Senna (2010)

Alternatieve titel: Ayrton Senna: Beyond the Speed of Sound

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Biografie
106 minuten / 162 minuten (uncut version)

geregisseerd door Asif Kapadia
met Ayrton Senna, Alain Prost en Ron Dennis

Het verhaal over het leven en de tragische dood van het Braziliaanse Formule 1 icoon Ayrton Senna. We volgen zijn debuut en de decenniumlange, sportieve vete in de jaren '80 met destijds wereldkampioen Alain Prost en zijn strijd tegen de politieke spelletjes in de sport. In zijn privé-leven is hij echter een bescheiden, introverte man die miljoenen doneerde in zijn geboorteland en volop filosofeerde over zijn leven na de sport.

avatar van Decec
stinissen
komt donderdag 10 mei om 21:40 uur NPO 3

Sterke en interessante documentaire over racecrack Senna.
Overvloedig archiefmateriaal brengen de loopbaan van deze man weer tot leven.
Heel dikwijls aan het woord en ook zijn grote rivaal Alain Prost met enkele pikante betwistingen die de hardnekkigheid en de wil om te zegevieren van beide mannen sterk in de verf zetten.
Buiten het feit dat Senna een loyaal mens was en sterk in God geloofde, wordt niet veel over zijn privéleven verteld. Had wel iets meer bij gemogen.
Knappe montage.

avatar van Shadowed
Goed.

Deze documentaire is zeker interessanter dan de meeste docu's die er zijn. Tenminste, dat vind ik. Deze docu laat het gevoel beter zien en zet je ook meer de film in. Al vond ik hem niet altijd even interessant. Formule 1 was dan ook nooit echt mijn ding.

Wel grappig dat Senna eigenlijk ook een heel eigenwijs ventje was. Ook wel wat macht tussen de andere coureurs, zoals dat iedereen met hem mee ging bij de pionnen of banden. Daardoor was de docu dan ook wat fijner om te volgen.

Einde was niet onverwacht, maar toch wel het beste aan de docu. Aanrader voor documentaire fans en formule 1 fanaten. Maar ook daarbuiten is dit wel prima genietbaar.

avatar van Bartjeking
Verhoeven schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die het opvielen dat tijdens een TV-show Ayrton Senna aan het flirten was met de presentatrice en zij hem een serie gelukkige nieuwjaren kust en opeens ophield bij 1993. Alsof het lot al bezegeld was ... Damn, best wel freaky.

Ja! Ik had precies hetzelfde. Verder zou ik die hele nieuwsjaarshow een keer terug willen zien

avatar van Elchapo
Voorop gesteld dat ik geen formule1 liefhebber ben was ik benieuwd naar deze docu. Op netflix dus maar even gekeken en ik vond het toch indrukwekkend om te zien.het hele media circus er om heen,de strijd met Prost,de mens achter de sport ......3.5 stars.

avatar van jippie2010
Ondanks de hoge score had ik toch niet al te hoge verwachtingen van deze documentaire. Ik volg sinds 2000 de F1 en ik was bang dat ze de sfeer van de sport niet goed zouden kunnen pakken in de docu.
Maar niets was minder waar. Een mooi, kwetsbaar en integer portret van een gedreven coureur die ik zelf helaas nooit heb zien race. *4.0

avatar van JeroenFR08
Deze docu over Senna na de GP van vandaag in Abu Dhabi er maar weer eens bij gehaald. Aanbod op netflix wordt beetje bij beetje beter.

Wat deze docu zo sterk maakt is dat het lijkt alsof je naar een film kijkt. De beelden vanuit Senna’s wagen en beelden van de momenten waarop hij wordt gevolge zijn erg mooi opgeknapt. Uiteraad haalt het het niet bij een film als Rush, maar dat kan ook niet. Wel erg goed gedaan.

Minder vind ik de persoonlijke uitdieping van het karakter. We krijgen veel beelden te zien van hem als coureur, zijn geloof en privébeelden. Hierin heb ik gemist wat voor persoon hij nou daadwerkelijk was. De docu stuurt op het idee van een fanatieke coureur, die graag goed wil doen voor zijn vaderland en onrecht in de autosport wordt aangedaan.
Senna geeft in de docu op een bepaald moment zijn mening over de steeds veranderende auto’s. Het komt naar zijn idee niet meer aan op de vaardigheden van de coureur. Williams is op dat moment het team dat de snelste auto’s maakt, en Senna wil toch erg graag die kant op, ondanks zijn kritiek op de verschillen tussen de auto’s. Hmmmm...

Maargoed, meer sterke punten dan mindere en vooral een docu die je emotioneel bindt. Mooi.

avatar van tbouwh
Uncut of reguliere versie?

avatar van avdj
Documentaires hebben, net als films, de neiging om te romantiseren. Soms gaat dat zó ver dat ik bijna de term ‘propaganda’ wil gebruiken. Wegens de WOII-associaties hou ik het echter liever op ‘promofilm’. Een verdomd fraai gemonteerde, dat dan weer wel.

Je kunt van Asif Kapadia zeggen wat je wilt, maar niet dat hij kritisch te werk is gegaan. Ayrton Senna wordt afgeschilderd als iemand die om zijn medemens gaf, uitzonderlijk snel was, kon inhalen, voortdurend door de wedstrijdleiding werd benadeeld etc. etc. In zekere zin zijn deze dingen waar, maar niet allemaal tegelijkertijd. Alain Prost moet een flinke zak geld hebben gekregen om zich in deze documentaire te laten wegzetten als een kwade genius.

Dat Senna zelf bedreven was in politieke spelletjes, wordt duidelijk als hij nota bene in zijn allereerste F1-jaar de komst van een kundig coureur (Derek Warwick) tegenwerkt. Later bij Lotus werkt hij de zeer getalenteerde, bescheiden Elio de Angelis de deur uit. Eenmaal aangekomen bij McLaren (op verzoek van Prost!) gaat hij nóg verder door ervoor te zorgen dat hij steevast over de beste spullen beschikt. Dat Senna testdagen afbelt en het team in 1993 met de rug tegen de muur zet, wordt nergens genoemd.

De werkelijk ligt (zoals altijd, wat saai soms…) een stuk genuanceerder. Alain Prost was geen kwalificatiebeest maar beheerste de kunst om te maximaliseren als geen ander. In tegenstelling tot Senna was hij een briljante testpiloot, technisch onderlegd en haalde vrijwel nooit domme dingen uit op het circuit. Hij was zó goed, dat hij in dertien F1-seizoenen tienmaal voor de titel vocht. Een aantal jaar in een (zeer) sterke auto, maar ook met inferieur materiaal deed hij steevast een gooi naar de wereldtitel. Ayrton Senna dankt zijn eerste wereldtitel (1988) volledig aan het puntensysteem en mocht in 1990 de titel houden ondanks een levensgevaarlijke, opzettelijke kamikazeactie. Hoezo waren de bobo’s hem kwaadgezind?

Senna was charismatisch en bij tijd en wijle bloedsnel, maar allerminst ‘volmaakt’. Niet als mens, niet als coureur. Dat geeft niet, maar het is wel kwalijk dat mensen dit beeld van hem krijgen voorgeschoteld. Zeker omdat dit ten koste gaat van een ander. Dieptepunt is als Senna richting de eindcredits wordt gevraagd naar zijn sterkste tegenstander. Niet Prost of Lauda worden genoemd, maar een één of andere nobody die het Senna in de karting lastig zou hebben gemaakt. Een grotere sneer naar Prost kun je amper uitdelen. Het is een publiek geheim dat Senna’s drang naar succes hand-in-hand ging met een vurige haat tegen Prost. Toen de Fransman is 1993 de sport vaarwel zei, was Senna alle motivatie verloren. Hij wilde immers niet tegen ‘jochies’ vechten. Dat één van die jochies destijds al minstens zo goed was (Michael Schumacher) leek hij niet te willen zien.

Vreemd genoegd wordt deze gigant voor onsportief bedrag veroordeeld terwijl Senna voor vergelijkbare acties wordt gesteund en door sommigen zelfs bejubeld. Ook andere kritiekpunten op Schumacher (zwakke teamgenoten die voor hem in dienst rijden, weinig concurrentie) zijn tevens van toepassing op Senna maar de Braziliaan wordt geportretteerd als een ware Messias. De fraaie beelden en de algehele vormgeving krikken mijn cijfer op, maar onder de streep blijft een zware onvoldoende over.

avdj schreef:

Mooi antwoord juist, omdat Senna (vooral) doelt op het pure racen en niet om politiek of de verschillen in de auto's - waar hij verschillende titels door verloren heeft. Al zal er vast ook een stukje sneer in dat antwoord huizen.

avatar van Zwolle84

Blijft toch een gedrocht; de technische verschillen van de wagens.

Het is primair een technische sport, dus die verschillen zijn de hele kern van de sport. In de media wordt de nadruk gelegd op de coureurs, maar voor de teams heeft het constructeurkampioenschap de absolute focus.

Zwolle84 schreef:

Het is primair een technische sport

Correctie, het is primair een materiaalsport.

Zwolle84 schreef:

Kan wel zo zijn, maar daarom vind ik de 'sport' niks aan. Senna, overduidelijk de beste coureur van dat moment wordt wereldkampioen en het seizoen erna maakt hij geen schijn van kans, omdat de concurrentie (Williams) een gigantisch gat slaat.

Ging het maar om de coureurs. Hetgeen Senna bedoelde. Niet dat ik deze discussie op wil starten hier.

avatar van Zwolle84
Tja. Bij voetbal wordt ook het team kampioen. Niet de spits die de ballen erin trapt.

avatar van Nicolage Rico
Die heb ik eerder gehoord, maar slaat als vergelijking een beetje mank. Ze spelen in principe allemaal met hetzelfde materiaal. Al zijn de spelers om je heen beter als je club meer geld te besteden heeft. Maar daar kan een invidu excelleren zonder het belang van materiaal.

Blijft toch een gedrocht; de technische verschillen van de wagens.

Verschillende titels verloren door politiek? In 1989 draaide alles bij McLaren om Senna en álsnog wist de Braziliaan geen wereldkampioen te worden. Een jaar eerder wist hij de titel te 'winnen' doordat Prost nadeel ondervond van het ridicule puntensysteem. In 1990 hadden de stewards het lef niet om Senna uit het kampioenschap te schrappen. Iets waar ze in 1997 (voor een veel lichter vergreep) totaal geen moeite mee hadden bij Michael Schumacher.

In alle overige jaren was Senna - evenals Hakkinen, Vettel en andere meervoudig kampioenen - zodanig afhankelijk van zijn materiaal dat hij geen rol speelde in het wereldkampioenschap. De 'overduidelijk' beste coureur van zijn generatie, wist alleen in 1991 soeverein kampioen te worden. In '92 en '93 was Williams superieur maar Senna zelf ook zeker niet foutloos.

avatar van Nicolage Rico
Verschillende titels door politiek én verschil in materiaal.

avatar van avdj
Als er met gelijkwaardig materiaal werd gereden, zou Senna al hélemaal geen drie titels hebben gewonnen. Prost was immers de opperbaas van de jaren '80 terwijl Schumacher de sport verder professionaliseerde in de jaren '90. Misschien leuk om eens te kijken naar deze site (gebouwd door een groot Senna-fan):
A reconstructed history of Formula 1 | f1metrics - f1metrics.wordpress.com

avatar van Nicolage Rico
Prost was de professor, die alles keurig uitrekende en niets meer deed dan nodig. Senna had meer talent, voelde de auto beter aan en legde meer risico in het spel (wat zowel goed als slecht uit kan pakken).

Ze reden nota bene in hetzelfde team toen Senna wereldkampioen werd.

Overigens doelde ik erop dat Senna in 1991 overduidelijk de beste was en het seizoen erna kansloos omdat Williams een gat geslagen had op technisch vlak. Dat is hetgeen dat ik lelijk vind aan de sport. Zit je net op de top van je kunnen, krijg je een mank paard ter beschikking vergeleken met je concurrentie.

avatar van avdj
Dat is wel een héél simplistische weergave van de werkelijkheid. Prost nam weinig tot geen onnodige risico's, maar kon bijvoorbeeld wel degelijk uitstekend inhalen. Als Senna de auto beter aanvoelde, waarom was hij dan veel minder goed in het afstellen van de auto's? In de wintermaanden schitterde hij vaak door afwezigheid bij het testwerk.

Ze reden óók in hetzelfde team toen Prost kampioen werd. Dat argumemt spreekt dus niet in het voordeel van Senna. Sterker nog: in beide seizoenen scoorde Prost meer punten, maar door het destijds geldende puntensysteem werd zijn wagonlading tweede plaatsen van '88 waardeloos.

In 1992 scoorde Senna maar liefst één punt meer dan tweede rijder én contractueel adjudant Gerhard Berger. Een coureur die je prima in de categorie Patrese, Coutlhard en Webber kunt plaatsen. Ik zeg niet dat Mansell een betere rijder was dan Senna, maar de Braziliaan maakte in '92 allerminst aanspraak op de wereldtitel.

Senna plaats ik in dezelfde categorie als Mike Tyson. Als je puur de hoogtepunten op een rij zet, ben je al snel geneigd om hen de tot de besten ooit te bombarderen. Als je beide sportlieden echter kritisch analyseert, hadden ze echt een aantal tekortkomingen. Over één rondje was Senna vaak magistraal, over een raceafstand zijn er domweg betere en constantere rijders geweest.

avatar van Nicolage Rico
Ik doelde hierop: 'Als er met gelijkwaardig materiaal werd gereden, zou Senna al hélemaal geen drie titels hebben gewonnen.'

Ook een simplistische opmerking.

Maar goed, we zullen het nooit weten; hoe ver Senna was gekomen zonder het dodelijk ongeluk of hoe de prijzen verdeeld zouden zijn als ze in gelijkwaardige auto's reden of als politiek niet bestond.

Nicolage Rico schreef:

Ook een simplistische opmerking.

In de link die ik postte, is een computermodel te vinden die de prestaties van rijders objectief beoordeelt, onafhankelijk van het materiaal. Ook is er een model die de prestaties tussen teamgenoten vergelijkt: Who was the greatest F1 driver? | f1metrics - f1metrics.wordpress.com

Hieruit kun je opmaken dat er rationeel gezien geen redenen zijn om te vinden dat Senna politiek is benadeeld en met gelijkwaardige auto's veel meer titels zou hebben gewonnen. Over wat er ná zijn dood zou zijn gebeurd, valt weinig zinnigs te melden. Wel kun je voorzichtig concluderen dat Schumacher zich in '94 en '95 niet zomaar gewonnen zou hebben gegeven. De Duitser was immers een stuk fitter en kon zowel met het hart áls met het verstand racen.

avatar van Fisico
Ik heb de periode Senna net gemist. Ik ben pas F1 beginnen volgen kort erna met de wereldtitels van Damon Hill en Jacques Villeneuve. Wel kan ik me de beelden tijdens de finale van het WK 1994 nog goed herinneren wanneer door de Braziliaanse nationale ploeg ode werd gebracht aan die andere meervoudige wereldkampioen Ayrton Senna. Schrijnende en triestige beelden waren het, mooie beelden ook vol emotie en respect voor de grote kampioen die Senna was voor zijn land.

Senna is een mooie docu geworden over de legende Senna. Zoals bij vele biografiën is het verhaal vaak te gekleurd of mist het de nodige nuance of context of een écht accuraat beeld te krijgen. Vaak is de waarheid wat te saai en wordt omwille van het verhaal hier en daar wat aangedikt in zowel positieve als negatieve zin. De docu haalt de rivaliteit aan tussen Senna en Prost, maar belicht dit te veel vanuit the good and the bad guy. Senna was zeker niet onfeilbaar, niet op en ook niet naast de baan, hoewel hij zeker een erg charismatische persoonlijkheid was.

Knappe montage wel met eveneens boeiende interviews en mooie racebeelden. Altijd tof om die zaken terug te zien. Gisteren is het dag op dag 25 jaar geleden dat Senna overleed. Fijn van de Vlaamse TV om op deze manier nog eens hulde aan hem te brengen door deze docu nog eens uit te zenden. Senna’s dood zal ook altijd gekoppeld worden aan de dood van onfortuinlijke Ratzenberger. Mooi ook om hem mee te betrekken in de docu. Interessant was het dan ook dat Senna één van de voorvechters was van meer veiligheid in de F1.