Walk the Line (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Muziek / Biografie
136 minuten / 153 minuten (extended cut)

geregisseerd door James Mangold
met Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon en Ginnifer Goodwin

Country-legende Johnny Cash (Joaquin Phoenix) vertrekt naar Memphis waar countrymuziek nog in de kinderschoenen staat. Naarmate hij steeds bekender wordt en dus geld begint te verdienen komt hij in contact met grote sterren zoals Elvis Presley. Maar de roem wordt Johnny te veel en hij raakt aan de drugs.

Ik kan die trend van die biopic-rage alleen maar toejuichen, en zeker wanneer ze zo goed zijn gemaakt als de deze. het wakkert namelijk een kleine vlaag van passie aan, waardoor ik me na Walk the line toch wat heb ingelaten met Cash's oeuvre. toch wel een fenomenaal man.

avatar van Raspoetin
Staat nu een uitgebried verslag van in de VPRO gids. Lovende woorden over deze film.

avatar van aSMoDeuS
Prachtige poster, zeg!

Geweldig mooie film. Uiteraard voor liefhebbers en niet perse liefhebbers van mr. cash maar liefhebbers van levenstijlen van "beroemde" mensen. Het leven van mr. cash is eigenlijk tot voor deze film nooit echt groots besproken, niet zo als bijvoorbeeld elvis of andere van die grootte. Dat zorgt ervoor dat film naast dat hij gewoon erg goed, aangrijpend en mooi is ook nog eens informatief voor sommige mensen kan zijn. De film wekt een passie en een intresse op voor mr. cash. En naast dat de film goed in elkaar zit wordt er ook nog eens geweldig gezongen door Joaquin Phoenix.
Dit is een prijzenfilm en zal ook wel wat binnen halen.

avatar van Redlop
Heerlijke film met een sterke Joaquin Phoenix en een nog veel sterkere Reese Witherspoon. Geef haar alsjeblieft een oscar.
Ik blijk toch meer nummers van Cash te kennen dan ik dacht. Ook Robert Patrick als de vader van Johnny was ongekend goed aangezien ik hem vooral van Terminator 2 ken en daarna ik hem alleen in slappe aftreksel daarvan gezien heb.

Niet alleen als biopic aan te raden maar ook als sfeervol romantisch drama. 4*

Erg sfeervolle biopic met een sterke cast en leuke muziek; Joaquin Phoenix lijkt behoorlijk veel op Cash en als hij zelf zingt en speelt vind ik het helemaal goed gedaan. Met de rol van Witherspoon is ook niks mis.

Grootste minpunt van de film is dat het nergens iets nieuws biedt. Het volgt de carrière van Cash in zo'n standaard-biopic manier: flashbacks, een jeugdtrauma, drank- en drugsproblemen etc. Als je niks met Cash hebt lijkt me de film, alhoewel hij solide gemaakt is, dan ook niet zo bijster bijzonder.

Al met al 3,5*

En altijd leuk om T1000 weer eens te zien natuurlijk

avatar van zeus
Prachtige film die voor mij gevoel maar krap een uurtje duurde in plaats van de 2 uur en 15 minuten. Ik heb helemaal niets met Cash (zoals T.O. ook al omschreef), maar toch boeide de film mij tot het einde. Als hier geen Oscar bij zit, dan weet ik het ook niet meer.... 4,5*.

Geweldige mooie film met een werkelijk schitterende cast, Phoenix en Witherspoon spelen werkelijk de sterren van de hemel.
Van Phoenix wisten we al wat hij in zijn mars heeft maar Witherspoon laat zien dat ze meer kan dan het domme blondje spelen en na The Man in the Moon vind ik dit haar beste optreden, een dikke negen dus 4.5* met de opmerking dat de film wel een uur langer had mogen duren.

avatar van Redlop
Ik had ook niets met Cash maar nu dus wel, dus wel degelijk een bijzondere film voor mij.

Ben hier wel benieuwd naar eigenlijk, goed om te horen dat de eerste indrukken goed zijn. Ik maakte me toch wat zorgen om de zang namelijk.

Goede film! Reese doet het formidabel. 4 sterren.

Als ik al de reacties lees, moet ik deze film ook zien! Nou wilde ik 'm toch al zien omdat Reese Witherspoon erin speelt. Ik vind haar een goede actrice. Dus Walk the Line staat op m'n lijstje.

ik ben ook erg benieuwd naar deze film over Johnny Cash. Ik ben een heuse fan. Heb over de 100 originele lps van de man in Black en ik hoop dus dat de film niet tegenvalt na al deze positieve berichtgeving hierboven.

avatar van Raspoetin
Hier is de laatste videoclip van Johnny Cash. De nummer Hurt uit 2002. Een cover van Nine Inch Nails.

Zeer mooie clip en een aanrader voor mensen die kennis willen maken met zijn muziek.

avatar van KW2
KW2
Solide film. Phoenix vertolkt Cash fantastisch met goede ondersteuning van Witherspoon. Haar beste film, naar mijn mening.

Ik ben het voornamelijk eens met Redlop en T.O.

Ik heb toch genoten van deze film. Gedurende de film, vond ik het zoals T.O. schreef, weinig vernieuwed. Ik was benieuwd waar de filmmakers naartoe wilden met deze film. In mijn ogen heeft JP een uitstekende rol neergezet. Hoewel zijn zang meer in de buurt komt van (idd) Sinatra, moet ik hem deze prestatie nageven. Doe dat maar eens als acteur! Als JP in de vijftiger/zestiger jaren had geleefd, was hij vast succesvol geweest als zanger . Hij zong met overtuiging en dat niet alleen, hij acteerde met overtuiging.
En Reese Witherspoon... zij straalde van het scherm af. Zij was ook echt June. Wat zegt zij veel, zonder iets te zeggen! Mijn complimenten voor haar prestaties.

Mooie touché trouwens voor de vader van JR, bij het ''thanksgivingdiner''. ...(pa) Well where were you? (JR) Where were YOU!?

en leuke subtiele humor, bv wanneer JR aan June vertelt dat hij haar foto's had terwijl hij in dienst zat. En daarop haar reactie .

4*-en

avatar van Rancid
Erg mooie filmposter inderdaad, hopelijk kan ik er nog één bemachtigen. Ik ga deze film pas dinsdag zien, ben erg benieuwd. Ik ben Cash-fan en hoop maar dat de zang van Phoenix een beetje te pruimen valt. Ik zie alleen het nut er niet echt van in, laat hem lekker playbacken. Maar goed, eerst zien, dan pas oordelen. Ik kijk trouwens al uit naar het 2e deel, omdat ik muzikaal gezien vooral Cash´ latere werk nog mooier vind.

Hele mooie film, ik ben er gister heen geweest.
Het acteren is fantastisch, verhaal is ook goed.

Prachtige film en een mooi eerbetoon aan de Man in Black. Wat ik in het script heel sterk vond is dat de film nergens oordelend of moraliserend wordt. De personages zijn echt en blijven echt.

Hier spreekt een groot Johnny Cash liefhebber, en het heeft me dus echt geen moment gestoord dat het Phoenix is die je hoort zingen en niet Cash. En natuurlijk is hij als zanger van een ander kaliber dan Cash, maar ik denk juist dat het feit dat hij zelf zingt en dat de soundtrack helemaal opnieuw opgenomen is op een vreemde manier iets authentieks krijgt. Ik vind playback in dergelijke films ook niet altijd even overtuigend.

Mijn oordeel: 4 sterren

avatar van jordybeukeboom
Ontroerende en mooie film, met zeer overtuigend spel van Phoenix en Witherspoon. Het is een film met heel veel drama, maar ook met komische en grappige momenten. Het drama is ontroerend, en het komische is ook echt leuk.

Het intro over de jeugd van Cash is perfect. Vrij kort, maar toch heb je wel in de gaten hoe zijn jeugd er ongeveer uit moet hebben gezien. Daarna is het telefoongesprek wat hij met zijn toekomstige vrouw voert een beetje dubieus (wat heeft hun 2 jaar lang gescheiden?) en is het stuk over zijn tijd als militair wat oppervlakkig. Daarna barts de film echter los, met de auditie bij de platenman als eerste hoogtepunt. Wat volgt is een film die je meeneemt langs bruisende optredens, een slecht huwelijk, een nieuwe maar moeilijk bereikbare liefde en een verslaving aan pillen die hem uiteindelijk alles lijkt af te nemen.

Zijn liefde voor Judy houdt Johnny niet op de been, maar geeft hem wel een reden om verder te leven. Het is uiteindelijk Judy en haar familie die Johnny's leven redden, daar waar zijn eigen vader hem laat barsten.
Ontroerend is daarna dat Johnny per se in de bajes wil optreden, ontroerend is zijn snelle onhandige huwelijksaanzoek. Het uiteindelijk ja-woord on stage is voorspelbaar ("Je mag alleen nog maar op het podium met me spreken") maar een fraai einde.

Joaquin Phoenix had de rol waarschijnlijk ook gratis gespeeld, zoveel plezier straalt hij uit gedurende de optredens. Hij komt daar uitstekend uit de verf als zanger en artiest. Wat hem echter nog extra onderscheidt is als hij de dronken, trillende en onder invloed zijnde Cash moet spelen. Bravo, uitstekend gedaan!

Witherspoon is vooral erg charmant, ik vind haar soms wel een beetje gladjes ("Thank You" hier en "Thank You" daar), maar dat is ook haar rol van brave zangeres die ze moet spelen binnen haar personage. Of anders gezegd: het masker wat ze soms opdoet. Erg fraai is de twijfel in haar ogen: ik hou van deze vent, maar wat is hij moeilijk... Het weigeren van het huwelijksaanzoek vond ik eerst hard overkomen, maar ze heeft natuurlijk gelijk dat ze niet na 2 mislukte huwelijken met een net een half jaar door haar eigen toedoen afgekickte topartiest gaat trouwen. Dat ze dit uiteindelijk toch doet zegt veel over haar liefde voor Johnny Cash. En ze heeft geen spijt van dit huwelijk gekregen, want het eindige pas bij haar dood.

4,5 sterren, gaat dit zien

avatar van titan
Het bewogen leven van Johnny Cash schreeuwde gewoon om een film en die is er gelukkig nu. Hoewel de film wel heel erg het standaardchabloon van een biopic volgt is hij toch erg geslaagd. Dit komt met name door de soepele en getrouwe vertolkingen van Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon. Mede hierdoor vliegt de tijd voorbij en gaf hij mij het gevoel dat ie na 135 minuten nog wel een uur door had mogen gaan. Gezien de ontwikkelingen in het leven van Cash na 1968 had dat overigens makkelijk gekund.

Tot slot nog even wat minpuntjes: de zang van Joaquin mist de diepte en het donkere van Johnny Cash en er zaten ook wat kleine geschiedvervalsinkjes en chronologische fouten in de film (zo zie je bij June Carter de eerste contouren van het nummer Ring of fire opkomen toen dat nummer in het echt allang geschreven was). 4*.

avatar van ohkino
M.n. Witherspoon (June Carter) schittert en heelt...

Goede verfilming! absoluut!

Ik vond hem niet zo sterk als iedereen hier beweert. Het acteerwerk is wel erg sterk en dan met name dat van Reese Witherspoon. Verder vond het nog al een standaard artiesten verhaal wat al eens beter is gedaan met bijvoorbeeld ray.

jordybeukeboom schreef:

???
zijn legerdienst misschien???

Ben net treug van de bioscoop, en ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben van deze film.....

Om te beginnen een schitterende Joaquin Phoenix (Mr Cash), de knappe Reese Witherspoon (Miss Carter)
en niet te vergeten een oude bekende Robert Patrick (de vader van cash) die hier toch wel een sterk staaltje van acteren neer zetten....

Bovendien is dit alles zeer fraai en welbekeken in beeld gezet door regisseur James Mangold (IDENTITY).
Zeker de sène waarin Cash en Carter hun tweede duet zingen voor de vrouw en kinderen van Chash... Dit is natuurlijk maar één van de vele voorbeelden die fraai in beeld gezet zijn.

De soundtrack af !!!!! Meer moet ik daarover niet zeggen!

Een dikke 4* voor mij....

Op naar de oscars....

Daan

Welke nummers van Cash komen nou allemaal in deze film voor?

avatar van jordybeukeboom
In ieder geval Cry Cry Cry, Falsolom Prison (of zoiets), een stukje van Ring of Fire en meer...

avatar van Mel24
Echt schitterend geacteerd door Phoenix en Witherspoon.
Had ook niets anders verwacht van Phoenix.

Ga zeker de soundtrack halen!

Vond "Ray" wel net iets beter.

avatar van Jordy
Hmn ik vond dit helaas wel erg de trapgetreden paden bewandelen. Ongeveer dezelfde film als Ray maar dan in alles net iets minder, acteren vond ik ook niet spectaculair. Komt nog eens bij dat het m'n muziek niet is, krappe 3 helaas