt. Speciale vermelding voor Jessica Chastain die de wat naïeve en buitengesloten Celia op een geweldige manier speelt en op het laatst samen met Spencer filnk weet te ontroeren. Prachtig! The Help heeft mij weten te raken, aan het denken gezet, ontroeren en aan het lachen gemaakt. Een heerlijke filmbelevenis.
Dit is hier, naar mijn gevoelen, niet het geval. Eigenlijk slaat de film nooit echt overtuigend aan. Lijkt mij eerder een soort dorpskroniek vanuit één gezichtshoek bekeken.
Had een veel krachtiger film verwacht.
The help is mede een topper dankzij de geweldige voornamelijke vrouwelijke cast. Viola Davis en Octavia Spencer schitteren en wat is het steeds een genot om naar Jessica Chastain te kijken! Hier en daar met een komische noot (bvb bij de chocoladetaart), maar zowel Spencer als Davis worden nooit karikaturen van zichzelf. Er is een perfectie balans tussen emotie, drama en humor ondanks het beladen thema. Mooie boeiende film, dikke 3,5*, zeer dicht aanleunend bij 4,0*!
Boy oh boy ben ik blij dat ik die domme vooroordelen (maak ik mij hier schuldig aan een tautologie of iets dergelijks? Vooroordelen zijn immers altijd dom) van me heb afgeworpen en net deze film (ja er is een zekere ironie aanwezig) gekozen heb om mij toch maar eens aan de top 250 te zetten en hem traag maar zeker af te werken. Ik heb werkelijk geen enkele slechte rol gezien in deze film, Davis en Chastain laten zonder twijfel de beste acteerprestaties zijn uit hun respectievelijke carrière, en dat zegt toch best wel wat. Ook "Miss Hilly" (al zou ik zo iemand de titel miss zelf nooit gunnen) speelt het fantastisch, Stone doet het goed (misschien vond ik haar nog wel één van de nét iets mindere main characters) en ook de mannen, die hier tweede viool spelen meestal, doen het goed, beste stuk van Chastain was meteen ook het beste stuk van eender welke man in deze film, het tweede gesprek met Stuart (al was het eerste ook al amusant).
Het verhaal zit verder gewoon prima, stuk geschiedenis uit Amerika dat misschien nog wat te weinig aandacht krijgt over alle media heen (ben bijzonder benieuwd naar het boek nu ook), het is nauwelijks te geloven met wat voor verhalen deze dames op de proppen kunnen komen en dat allemaal in een tijd waarin mijn beide ouders gewoon al aanwezig waren op deze wereld, het is niet zo dat we spreken over ergens rond 1780 ofzo, nee het is gewoon Amerika (zei het dan het minder "mooie stuk van Amerika") in de jaren 60. Een Amerika waarin zwarte vrouwen gedoogd worden zolang ze blanke kinderen opvoeden en verder ja knikken en zwijgen (niet dat de blanke vrouwen geen tijd zouden hebben gehad om hun kinderen zelf op te voeden moesten ze hun bridge partijen naar twee maal wekelijks verminderen hoor), een tijd waarin een WC bezoek spanningen met zich mee kon brengen, want what do you know ook zwarte dames moeten zo nu en dan eens naar het toilet, een tijd waarin eettafels gebruikt werden door blanke vrouwen om het eten dat zwarte vrouwen hadden gemaakt op te eten (die laatste kregen dan als ze geluk hadden wat restjes om apart aan een mini tafel op eten). Enfin te veel om op te noemen maar het is zeker een verhaal dat het recht heeft om op deze manier verteld te worden.
Als dit allemaal wat te donker klinkt voor je smaak, ook humor is aanwezig in deze film hoor, de gesprekken tussen twee zwarte huismeiden vond ik het glimlachen waard, het "shit" moment deed me schaterlachen en het moment waarop de moeder van "Miss Hilly" aangeeft wie de taart van Miss Milly gekocht heeft en waarom deed me uitbarsten in een lachbui die niet meteen stopte.
Is er sentiment aanwezig? Zeker wel, maar goedkoop wordt het nergens. Ik ben normaal niet de persoon die tranen huilt met tuiten omdat er weer maar eens iemand doodgaat terwijl het leven toch zo oneerlijk is (newsflash: het leven is effectief oneerlijk, deal with it en maak er het beste van). Maar hier had ik het laatste halfuur van A tot Z kippenvel, hoe mooi is het wanneer Chastain een geste terugdoet, of wanneer Stone de liefde krijgt die ze verdient (zij het dan niet van één of andere onbenul van een man).
Is de soundtrack (die mij niet eens zo gek opviel eerlijk is eerlijk) goed? Absoluut, nooit overdreven aanwezig maar hij is daar op een natuurlijke manier wanneer je hem ergens nodig hebt, hij kwam in ieder geval nergens ongepast opzetten.
Daarnaast is sfeer gewoon een sleutelwoord in deze film, en die sfeer zit goed (vermoed ik, ik ben nu niet overbekend met Zuidelijk Amerika in de jaren 60). Wagens zijn een lust om naar te kijken, het accent voegt veel toe aan de beleving, landschappen zijn zoals ze horen te zijn, normen en waarden zoals ze toen (tot spijt van ieder modern weldenkend mens) waren. Enfin ik had geen anderhalve minuut nodig om te geloven dat ik een goede vijftig jaar terug in de tijd ging en dat is gewoon een dik pluspunt want daar heb ik toch vaak nog wat problemen mee.
Nu goed ik ben hier al genoeg aan het lullen, ik kan nog kort samengevat zeggen dat ik dit één van de allerbeste films vind uit de top 250, zit hier enige tijd na het kijken nog steeds met kippenvel terwijl ik dit bericht typ, zelfs tranen konden maar op het nippertje bedwongen worden (nota: ik vind niks mis met een wenende man), dit is grootse film, die op een relatief simpele manier maar met fantastische acteurs en actrices, een fantastisch verhaal en geweldige beelden een mens doet nadenken over allerlei zaken.
Hoeft het nog gezegd? Voor mij de volle vijf sterren. En het is bijna jammer dat de andere films in mijn top tien ook zo verschrikkelijk goed zijn.
Verder komt subtiliteit duidelijk niet voor in het woordenboek van regisseur Taylor. Eendimensionale personages alom, de enige die een soort van groei doormaakt is de moeder van Skeeter, maar dat gebeurt in zo’n lachwekkend slecht geschreven scène dat het totaal niet landt.
Ik hou niet van films die het de kijker te makkelijk maken, soms wordt dat deels goedgemaakt door andere kwaliteiten maar ondanks enkele goede acteurs slaagt The Help daar niet in.
Een pittig onderwerp in een geforceerd jasje.
Uiteindelijk ontbreekt het aan finesse.
Dat merk je in de overgangen, gebrek aan subtiliteit,
hier en daar een stukje overacting.
Gaat ten koste van de diepgang wat sowieso al niet de kracht was van de film. Jammer. *3.0
Inderdaad een erg interessant thema en nog steeds iets waar een groot deel van de wereld over na moet denken. Het feit dat dit echt gebeurd is is natuurlijk zwaar, alleen de manier waarop het hier weergegeven wordt kan ik niet altijd serieus nemen.
Vooral omdat de film rare dingen doet, soms lijkt het wel de kant van een klucht op te gaan. Dallas Howard speelt eindelijk een goede rol, maar haar karakter is zo overdreven en haar gedrag is zo vreemd dat je het allemaal niet meer erg serieus kan nemen. Sommige grappen die hier gemaakt worden slaan de plank volledig mis poepcake en toiletpotten in de tuin passen hier gewoon niet in.
Stone weet de film niet te dragen, maar doet het voor de rest best ok. Ik vraag me alleen af waarom ze haar hier zo lelijk hebben gemaakt (dat kapsel staat haar absoluut niet). David en Spencer doen het ook naar behoren, alleen wederom opnieuw (vooral Spencer) hebben ze een karakter dat soms zo overdreven is dat het niet meer serieus genomen kan worden.
Vooral Chastain en Spacek vielen me eigenlijk op. Chastain speelt zowat de eerste rol die ik daadwerkelijk uit kan staan. Daarmee voor mij persoonlijk de beste rol die ze heeft gespeeld. Spacek heeft heel veel vooruitgang geboekt na Carrie .
Sommige scenes zijn sterk, erg sterk zelfs. Ontslaan van Constantine (vooral dit kwam binnen), de aanslag van de KKK verderop en het openbare geweld van de politie op de zwarte vrouw. Dit soort scenes zijn absoluut nodig voor een film zoals dit en dat tilt het allemaal nog wat omhoog.
Het sfeertje zit er ook goed in, lekker zonnig sfeertje en oud sfeertje zit er ook goed in. 146 minuten gingen best vlot om, al moet ik wel zeggen dat dit absurd hoog gewaardeerd is. De mix tussen flauwe klucht en discriminatie gaat gewoon niet zo, en wederom hier ook niet.
Een rake tegenstelling is die tussen de personages van Viola Davis en Octavia Spencer. De eerste speelt een heftige dramatische rol; de tweede zorgt voor de komische noot met haar karakterkop, haar uiteenzetting over bakvet en haar chocoladetaart met een speciaal ingrediënt. De zuiderse sfeer, de kostuums, haarstijlen en accenten zijn goed weergegeven. Muziek uit de vroege jaren '60 is effectief gebruikt.
Maar met dat laatste heb ik toch een beetje moeite. Uiteindelijk is het een blanke dame die de drijvende kracht achter die stem. Het personage Aibileen heeft ook schrijverskwaliteiten, waarom had in het script niet zij die kracht kunnen zijn? Viola Davis die Aibileen speelde merkte wat mij betreft terecht op dat uiteindelijk dit niet een film is die het zwarte perspectief op het zijn van de hulp biedt, maar een blank perspectief van het karakter van Stone.
Het is allemaal ontroerend en soms ook grappig wanneer het karakter van Octavia Spencer haar voormalige bazin stront laat eten, maar dit doet toch afbreuk aan de film, waardoor ik toch een halfje lager uitkom dan ik initieel in gedachten had: 3*.
Aanvulling: goede soundtrack!