Senna (2010)

Alternatieve titel: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Biografie
106 minuten / 162 minuten (uncut version)

geregisseerd door Asif Kapadia
met Ayrton Senna, Alain Prost en Ron Dennis

Het verhaal over het leven en de tragische dood van het Braziliaanse Formule 1 icoon Ayrton Senna. We volgen zijn debuut en de decenniumlange, sportieve vete in de jaren '80 met destijds wereldkampioen Alain Prost en zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In zijn privé-leven is hij echter een bescheiden, introverte man die miljoenen doneerde in zijn geboorteland en volop filosofeerde over zijn leven na de sport.

avatar van Kronos
IH88 schreef:
There's only one word that describes Ayrton's style, and that is "fast".

Maar de ondertitel van de docu is wel wat overdreven.

avatar van IH88
Kronos schreef:

Maar de ondertitel van de docu is wel wat overdreven.

Zeker. Heeft de documentaire ook niet nodig.

avatar van tbouwh
Uiteindelijke in de twee verschillende versies gezien voor een (Engelstalige) paper over de framing van de rivaliteit tussen Prost en Senna: klik.

avatar van Nicolage Rico
avdj schreef:

In de link die ik postte, is een computermodel te vinden die de prestaties van rijders objectief beoordeelt, onafhankelijk van het materiaal. Ook is er een model die de prestaties tussen teamgenoten vergelijkt: Who was the greatest F1 driver? | f1metrics - f1metrics.wordpress.com

Hieruit kun je opmaken dat er rationeel gezien geen redenen zijn om te vinden dat Senna politiek is benadeeld en met gelijkwaardige auto's veel meer titels zou hebben gewonnen. Over wat er ná zijn dood zou zijn gebeurd, valt weinig zinnigs te melden. Wel kun je voorzichtig concluderen dat Schumacher zich in '94 en '95 niet zomaar gewonnen zou hebben gegeven. De Duitser was immers een stuk fitter en kon zowel met het hart áls met het verstand racen.

Senna volgens Formule 1 snelste coureur sinds 1983, Verstappen vierde - msn.com