Searching for Sugar Man (2012)

Zweden / Verenigd Koninkrijk / Finland
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Malik Bendjelloul
met Rodriguez, Stephen 'Sugar' Segerman en Dennis Coffey

Een verhaal over hoop, inspiratie en de klinkende kracht van muziek. Rodriguez was het grootste jaren zeventig rockicoon in de Verenigde Staten... die dat nooit was. Zijn albums werden gelauwerd, maar de verkoop bleef er ver bij achter. Hij verdween in de obscuriteit, omgeven door geruchten over een gruwelijke dood. Een illegale kopie van één van zijn platen kwam echter in Zuid-Afrika terecht en daar werd zijn muziek een fenomenaal succes. In het land dat indertijd geplaagd werd door de apartheid, werd zijn muziek door de onderdrukte bevolking massaal omarmd.

avatar van Edgar18
Heeft iemand enig idee of deze film ook in Nederland in de bioscoop zal gaan draaien?

Ik heb de muziek gehoord, dit lijkt me te gek!

avatar van Edgar18
Voor de nieuwsgierigen, de documentaire is te zien op het IDFA.

Edgar18 schreef:

Ja; vanaf 20 december in de bioscoop (A-film)

De muziekdocumentaire Searching for Sugar Man heeft afgelopen vrijdag op het IDFA de publieksprijs binnen gehaald. Tevens heeft de film de ' Best Music Documentary' award ontvangen.
Searching for Sugar Man won eerder dit jaar de 'World Cinema Jury Special Prize' op het Sundance Film Festival.

kappeuter schreef:
Ja; vanaf 20 december in de bioscoop (A-film)

Het blijkt enkel kort te gaan draaien in de Balie (A'dam).

Searching for Sugar Man is vanaf 2 januari te koop op DVD en Video on Demand (A-film).

avatar van Edgar18
Absoluut een aanrader, een goed gemaakte documentaire met natuurlijk hele goede muziek. En zoals al gezegd, meerdere prijzen gewonnen op het IDFA.

Toen ik ooit een paar jaar geleden crucify your mind hoorde was ik verkocht. Later weer in vergetelheid geraakt, zo gaat dat soms. En bij toeval kom ik het nummer deze zomer weer tegen. Inmiddels is het de vooravond van de Nederlandse première van deze docu. Volgens hun website gaat het Forum in Groningen hem draaien. Ik ben erg benieuwd!

avatar van pintjebier
Ik ken hem toevallig via Chris Spedding die gitaar bleek te spelen op zijn tweede plaat: Coming From Reality. Leuk om de levenswandel van deze artiest eens te zien. Ook leuk om vast te stellen dat de rockmuziek meer en meer als erkend cultuurgoed, met diepgravend onderzoek, wordt erkend. Geschiedschrijving voor het nageslacht.

Wat een fantastische documentaire, alles wat je wil zit erin: tragiek, succes, spanning. Goede opbouw, het blijft de hele film spannend, ontroerend en een prachtige levensles!

Malick
Wat mij betreft nu al het hoogtepunt van 2013. Dit nummer gaat door merg en been ...

Ik heb naar aanleiding van de hoge score hier op dit ogenblik de soundtrack in handen gehad en beluisterd. Ik stond als aan de grond genageld, wat een ongelooflijk veelzeggende muziek is dit!!!! Direct maar deze docu aangeschaft ook.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mysterieuze muzikant.

Deze schitterende muzikale documentaire biedt hoop aan menig muzikant. Al ben je volledig mislukt in de popmuziek, er bestaat een kans dat alles goed komt. Misschien wordt je muziek later opgepikt. Iets wat enkelen al is overkomen, zelf dan vaak al diep onder de grond weggestopt vanwege het onontkoombare overlijden. Soms blijkt zelfs dat ondanks dat al je plaatjes floppen en je weer terug de bouw in moet om het brood op de plank te kunnen krijgen, er een compleet land te zijn dat je adoreert. Je hoeft er niet eens eerst dood voor te gaan. Je moet de verkeerde contracten tekenen en volledig vergeten worden door de rest van de wereld. Zodat je er zelf nooit achter komt.

Via een cassettebandje met daarop zijn geflopte album werd de Mexicaans-Amerikaanse Rodriguez alsnog een popidool, maar dan in Zuid-Afrika waar hij de door apartheid verscheurde bevolking van een levenssoundtrack voorzag. Op handen werd hij gedragen, misschien wel des te meer vanwege het feit dat hij het land nooit bezocht. De bevolking begreep niet zo goed waarom en begon verhalen te verzinnen. Zo moest hij wel haast dood zijn. Op een afschuwelijke manier natuurlijk. Er waren immers maar twee platen uitgekomen?

Twee iets slimmere Zuid-Afrikanen besloten echter dat de legende niet voldoende bevredigend was en wilden meer weten over deze zanger. Deze zanger die een soort van kruising tussen Donovan, Feliciano en Dylan was. Deze zanger wies album in ieders Zuid-Afrikaanse huishouden te vinden was naast de albums van The Beatles en Simon & Garfunkel. Deze mysterieuze belichaming van de muziek uit de jaren zeventig. Regisseur Bendjelloul herleeft hun spannende ontdekkingsreis met alle hoofdrolspelers. En dus komt er nogal wat platenbaastuig voorbij, waarbij de meest afschuwelijke, het hoofd van Rodriguez’ label in de V.S., zo achter de tralies kan.

Ze vonden hem allemaal zo’n fantastische vent destijds en snapten ook niet hoe het album geflopt was. Over geld spraken ze liever niet en verkoopcijfers werden weggehoond met hypocriet geschreeuw over dat geld minder belangrijk is dan de artiest. Wie deze prachtfilm uitkijkt weet wel beter. Gelukkig komen er ook wat producers aan bod die wel kunnen uitleggen waarom het Mexicaanse equivalent van Bob Dylan nooit succes kende. Hij moet een soort van Nick Drake geweest zijn en angst hebben gehad voor zijn publiek. Vandaar dat het verhaal waarin Rodriguez zelfmoord pleegt best plausibel is.

Maar hoe zit het nu echt? Middels dit droomdebuut van regisseur Bendjelloul worden de meeste vragen beantwoord. Velen ook niet. Ze dragen daardoor bij aan het mysterie dat deze magische muzikant dient te omringen. Het is geen vrolijk verhaal, maar tegelijkertijd is het hartverwarmend mooi en juist wel vrolijk. Het is maar hoe je het bekijkt. Maar hoe je het ook bekijkt, bekijken moet je het. Want deze documentaire is een van de beste van afgelopen jaar en verdient het om in ieders huiskamer te worden opgezet. Muziekliefhebbers voorop, maar ook een ieder die een realistisch sprookje kan waarderen. En wie kan dat nou niet?

Geweldig.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van MarcusViridis
Wat een verhaal!!!

Kippenvel. Dit is waar muziek om draait, dit is wat het gewone extraordinair maakt.

avatar van venderkets
Prachtig mens, prachtige film. Wat een fantastisch verhaal.

avatar van Gastel
Prachtige film. Alles is hier boven eigenlijk al gezegd: Ontroerend, kippenveld, hartverwarmend, Schitterend!

Erg apart verhaal. Had nog nooit van die kerel gehoord (op musicmeter kijkend zie ik dat ie toch niet zo onbekend was als deze docu doet over komen), maar absoluut een prima zanger/tekstschrijver.

Verder vooral erg liefdevol gemaakt. Allerlei bijzonder sympathieke figuren in Zuid-Afrika en ook zijn dochters. Rodriguez zelf is echt schattig down to earth.

Goede docu en een mooi verhaal tegelijk. Het mooiste van deze film is dat ik kennis gemaakt heb met de muziek van Sixto Rodriguez. Na het kijken van de film heb ik direct een cd van hem gekocht op iTunes en heb de nummers erg vaak gedraaid.

Een aanrader voor iedereen die even niet weet wat hij wil gaan kijken en een keer wat anders wil dan een film.

avatar van Vascago
Puur genieten. Wat een heerlijke docu en wat een geweldig verhaal. Had nog nooit van de man gehoord, maar vanavond met een goed glas wijn hier puur van genoten.

avatar van ArnoldusK
De mens houdt van drifters, legendes en ergens ook verloren of gevallen helden. Rodriguez is er één van. Desondanks het feit dat 'the Sugar Man' springlevend is (wat we weten dankzij het oplettende oog van lieve dochter Eva).
Qua vormgeving is de documentaire gewoon uitstekend, minimale animaties en verder is het Zuid-Afrikaanse perspectief goed gekozen. De heldenstatus van Rodriguez wordt daardoor optimaal. Het is een oprechte, gouden vent en een prachtig, oprecht verhaal in zijn geheel.
Wellicht is hij niet de beste artiest die geleefd heeft, maar zonder twijfel een van de meest oprechte en ook zijn lyrics zijn makkelijk te bewonderen. Zijn oprechtheid wordt goed duidelijk wanneer zijn collega's en dochters aan het woord zijn en als hij het afsluitende nummer speelt in het huis waar hij al veertig jaar woont... Maar uiteindelijk is deze visuele toevoeging niets meer dan een welkome aanvulling op de verder heerlijke muziek.

avatar van De zonderling
Wat een prachtig verhaal en dito muziek. Genieten voor echte muziekliefhebbers!

avatar van John Milton
I concur... Schitterende docu. Prachtig gefilmd, mooie muziek en de DTS mix vond ik erg goed. Maar het is het wonderbaarlijke verhaal dat de meeste indruk maakt...

avatar van Thomas83
Had al een hoop goede dingen over deze documentaire gehoord en gelezen. Wat een wonderlijk verhaal. Alleen om die reden is Searching for Sugar Man het bekijken meer dan waard. Ze maken van Rodriguez ook zo'n mooi mythisch figuur in het eerste deel van de docu, die vooral over de spannende zoektocht naar hem gaat. Hoewel ik helaas al had gelezen dat hij uiteindelijk werd gevonden.

Op een of andere manier pakte de openingsscène me direct. Zat gelijk helemaal in de film. Die Segerman komt ook wel sympathiek over en kan leuk vertellen. Verder ook vaak prachtige fotografie en natuurlijk ook een mooie soundtrack, met Rodriguez' eigen muziek.

In het tweede deel van de documentaire leren we Rodriguez wat kennen. Hoewel hij heel bescheiden is en stil heeft hij toch erg veel uitstraling vind ik. Mede ook door zijn kledingstijl. Met zonnebril op is het toch nog een beetje een oude rockster, haha. Mooi ook dat de politiek geëngageerde zanger actief in de politiek is geweest, en heel zijn leven simpele baantjes heeft gehad.

Maar in hoeveel huizen heeft hij nou gewoond, in 26 of 40 jaar in hetzelfde? Beiden worden volgens mij merkwaardig genoeg beweerd in de docu. Rodriguez schijnt tussendoor nog succes in Australië te hebben gehad. Heb af en toe wel het idee dat de boel hier en daar wat is aangedikt. Al neemt dat nauwelijks wat van mijn waardering weg. Een van de dochters van Rodriguez is trouwens echt ongelofelijk knap.
Hoe dan ook. 4.0*.

Nieuws berichtje, bevat spoilers.

avatar van John Milton
ik snap dat wel hoor, al pastte het geld aan liefdadigheid weggeven beter bij het einde van de film dan gimme gimme... Ik zou dit ook doen.

Prima docu. Maar de hype er omheen en de talloze lyrische reacties begrijp ik eigenlijk niet zo. Daarvoor vind ik hem toch net te weinig bijzonder

avatar van Partyboooi
Het verhaal is natuurlijk aangrijpend en absurd eigenlijk. De docu zelf is niet heel bijzonder of zo, maar het greep me wel vanaf de 1e minuut en het verhaal wordt ook wel zo verteld, dat je niet kan wachten wat er gebeurd is met Rodriguez.
Zeker het kijken waard!

avatar van SnakeDoc
Geweldige documentaire. Nooit van Rodriguez gehoord, maar zijn muziek bleek helemaal mijn ding.

Heb inmiddels al een aantal nummertjes binnen, en die staan allemaal op de repeat.

Positief van de documentaire is het vlotte tempo. Geen langdradig onzinnig geneuzel, maar gewoon in sneltreinvaart door deze onbekende maar verrassend leuke muziek geschiedenis heen denderen.

avatar van deft0nes
Wat een prachtige documentaire! Het meest fantastisch, magisch, indrukwekkend en inspirerend verhaal wat ik ooit gehoord heb. Misschien is het technisch gezien niet de meest indrukwekkende docu, hoewel de animaties leuk waren er af en toe wel en wat leuke of mooie shots te bewonderen waren, toch slaat deze docu in als een bom. Niets dan lof voor dit pareltje.

avatar van Koen87
Het verhaal an sich krijgt van mij een de volle mep, wat een bijzonder verhaal over een net zo bijzondere hoofdpersoon. Ik raad trouwens eenieder, die hem nog wil gaan kijken, aan om niet de officiële trailer te bekijken.

Mooie laatste alinea:
FMHZ schreef:
Nieuws berichtje, bevat spoilers.