Senna (2010)

Alternatieve titel: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Biografie
106 minuten / 162 minuten (uncut version)

geregisseerd door Asif Kapadia
met Ayrton Senna, Alain Prost en Ron Dennis

Het verhaal over het leven en de tragische dood van het Braziliaanse Formule 1 icoon Ayrton Senna. We volgen zijn debuut en de decenniumlange, sportieve vete in de jaren '80 met destijds wereldkampioen Alain Prost en zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In zijn privé-leven is hij echter een bescheiden, introverte man die miljoenen doneerde in zijn geboorteland en volop filosofeerde over zijn leven na de sport.

avatar van Decec
stinissen
komt donderdag 10 mei om 21:40 uur NPO 3

Sterke en interessante documentaire over racecrack Senna.
Overvloedig archiefmateriaal brengen de loopbaan van deze man weer tot leven.
Heel dikwijls aan het woord en ook zijn grote rivaal Alain Prost met enkele pikante betwistingen die de hardnekkigheid en de wil om te zegevieren van beide mannen sterk in de verf zetten.
Buiten het feit dat Senna een loyaal mens was en sterk in God geloofde, wordt niet veel over zijn privéleven verteld. Had wel iets meer bij gemogen.
Knappe montage.

avatar van Shadowed
Goed.

Deze documentaire is zeker interessanter dan de meeste docu's die er zijn. Tenminste, dat vind ik. Deze docu laat het gevoel beter zien en zet je ook meer de film in. Al vond ik hem niet altijd even interessant. Formule 1 was dan ook nooit echt mijn ding.

Wel grappig dat Senna eigenlijk ook een heel eigenwijs ventje was. Ook wel wat macht tussen de andere coureurs, zoals dat iedereen met hem mee ging bij de pionnen of banden. Daardoor was de docu dan ook wat fijner om te volgen.

Einde was niet onverwacht, maar toch wel het beste aan de docu. Aanrader voor documentaire fans en formule 1 fanaten. Maar ook daarbuiten is dit wel prima genietbaar.

avatar van Bartjeking
Verhoeven schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die het opvielen dat tijdens een TV-show Ayrton Senna aan het flirten was met de presentatrice en zij hem een serie gelukkige nieuwjaren kust en opeens ophield bij 1993. Alsof het lot al bezegeld was ... Damn, best wel freaky.

Ja! Ik had precies hetzelfde. Verder zou ik die hele nieuwsjaarshow een keer terug willen zien