Searching for Sugar Man (2012)

Zweden / Verenigd Koninkrijk / Finland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Malik Bendjelloul
met Rodriguez

Een verhaal over hoop, inspiratie en de klinkende kracht van muziek. Rodriguez was het grootste jaren zeventig rockicoon in de Verenigde Staten... die dat nooit was. Zijn albums werden gelauwerd, maar de verkoop bleef er ver bij achter. Hij verdween in de obscuriteit, omgeven door geruchten over een gruwelijke dood. Een illegale kopie van één van zijn platen kwam echter in Zuid-Afrika terecht en daar werd zijn muziek een fenomenaal succes. In het land dat indertijd geplaagd werd door de apartheid, werd zijn muziek door de onderdrukte bevolking massaal omarmd.

avatar van the new guy
Misschien wel het beste verhaal ooit voor een docu. Mijn 4 sterren gaan dan ook vooral naar het feit dat men heeft gekozen om van dit verhaal een docu te maken. Dat klinkt wat vaag, maar ik vind het niveau van een docu te vaak beoordeeld worden op het laten zien van feiten. Als de feiten interessant zijn, is de docu dat meestal ook wel.

Wat deze docu naast de interessante feiten ook nog goed maakt, is de sfeer die wordt gecreëerd met de mooie beelden, rustige interviews en uiteraard de prachtige muziek. Een 5 vind ik het niet waard aangezien ik de verdeling van tijd in de docu verkeerd vind. Ik had liever meer tijd besteed aan het concert en het toeleven naar het concert. In mijn ogen is de levende Rodriguez namelijk interessanter dan de schijnbaar bizar omgekomen Rodriguez.

Mythevorming.

Bendjelloul bouwt z'n docu rond het spanningsveld dat zou moeten onstaan tussen Rodriguez de mythe en Rodriguez de persoon. Maar beide onderdelen voelen erg over aan en ook wanneer hij de boel uiteindelijk samenbrengt wil het niet ontvlammen.

Het eerste uur speelt als een uit de hand gelopen album trailer. Met uiteraard wat muziek tussendoor, maar verder vooral veel hype. Rodriguez was niet enkel een misbegrepen mens, hij was ook een miskend genie, een mysterieuze excentriekeling, iemand die aan de basis stond van de revolutie in Zuid-Afrika en waarschijnlijk heeft hij ook nog ooit drie katjes van een zekere dood gered. Een Held met een hoofdletter H.

In het tweede deel krijgen we dan het typische beeld van de eenzame kunstenaar, de mijmerende man die zich niet echt kan vinden in deze kapitalistische maatschappij en met z'n kleine kunst toch enorm groot is. Zo'n beetje het droombeeld van elke kunstenaar dus.

Het probleem van deze docu is, zelfs als zou alles naar waarheid verteld worden (wat hierboven al een aantal keer werd tegengesproken, dan nog voelt alles fake en opgeklopt aan. Die overenthousiaste Zuid-Afrikaanse fanboys doen de film geen goed, de producers en familie spreken enkel in aangedikte lofbetuigingen en alles zit net iets te netjes in elkaar.

Doe mij de kerels van Anvil dan maar. Veel toffere subjecten én als docu voelt het gewoon veel eerlijker aan omdat die kerels ook gewoon met hun defects te koop lopen. Rodriguez zal verder best een lieve man zijn, maar ik vond het een weinig boeiend figuur. Dat ik niks met zijn muziek heb helpt niet echt, maar dat bleek bij de Anvil docu eigenlijk geen bezwaar, dus daar zal het toch ook niet echt aan gelegen hebben.

Anyway, het beeld van de lijdende kunstenaar heeft er weer een idool bij. Als zoete broodjes.

avatar van Ramon K
Deelde net 3,0*-en uit voor dit bijzondere verhaal (vastgelegd in een niet zo bijzondere docu), maar daarna ging ik even internet op om wat info over Rodriguez te zoeken; daar werd ik niet blij van. Twijfel nu aan de oprechtheid en intenties van de makers.

avatar van De Knip
Onderhond schreef:
Mythevorming.

En ja hoor, Onderhond ziet het allemaal weer compleet anders.
Ik heb genoten van de docu. Laat ons er lekker sentimenteel intrappen en bespaar me je jouw gekunstelde (on)waarheden. Ik heb althans genoten van de docu.
Ongelooflijk verhaal:

****1/2

avatar van JahLex
Mythevorming? Wellicht.
Niet helemaal conform de feitjes. Vast.
Werd ik meegesleept, was het geschilderde verhaal overtuigend? Absoluut.
Helpt het dat ik het goede muziek vond? Zeker, natuurlijk.
Ben ik helemaal objectief? Nee, wie wel?
Is de film dat? Nee, het gaat om meningen.
Heb ik genoten? Ja. Vol.
En de film is me lang bijgebleven. Ik heb op het punt gestaan de soundtrack te kopen, maar dat heb ik uiteindelijk toch niet gedaan. Ik heb immers Spotify.

Ik geef hier zo 5 sterren voor. Blown away was ik door deze film.

avatar van MDRAIJER
Ja, blown away... Door het verhaal.

Het verhaal is heel bijzonder en mooi: Dat hij dan alsnog optreedt in Zuid-Afrika, na zo veel jaar. Hij heeft z'n hele leven geleefd en dan pas op 67/68 jarige leeftijd er achter komen dat zijn muziek in Zuid-Afrika een flinke hit was en is. Maar de documentaire die er van is gemaakt vind ik iets minder. Voor zo'n legende/mythe had ik eerder verwacht dat Sixto zichzelf in de laatste paar minuten pas liet zien om vervolgens het optreden van hem aan te kondigen. Kan zijn dat ik deze meneer z'n levensverhaal al kende voordat ik de docu zag en zodoende al wist wat er ging gebeuren. Scheelt ook qua spanning e.d.

Ach, goed. Het verhaal vond ik heel bijzonder en ook de interviews waren goed te doen echter was de docu in het geheel niet helemaal geslaagd mijns inziens.

Nu nog een keer naar Cold Facts luisteren!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een documentaire over iemand die niemand kent. Toch een geweldige insteek?

Waar velen het tweede deel goed vinden in deze film, ga ik vooral voor het eerste deel. Dit is een echt mysterieus verhaal als basis voor de documentaire. Wie is die man? Waarom vinden we niets terug? Hoe kan die zo groot geworden zijn? Dan valt het als een pudding in elkaar en krijg je enkel adoratie van enkele blije fans. De impact van z'n optreden in Zuid-Afrika maakt even iets goed, maar daarna is er gelukkig nog de muziek. Sommige legendes moeten legendes blijven. Iets minder wierrook, meer mikken op het mysterie maar gelukkig nog wel z'n heerlijke muziek. Als de documentaire er voor zorgde dat zijn muziek terug naar boven kwam drijven, is dat toch een compliment waard.