Walk the Line (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Muziek / Biografie
136 minuten / 153 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Mangold
met Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon en Ginnifer Goodwin

Country-legende Johnny Cash (Joaquin Phoenix) vertrekt naar Memphis waar countrymuziek nog in de kinderschoenen staat. Naarmate hij steeds bekender wordt en dus geld begint te verdienen komt hij in contact met grote sterren zoals Elvis Presley. Maar de roem wordt Johnny te veel en hij raakt aan de drugs.

avatar van Walter S.
dennis1979 schreef:
redelijk sterk bio/drama. Joaquin Phoenix laat ook in deze film natuurlijk zien dat hij een absolute eind-baas is. zeer sterke performance.

Walter S. "Ik ben wel een Johnny Cash fan (al ben ik verder geen country liefhebber, maar Johnny Cash overstijgt dat genre)."

Ontstijgt bedoel je denk ik. En hoe kan je een genre ontstijgen? een niveau ok, maar een genre ontstijgen? Er is zoveel goede Country (in diverse stromingen), niet normaal meer.

Nee, ik bedoel dat de muziek van Johnny Cash een mengeling van country, folk, blues, gospel en rock is, geen pure country en dat het daarmee het genre overstijgt.
Tegenwoordig zou Cash in het hokje Americana gestopt worden denk ik.

(Overstijgen als in
overstijgen. (overgankelijk) verder gaan dan een tevoren bepaalde grens).

Walter S. schreef:

Tegenwoordig zou Cash in het hokje Americana gestopt worden denk ik.

(Overstijgen als in
overstijgen. (overgankelijk) verder gaan dan een tevoren bepaalde grens).

Mee eens. Cash valt tegenwoordig onder de noemer Americana, daar stoppen ze alles in wat ze niet direct kunnen categoriseren. maar het is toch Country wat hij maakte, al zingt hij niet over "Honey I lost my car keys"

avatar van Elchapo
Ben geen country liefhebber en toch is deze film geweldig....whiterspoon en phoenix zijn een match made in heaven!!!!

avatar van royals
Erg goede biografische film. Goede acteerprestaties en geloofwaardig.

Recentelijk pas beseft dat dit eigenlijk echt 1 van mijn lievelingsfilm is.
Hij speelt ook nog vaak op TV en als ik er per toeval op kom, dan ik kan niet anders dan hem uitkijken.

Sterkste biopic ooit, naar mijn mening. Mijn liefde voor Johnny Cash zal mijn mening ook wel sturen vermoed ik

avatar van TheManInBlack
Één van mijn favoriete films over mijn grote favoriet, staat zelfs in mijn TOP 10! Zelf ben ik opgegroeid met dit soort muziek. Vind het muziek van vroeger veel mooier dan dat van nu.

Dit is een fantastische film over de vroege jaren van Johnny (J.R.) Cash. Het blijft boeiend tot het einde van de film. Acteerwerk is ook fenomenaal van Joaquin Phoenix (Johnny Cash) en Reese Witherspoon (June Carter Cash). Ze zingen overigens ook nog eens fantastisch! Ben de tel wel verloren van hoe vaak ik deze film gezien heb.

avatar van jpbosch
Dick2008 schreef:
Ik had wel van Cash gehoord. Het is wel een bekende naam in de Country-wereld. Alleen waarom dan?, dat was na afloop niet duidelijk.

Ik lig krom.

avatar van Brabants
Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon dragen deze film op een zeer knappe manier. Verder krijg je naar het zien van deze film niet echt het idee dat Johnny Cash zo'n grote man was. Het blijft in deze film dan ook vooral hangen in zijn drugsgebruik en zijn problemen. Zijn euforie wordt weinig toegelicht. Erg jammer dat het er dan zo dik op moet liggen. Om die reden kon het mij weinig bekoren.

avatar van Fisico
Ik ben in tegenstelling tot mijn liefde voor het witte doek niet zo muzikaal aangelegd. Integendeel zelfs: mijn kennis en interesse voor muziek beperkt zich tot wat ik hoor op de radio. Veel weet ik dus niet van Johnny Cash, laat staan June Carter. Veel meer dan Ring of fire en Jackson moet je mij dus ook niet vragen. Ik kon dus vrij blank de film ingaan.

In eerste instantie en mede één van de grote sterktes van de film waren de uitstekende acteerprestaties van Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon. Phoenix is een geweldig acteur, eerste kennismaking voor mij moet destijds Gladiator geweest zijn, maar ook vooral in Her, The village en You were never really here speelde hij erg sterk. Ik las dat hij daadwerkelijk heeft leren zingen en spelen en met zijn stem een octaaf lager leerde praten. Topprestatie, zonder meer! Witherspoon werd met haar vertolking van June Carter terecht bekroond. Phoenix verdiende hem ook, maar Philip Seymour Hofmann evenzeer voor Capote. Een geslaagde magie tussen Witherspoon en Phoenix met een aantal liefdevolle en hartverscheurende scènes.

Fijne intrigerende film over het leven van Johnny Cash. Het is een typisch verhaal geworden van rise and fall. Gelukkig voor hem en de muziekwereld zat er dit keer opnieuw een rise in. Mooie afwisseling tussen de muziekfragmenten en andere shots. Sterke dialogen, fijn drama. Ik leefde echt mee met de personages. De opkomst van Cash vond ik het meest interessant: the struggle om te overleven. De noodzaak om een plaat te mogen opnemen om een betere toekomst te kunnen bieden voor zichzelf en zijn gezin. Fijn om ook in de platenstudio Elvis en Jerry Lee Lewis de revue te zien passeren in het muziekgekke Nashville en later ook nog eens Roy Orbison.

Mooie verfilming al ken ik er op muzikaal vlak niet te veel van, maar ik genoot ervan. Mooie 4,0*!

een hele mooie film over johnny cash.met een super mooi verhaal.en een geweldige cast. ik heb genoten al 2 keer gezien,en zal de film zeker wel vaker zien,ik heb de film gisteren net besteld bij bol.com.had de film nog niet werd nu wel eens tijd,want het is een geweldige film.

Vanavond op Cinema Canvas (België 2 zeg maar) van 21:20 tot 23:35 uur. Zou 't de "extended cut" zijn, of toch eerst een inleidend gesprek voordat de film begint? Hoe dan ook, ik ga kijken, én ik neem 'm weer op, want deze film weet de juiste snaar telkens te raken. Ga dat zien !

avatar van AJK
AJK
Zoso schreef:
Recentelijk pas beseft dat dit eigenlijk echt 1 van mijn lievelingsfilm is.

Dus kijken vanaaf

avatar van Alathir
Country is niet echt mijn soort muziek en echt veel van Johnny Cash wist ik niet. De liedjes komen zeker wel bekend voor en Phoenix zingt best goed vond ik (voor zover ik er wat van ken). Eigenlijk vond ik Reese eerder tegenvallen dan bekoren, vreselijk accent.

De film focust wat veel op het druggebruik wat we al duizend keer gezien hebben en dus geen indruk weet te maken. Zelfs al parelen de zweetdruppels op zijn gezicht en is hij wat bleker geschminkt, Phoenix kan hier niet meer uithalen als wat hij hier toont.

Ik was dus niet echt weg van het verhaal dat weinig interessant is voor de lange speelduur. Het begin vond ik wel goed en inspirerend, maar wie hoog springt kan laag vallen en dat zien we ook in deze film. Gelukkig is June er om hem dit te laten inzien. Zij speelde wel heel hard to get, om er daarna tot haar dood mee getrouwd te blijven. De muziek is het beste en als je daar niet echt fan van bent, is het geheel een beetje mager.

Walk The Line is dus geen al te speciale biopic in mijn opinie. 2.5*

avatar van cinemanukerke
heb net de film opnieuw gezien in cinema canvas. Goede film dankzij de doorleefde vertolkingen en sommige scenes zijn sterk (zoals de opening in Folsom prison - de confrontaties tussen Cash en zijn vader). Jammer dat het verhaal te cliché matig is (fall and rise van een rockster is zo voorspelbaar) en uiteindelijk focust de film zich op het turbulente liefdesleven van Cash en June Carter ipv muziek en karakterontleding. Maar regisseur James Mangold giet de film wel in een stevige vorm waarin de dramatiek af en toe tot zijn recht komt. Maar ik moet plots aan een andere biopic denken nl Great balls of fire van Jim McBride (over de rockster Jerry Jee Lewis). Daar zit nog meer energie, nog meer creativiteit en nog meer emotie in dan Walk the line.

avatar van Shadowed
Mwa.

Mangold is niet helemaal mijn regisseur denk ik. Logan kan ik dan wel weer waarderen, maar hij boeide me al eerder ook al niet met The Wolverine. Nu zijn dat allemaal X-Men films, dus ging ik me eens wagen aan zijn hoogste gewaardeerde MM film.

Hij heeft me niet echt kunnen overtuigen. Phoenix is zeker wel goed in zijn rol, en sommige scenes zijn inderdaad erg sterk. Confrontatie tussen Phoenix en Patrick is daar bovenop. Maar de echte kracht mist een beetje in deze film. Uiteindelijk is het gewoon een soort wanhopig liefdesverhaaltje.

Cash is soweiso niet mijn type icoon, en is het verhaal weer zo'n rise and fall verhaaltje dat waarschijnlijk voor de echte Cash fans wel te slikken is. Ik snap dat je deze film goed kan vinden, maar mij overtuigde het gewoon niet.

avatar van Fraissie
Prachtige film, all time favorite!

avatar van Fraissie
Fraissie schreef:
Prachtige film, all time favorite!